Audi-designer: Mange spørger, hvorfor elbiler skal være grimme
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Audi-designer: Mange spørger, hvorfor elbiler skal være grimme

Andreas Mindt, leder af eksteriørdesign i Audi. Illustration: Marius Valle

Audis nye elbil er den første bil, firmaet har produceret som en elbil fra bunden. Det er med andre ord ikke en traditionel udstødningsbil, hvor forbrændingsmotoren bare er byttet ud med en elektrisk motor, og hvor batterierne er klemt ind, hvor de kunne finde plads.

Dermed har bilen en del til fælles med mange andre elbiler på markedet. Ikke at det betyder, at Audi har kopieret noget, hvis man skal tro Andreas Mindt, leder af eksteriørdesign i Audi.
På spørgsmålet om, hvad han så synes om designet, de andre går efter, svarer han, at Audi ønsker at koncentrere sig om det, de selv har gang i:

»Vi ønsker ikke at kopiere. For eksempel med hensyn til med dørhåndtagene. Vi har ikke elektriske håndtag, men standardhåndtag.«

Uden at han nævner noget specifikt, kan man nok godt antage, at det er Tesla, han hentyder til.

Logikken er, at dørhåndtag, som indfældes i døren, giver dårligere sikkerhed når redningsarbejdere let skal kunne åbne døren udefra, hvis bilen er involveret i en ulykke.

Sidespejlkamera er mere en gimmick

At de er gået deres egne veje, er sidespejlene et eksempel på, mener Mindt. Det giver for eksempel mindre vindstøj.

»Folk er meget spændte på dem, og jeg er meget glad for det,« siger han til Teknisk Ukeblad.

Bilen bliver den første i vanlig produktion, som får kamera i stedet for spejl. Billedet fra kameraet vises på skærme på døren under vinduet.

Sidespejlet er erstattet af et kamera. Illustration: AUDI AG

Hvorfor placerede de ikke skærmene steder, hvor de kan ses, uden at man behøver dreje hovedet?

Det havde bestemt været muligt, siger Mindt og skitserer som eksempel at placere skærmene, omtrent som motorcykler har deres bakspejle. Det er teknisk muligt, og han mener, det også kan lade sig gøre at gøre det pænt.

»Men kunden er ikke vant til det, og det er et problem. Det er for stor en forandring. Vi må gøre det skridt for skridt. Derfor valgte vi at placere skærmene i døren. Det er meget tæt på spejlets sædvanlige placering. Men i fremtiden ser jeg for mig, at man kan gøre noget andet.«

Skærm i stedet for spejl er i sig selv ikke nyt. Nogle bilproducenter har allerede byttet bakspejlet ud med en skærm. Det er også lovligt i f.eks. Danmark. Så hvorfor gik Audi ikke hele vejen og udskiftede det tredje spejl også?

Mindre modstand

»I dette tilfælde gjorde det ingen forskel. Spejlene på ydersiden gør en stor forskel. I modstandskoefficient er der tale om en forbedring på 0,05 sammenlignet med en bil med standardsidespejle. Det er en stor forskel, og det giver lidt rækkevidde,« siger Mindt.

Hvor stor forskellen er i praksis vides ikke. Audi har ikke offentliggjort forbrugstal endnu, og Mindt er ikke sikker på, at han har lov til at afsløre noget.

»Men jeg kan sige, at forbruget er godt. Det er sådan noget som 10 pct. bedre end konkurrenternes på grund af aerodynamikken,« siger han.

Han henviser til, at fronten på bilen ikke er ret høj eller bred sammenlignet med andre.

Fronten på bilen er relativt lille. Illustration: Marius Valle

Med en modstandskoefficient på 0,27 hævder han, at de har sat verdensrekord for en bil med en ‘hel bagende’. Han siger, at andre elektriske SUV’er er mere som coupé’er, og at ingen anden ‘fuldblods-SUV’, som han kalder det, er bedre.

Så du vil ikke sammenligne den direkte med Tesla Model X?

»Tesla Model X er 0,25, hvilket er bedre. Men du skal gange dette med frontarealet, som på Model X er meget stort i sammenligning. Modstanden er et resultat af begge faktorer,« siger han.

To udgaver

Bilen er blevet præsenteret i to udgaver: en kaldet E-Tron Edition One, og en ved navn E-Tron 55 Quattro. De har noget forskellige specifikationer og kommer i lidt forskellige farver. Men designmæssigt er de ens.

Senere vil der komme en udgave, som også adskiller sig fra de andre i design, fortæller Mindt. TU spørger ind til, om det er tale om en S-line-udgave, som Audi kalder sine mere sporty versioner.

Han svarer, at det er ‘noget i den stil’.

»Den kommer til næste år. Det er vores forretningsmodel, og vi kommer også til at gøre det med denne bil. Så vi har altså nogle varianter på vej. Men lige nu drejer det sig om E-tron,« påpeger han.

Elbiler skal skille sig ud

E-tron er cirka på størrelse med Audis SUV Q5. Grunden til, de ikke bare er gået efter samme design, er, at bilen skal ligne en elbil.

Mindt mener, at bilen ikke må se for aggressiv ud, men samtidig skal den være ambitiøs i sit udtryk. Den skal dog ikke nødvendigvis være fuldstændig magen til en elbil.

Det er trods alt en realitet, at mange elbiler har et specielt design og skiller sig lidt ud i trafikbilledet. Måske særligt i lande, hvor elbiler ikke er så almindelige som i Norge.

»Elbil-looket er … lad os bare sige, at mange nok spørger sig selv, hvorfor elbiler skal se så kiksede ud. Mange er af den opfattelse,« siger han.

Han henviser til, at ‘early adopters’ ofte går efter det design, fordi disse biler ligner ‘rigtige’ elbiler. Men den brede masse bryder sig ikke om det look - de vil have en bil, der ligner en klassisk bil, mener Mindt.

Kompromis

E-tron skal være et kompromis mellem begge dele. Han er ikke bange for, at bilen skal ende med at se for ‘almindelig’ ud.

»Dem, der ikke er vilde med elbiler, vil se en Audi. Og dem, der kan lide elbiler, vil se en elbil. Det er sådan, vi har tænkt, og begge verdener er repræsenteret i designet. Jeg synes, resultatet er blevet godt,« siger han.

De ønskede noget, der ikke så for sært ud, eller var et design, folk skulle bruge tid på at vænne sig til, før de kunne lide det.

E-Tron bagfra. Illustration: Marius Valle

»Vi ønskede, at den skulle se godt ud ved første øjekast og ikke have et mærkeligt design. Vi går efter at få mange kunder og sælge bilen i stort antal, så vi kan erstatte forbrændingsmotoren. Og det skal være tilpas attraktivt - kunden skal ikke straffes med et grimt design,« siger han.

Elbildesign skal være fornuftigt, mener han. Han peger på, at mange elbiler kommer med kort motorhjelm og meget skrå forrude. Efter hans mening bør forruden have en større vinkel mod motorhjelmen.

For et langt instrumentbræt giver en stor overflade, der bliver opvarmet. Det medfører, at du bruger mere energi på afkøling om sommeren. Desuden gør det, at A-stolperne kommer i vejen, så man har dårligt udsyn på vej ind i sving.

Han fremhæver den gamle Porsche 911 som eksempel på, hvordan man bør gøre. Mindre A-stolper giver en bedre køreoplevelse. Audi plejede at have lange instrumentbrætter i deres biler - men det mener Mindt var meningsløst og ikke godt for noget.

»Vi tænkte meget på den grundlæggende arkitektur: Hvordan er stolperne, hvor stejl er bagenden, hvor stor er akselafstanden? Den slags er meget vigtigt for mig, særligt med elbiler, der har et tungt batteri. De kan nogle gange se meget tunge ud - men vi gik efter at få bilen til at se så let ud som muligt.«

Mener, at nogle elbiltrends er meningsløse

»Nogle af de her elbiltrends giver ingen mening. Hvordan vil det se ud om fem år? Som jeg ser det, skal vores bil se moderne ud i ti år.«

E-tron har et instrumentbræt, der ikke er så dybt. Illustration: Marius Valle

Han mener også, at mange biler mangler et ‘ansigt’. Særligt nye aktører på markedet klarer sig dårligt på det område, mener han, uden dog at nævne nogen navne.

