Asiatiske togmastodonter i kamp om Ansaldobreda

Det bliver med al sandsynlighed enten japanske Hitachi eller kinesiske statsejede China CNR Corporation, der køber den skandaleombruste togproducent Ansaldobreda.

Selskabets italienske ejer, industrikoncernen Finmeccanica, har ved en høring i det italienske senats industriudvalg præsenteret en såkaldt shortlist af købere, som består af de to asiatiske togproducenter.

Finmeccanicas topchef, Mauro Moretti, fortalte ifølge internationale medier industriudvalget, at både CNR og Hitachi »er interesserede i at have baser i Italien«, mens ingen af de to endnu har afgivet bindende tilbud på Ansaldobreda og søsterselskabet Ansaldo STS.

Læs også: Bombardier trækker sig fra kapløbet om Ansaldobreda

Finmeccanica, hvis kerneforretning ligger i militærindustri og rumfart, har længe forsøgt at sælge underskudsramte Ansaldobreda sammen med signalproducenten Ansaldo STS for at reducere koncernens gæld på 4,8 milliarder euro, godt 35 milliarder kroner.

Ansaldobredas ry som togproducent har fået skrammer efter kuldsejlede leverancer af højhastighedstog i Danmark, Holland og Belgien, og i Norge måtte man sidste sommer tage Ansaldobredas sporvogne ud af drift på grund af omfattende rustskader.

Den italienske togproducent har derimod haft bedre held med metroer og er i dag verdens førende producent af førerløse metrotog.

Læs også: Ny opgørelse: Så mange milliarder har IC4-sagen kostet skatteborgerne

Den canadiske togproducent Bombardier, som ellers blev betragtet som den mest sandsynlige køber, trak sig i september fra feltet. Finmeccanica meldte derefter ud, at man havde modtaget ikkebindende tilbud fra andre aktører, og der har siden i de italienske medier været forlydender om, at én af aktørerne var netop kinesiske CNR.

Finmeccanicas bestyrelse mødes mandag for at diskutere salget, men forventer stadig ikke at have modtaget bindende tilbud.

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

http://www.ingenieur.de/Branchen/Verkehr-L...

citat:" ..China Today erreichen die CRH380A-Züge eine Zugkraft von 9600 Kilowatt. Zum Vergleich: 4800 Kilowatt schafften die CRH-2-Züge, die zuvor in Kooperation mit Japan und mit japanischer Technologie entstanden. Bei einer Testfahrt erreichte der CRH380-A eine sensationelle Geschwindigkeit von 486,1 km/h. .. "

Mon 25 % af alle nye tog i EU, om få år, er fra KINA ?

  • 1
  • 0

Mon 25 % af alle nye tog i EU, om få år, er fra KINA ?

Sikkert. Og skammeligt er det, at vi kunne bygge IC3 toget, uden at det har medført videre eksport og videre danske versioner.

IC3 er stadigvæk absolut top klasse tog, med en værdig komfort. Sammenlign med tyske tog, det er ren kvægvogne ved siden af. Vi skulle have bygget en moderniseret el-version af IC4, i stedet for at anskaffe IC4.

http://da.m.wikipedia.org/wiki/IC3#/image/...

  • 0
  • 0

Meget enig i at vi skulle have bygget en moderniseret opdateret el-version af IC3 - ( en IC3,1) Når så 5 eller 10 IC3,1 kører godt i drift - kunne vi bygge 20-50 mere, og således fremad med en IC3,2...

Desværre er der langt fra togfabrikken til embedsmændene i ministeriet - som jo er i "maskinrummet" længere tid end ministre og DSB chefer.

OK - det vil kræve nogle embedsmænd med ben i næsen, at "optimere" udbuds processen, således Italiensk salgssnak og uduelighed kan undgås. Med nok kommende "Kina priser" - på tog - bliver det ikke lettere i fremtiden.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten