Audi får milliardbøde og erkender ansvar for dieselfusk
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Audi får milliardbøde og erkender ansvar for dieselfusk

Illustration: Nozilla / Wikimedia Commons

Tre år efter, at Volkswagens fusk med dieselmotorer blev afsløret, accepterer koncernen nu den første milliardbøde på hjemmemarkedet i Europa.

Seks milliarder kroner skal datterselskabet Audi betale for at have snydt med udledningen fra V6- og V8-dieselmotorer i sine lukusmodeller. Motorerne slap ved hjælp af snydesoftware igennem de lempelige, europæiske test, selv om de udleder mange gange mere af den sundhedsskadelige gas kvælstofdioxid, end normerne tillader.

Læs også: ANALYSE: Dieselskandalens 3-års jubilæum - hvad har vi lært?

Volkswagen pointerer i sin pressemeddelelse, at selskabet accepterer bøden og dermed også sit ansvar for at svindle motorerne gennem det europæiske godkendelsessystem. Til gengæld er sagen om snyd med luksusbilerne nu endegyldigt afsluttet i Europa.

Her på kontinentet solgte Volkswagen 11 millioner biler med forskellige motorer, som slap gennem typegodkendelsen ved hjælp af fusk.

Ifølge den tyske erhvervsavis Handelsblatt har statsanklageren i byen Braunschweig desuden krævet yderligere 7,5 milliarder euro fra moderselskabet VW selv. Desuden har det selvstændige datterselskab Porsche advaret om, at der kommer en regning i samme størrelsesorden som Audis.

Straffene i Europa er dog stadig peanuts i forhold til de 100 milliarder kroner, VW har indvilliget i at betale i USA, særligt hvis beløbet udregnes per svindelramt bil.

Læs også: Dom over VW i USA: Betal 100 milliarder og sæt elstandere op

I USA måtte VW oven i købet tilbyde kunderne at købe de berørte biler tilbage, mens de europæiske biler fortsat er at finde på vejene.

Læs også: Dieselgate: VW parkerer 294.000 biler i lange, støvede rækker

De er i stedet blev ombygget, så de forurener mindre, men effekten af ombygningen er i nogle tilfælde omdiskuteret.

Læs også: NOx-fiks til nye Skodaer gjorde blot problemet værre

Mandag kom det frem, at også Opel nu er under mistanke for at have snydt sig til at sende biler på markedet, som udleder flere kvælstofilter end tilladt. Også Mercedes er under efterforskning fra de tyske myndigheder.

Læs også: Nu bliver Opel også ransaget: Efter tre år vil Dieselgate ingen ende tage

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er da peanuts vi taler om her.
Men, det er så den tyske stat der uddeler bøden.
Hvad med den danske stat? Skal vi bukke og neje for Frau Merkel, og så må vi ellers betale med vores helbred?
At bilerne er blevet “opdateret”, så de ikke længere forurener så meget som før, men til gengæld ikke overholder forbrugstallene som afgift osv udregnes fra. Plus at man som ejer risikere en kommende strøm af værkstedsregninger når motorerne ikke længere kan holde på distancen...

  • 15
  • 1

I følge normalt pålidelige kilder, så har VAG fået lov til at trække disse bøder fra i skat = det er de tyskeskatteydere der betaler!

Selv om de tyske lobbyister står noget stækket i øjeblikket, så er de ikke helt uden evne, åbenbart...

Hvad blev der egentlig af den Audichef de anholdte?

  • 7
  • 0

Du har klart en pointe, de helbredsmæssige konsekvenser kan vanskeligt gøres op i penge, bortset fra øgede omkostninger til sundhedsvæsnet, så her må være en sag for EU.
EU kunne passende skele til de sanktioner Volksvagen er blevet stillet overfor i USA.

  • 9
  • 0

Myndigheder og kontrolorganer i mange lande har sovet på vagten og glemt at stille de spørgsmål de burde gøre.

"Kan en dieselmotor nå disse mål, med de anvendte metoder"?

Først da uafhængige universiteter begyndte at kontrollere bilerne begyndte der at ske noget.

Minder ganske meget om Finanstilsynet og Danske Banks kærlighedshistorie.

  • 4
  • 2

For det første havde billobbyen sørget for nogle forholdsvis gunstige testkriterier. Dernæst fandtes det mobile måleudstyr, som blev benyttet under afsløringen ikke i 00'erne hvor snydesoftwaren blev implementeret. Derfor lignede det vel en gratis omgang at snyde.
Men, det kan da undre en, at man end ikke kunne opfylde de lempeligere krav under de gunstige randbetingelser.

  • 3
  • 0