»Du kan ikke se forskel på mærkerne hos en række af opstartsvirksomhederne. Det går ikke for os – vi er nødt til at gøre det på Audi-måden.«

»Det er vigtigt, at designet er genkendeligt og ikke bliver ændret hvert år. Det udstråler ikke selvsikkerhed. Vi skal tro på det, vi gør,« siger han.

Han mener, at det er særligt vigtigt med elbiler. For teknologien under motorhjelmen er relativt ens for forskellige biler. Og derfor bliver det stadigt vigtigere, at designet skiller sig ud.

Designerne foretrækker elbiler

Er der forskel på at designe elbiler og biler med forbrændingsmotor?

»Når vi spørger designerne, om de helst vil arbejde med elbiler eller biler med forbrændingsmotor, siger de fleste, at de foretrækker elbiler. De tænker, at det er fremtiden. Du tager et spring ind i fremtiden og gør dig fri af fortiden. Som designere er vi altid mere interesseret i fremtiden end i fortiden. Vi lader os inspirere af fortiden, men vi ser mod fremtiden,« siger han.

Han tror ikke, at der er nogen pointe i at tage designet fra E-tron videre til Audis biler med forbrændingsmotor. De skal adskille sig fra hinanden..

Men de erfaringer, de har opnået med designet til biler med lavt forbrug, tager de med sig til udstødningsbilerne. Selv om forbrændingsmotorbilerne sandsynligvis vil se mere aggressive ud, mens elbilerne vil se mere ‘venlige’ ud.

»Jeg er meget tilfreds – dette er historisk. Vi tager springet over i elbilverdenen nu,« siger Mindt.

Artiklen er fra tu.no.

Emner : Elbiler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Mon ikke det er efter ønske fra koncernledelsen? El-biler skal jo helst forblive et nicheprodukt i mange år endnu. Det er ihvertfald den opfattelse man får når man ser på hvordan de tyske producenter gebærder sig.

  • 16
  • 10

Fremtidige generationer vil stille.
Hvorfor stinker nogle diesel biler helt forfærdeligt.?
Og hvordan kan det være at man accepterede dette.?

  • 18
  • 12

Den asiatiske tendens, med at lave Disney ansigtstræk inkorporeret i front og bag designet, er en uheldig tendens. Tidligere var det de amerikanske flydere med elementer fra jetfly der dominerede.
Frem for at bøje blik i fantasiformer burde de fleste bilmærker mærker lave deres egne design og ikke gå den samme vej samtidigt, så det der skulle være enestående, ender som kitch.
Ford T var sig selv. Den gamle VW boble var sig selv. Morris 1000 og Mascotten. De fleste Citroêner
var særprægede, pånær Xantia og XP . Xantia og XP lå midt i modefeltetets pæne ende. De første VW Golfer kunne kendes på lang afstand og ligeledes BMW 320 fra 1980erne.

Problemet for fabrikanterne er nok at bilde folk ind at "indpakningen" borger for en unik indmad , selv om de store fremskridt nok lader vente lidt på sig.

  • 9
  • 6

Når jeg ser på den, så troede jeg egentlig bare, at de havde hevet en tegning ud fra arkivet over triste ubemærkelsesværdige standard audier.
Naturligvis med stor kølergril.

  • 11
  • 3

Det er min fornemmelse, at der i baghovedet på tidens bildesignere - måske ubevidst - ligger en påvirkning fra Star Wars-filmene. Se engang på forlygten på denne Audi E-tron (øverste billede). Hvorfor hulen skal en forlygte pakkes ind i så mange grimme trekanter? Og kølergitteret virker helt ude af proportioner ... kølergitter på en ELBIL?
Grundlæggende er det samme drengerøvsagtige tankegang, som vi så med bilerne i Halvtredserne - især USA-bilerne. Dengang skulle de ligne noget fra en Jet-jager. I dag skal de så ligne noget fra Star Wars.

  • 4
  • 2

"E-tron er cirka på størrelse med Audis SUV Q5. Grunden til, de ikke bare er gået efter samme design, er, at bilen skal ligne en elbil."

E-tron er 4.90 m lang, 24 cm længere end Q5.

E-tron design front, bagende og interiør er meget lig Audi's nye Q8 benzin SUV.

Jeg synes Audi skulle lave kølergittere på alle deres modeller mindre, men store køler er jo en del af Audi design de sidste 10 år. Men at en elbil ikke har brug for nogen køler er en misforståelse.

Artiklen mangler at omtale:
CCS DC opladning med op til 150 kW
AC lade port på både venstre og højre side
Regen ved bremsning med op til 220 kW
Produceres på dedikeret fabrik i Bruxelles.
Produktion startede sidste måned.

Autogefühl har en lang forpremiere video hvor E-tron blev testet i København.

  • 2
  • 0

Til Audi burde spørgsmålet være: Hvorfor fan... misbruger I grøn teknologi til at lave en vulgær elektrisk Hellerup-Traktor - i stedet for at lave en bil der matcher teknologien.

Det kan da godt være at Elektriske Audier er grimme, men Tesla model S er squ da en af de flotteste biler på vejene, og BMW i3 (hybrid) er i mine øjne et glimt af fremtidens bil.

  • 11
  • 2

Frem for at bøje blik i fantasiformer

Som ikke-ingeniør har jeg ofte undret mig over de "krøllede" (og i mine øjne ofte grimme) blikplader på biler --- men har tænkt på at det kunne være for at gøre pladen mere stiv.

Er der nogle designere tilstede som kan fortælle om "krøllede eller bulede plader" kun er for øjet, eller det gør at man kan bruge tyndere plader, og dermed spare penge og vægt?

Det gælder sådan set også design mange andre steder i hverdagen.

Og så kommer jeg til at tænke på Citroëns vaskebræt :-0
https://sundborg.wordpress.com/2012/10/01/...

  • 2
  • 0

Og så kommer jeg til at tænke på Citroëns vaskebræt

Såkaldt korrugerede plader anvendes for at øge stivheden. Er også brugt på fly, f.eks. Ford Trimotor og Junckers JU52.

Uden at vide enormt meget om biler, så er jeg ret sikker på at man også krummer og bøjer plader for at forhindre vibrationer og øge stivheden. På en moderne bil er det imidlertid svært at se hvad der er drevet at ingeniørmæssige beslutninger og hvad der er drevet af designafdeling, så mon ikke det er lidt af hvert?

  • 6
  • 0

Da Citroên i sin tid lavede 2CV og HY/HZ modellerne med korrugerede plader, var det for at kunne anvende simple værktøjer til fremstillingen, for at kunne lave lette og billige økonomiske køretøjer, hvor vægten var lagt på transport og brugsvenlighed. HY/HZ lastvognene kunne køre med en større vægt end de selv vejede!
Dobbekrumme plade konstruktioner var dengang forbeholdt lidt dyrere biler. Man havde jo ikke adgang til CAD og CNC fræsere så værktøjerne var ret dyre. Citroêns TA Berline og ikke forglemme ID/DS modellerne, var nogle af de første med selvbærende karosserier, med masser af dobbeltkrumme detaljer. En enkelt undtagelse var VW boblen der var "billig" selvom værktøjerne var utroligt komplicerede. Sådan blev boblen solgt USA

https://www.youtube.com/watch?v=1qB0lb401ZU

De korrugerede plader på fly ,er lidt af en anakronisme, for nok sparede de vægt, men de øgede også luftmodstanden betragteligt. JU52 og Ford trimotor var solide fly. Der er stadig en Ford i luften af de ca, 200 der blev bygget her 92 år efter den første flyvning . Af de over 4000 Ju 52 der blev bygget( Hitlers foretrukne rejsefly) fra 1930, var tre luftdygtige her i 2018(en af dem er desværre styrtet for to tre uger siden).

  • 4
  • 3

Gamle benzinbiler stinker også - drop nu det dieselvrøvl og lad os komme videre i teksten

Min meget gamle (28 år) benzin lugter også kvalmt når den bliver startet. Så går der ikke lang tid også er lugten forsvundet. Jeg kender udemærket forskellen på benzin og diesel udstødning.
Og jeg behøver ikke mere læse på bagsiden af bilen for at vide det er en diesel stinker.
Og det er langt langt derfra lugtgenerne kommer fra.

Jeg køre for tiden rundt i Frankrig, og her har diesel svineriet antaget groteske dimensioner. I nogle byer er der kvalme og hovedpine garanti efter et par timer hvis man rammer ind i myldretiden.
Grotesk primitiv trafik kultur og ligegyldighed med deres byer og omgivelser.

