Atkins køber brospecialisterne Gimsing & Madsen
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Atkins køber brospecialisterne Gimsing & Madsen

Efter 31 år som selvstændige konsulenter er de godt 30 ansatte hos Gimsing & Madsen fra i dag en del af et af Europas største rådgivende ingeniørfirmaer WS Atkins plc. Atkins har købt det danske firma for 23,8 mio. kr. Det skriver firmaet i en pressemeddelelse på deres hjemmeside.

Atkins' europæiske direktør, Chris Birdsong, begrunder opkøbet med, at de med opkøbet får langt større adgang broopgaver på det nordiske marked.

»Gimsing & Madsens ekspertise indenfor design af broer og tunneller er højt respekteret i regionen, og som en veldrevet virksomhed med tætte kunderelationer passer vi naturligt sammen. Vi har arbejdet sammen tidligere så integrationen burde være ligetil, og tilførelsen af Gimsing & Madsens tekniske evner vil forøge vores kapacitet og dybden af den service, vi kan tilbyde,« udtaler han i pressemeddelelsen.

Atkins vil have broopgaver i Norden

Mens Atkins i resten af verden er en multidisciplinær rådgiver, så blev Atkins' danske afdeling grundlagt med opkøbet af Banestyrelsens rådgivningsafdeling i 2001.

Senere samme år kom et datterselskab i Sverige til. Derfor er Atkins i Norden primære forretningsområde jernbaner. Derfor blev de ramt hårdt i de år, hvor man særligt i Danmark ikke investerede ret meget i jernbanen, og i 2007 kom de ud med et underskud.

Siden har Atkins satset på at udvide forretningen, så de i dag også arbejder med projektledelse, vej- og byplanlægning, industri, olie og gas, klima, miljø, GIS og arkitektur og design.

Fra Storebælt til Messina

Ligesom man ikke kan sige Atkins uden at sige jernbaner, kan man ikke sige Gimsing & Madsen uden at sige broer. Firmaet blev grundlagt i 1969 af professor Niels J. Gimsing og docent civilingeniør Kaj Madsen, efter de vandt en idékonkurrence om broforbindelsen over Storebælt.

Siden har de været med på Øresundsbroen, Femernforbindelsen og utallige andre broer både i Danmark og udlandet. Blandt andet er Niels J. Gimsing konsulent på Messinabroen i Italien.

Gimsing & Madsen var for små til at vokse af egen kraft
Gimsing & Madsen er vokset kraftigt de senere år, men havde brug for en stor partner for at komme videre, forklarer virksomhederne i en fælles pressemeddelelse.

»Rådgivningsopgaver vil fremover blive udbudt i større, integrerede projekter, som omfatter mere end broer og kræver flere specialer end dem, firmaet råder over i dag. Der er brug for at tænke i nye typer af opgaver for at sikre fremtidig vækst i firmaet og udfordrende opgaver for medarbejderne. Derfor var det naturligt at blive en del af et større firma for fortsat at kunne være med til at løse fremtidens store infrastrukturprojekter.«

Gimsing & Madsen bliver i Horsens, hvor de har hovedkontor i dag.

Dokumentation

Læs pressemeddelelse fra Atkins

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten