Asfalt og skinner: Her vil regeringen sende infrastruktur-milliarderne hen
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Asfalt og skinner: Her vil regeringen sende infrastruktur-milliarderne hen

Regeringens egen oversigt over projekterne. Se det fulde danmarkskort i bunden af artiklen. Illustration: Transportministeriet

Regeringen og Dansk Folkeparti er blevet enige om at kaste 112 milliarder i infrastruktur-projekter i perioden 2021 til 2030. Her kan du få et overblik over, hvad de vil investere det store beløb i.

Læs også: Billund-bane, Limfjords-forbindelse og motorveje: Regeringen og DF vil skyde 110 mia. i infrastruktur

Illustration: Vejdirektoratet

Mere asfalt

Det er særligt motorvejsforbindelserne, der kommer til at nyde godt af aftalen mellem regeringen og Dansk Folkeparti.

Ud over at afsætte over 6.500 millioner til en 20 km lang 4-sporet Limfjordsforbindelse vest om Aalborg ad den såkaldte Egholm-linje vil aftaleparterne også anlægge ny motorvej flere steder i landet.

Mellem Haderslev og Give skal der anlægges en motorvej parallelt med E45. Vejen vil ifølge parternes beregninger koste knapt 14.300 millioner i alt. På Vestsjælland vil parterne udbygge Kalundborgmotorvejen fra Regstrup til Kalundborg for 1.800 millioner for særligt at lette lastbiltrafikken. Begge projekter skal ifølge aftaleparterne igangsættes i 2023.

Illustration: Regeringen

Derudover planlægger regeringen og Dansk Folkeparti også at bruge knap 11.400 millioner kroner på anlægning af motorveje på Sjælland i form af forlængelse af Frederikssundmotorvejen, etablering af en motorvej mellem Næstved og Rønnede og anlæg af en sydlig Ring 5 på 35 km fra Køge til Frederikssundsvej.

Forbedring af eksisterende veje

Ud over at anlægge nye veje er regeringen og Dansk Folkeparti også blevet enige om at forbedre både motorveje og statsvejnettet landet over.

De vil afsætte over 11.000 millioner til at forbedre motorveje i Østjylland, i Københavnsområdet, i Trekantsområdet, Odense og Herning. Bl.a. ønsker parterne at give Øresundsmotorvejen et ekstra spor i hver retning, udvide strækningen mellem Ring 3 op 4 på Hillerødmotorvejen og opgradere E45 mellem Vejle og Skanderborg til 6 spor.

Regeringen og Dansk Folkeparti vil også bruge over 3.500 millioner kroner på at forbedre statsvejene i hele landet bl.a. i Nordjylland, på Stevns og på Falster.

Samtidig vil parterne opsætte støjskærme i Aalborg, Hillerød, Svendborg, Halsnæs og Randers og oprette en pulje på knapt 1.500 millioner kroner til bedre støjbekæmpelse i hele landet.

Ny jernbane og optimering af togdriften

Ud over etableringen af en togforbindelse mellem Billund og Vejle vil regeringen og Dansk Folkeparti bruge over 4.800 millioner på en togforbindelse over Vestfyn fra Odense V til Kauslunde ved Middelfart. Målet er at skabe en højhastighedbane, der kan optimere rejsetiden med 6 minutter.

Illustration: Regeringen

Samtidig vil regeringen og Dansk Folkeparti modernisere en række jernbaner i Danmark frem mod 2030, bl.a. ved at investere i at forbedre knudepunkterne ved Ny Ellebjerg, Glostrup og Københavns Lufthavn. Samtidig vil parterne også investere 485 millioner i at opgradere hastigheden på jernbanestrækningen mellem Ringsted og Odense fra 2021.

1 milliard til bedre cykelstier

I tilgift til forbedringen af tog- og biltrafikken vil regeringen og Dansk Folkeparti også etablere en pulje på 1 milliard kroner, der i perioden 2021 til 2030 skal gå til at forbedre og udvide cykelstierne i Danmark.

Projekterne er beskrevet i detaljer hos Transportministeriet.

Illustration: Transportministeriet
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Udover etableringen af en togforbindelse mellem Billund og Vejle (...)

Ahaa, det forklarer hvorfor DF lige pludseligt ikke længere følte behov for at støtte op om Togfonden; de har fået deres valgflæsk af VLAK i stedet.

Men er det ikke en lidt kortsigtet strategi, meningsmålingerne taget i betragtning? Lige nu ser det jo ikke ud til at VLAKO kommer til at have super meget indflydelse på næste års finanslov. Håber resultatet bliver, at Billundbanen ryger ud af togfonden, som ellers gennemføres...

  • 13
  • 5

Regeringen og Dansk Folkebedrag er blevet enige om, at aflyse klimaforandringerne. Socialdemokratiet er som vanligt lidt tøvende, men skeler til hvad DF vil være med til, og indretter så sin politikk derefter. Kun marginaler adskiller blå blok og Sosserne.

  • 6
  • 8

Sådan opfatter Jeg ikke den om DF Nicolas Ipsen.

Den samlede baggrund var vel nærmere, der pludselig ikke var penge til det hele fra togfonden/olien.

Man har jo også måtte opgive den tåbelig timemodel pg laver en flaskehals i Ringsted.

  • 3
  • 5

Der er jo mere politik i det her end Ingeniør. Min lidt forstokkede holdning er, Jeg hellere ville have lidt mindre, der til gengæld virker 24/7.

Det er også lidt mærkeligt, man ikke flytter en god del af offentlig og privat administration til Vejle, Kolding Fredericia fremfor nu at vile bygger ud for Avedøre og Nordhavnen samt en støjfyldt finger i Tune.

Lidt på samme måde burde man nok også nedlægge en række mindre veje, der stort set ikke bliver brugt.

Man ignorer også det usvigelige faktum, at jo bedre vejene bliver jo længere pendler folk og sander hovedbyerne bare til.

                                                                 -oo0oo-

Ligeledes mangler der en bebyggelsesplan, der genererer mere kollektiv trafik. Jeg giver bare et eksempel. Laver man en ægte højhusby i Roskilde syd, hvor den kendte Festival alligevel må flyttes, så får man nemt 2 ekstra stationer mellem Roskilde Havdrup og Roskilde Viby. Den store stamvej til biler er der allerede idag som lille fra Darup over Kamstrup til Vor Frue, der jo så er forbundet med 2 hovedveje. Og der er jo ikke langt at cykle ind til Roskildes midte af flere veje.

  • 2
  • 1

Men er det ikke en lidt kortsigtet strategi, meningsmålingerne taget i betragtning? Lige nu ser det jo ikke ud til at VLAKO kommer til at have super meget indflydelse på næste års finanslov. Håber resultatet bliver, at Billundbanen ryger ud af togfonden, som ellers gennemføres...

Nicholas - du er helt klart ikke Politiker!

Med det nye forlig, kan man sætte gang i alt det forberedende arbejde til Billund banen.

Og skulle SOC vinde valget, og DF helt forventeligt skifter side, har de også mulighed for at få Billund banen finansieret over Finansloven sammen med fastholdelsen af nuværende grænsekontrol.

Og man skal også forstå at læse/ forstå Politik - ved at opsige en aftale, får man muligheden for at prisen på at tiltræde den igen.

Ja - Politik er rådent

  • 3
  • 0

Og man skal også forstå at læse/ forstå Politik - ved at opsige en aftale, får man muligheden for at prisen på at tiltræde den igen.

Togfonden er det eneste store forlig mellem Socialdemokratiet og DF. Den har været omtumlet og underfinansieret lige fra starten, og nu er den død. Hvad siger det om et måske kommende samarbejde mellem Socialdemokratiet og DF?

Politisk er det ren underholdning, det var forudsigeligt det skulle gå galt. Men for os togpassagerer er det tragisk man ikke engang kan samle sig om det mindst visionære projekt for den fremtidige øst-vest trafik. Timemodellen er det mindst visionære (Odense-Aarhus 1 time), mere visionært havde været en Bogense-Juelsminde-tunnel (Odense-Aarhus 45 minutter) og endnu mere ambitiøst en Kattegatforbindelse (København-Aarhus 1 time).

  • 1
  • 4

"Togfonden" burde hedde "Sosse-Fonden"; - uden realiteter eller finanser! (- men dog støttet af DF)
Nu følges den op af et nyt, lignende eksperiment: "Sosse-Opslidt-Fonden" for midaldrende (Sosse?) pensionister, da man ikke har opdaget, at det manuelle, opslidende arbejde er overtaget af robotter ;-(

  • 3
  • 5

Når Rute 9 Nykøbing F-Nakskov er med, så skyldes det ikke at trfafikmængderne er særlig store. Faktisk det modsatte, men Rene Christensen skulle have noget med hjem til kredsen, ganske som Kim Christiansen fik sin omfartsvej. Kr. Bil Lorentzen (valgt i Viborg) fik penge til Rute 26, og med indtil flere projekter i Tulleland, har regeringen købt sig bogfred med partiet i muddergrøften.

  • 4
  • 1