Astronomernes viden om Jupiter-månes vulkaner smuldrer

Nye undersøgelser af Jupiter-månen Ios vulkaner afslører, at de ikke ligger, hvor modellen for månens indre varmeprofil viser, at de burde ligge. Hermed er der skabt endnu mere mystik omkring Io og dens vulkaner end hidtil antaget.

Der er en afvigelse mellem modellen og de nye undersøgelser på 30 til 60 grader i placeringerne.

De hundredvis af vulkaner på Io slynger materiale 250 kilometer ud i rummet.

Undersøgelserne er gennemført af et hold forskere under ledelse af Christopher Hamilton fra University of Maryland. Han siger til space.com, at de nye og overraskende resultater fortæller forskerne, at der mangler et eller andet i deres forståelse af Io. Den nuværende viden om varmen fra månens indre, som skabes ved tiltrækningen fra Jupiter og vulkanernes aktivitet, hænger ikke længere sammen.

Den intense vulkanske aktivitet skabes fra Jupiters tiltrækning og en smule fra de nærliggende måner Europa og Ganymedes' tiltrækninger.

Io foretager to omløb om Jupiter, hver gang Europa foretager en og Ganymedes fire. Dette betyder, at Ios bane er oval, hvilket skaber den dynamiske aktivitet på den 3.640 kilometer store måne.

Når Io kommer tættere på Jupiter, trækker planeten kraftigere i månen og deformerer den. Denne kraft aftager når Io bevæger sig væk. Denne cyklus skaber en vridning i Ios overflade, som betyder en gnidningsmodstand, der skaber varme i månens indre. Denne varme bliver til en enorm vulkansk aktivitet.

Den hidtil gængse opfattelse har været, at vulkanerne burde findes over de områder med den største indre opvarmning, men de nye opdagelser viser, at vulkanerne findes længere øst på.

Opdagelsen er gjort ved at gennemgå data fra jordbaserede teleskoper og fra Nasas rumsonder Voyager og Galileo og sammenligne dem med detaljerede geologiske kort, som geologer har sammensat sidste år.

Forskerne ved endnu ikke, hvad det er, som skaber forskellen mellem varmekilderne og vulkanerne. En mulighed kan være, at Io roterer hurtigere, end hidtil antaget. En anden forklaring kan være, at modellen for Ios indre opvarmning mangler en faktor, måske et underjordisk magmahav.

Ved at forstå, hvordan Ios indre opvarmning fungerer, kan forskerne bedre forstå, hvordan andre måner i solsystemet er opbygget og kan have betingelser, der kan være gunstige for liv.

De nye resultater er blevet offentliggjort i det seneste nummer af tidsskriftet Earth and Planetary Science Letters.

Se også pressemeddelelse fra Nasa