Astronomer jagter ny planet i Solsystemets udkant

Måske gemmer der sig en planet på størrelse med Jorden i Kuiperbæltets udkant, omkring tre gange så langt væk fra Solen som dværgplaneten Pluto, skriver Newscientist.

Den italiensk-brasilianske astronom Patryk Lykawka, der arbejder ved universitet i Kobe i Japan, argumenterer for, at sådan en planet findes.

De fleste objekter i Kuiperbæltet, der findes uden for planten Neptuns bane, er isklumper med en størrelse på 100-1.000 kilometer i diameter. Det største kendte objekt er Eris, der har en diameter på 2.400 km og vejer en fjerdedel mere end Pluto.

Flere forhold tyder på stor planet

Det var opdagelsen af Eris i 2003 og formodningen om, at der findes et større antal tilsvarende objekter i Kuiperbæltet, der førte til, at den internationale astronomiske union i 2006 indførte »dværgplaneter« som en ny kategori af himmelobjekter og samtidig degraderede Pluto fra at være en rigtig planet til at være en dværgplanet.

Det er en lang række forhold i Kuiperbæltet, der tyder på, at et langt større objekt end Eris må findes. Der er eksempelvis en udsædvanlig skarp grænse 50 astronomiske enheder fra Solen (50 gange afstanden mellem Solen og Jorden), hvor antallet af objekter falder brat.

Et andet karakteristikum er, at der findes objekter med tre meget forskellige omløbsbaner i Kuiperbæltet. Begge dele kan forklares med gravitationspåvirkningen fra en stor planet.

På størrelse med Jorden

Lykawka vurderer, at Planet X må have en størrelse på 10.000-15.000 km i diameter og dermed være på størrelse med Jorden, der har en diameter på 12.756 km. Det vil tage mellem 1.000 og 2.500 år for planeten at nå rundt om Solen i sin bane, og den vil aldrig komme Solen nærmere end 80 astronomiske enheder - den kan endda være op til dobbelt så langt væk.

Netop den store afstand kan være forklaringen på, at den indtil nu er undsluppet astronomernes kikkerter. Planeten vil opfylde alle betingelser for at være en rigtig planet i henhold til astronomernes nye definition.

Det er dog ikke alle astronomer, der tror på Planet X og den teori, som Lykawka har for strukturen af Kuiperbæltet, men store teleskoper i Hawaii, Arizona og Chile vil i de kommende år gennemsøge hele himlen for stort set enhver lille sten.

Når de engang inden for en overkommelig årrække er færdige med deres kortlægning af Kuiperbæltet, vil det vides med sikkerhed, om Planet X er andet end en tanke.

Patryk Lykawkas artikel, der vil blive offentliggjort i Astronomical Journal

En planet på størrelse med Jorden menes at kredse om Solen i tre gange så stor afstand som dværgplaneten Pluto, der er den fjerneste i Solsystemet.

Ifgl. linket "Ny Nedtur For Pluto" er Eris den fjerneste planet, ikke Pluto.

Ifgl. linket "Ny Nedtur For Pluto" er Eris den fjerneste planet, ikke Pluto.

Nej, det står der ikke noget om i den artikel, og det ville også være forkert, da hverken Pluto eller Eris er planeter, men dværgplaneter. Så der burde måske have stået "En planet på størrelse med Jorden menes at kredse om Solen i tre gange så stor afstand som dværgplaneten Pluto, der er den inderste, kendte dværgplanet" :-)

Det er korrekt, at Eris blandt de kendte dværgplaneter er den, der er længst væk fra Solen -der er deværre indsneget fejl, som ikke fandtes i min oprindelige version af artiklen.

Steen Eiler Jørgensen:

dværgplaneten Pluto, der er den inderste, kendte dværgplanet" :-)

Næ! Pluto er ikke den inderste dværgplanet. Dét er Ceres, som kredser i asteroidebæltet, mellem Mars og Jupiter!

jeg har hørt noget om et folk for 8000 år siden har vidst noget om den her planet, den er også aftegnet på apollo flyet. der står 6000 år før christi.... ved i noget om dette.. For der er åbenbard nogle der ved noget i genmen tiden.. Jeg syntes det er spændende...Ku godt tænke mei at vide mere........tina