Audi: Nu med wankelmotor i hybridbil
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Audi: Nu med wankelmotor i hybridbil

En Audi med wankelmotor kan lyde eksotisk, men når koncernens nyeste minibil A1, bliver præsenteret på årets store biludstilling i Genève, så vil en hybridmodel med batteripakke og hjælpemotor af wankeltypen tone frem.

Wankelmotor ligger dog ikke længere tilbage i Audi-regi, end at en af koncernens forgængere, NSU, stod fadder til teknologien og udviklede flere modeller med wankelmotor.

Forløbige data viser at A1-modellen vil kunne køre 50 kilometer alene på de 96 battericeller, der har en kapacitet på 12 kWh og vejer 150 kg. Elmotoren yder maksimalt 75 kW og topfarten er begrænset til 130 km/t.

Wankelmotoren har en turbineagtig lyd, en volume på 254 kubikcentimeter og skal alene bruges til at oplade batterierne, når disse er flade. Derfor lægges omdrejningerne fast på 5.000 i minuttet, hvor motoren har den bedste virkningsgrad.

Motoren yder 15 kW, og benzintanken er på bare 12 liter, men i følge Audi skulle den kunne øge rækkevidden med cirka 200 kilometer.

Hvis der ikke er en benzintank i nærheden, kan Audien oplades med et 380 Volt stik på bare tre timer.

Audi kalder A1'eren for en Megacity-bil, hvilket kan forklare den begrænsede rækkevidde på bare 250 kilometer i alt. De afviser dog ikke, at konceptet vil blive introduceret i andre konfigurationer.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

hvis man så ikke må lade bilen stå stille med benzinmotor igang i mere end 5 min :)

  • 0
  • 0

Motoren yder 15 kW, og benzintanken er på bare 12 liter, men i følge Audi skulle den kunne øge rækkevidden med cirka 200 kilometer.

På min regnestok giver det kun 17.5 km/l. Det lyder ikke af meget!

  • Søren
  • 0
  • 0

[quote]Motoren yder 15 kW, og benzintanken er på bare 12 liter, men i følge Audi skulle den kunne øge rækkevidden med cirka 200 kilometer.

På min regnestok giver det kun 17.5 km/l. Det lyder ikke af meget!

  • Søren[/quote]

Mærkeligt min siger 16,67 km/l ;-) men det skal nu ikke skille os ad!

Tilbage til tråden: Det er jo mindre end hvad min 1,4L benziner fra 1996 kan præstere ved lande/motorvej

//Simon

  • 0
  • 0

Jeg har flere gange undret mig over at man i disse 'range extender' biler vælger at sætte en meget lille benzintank i. Bilen ville være langt mere attraktiv med en 20-30 l stor tank.
I øvrigt mener jeg at man med 17,5 km pr l, lige så godt kunne køre ren benzin. Med kun 50 km på en opladning tror jeg ikke at opladning vha stikket bliver brugt ret meget. men ok, man skal jo alligevel tanke et par gange om ugen.
Dog ekstra point til Audi for viljen til nytænkning.

  • 0
  • 0

Wankelmotoren har aldrig været kendt for at være særlig energieffektiv. Men de 16,67 km/l skal sandsynligvis ses som rene "by"-kilometer, altså ikke noget med lande- eller motorvej.

  • 0
  • 0

Mon ikke ideen er at det er en bil til at køre på arbejde, hente børn og købe ind i det lokale supermarked. For mange vil størstedelen kunne køres på ren el.

Rangeextender modulet skal være billigt, fylde lidt, driftsikkert og have lave vedligeholdelsesudgifter. Derfor giver det mening at optimere på andre parametre end ren brændstoføkonomi.

  • 0
  • 0

Wankel motorer har meget højere power to weight ratio end benzin og diesel motorer. Den vejer og fylder derfor næsten ingenting. Det er vigtige kriterier for en EV range extender at EV motoren ikke skal slæbe rundt på for meget dødvægt. Desuden er Wankelmotoren meget billig at producere hvilket jo altid er en fordel.

Den lave effektivitet i Wankel motoren er ikke noget problem da den kun bliver brugt som range extender og altså kun skal dække cirka 20% af de kørte kilometer på en almidelig kørselsprofil.

Wankel motoren har også dårlig holdbarhed men igen er det ikke noget problem for en range extended der typisk kun skal kunne køre omkring 1000 timer for at holde i 15 år som range extender.

Problemet med Wankel motorer er at de også er kendt for at svine. Hvordan har Audi løst dette problem? Er den EURO 5 compliant?

  • 0
  • 0

Wankelmotoren har aldrig været kendt for at være særlig energieffektiv.

Det bliver den nu.

With the Wankel running, Audi says the A1 e-tron will return about 124 miles per gallon U.S.

635km på tanken må være rigeligt.

Styrken ved wankelmotoren er at den ingenting fylder og derfor kan ligge bag i under bagagerummet.

