Assessor: Sikkert at køre IC4, hvis de bliver tjekket hver uge
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Assessor: Sikkert at køre IC4, hvis de bliver tjekket hver uge

Passagerne skal ikke være nervøse for at køre i IC4- og IC2-tog, selv om der er fundet revner i aksellejekasserne i flere togsæt. Det konkluderer en uafhængig assessor, som har gennemgået de forholdsregler, som DSB har taget, siden revnerne i slutningen af marts blev erkendt som et større problem.

'... under forudsætning af, at barriererne opretholdes, og at der følges op på samme måde som hidtil, er det sikkert at fortsætte driften med køretøjerne MP (IC2) og MG (IC4),' skriver den svenske assessor Mikael Wrang i sin rapport, der netop er offentliggjort på Trafikstyrelsens hjemmeside.


Efter at DSB havde fortalt Trafikstyrelsen om fundet af revner i aksellejekasser og støddæmpere, krævede styrelsen, at DSB's forholdsregler skulle godkendes af en uafhængig assessor. Rapporten blev afleveret i torsdags og offentliggjort mandag eftermiddag.

Siden fundene har DSB tjekket togenes hjul, aksellejekasser og støddæmpere hver syvende dag, eller i intervaller på 5.600 km +/- 10 procent. Det giver en meget stærk sikkerhed, vurderer assessoren.

'Syv døgn og 5.600 km er et meget kort interval, som burde række til at detektere begyndende skader i tide,' skriver han i rapporten.

Assessoren har ikke skullet vurdere årsagen til revnerne i aksellejekasserne, men han skriver alligevel lidt om det i rapporten. Han mener, at aksellejekasserne har været udsat for en belastning, som de ikke var dimensioneret til.

'Det er assessors opfattelse, at det er de ujævne hjul, der er årsag til bruddene (i aksellejekasserne, red). Men man kan ikke udelukke, at det er det samme grundfænomen, der leder til hjulskaderne, som også leder til skaderne på aksellejekasserne. Skaderne på hjulene skulle i så fald kun forværre situationen, ikke forårsage den.'

Han vurderer også, at DSB's første mistanke – at det var påkørsel af hjulstop, der er årsag til bruddene – ikke er usandsynlig. Men om påkørslerne virkelig er årsagen, er det endnu umuligt at sige.

Læs også: Minister: Ufatteligt, at DSB skjulte revner for IC4-konsulenter

Hos Trafikstyrelsen tager man rapporten til efterretning.

»Den uvildige risikovurdering, som vi har modtaget, er meget klar. Den udtaler, at der er et meget højt sikkerhedsniveau for driften af IC4, og at de forholdsregler, som DSB har taget, er tilfredsstillende for en sikker drift. Det har vi naturligvis også en forventning om, at der skal være, så vi tager rapporten til efterretning. Vi forventer, at DSB i den kommende tid arbejder på at finde årsagerne til revnedannelserne, så IC4-togene kan komme til at køre i et mere normalt driftsregime. Det arbejde vil vi følge tæt,« citeres styrelsens vicedirektør, Jesper Rasmussen, for at sige på styrelsens hjemmeside.

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Gamle biler skal til syn hvert år. IC4 kan åbenbart nøjes med 52 gange om året.

Men det er jo også efterhånden gamle, rustne tog med forældet teknik.

Er det vores nye intercitytog vi taler om?

-Grov sarkasme forekommer-

  • 14
  • 1

Mon man kunne få godkendt en bil som værende sikker, så længe man bare huskede at tjekke den ugentligt? Forsvarligt eller ej, så er det jo fuldstændig hul i hovedet at IC4 allerede er i så ringe stand (eller måske snarere hele tiden har været i så ringe stand).

  • 11
  • 0

Lad os se, hvis et jernbanehjul er 2 meter i omkreds, så giver 5600 km 2,8e6 omgange.
Normalt, hvis der ellers ikke er korrosion, kan man regne med at udmattelse ikke er et problem hvis den kan holde til 1e7 belastninger.
Så kan vi så gætte på om hjulet er trekantet eller firkantet, for 3 eller 4 stød pr omgang, men det lyder til at de 5600 km er sat for at checke mindst for hver 1e7.

Højere belastninger end den ovenfor vil før eller siden føre til udmattelsesbrud, men det kan godt tillades, når blot det maximale antal belastninger ikke overskrides indenfor hele den ønskede levetid.
Så hvis kassen får en stor belastning hver gang der bremses, og denne belastning kun må ske 1e5 gange inden vi får brud, og man kører 15 km mellem hver opbremsning, så kan man køre 1,5e6 km, eller 5 år med 5600 km om ugen. Det er så længe nok til at garantien er udløbet, og kunden må købe en ny.
Det er godt design :)

Desuden mener jeg at jernbanen skal asfalteres og reserveres for bus og taxi kørsel.

  • 0
  • 7

Det er sørgeligt at man bliver ved med at satse på at spilde flere penge, på noget der så åbenlyst, aldrig bliver godt.
Med de penge der er brugt på at lave lappe løsninger, kunne man hAve købt minimum 30 nye togsæt, der virker..... Hvis man var gået til alstom, Bombardier eller Siemens.

  • 4
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten