Astronomerne kan nu endelig studere de gådefulde delta Scuti-stjerner

Til venstre ses den indre struktur af en delta Scuti-stjerne med en kerne med en strålingslag og et tyndt konvektionslag. Til højre ses forskellige svingningsmønstre. Illustration: University of Birmingham

Delta Scuti-stjerner er rige på helium, og det betyder, at deres lysstyrke pulserer meget uregelmæssigt i forhold til andre stjerner. Af samme årsag har det været svært for astronomerne at komme til bunds i en forståelse af disse stjerner, da det netop svingninger er med til at fortælle om stjerners indre opbygning.

Solen har svingningsfrekvenser med perioder, som varer minutter. I en typisk delta Scuti-stjerne varer de fleste svingninger flere timer, men med TESS-satellitten er der opdaget andre svingninger, som ligner Solens. Illustration: SAC; AU

Men nu har en international forskergruppe ledet af Tim Bedding fra University of Sydney i Australien med Nasa-satellitten TESS fundet 60 delta Scuti-stjerner, hvor svingningerne er lige så regelmæssige som Solens svingninger.

Læs også: Nyt rumteleskop skal finde bunker af planeter

Resultatet er offenliggjort i Nature.

»Det er virkeligt et gennembrud«, forklarer Simon Murphy fra Tim Beddings forskningsgruppe.

»Da vi nu har regulære svingninger fra disse stjerner, kan vi nu sammenligne med modeller, som vi aldrig har kunnet før,« siger han.