  • 2
  • 4

220 kW? Hvor har du det tal fra? Jeg synes det lyder alt for højt til at kunne være korrekt.

Ved godt at sammenligningen ikke er meget værd, men så en teknisk indsigt fra weekendens Formel 1 i Sochi, hvor det fremgik at en F1 bil høster 10 gange så meget ved nedbremsning.

Dvs. at en formel-1 skulle regenrere 2200 kW. Det tal vil jeg gerne have en kilde på? I 2013 var den højst tilladte KERS regen i formel-1 60 kW, og så skulle det i 2018 være 2200 kW?

  • 0
  • 0

Der er et par af kommentarerne der ser ud til at køre ud ad tangenten omkring kølergitter.
Det var mig, der startede det, ved at undre mig over hvorfor en elbil skulle have et så overdimensioneret kølergitter, som vi ser på billederne, vel vidende at et af design-kendetegnene i disse år for netop Audi er et overdimensioneret kølergitter. Som jeg finder grimt, og på en elbil fuldstændigt påklistret. Og rolig nu, jeg ved udmærket godt, at der kan være behov for et luftindtag også på en elbil, men dog i meget begrænset størrelse i forhold til det på en bil med eksplosionsmotor.

  • 1
  • 0

Jeg køre for tiden rundt i Frankrig, og her har diesel svineriet antaget groteske dimensioner

Tjaaa, skal man køre ICE har man valget imellem at køre med en moderne indsprøjtningsmotor der forurener lokalt (med partikler og NOX) og en gammeldaws motor der forurener globalt (med CO2).
Nu har du truffet dit valg, nemlig at du vægter lokal forurening højere end global ditto. Fair nok - men hver gang du peger fingre af en dieselbil, så husk der er tre fingre der peget tilbage på dig selv, konceptet miljøneutral forbrændingsmotor findes bare ikke.

  • 6
  • 1

Åh Jo Kristian :)

Problemet med forbrændingsmotorerne er, at de anvender fossilt brændstof. Det vil sige de anvende kulbrinter, som er dannet af planter og dyr der forlængst er døde, hvor deres portentiale er taget ud af drift i naturen og parkeret i undergrunden som Kalk, Kul, Gas og Olie, men som vi anvender fordi de er lettere at få fat i end de som vi selv kan fremstille :)

Hvis man lavede brændstoffer,af de ting der nu kan dannes af nuværende biologiske organismer, der har optaget CO2 af idag, ville den balance vi forstyrrer idag ,ved at anvende de fossile brændstoffer i store mængder ikke opstå.

Hvis forbrændingsmotorerne kørte på CO, Alkoholer, Methan og Ammoniak fra organismer af idag, ville CO2 balancen ikke forstyrres af os, fordi de nutidige har optaget CO2 i deres fremkomst.
Så ville ændringene i CO2 balancen kunne henvises til pludselige naturlige udslip.

  • 0
  • 4

Hvis man lavede brændstoffer,af de ting der nu kan dannes af nuværende biologiske organismer, der har optaget CO2 af idag, ville den balance vi forstyrrer idag ,ved at anvende de fossile brændstoffer i store mængder ikke opstå.

Enig! I det tilfælde vil en diskussion af hvad der forurener mest lokalt lige pludselig også være relevant. Men...... så længe vi brænder fossiler af, er en diskussion af lokal påvirkning i min optik uendelig navlepillende og irrelevant.

  • 0
  • 2

Hvor er vi enige :)

Specielt i dette

"""Men...... så længe vi brænder fossiler af, er en diskussion af lokal påvirkning i min optik uendelig navlepillende og irrelevant."""

  • 0
  • 0

Nu har du truffet dit valg, nemlig at du vægter lokal forurening højere end global ditto.


Ja selvfølgelig vægter jeg lokal her og nu forurening højere end en global katastrofe ude i fremtiden. Jeg får kvalme og hovedpine når koncentrationen når højder som de gør hver eneste dag i Frankrig lige minus søndagen.
Det samme kan opleves i København. Vi kan prise os lykkelige for at diesel personbiler materidtet er slut, og at det ikke nåede Danmark i samme omfang som i Frankrig.
Nu er den på vej ud af de europæiske byer og tak for det

Jeg kan ikke rigtig prale af at være storforbruger af transport CO2. De 5-6000 km jeg køre nu er nok 80% af mit årlige forhjuls transport behov. Jeg blev for 5 år siden opgraderet med den ypperste småturs transport teknologi.
Det er selvfølgelig også den jeg bruger når jeg køre rundt i de franske byer. Man skal da være rimeligt naiv hvis man køre en bil ind i en fransk by. El-cyklen udkonkurrere samtlige biler der fjollet rundt i de franske gader.

