Astronom finder to fejlslagne stjerner 6,5 lysår fra Jorden

To brune dværgstjerner er netop fundet, kredsende omkring hinanden i en afstand af blot 6,5 lysår fra Jorden. Det er så tæt på, at tv-signaler fra Jorden i 2006 nu er ved at ankomme der.

De nye stjerner blev opdaget af astronom og professor Kevin Luhman fra Pennsylvania State University Center for Exoplanets and Habitable Worlds.

Stjernerne er for små til, at de nogensinde kan blive til rigtige stjerner med deres egen brintfusion i kernen. De er derfor meget kølige og svage og ligner mere planeter som Jupiter end stjerner som Solen. Brune dværge kaldes ofte også fejlslagne stjerner.

Ifølge Kevin Luhman vil de nyopdagede stjerner være et oplagt mål, hvor man kan søge efter planeter, da de befinder sig så tæt på Jorden.

Da det er det tredjenærmeste stjernesystem til Jorden, mener han, de engang kan blive et muligt mål for bemandede missioner uden for vores eget solsystem.

Læs også: Astrobiologer: Søg efter liv omkring røde dværgstjerner

Stjernesystemet har navnet WISE-J104915.57-531906, hvilket skyldes, at det blev opdaget på et kort over hele himlen fra Nasas infrarøde Wise-teleskop (Wide-field Infrared Survey Explorer).

Stjernerne befinder sig blot en anelse længere væk end de næstnærmeste stjerner, som er Barnards stjerne i en afstand af seks lysår fra Solen. Barnards stjerne blev opdaget i 1916.

Det næste stjernesystem til Jorden er Alpha Centauri. Alpha Centauri befinder sig fire lysår borte og blev opdaget i 1839. Den anden stjerne i systemet, Proxima Centauri, blev opdaget i 1917 og befinder sig 4,2 lysår borte.

Kevin Luhman fandt stjernerne ved at undersøge de billeder, som Wise-teleskopet havde taget over en 13 måneders periode.

Undervejs havde Wise kortlagt himlen tre gange, hvorved man kunne se stjernerne, som på billederne bevægede sig hurtigt hen over himlen. Det var et tegn på, at de er meget tæt på Jorden.