  • 0
  • 0

Så mangler vi bare at AUDI kan overtales til at sælge Wankelgeneratoren som senere monterbart ekstraudstyr, så man kan købe bilen afgiftsfrit.

Eller overtale told og skat om at motoren er så undselig at den går under bagatel grænsen.

Hvis vi vil kan biler som denne knække CO2 kurven, og hjælpe betalingsbalancen, for selv hvis vi kører ren benzindrift, så sparer vi jo importen af de 2/3 vi ikke skal bruge.
http://www.autoblog.com/gallery/audi-a1-e-...

  • 0
  • 0

Angivelserne hænger ikke sammen.
"124 miles/gallon" giver ganske rigtigt omkring 53 km/l.
Men 200 km på 12 liter giver 16,7 km/l.
Og 250 km på strøm plus 12 liter giver 20,8 km/l.
Et eller andet passer ikke sammen.

Bent.

  • 0
  • 0

635 km på tanken er jo så lige med 8-9 batteriopladninger.

Nu skal man lige tage de der "X km per liter" for hybridbiler med et gran salt. Det er jo nogle obskure metoder de bruger til at regne det ud.

Men hvis elmotorens standardoutput giver 45kW effekt (http://www.autoblog.com/2010/03/01/audi-a1...), men laderen kun kan lade med 15kW, så skal man da ikke køre på motorvej når man skal langt...

  • 0
  • 0

så skal man da ikke køre på motorvej når man skal langt...

Det kan du da godt, men hvis du lægger ud med 130km i timen så holder dine 12kWh på batteriet ikke så længe og så må du ned på 80-90kmt resten af vejen.

En rigtig pædagogisk bil.

  • 0
  • 0

Det der ikke "passer" er, at når amerikanerne, og vist sikkert også snart os her i Europa, måler km/l, så findes der en speciel kategori for biler med "range extender". Det vil sige at de første 50 km køres på ren el, som i princippet regnes for CO2-fri. Men de medregnes også i det samlede km/l-tal.

  • 0
  • 0

Det der ikke "passer" er, at når amerikanerne, og vist sikkert også snart os her i Europa, måler km/l, så findes der en speciel kategori for biler med "range extender". Det vil sige at de første 50 km køres på ren el, som i princippet regnes for CO2-fri. Men de medregnes også i det samlede km/l-tal.

Hvor mange af de efterfølgende km på rangeextender medregnes så ?

Jo længere den kører udover de 50 km på el, jo mere stiger forbruget jo mod de 16,7 km/l.

  • 0
  • 0

Du kunne måske have bragt hele afsnittet:(mini-micro engiens)

The simplicity of the Wankel makes it well-suited for mini, micro, and micro-mini engine designs. The Microelectromechanical systems (MEMS) Rotary Engine Lab at the University of California, Berkeley has been developing Wankel engines of down to 1 mm in diameter with displacements less than 0.1 cc. Materials include silicon and motive power includes compressed air. The goal is to eventually develop an internal combustion engine that will deliver 100 milliwatts of electrical power; the engine itself will serve as the rotor of the generator, with magnets built into the engine rotor itself

  • 0
  • 0

Men, en 16-17 km/L kan selv min 200+HK 2.0 Benzin Turbo også være med, når man køre pænt! ;-)

Fidusen ved disse biler er at de kan lagre en stor del af bremseeffekten i stedet for at brænde den af som varme i bremserne. De lader også på vej ned af bakker etc. Derved når man nå de høje km/L tal.
Saab har haft en del spændende udgaver af disse motorer, som adskiller sig fra e.g. Toyota Prius, bl.a. m. variable kompression, automatisk omstilling af brændstof (Benzin, E85 eller E100 etc.) Dvs. 0 CO2 udover langt på pr. L.!!! Den nye 9-5 kommer som i 2011 som BioHybrid. Men, allerede nu kan mange Saabs bringes til at udlede 1/10 CO2 i forhold til en lille elbil i Danmark, hvis brændstoffet bliver tilgængelig.

  • 0
  • 0

så findes der en speciel kategori for biler med "range extender". Det vil sige at de første 50 km køres på ren el, som i princippet regnes for CO2-fri. Men de medregnes også i det samlede km/l-tal.

Har du et link?

Jeg kan ikke finde noget om en godskrivning af de første 50km, derimod skal det sikres at batteriet har været gennem burn in og at ingen specielle ladeprocedure med ekstern lader har været benyttet, og hvis ladestanden er lavere efter test skal det kompenseres så der ikke kan opnås en fordel.

Bilen kører ikke helt 52,7km literen, det var omregnet fra gallon og miles, men 52,35km per liter og det er målt i henhold til ECE R101 og NEDC, altså den barske europæiske målemetode.

Fuel consumption vehicle in NEDC 1,91/100km
CO2 emisssions in NEDC 45g/km
Emissions EU6
http://www.autoblog.com/gallery/audi-a1-e-...