  • 1
  • 1

Jeg trækker lidt på smilebåndet når jeg hører en eksponent for biler - der har et design der er næsten ovre i brutalisme - tale om at elbiler er grimme.

Der var en gang nogle fabrikanter der forsøgte at lave smukt designede biler NSU med deres RO80, Citroen med DS, CX osv.

I dag er der utroligt få smukke biler – særligt i det segment hvor Audi er. Næsten alle Audis biler er utroligt grimme fordi de skal ligne et muskelsvulmende uhyrer med kølergrill helt ned til asfalten.

  • 6
  • 1

Tesla får ikke kølegitter af at jeg googler. Har du en pointe?

OK - så må jeg nok hjælpe dig Jens:

Google er en såkaldt søgemaskine. Prøv at læse her: https://da.wikipedia.org/wiki/Google

Teksten fremstår i blåt. Det er nemlig et såkaldt link, hvilket betyder at du kan klikke med din mus på den blå tekst, hvorefter din computer automatisk stiller dig om til pågældende side.

Når du bliver fortrolig med denne øvelse, så kan du måske fortsætte med at klikke på disse blå links:

http://www.vistartersgu.dk/kan-man-printe-...

og

http://www.tesla-grilles.com/

(læg mærke til navnet)

og

https://www.youtube.com/watch?v=68HvNeY9iqY

og nu da du er lidt øvet kan du bare fortsætte med "at google" :-)

  • 0
  • 7

Ford T var sig selv. Den gamle VW boble var sig selv. Morris 1000 og Mascotten. De fleste Citroêner
var særprægede, pånær Xantia og XP . Xantia og XP lå midt i modefeltetets pæne ende. De første VW Golfer kunne kendes på lang afstand og ligeledes BMW 320 fra 1980erne.

Øhh, har du hørt om aerodynamik?

En bil skal helst være udformet tættest muligt på en delfin. Derudover er en række andre hensyn, som skal balanceres, såsom plads, sikkerhed, produktionseffektivitet, m.m. Det optimum der kommer ud af disse hensyn er det samme for alle fabrikanter.

  • 4
  • 1

Tråden drejer sig om grimme/ikke så grimme biler og ikke teknik.

Men æstetik og aerodynamik er koblede størrelser når du taler bildesign, så du kan ikke adskille diskussionerne ad.

Det der ødelægger aerodynamisk udformning er oftest bilkøberens irrationelle ønske om at deres køretøj udstråler maskulinitet og dominans. Vil man se stor og truende ud, resulterer det i designvalg der er decideret dumme fra et aerodynamisk synspunkt.

  • 3
  • 0

OK - så må jeg nok hjælpe dig Jens:

Google er en såkaldt søgemaskine.


Gud hvor er du træls at høre på, Hans Jørgen.

Her er to tip til en konstruktiv måde at debattere på:

  1. Hvis du har en pointe, så skriv klart, hvad din pointe er.
  2. Hvis du henviser til noget på nettet, så link til det, du henviser til, i stedet for at beskrive i ord, hvordan man finder derhen. Det er det, vi har URL'er til.

Nu brugte du i stedet en hel masse af din egen samt andres tid på at opføre dig som et nedladende fjols. Og ja, jeg skriver det direkte uden at pakke det ind, for jeg tror du har brug for at få vendt din tåbelige og barnagtige måde at opføre dig på lige tilbage i synet på dig selv.

  • 7
  • 0

... hvorfor Audi stadig laver grimme elbiler?

For hvorfor har den sådan et stort grimt hul i fronten, med en rist over, når den efter sigende er designet fra bunden af, til at være en 100% elbil, og således kun burde behøve en brøkdel af den køleluft deres ICEV'er behøver?

Og hvorfor har den sådan en lang forende, når de alligevel har valgt at fylde den op med hardware, i stedet for at maksimere dens egenskab af deformations-zone, og hardwaren i en eldrivlinje kan fordeles meget mere hensigtsmæssigt?

Det skulle vel aldrig være fordi den netop ikke er designet fra bunden af, som en 100% elbil, dvs uden kompromisser i retning af at skulle kunne producers på samme platform (med få modifikationer) og på samme produktionslinje som deres Q5?

De er dermed gået kraftigt på komprommis ift vindmodstand og vægtfordeling, og gjort bilen meget mere kompliceret at samle, fordi hele drivlinjen ikke bare kan boltes op under bunden, som på en Tesla Model 3.

Så de er, med deres fortsatte berøringsangst overfor BEV, bare kommet endnu et lysår bagud i forhold til Tesla - som nu har den 4. bedst sælgende personbil på det amerikanske marked (bl.a. overhalet Toyota Corolla!), og uden tvivl den allerbedst sælgende, når produktionen er rampet helt op.

  • 4
  • 1

Men æstetik og aerodynamik er koblede størrelser når du taler bildesign, så du kan ikke adskille diskussionerne ad.


De kan være koblede, men er det ikke nødvendigvis. Nogle af historiens flotteste biler var det modsatte af aerodynamiske. Fx Bentley 3 litre og 3.5 litre, der var stor som en lastbil, men vandt alle betydende løb i slut 20'erne.
Om en bil er smuk, hænger sammen med at den har personlighed og udstråling både i de store linjer og i detaljerne. For mig at se er der ikke særligt mange nutidige biler, der har det. Det er som om der er gået "for mange kokke fordærver maden" i bildesign.

  • 0
  • 0

Den asiatiske tendens, med at lave Disney ansigtstræk inkorporeret i front og bag designet, er en uheldig tendens. Tidligere var det de amerikanske flydere med elementer fra jetfly der dominerede.

Haha det er manga ansigter de emittere. Jeg syntes egentlig det er meget muntert, det behøver heller ikke alt sammen være så seriøst.
De gamle USA biler Hvar ganske smukke og grotesk store/lange. Jeg er begyndt at lægge mærke til 70'r modellerne som jeg ellers før syntes var kedelige og latter frem kaldende lange.
De er igang med at lave samme nummer igen med deres grotesk opsvulmede suv/truck/kampvogn/burgerbolle designs.
Jeg tror de frygter en zombie invasion når som helst.

  • 0
  • 1

At bil-Brian kan få alle mulige aftermarket dele til sin bil, også hvis det er en Tesla, ved vi vist alle. Så det er der ikke meget nyhed i.

Men Teslaer har stadigvæk ikke kølergitter. Har du en pionte?

Jens Olsen stillede op med en ”jorden er flad” attitude, og signalerede med det efterfølgende indlæg - "Jeg vil ikke læse links, som henviser til at jorden er rund", - eller som her Teslaer har ikke kølergitter!

De som gad at google (åbenbart ikke Jens Olsen) kan med lethed konstatere at en række Teslaer HAR kølergitter. Tænk blot på de antal hits man får med "kølergitter tesla", - over 15 tusinde!
Vel - et kølergitter betyder ikke nødvendigvis at bilen HAR en køler indenfor, men selv hvis du hænger et kølergitter op på væggen i stuen, så har du også et kølergitter. Hvor svært kan det være?!

Når Mercedes lancerer en elbil med kølergitter (hvad vil du ellers kalde det Jens Olsen?), så er det nok fordi de henvender sig til kundegrupper, som foretrækker dette stykke plastik foran kontra uden. Jeg synes bare at det bør være et frit valg og i øvrigt bør undlade at være (og nu er jeg inspireret) nedladende overfor dem som ønsker et.
Måske bør kølergitteret kunne tages af og man kan sætte en plakat på i stedet - eller nowet. Ganske ligesom det bør være et frit valg for Tesla-ejere at sætte et kølergitter på deres bil, og har de valgt det, så har deres Tesla - - tadaa - et kølergitter modsat hvad Jens Olsen hævder.

Så kom den - nedladende bemærkning om "bil-Brian", som man åbenbart kan møde her: https://youtu.be/lbZrBye87XE
De kommer altså i alle aldre.

  • 1
  • 6
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten