Arkitekter vil etablere firesporet vejtunnel under Søerne
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du både vores brugerbetingelser og at Mediehuset Ingeniøren og IDA group ind i mellem kontakter dig angående events, analyser, nyheder, tilbud etc. via telefon, SMS og e-mail. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Arkitekter vil etablere firesporet vejtunnel under Søerne

Foto: Christensen & Co. Arkitekter

Et nyt forslag fra tegnestuen Christensen & Co. Arkitekter vil fjerne bilerne omkring søerne og i stedet lave tunneller langs søerne, parkeringshuse under søerne og plads til grønt miljø på solsiden.

I dag ligger caféer og restauranter i skyggen langs Søerne i København, mens biler dominerer solsiden. Hvorfor skal det egentlig være sådan, spørger tegnestuen Christensen & Co. Arkitekter, der har udarbejdet et forslag til, hvordan søerne kan 'vendes om' og bilerne helt forsvinde.

Med en simpel nedgravet tunnel under søerne, en såkaldt "cut and cover" løsning, skal trafikken ledes fra de nuværende hovedindfaldsveje til det indre København, Tagensvej/Fredens Bro og Bispeengbuen/Åboulevarden.

Tunnellen kan etableres i flere etaper fra Østerbrogade til Gl. Kongevej, og senere udvides med to borede tunneller, der kan forbindes med Kalkbrænderihavnsvej og Helsingør-motorvejen mod nord, og med Vasbygade og E20 ved Fisketorvet mod syd.

De to borede tunneller i nord og syd vil kun skulle være omkring en kilometer lange, og i alt vil man, med blot tre kilometer gravet tunnel og to kilometer boret tunnel, have skabt en gennemgående trafikforbindelse gennem hele Købehavn.

»Det løser ikke bare et trafikalt problem, men giver også noget igen til københavnerne i form af grønne områder,« siger arkitekt Michael Christensen fra Christensen & Co. Arkitekter.

Søerne er i gennemsnit 190 meter brede og en firesporet vejtunnel med nød- og vigespor vil således kun fylde cirka 10 procent af søernes
bredde, skriver arkitektfirmaet i sit oplæg. Når den står færdig, vil den være helt usynlig og gaderne langs Søerne vil være forvandlet til en park.

I samme greb kan man etablere en række nye "undersøiske" parkeringshuse, der er placeret usynligt under vandet mellem Indre By og brokvartererne.

Tankespind med perspektiver

Indtil videre er Søernes Park tankespind, men arkitektfirmaet har fået tilkendegivende nik fra politikere som Frank Jensen (S) og Pia Allerslev (V) på Københavns rådhus, og vil derfor gerne inddrage Rambøll i projektet for at få afklaret, om og hvordan forvandlingen kan ske i praksis.

Projektchef i Rambøll Filip Zibrandtsen siger, at det indtil videre kun er blevet til et enkelt møde, men at han finder projektet spændende.

»Projektet har nogle interessante og nyskabende perspektiver, men det er alt for tidligt at udtale sig professionelt, før der er lavet en række indledende (samfunds)økonomiske, tekniske og trafikale undersøgelser i forhold til området og resten af København,« siger han og hentyder til de projekter, der allerede er på tegnebrættet.

For eksempel har Københavns Kommune vedtaget en 1,8 milliarder kroner dyr vejtunnelforbindelse mellem Lyngbyvejen og Nordhavnen, ligesom der er tale om at bygge en havnetunnel, der skal forbinde Helsingørmotorvejen med Nordhavnen og Amagermotorvejen, til cirka 20 milliarder kroner.

Derudover er der også en ny ringsvejsforbindelse mellem Helsingør og Køge i spil, som dog ikke kommer til at belaste Københavns Kommunes budget.

Derfor tvivler Filip Zibrandtsen på, at Søernes Park kommer til at se dagens lys før om 30-50 år.

»Det er stadig meget tidligt at præsentere Søernes Park, men projektet vil hænge fint sammen med de andre projekter, der er tale om,« siger han.

Kommentarer (21)

Når det gælder om at gøre noget for bilisterne, er der ingen ende på opfindsomheden. Også her er det miljøhensyn, der skal være hovedargumentet, nøjagtig som med en evt. havnetunnel.
Også den skal være med til at fredeliggøre de indre bydele ved at føre den nordfra kommende biltrafik uden om centrum. Skabe et bedre bymiljø, hvor vi alle sammen sidder på de samme cafeer og søber den samme cafelatte i os.

Tvivler ikke på, at der nu vil blive brugt megen energi på at diskutere dette forslag, men forinden er det værd, at gøre opmærksom på nogle forhold:
1. der ligger i Peblingesøen en metrotunnel, skal den nye biltunnel passere over eller under den?
2. Hvem formodes i disse tider, hvor vi atter gennemlever en alvorlig kapitalisme-krise, at ville skyde X mia kr. i projektet? Staten? Glem det. Pensionskasserne måske? JEg tvivler for de skal gå efter det størst mulige afkast, og det finder man vist ikke i de underskudsforetagender, som p-huse og motorveje jo er.
3. Metroselskabet er ved at bygge den nye Cityring-metro, som angiveligt skulle redeucere biltrafikken i København. Det gør den også - med 1%!

Når dette forslag kan fremsættes - og tilsyne-ladende få opbakning fra folk, der burde vide bedre -er det fordi pendlerbilisterne ikke kan bruge City-ringmetroen, thi den er jo ikke ført ud til de for-stæder hvor pendlerbilisterne kommer fra. Cityrigmetroen gør det lettere at komme rundt i byen, men noget alternativ til bliklavinen ude fra forstæderne, det er den ikke.

Så drop ideen om en havnetunnel, for den vil gøre det endnu lettere at være bilist, og vil resultere i enndu flere biler i København, og det burde Frank Jensen nok lige sætte sig ind i førend han nikker ja til ideen.
Øvelsen består i at mindske antallet af biler, der kører ind i centralkommunerne, og det gøres bedst ved at udbygge den kollektive trafik: flere S-tog, letbaner, bedre koordination, bedre og mere sikre forhold for cyklisterne.

  • 0
  • 0

Jeg stemmer for at fylde søerne op. Skab nogle dejlige parker, plant træer, lav bakker, og lad en å slynge sig igennem.

Om der så skal være et parkeringsanlæg nedenunder er jeg for såvidt ligeglad med.

Martin

  • 0
  • 0

Jeg stemmer for at fylde søerne op. Skab nogle dejlige parker, plant træer, lav bakker, og lad en å slynge sig igennem.

Om der så skal være et parkeringsanlæg nedenunder er jeg for såvidt ligeglad med.

Martin

Tør man foreslå at du spænder et par sko på fødderne og bevæger dig 200 m mod øst fra søerne? Der ligger en utroligt hyggelig park med små søer og bakker.

  • 0
  • 0