  • 0
  • 0

@Niels-søren Bøgh

Men, allerede nu kan mange Saabs bringes til at udlede 1/10 CO2 i forhold til en lille elbil i Danmark, hvis brændstoffet bliver tilgængelig.

Nej, udledningen bliver ikke mindre af at køre på bio, eller ved at købe kvoter, det er ren manipulation.

@Gert Pedersen

Den kan faktisk komme ned på "" 0 "" Co2 udslip
iflg.Mazda:

Ja, men brint fylder, ellers skal det i flydende form, og det koster mere energi, så kan du lige så godt købe et batteri, det giver også nul CO2 udledning på køreturen.

  • 0
  • 0

Audi ville nok ikke sende A1 eren på gaden, medmindre den kører væsentlig længere end den nu hedengangne A2, er jeg ret sikker på.

Det bliver spændende at se prisen.

Vh Arne Birkø

  • 0
  • 0

Der lader til at være nogle fejl i journalistens artikel - når man regner efter ses det at de 200 km svarer til den distance A1 e-tron kan køre på een gallon - da tanken rummer 3.17 gallon

Lader til at journalisten har hentet sine oplysninger her:

http://www.cochespias.net/foro/index.php?t...

Det må være derfra miseren stammer.

NEJ.

Den artikel du refererer til skriver:

"Running at a constant 5,000 rpm, the rotary motor can extend the A1 e-tron's range to 130 miles. Why not longer? The fuel tank holds only 3.17 gallons."

Altså 200 km på 12 liter. I næste linje skriver de så at Audi siger at man kan køre 124 miles/gallon. Det skyldes sikkert at man bruger en målemetode der bygger på at køre 60 km længere end batteriet kan holde og se hvor meget benzin man brugte på den totale distance (tallet 60 km har jeg hevet ud af luften lige som metoden) - hvilket vil give et obskurt højt miles/gallon tal.

  • 0
  • 0

Jeg har ladet mig fortælle, at SAE har udsendt en "standard" (et forslag) for måling af elhybridbilers rækkevidde/økonomi. Den går ud på, at bilen starter med fuldt opladet batteri og fuld brændstoftank, og turen slutter så, når batteriet og brændstoftaken er tom.
Rækkevidden er så den samlede tilbagelagte distance, og den gennemsnitlige "brændstoføkonomi" er forholdet mellem forbruget og distancen, uden hensyn til opladning af batteriet.
Jeg har ikke selv haft tid til at søge, om det er korrekt.
Er der nogen, der ved noget om, hvorvidt dette er korrekt?

  • 0
  • 0

@Benny Olsen
[/quote]Nej, udledningen bliver ikke mindre af at køre på bio, eller ved at købe kvoter, det er ren manipulation.[/quote]

Bio = Kvoter = Manipulation...!!!

Vi du i ramme alvor påstå at bioethanol lavet på e.g. dyrkede alger ikke optager den samme mængde CO2 ved fotosytesen under dyrkningen, som der bliver afgivet ved forbrændingen?

Og at en el-bil i Danmark, som får 80% af dens el fra fossil brændsel er en meget bedre CO2 løsning?

ROFL...
Sælger du el-biler? Du lyder næsten som en sælger fra Elgiganten!

  • 0
  • 0

Og at en el-bil i Danmark, som får 80% af dens el fra fossil brændsel er en meget bedre CO2 løsning?

Prøv at lave det tankeeksperiment at vores wankelmotor her bliver omstillet til ren bio-ethanol drift, og jeg lover jeg aldrig vil lade fra en stikkontakt har jeg så en zero emission bil?

Nej vel, for det er ren manipulation.

  • 0
  • 0

Så vil jeg da byde dig velkommen i klubben!

Søg på Saab's 9-1 BioHybrid, som GM desværre fik bombet år tilbage (fra 2006/7), sammen med deres elbil, som skulle have været på gaden i '09. Vi skulle jo lære at sige V8 SUV, ment GM (4 km/L). Men, den er sikkert på vej nu, da ny 9-5 også bliver BioHybrid.

Her er taget solceller, som også lader batterierne, og motoren skal ikke "stilles om", da den kan køre på både bio og traditionel benzin. Her ser du også 40-60 km/L.

Det er klart, at når dens batterier bliver "flade", så stiger bio-forbruget. Men, oftest køre man ikke så langt - men, det kan man! Og man kan have familien, traileren, campingvognen etc. med - og den er stadig CO2 neutral (0 CO2).

Og når du holder ude på Lars T... 's mark, men skrigende unger og sur kone, så kan den tage en gang alm. benzin (Din højteknologiske batteri-udskiftnings-robot er sikkert ikke er kommet herud endnu!). Dertil har man stadig glæde af at køre i verdens mest real-life trafiksikre bil, men plads i!

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten