Arriva bremser rejsekort på jyske tog

Teknikken er klar, udstyret er så godt som på plads. Men foreløbig er det elektroniske rejsekort alligevel ikke på vej til de vestjyske tog.

Arriva, som kører flere strækninger i Vest- og Midtjylland, har trådt på bremsen. Det Deutsche Bahn-ejede selskab vil nemlig ikke acceptere, at de elektroniske billetter giver færre billetindtægter.

Det bliver konsekvensen for Arriva, fordi Rejsekort ændrer zonesystemet. I dag følger Arrivas takstzoner - ligesom DSB's - udelukkende skinnerne. Det betyder, at passagerne betaler for den strækning, der har tilbagelagt på skinnerne, uanset om den går direkte fra A til B eller ej.

Rejsekortets zoner dækker derimod hele landet, ligesom busselskabernes gør. Og rejsekortet opkræver kun, hvad det koster at rejse i fugleflugt mellem A og B, uanset om toget i praksis har kørt en omvej over C.

Arriva mister billetindtægter

Resultatet er godt for de rejsende, som spilder tid på omveje for at følge skinnerne. De slipper billigere med rejsekort. Men det er skidt for Arriva, som står til at miste billetindtægter, og som kræver at kompensation for tabet.

Hvor mange penge det drejer sig om, kan Ingeniøren ikke lokke ud af Arriva-kommunikationschef Martin Wex. Han understreger dog, at der naturligvis ikke er tale om ubetydelige beløb, når selskabet har protesteret.

Ifølge Martin Wex har Arriva på intet tidspunkt meldt ud, hvornår rejsekortet kan benyttes på de jyske togstrækninger. Det kommer heller ikke til at ske, før der er fundet en løsning på de penge, som Arriva mister, når passagererne kun skal betale for fugleflugtslinjen.

»Vi sidder og taler med DSB og Trafikstyrelsen, og vi håber, at vi kan finde en passende løsning, så passagererne får fordelene ved rejsekortet,« siger han.

Ifølge Martin Wex kan Arriva imødese det største tab på Rejsekortets prisstruktur på strækningen mellem Århus og Struer.

Arriva vandt i 2003 retten til at drive strækninger i Jylland, som ifølge selskabet udgør 15 procent af længden på de danske skinner. Indtægter fra billetter er en del af kontrakten.

Rejsekortet bliver drevet af et selskab, som hovedparten af danske bus- og togselskaber i fællesskab. Arriva står som privat operatør dog uden for, men vil indføre rejsekortet alligevel.

Rejsekortet skulle have været i drift i 2009. Det kører nu i fuld drift i Vestsjælland og i prøvedrift andre steder i landet. Planen er, at systemet skal være landsdækkende ved udgangen af i år. Det gælder dog ikke busserne i Midtjylland, på Fyn og på Bornholm, hvor busselskaberne hidtil har holdt sig uden for.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Kan vi ikke lige få en kort klar lov igennem folketinget:

I Danmark har vi kun en takststruktur for offentlig transport og alle billet-systemer kan bruges til alle offentlige transportmidler.

Så burde trafikselskaberne selv kunne klare resten...

  • 0
  • 0

......hvor meget en privat virksomhed må generere af overskud og til hvilken pris de vil og må sælge deres varer. Procentsatserne bestemmes af " Big Brother Soceity". ;o)

  • 0
  • 0

Hvis Arriva har indgået i en aftale, hvor en del af betalingen er salg af billetter, så er det vel fair nok, at de kræver kompensation, hvis forholdene ændres udenfor deres kontrol. Det er jo ikke velgørenhed.

  • 0
  • 0

Nu er der jo forskel på om ens produkt er byggestenene i samfundet, og disse byggesten (skinnerne m.m) jo er betalt af staten...

Jens, enig, og lyder fjollet, hvis det ikke allerede er med i budgetterne.. Lige nu tænker jeg at rejsekortet sikkert ankommer sammen med ic4 toget.. bliver mere og mere fristende at investere i den bil ..

  • 0
  • 0

Skinnerne er udlejet til Arriva af staten, hvis vi skal være præcise. Og staten kan ikke arbitrært ændre på en kontrakt, fordi partier der har løjet sig til magten skal opfylde deres løfter.

  • 0
  • 0

... fordi partier der har løjet sig til magten skal opfylde deres løfter.

Den første del af dit indlæg var dejlig konkret, men det ovenstående citat må vist henregnes under "trolling".

Hvis du gerne vil have at dine argumenter tages alvorligt bør du måske undlade at accompagnere dem med udtalelser der trækker fokus væk fra din egentlige pointe.

  • 0
  • 0

....er at den forhenværende opposition har været opposition i 10 år og har siddet i folketinget i det samme antal år........hvis man som jeg interesserer sig for polistisk kandestøberi...så kan det undre, at partier der har haft deres gang på borgen.....og som professionelle må have vist langt mere...end du og jeg... om hvorledes statens finanser havde det......derfor kan det undre at man kan undskylde, at deres viden om statens finanser er ringere en din og min, som du gør det og "troller " mig.

Tingene hænger sammen. Der findes en del økonomiske drømmere i det politiske udkantsdanmark, der tror, at aftaler og kontrakter bare kan brydes eller negligeres ,bare fordi man mener og tror at aftalerne blev indgået under den forrige "forbryderiske" regering.

Aftalerne blev faktisk indgået under Nyrup!

I 2001 vandt Arriva Transport- og Energiministeriets udlicitering af togdriften 2003-10 på en række midt- og vestjyske sidebaner.

Rejsekortet er et flop fra den forrige regering og når jeg tænker på hvor meget vrøvl PHK har fremkommet med over dette korts ufuldkommenhed, så er hans indlæg helt uforståeligt....for mig.

Jeg forstår godt hans indvendinger men ikke at han pludselig foretrækker rejsekortets indførsel...som er det eneste system politikerne kan forstå!

  • 0
  • 0

Rejsekortet er et flop fra den forrige regering og når jeg tænker på hvor meget vrøvl PHK har fremkommet med over dette korts ufuldkommenhed, så er hans indlæg helt uforståeligt....for mig.

Sidder PHK i regeringen? Så vidt jeg kan forstå på artiklen er der forhandlinger i gang der inkluderer muligheden for kompensation til Arriva, så indtil videre er rejsekortet vel ikke blevet trukket ned over hovedet på Arriva.

I forhold til alle brugerne er det dog en anden historie...

  • 0
  • 0

Jeg forstår godt hans indvendinger men ikke at han pludselig foretrækker rejsekortets indførsel...som er det eneste system politikerne kan forstå!

Jeg fatter til gengæld ikke at du har så svært ved at læse og forstå hvad netop jeg skriver:

Mit forslag til en lovtekst nævnte ikke rejsekortet.

Det er balkaniseringen af den offentlige transport jeg vil have stoppet.

Jeg beder kun at Folketinget med lov vedtager, at en gyldig rejsehjemmel er en gyldig rejsehjemmel i alle offentlige transportmidler og at en rejse fra A til B koster det samme, uanset hvem og hvad der rejses med.

Når det er vedtaget, har brancen en kort overgangsperiode, et par år, til at få det implementeret som de kan blive enige om.

Om Rejsekortet overlever eller ikke overlever den øvelse er sagen uvedkommende og i mine øjne meget svært at forudsige.

  • 0
  • 0

Sad lige og ledte efter et link til den side, hvor I efterspørger pudsige priser - og så dukker denne artikel om omveje og "følg skinnerne" op. Normalt betaler jeg nogenlunde gerne 40 kr fra Birkerød til DR-byen, for at slippe for "trængselsringen" (i høj grad en realitet allerede!), men i dag skulle jeg afhente barnebarn på Nordhavn, og kørte derfor fra Birkerød til Birkerød - uden at tjekke ind på Nordhavn, som jeg vist bør. Pris: 19 kr! Det er søreme billigt - så jeg var helt flov over at snyde den stærkt tyngede etat. Skulle så aflevere barnet igen her til aften på Christianshavn, og tjekkede dennegang behøring ind der inden hjemrejsen! Pris: 24 kr, Men seancen havde også taget 30 min. længere. På min rejseoversigt figurerer indtjekningen på Chr.havn ikke. Kun Bi-Bi. Jeg er glad for mit rejsekort - og forstår godt Arriva... Det er godt nok blevet billigt at glemme madpakken og lige drøne hjem efter den.

  • 0
  • 0

nu er det så ikke lige i jylland der er 5 minutters drift på bus/tog. man kan ikke bare lige køre hjem og snuppe et tog tilbage inden for 30 min.

  • 0
  • 0

Pointen er feset ind PHK.

Så ligemeget hvem transportøren er skal han præstere transport til samme pris for samme distance.......du kører vist sjældent i Taxa !

Og jeg kan komme til Nice for 850kroner med fly men skal betale over 3000( Gæt for man kan ikke få DSB til at give en pris) for den samme distance med tog...sådan cirka.....og tør slet ikke tænke på taxaprisen for den samme distance

  • 0
  • 0

Så ligemeget hvem transportøren er skal han præstere transport til samme pris for samme distance.......du kører vist sjældent i Taxa

Bjarke,

Det er bedre at holde munden lukket og efterlade lytteren med en mistanke om at man er idiot, end at åbne den og fjerne enhver tvivl.

Taxa er ikke offentlig transport. Hverken med biler eller fly.

  • 0
  • 0

Det koster Randers Kommune 2 mill. kr. mere at drive rejsekortet end det gamle billetsystem, hvilket medføre nedskæringer på driften:

http://epn.dk/samfund/article2691435.ece

Skulle rejsekortet ikke netop gøre administrationen billigere end det gamle system ?

Rejserne bliver dyrere, administrationen bliver dyrere - og hele prisudregning er kun for personer med en matematisk universitetsgrad.

Ikke underligt at DSB er hovedarkitekt bag det system...

  • 0
  • 0

Kan vi ikke lige få en kort klar lov igennem folketinget:

I Danmark har vi kun en takststruktur for offentlig transport og alle billet-systemer kan bruges til alle offentlige transportmidler.

Så burde trafikselskaberne selv kunne klare resten...

Enig. Jeg forstår virkelig ikke at politikerne folketinget ikke har rygrad nok til at skære igennem dette morads af zoner og regionalpolitiske hensyn.

Indfør en takst, der baseres på tilbagelagt afstand i nogenlunde fugleflugtslinje (indfør evt Middelfart som et tvunget punkt ved rejser mellem Sjælland og Jylland). Det burde kunne regnes ud vha ind/ud-tjekning på rejsekortet og en evt. mængderabat på km-prisen kan også let udregnes.

Zonerne i hovedstadsområdet og at rejser mellem to regioner (fx. KBH-Hvalsø) kan gøres billigere end KBH-Roskilde er dybt forældede.

Hvis en privat virksomhed vælger at byde ind på en offentlig tjeneste så må de også acceptere de vilkår som de sidende politikere mener er i samfundets interesse...

[rant beging] Forstår i øvrigt ikke rigtigt privatiseringen? I modsætning til en rendyrket offentlig virksomhed der IKKE skal genere overskud, burde prisen i det private jo alt andet lige være højere? Problemet med det offentlige er jo ikke at det er offentligt, men at det blot har fået lov til at blive dybt in-effektivt og der er blevet flere og flere fordyrende lag af ikke-værdiskabende/talentløse mellemledere... men det er jo en anden historie og jeg er kun ingeniør så der er mange ting jeg ikke forstår ;-) [rant end]

  • 0
  • 0

Vil du så give en definition på offentlig transport PHK således at man kan forstå hvad du mener.

Da du også bliver rød i kammen når man foreslår, hvad du kunne mene, så vil jeg da bestemt undlade dette.

Men rejsekortet skulle kunne bruges alle steder og taksterne skulle bestemmes centralt og private firmaer uden statstilskud og dårlig politisk ledelse har så bare at klappe hælene samme og sige "javel" som jeg forstår dig,

Jeg er desværre underlagt den censur, at jeg ikke må anvende de samme adjektiver( hvis du ved hvad dette ord betyder) som du anvender,,,,,,,,men tag lige at styr din begavelse.

  • 0
  • 0

"Taxa er ikke offentlig transport" - men det er da ikke en naturlov. For nogle år siden stod jeg af toget i en by i Finland, og fulgtes med de medrejsende ud til taxaerne. De blev så fyldt op ud fra hovedretninger rundt i byen, mod fremvisning af togbillet og et tillæg på vistnok 3 euro - og satte os så af rundt omkring, sålænge det var inden for bygrænsen. Resten af tiden fungerede taxaerne "normalt".

  • 0
  • 0

JA, ja og når vi er i gang

Jeg har aldrig oplevet at, at to turer med Taxi koster det samme mellem A og B.

Måske Bjarke har et bud på det - begynd bare med tiden på dagen, weekender og myldretid o.s.v.

  • 0
  • 0

og det gør to ture med zonerne heller ikke.

Hvilket jeg mener PHK også har været inde på....Jeg har ingen erfaringer med togtransport , men mener at der for nogle år siden var en diskussion om hvorfor det var dyrere at komme til Hvalsø fra Kbh end derfra tilbage til Kbh med DSB.

"ture" forøvrigt ;o)

  • 0
  • 0

Bjarke

Nu finder du jo altid eksempler, der viser nogle uhensigtsmæssigheder ved takstzonesystemet (som smålighederne på ing.dk ønsker at dyrke - i stedet for helheden) som der er få af ..

Men hvornår har du selv kørt fra A til B og vice versa til samme pris. Har stoler jeg sq mere på det offentlige! F.eks. herfra og til Hvidovre Hospital - tre klip, men taxa fra kr. 150 til 235... Vive det private ...

Ha´en god aften Bjarke

http://www.tu.no/forbruker/article297279.ece

  • 0
  • 0

........hvad vi taler om......hvad er offentlig transport?

Offentlig transport er al transport der er koncessionsbelagt

Tog Færger Busser i faste ruter Fragtmænd Rutefly Taxa der skal betjene fastlagte områder.

Hvor modsætningsvis Veterantog med damp Chartefly Turistbusser 4x35 Limosinekørsel og privat bilkørsel og cykling Ikke er offentlig transport.

Dernæst skal vi så skille skidt og snot DSB A/S er et privat aktieselskab der kører på Banedanmark A/S´s skinner og har koncession dertil. DSB er bare så uheldig at det er staten der ejer DSB 100% . Ligeledes er Arriva A/S et privat aktieselskab der også kører på Banedanmarks skinner, på det område deres koncession dækker.

Nu vil nogen have indført et generelt rejsekort, som firmaet Rejsekort A/S har ansvaret for

http://da.wikipedia.org/wiki/Rejsekort

Dette rejsekort er baseret på, at skulle kunne klare det af DSB udtænkte håbløse zoneopdeling, men det har vist sig at være mere problematisk end ønsket....sådan lidt hen af IC4.

PHK der også selv anvender tog og busser har påvist at og fortalt her, om negative oplevelser med dette kort. Der er tilsyneladende nogle fatale fejl i dette system.

Er man uenig i den betragtning?

Her er det så at kæden knækker for PHK (lad det ikke ske på bullitten) for staten kan ikke forlange at et privat firma, her Arriva skal implementere et system der påviseligt ikke virker.....det kaldes magtfordrejning....og da dette system ,som er bestilt af statens eget firma DSB, ikke kan magte den hidtidige zoneopdeling, rejseretning, rejse start og slut må det siges ikke at være fædigudviklet......eller også skal man basere kortet på en opdeling der kan kan programmeres.

Da vi ikke lever i Kina, så vil jeg gerne se en nogenlunde ædruelig forklaring på, hvorfor staten skal lovgive om hvorledes firmaer opkræver betaling for deres ydelser.

Det der kan forlanges ved koncessionstildelingen er en pris for kørt distance og ikke en fugleflugts opmåling mellem to punkter , afgangssted og ankomststed.

Men betalingsmåden er suverænt det enkelte firmas....Der er enkelt fantaster der har glemt at vi er medlem af EU.....det er faktisk ret morsomt at det er de samme der har fået os i EU der vil lave om på reglerne derfra

  • 0
  • 0

Bjarke, dit febrilske forsøg på at dække over dit tidligere vås når ikke engang op på et niveau hvor man kan påstå at det er forkert, for det er slet og ret bare endnu mere vås.

for staten kan ikke forlange at et privat firma, her Arriva skal implementere et system der påviseligt ikke virker

Hmm, lad os se, kan vi finde nogen eksempler i nyere tid hvor staten påtvinger dele af erhvervslivet systemer der ikke virker ?

Digital Tinglysning ?

Listesystemet til indberetning af EU-køb uden moms ?

Desuden indebærer mit forslag ikke a Arriva tvinges til at indføre Rejsekort.

Det indebærer derimod netop at ingen kan indføre rejsekort før også Arriva og Randers kommunale busselskab accepterer det som gyldig rejsehjemmel.

For passageren bliver det dermed inderligt ligegyldigt hvilket firma der har ansat lokoføreren eller buschaffeuren, eller om man tager et S-tog fra Valby til Hellerup, eller bus fra Valby til Hellerup.

Præcis som det bør være i et velfungerende offentligt transportsystem, hvor man vil gøre det nemt for brugerne.

  • 0
  • 0

Arriva er da ikke offentlig.

Vi skal af med det offentliges regulering af alt og alle. DJØFerne har hidtil kun formået at dokumentere, at de IKKE kan lave regulering der virker. Vi lever ikke i Sovjetstaten - heldigvis - så planøkonomi er ikke det system vi er underlagt. Når DJØFerne forsøger at detail regulere, så laver de huller, der kan misbruges.

Hvis ikke rejsekortet kan blive konkurrencedygtigt, så lad det falde. Hvis ikke embedsmænd kan få tingene til at virke, så find nogle andre embedsmænd. Hidtil er der kun een ting der har været sikkert, det er at hvis man blev ansat af staten som embedsmand, så gik man på pension som sådan.

  • 0
  • 0

I bund og grund er der vel tale om fordeling af indkomne betalinger for rejsehjemmel. Den fordeles vel efter de optællinger man foretager nu og da (Ret mig hvis jeg tager fejl). De koncessionerede selskaber har vel budt på de ruter de nu har, og der ligger vel i koncessionen en justering i forhold til faktiske antal rejser (baseret på stikprøver). Med rejsekortet vil man løbende kunne følge de faktiske gennemførte rejser, og dermed have et meget bedre grundlag for at foretage fordelingen af de indkomne midler. Rejsekortet vil også forbedre muligheden for tilpasning af kapacitet og køreplan.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten