Audi og Toyota er med i kapløbet om selvstyrende biler
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Audi og Toyota er med i kapløbet om selvstyrende biler

De to bilproducenter Audi og Toyota viste i denne uge selvkørende testbiler på den store teknologimesse Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas.

Toyota har omdannet en Lexus LS 600h til en 'Advanced Active Safety Research Vehicle'. Den er udstyret med instrumenter på tagbøjler og ud af fronten, som vi har set det på Googles selvkørende bil.

Selvom Google bruger blandt andet Toyotaer til deres forsøg med selvkørende biler, har Toyota udviklet teknologien selvstændigt. Men Toyotas bud på en selvkørende Lexus LS 600h, bruger samme principper som Googles.

Læs også: Se en selvstyrende Audi TTS på racerbane

Læs også: Sensorer og kameraer holder Mercedes selvkørende

Bilbladet Autoweek har samlet en liste over udstyret på en selvkørende Lexus:

  • En 360 graders LIDAR-laser på taget af bilen, som opfanger objekter omkring bilen op til ca. 70 meter væk.
  • Tre HD-kameraer, der opfanger alt fra lyskurve til biler, der kommer fra siden, op til ca. 150 meter væk.
  • En laser på fronten af bilen samt tre på siderne til at måle placering og fart på objekter omkring bilen i kryds.
  • En måler af inerti til at vurdere acceleration og retningsændringer for at bestemme køretøjets opførsel.
  • Til slut en GPS på taget til at bestemme bilens orientering, også før den kører.

Men det skal ifølge Toyota selv ikke ses som en bil, der i fremtiden skal ud at ræse uden en chauffør om bord.

»Bilen kan køre selv, men vores filosofiske tilgang er, at selvstyrende ikke betyder førerløs,« fastslår Jim Pisz, chef for Toyotas nordamerikanske virksomhedsstrategi, i et interview til CBC News.

Læs også: ECS afgørende for rekordlavt antal trafikdræbte

Det samme gælder for Audi, der også viste deres selvkørende teknologi frem og annoncerede sig som ejere af en licens til at køre førerløse test på vejene i den amerikanske stat Nevada.

Audi har, ligesom Mercedes, gjort mere ud af at have småt udstyr bygget ind i bilen. Det gælder ultralyds-radar, nattesyn samt 3D og laserscannere, som er pakket ind i en mindre enhed på bilens front, sider og bagende, skriver Autoweek.

Læs også: Mercedes sender selvstyrende biler ud på de danske veje

Audi udnytter allerede velkendt teknologi i form af automatisk parkering, fleksibel fartpilot, advarsel ved baneskift og detektion af risiko for sammenstød. Det skal gøre bilen i stand til at styre selv sammen med nyere teknologi, som genkender vejskilte.

Dokumentation

Autoweek om selvkørende Lexus
Autoweek om selvkørende Audi

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Mens den relativt komplicerede teknik i selvkørende biler snart er moden til markedsintroduktion, ser jeg vanskeligheder mht lovliggørelse og ansvarsfordeling ved uheld.

Som lovgivningen er udformet skal føreren til alle tider være i kontrol over køretøjet og er ansvarlig for konsekvenserne. Dette regelsæt danner også grundlag for ansvarsplacering og forsikring i tilfælde af uheld.

Hvis vi tillader selvkørende biler bliver ansvarsplaceringen kritisk. Derfor ser vi også bilproducenterne være tilbageholdene overfor selvkørende biler, de vil ikke påtage sig noget ansvar ved uheld. Vil forsikringsselskaberne? Næppe, og en bil der ikke kan forsikres kan vel ikke interessere mange?

Jeg tror mere disse teknologier vil blive solgt som "driver assist", men ikke uden at chaufføren har hånden på rattet hele tiden (som nogle producenter allerede har på markedet). Selvkørende biler? Læse avis mens bilen kører? Det tror jeg ikke på, det kræver en grundlæggende omlægning.

  • 0
  • 0

Selv om det så bliver Windows, der styrer disse biler kan det næppe blive værre.

Alene idag oplevede jeg 4 biler mærket 0-00-og nul, som bare MÅTTE HELT OP I RØVEN PÅ FORANKØRENDE (1-2 meter, hastighed 110+), for at vise den formastelige HVEM de sinkede!

Det var bare på motorvejen Odense-Ringsted.

Men det er nu ikke noget særsyn.

Ja, køreegenskaber sidder i bilen. men de sidder lige bagved rattet, og de er s'gu ikke altid for gode.

Det er muligt, jeg er forudindtaget vedr. dyre biler, men det er lige så muligt, at chaufførerne i dyre biler er lige forudindtagede med hensyn til rettigheder.

Ihvertfald er dette kun mine observationer.

Lignende opførsel ses gerne hos chauffører i Mercedes, BMW og SKODA Octavia.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten