Arbejdet på Cityringen gået i stå og entreprenør kræver 7 milliarder kroner
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Arbejdet på Cityringen gået i stå og entreprenør kræver 7 milliarder kroner

En chok-melding fra det offentligt ejede Metroselskab viser, at byggeriet af den 23 milliarder kroner dyre metrocityring i København på nogle punkter er ude af kontrol.

Mens boremaskinerne gnaver sig gennem hovedstadens undergrund, så er arbejdet med de 17 stationer ifølge en redegørelse om statslige anlægsprojekter reelt gået i stå.

Samtidig er entreprenøren, Copenhagen Metro Team (CMT) med italienske Salini i spidsen, så presset, at Metroselskabet højst usædvanligt har lånt sin entreprenør knap 1,1 milliarder kroner for at sikre, at arbejdet ikke gik helt i stå ved årsskiftet. Det beløb rækker endda kun til udgangen af januar.

Usikkert, hvornår Cityringen åbner

De nye problemer, som truer med at forsinke hele projektet yderligere, er kommet helt bag på Metroselskabet. Redegørelsen slutter med den lakoniske konstatering, at det 'på nuværende tidspunkt er usikkert, om Cityringen åbner som planlagt i 2019'.

Allerede sidste år kom det frem, at CMT og Salini kræver erstatning, fordi Metroselskabet har tvunget entreprenøren til at forstærke væggene på 22 skakter.

Læs også: Avis: Forstærkning af skaktvægge bag milliardkrav mod Metroselskabet

Dette krav lød først på 2,2 milliarder kroner, senere blev skønnet hævet til 4 milliarder kroner.

Læs også: Metro-entreprenør kræver milliarder i erstatning og lov til forsinkelser

Men da Metroselskabet modtog listen over krav fra den voldgiftsret, som sagen skal køres ved, var det helt oppe på 7 milliarder kroner.

Brev lillejuleaften: Giv os penge nu, eller vi lukker 1. januar

Uanset størrelsen affærdiger Metroselskabet fortsat kravet som 'meget lidt begrundet' og fremsat på et 'udokumenteret grundlag'. Men for Salini er de mange milliarder en alvorlig sag, og det italienske moderselskab sprøjter ikke kapital ind i CMT. Kassen i entreprenørkonsortiet var derfor tom.

23. december modtog Metroselskabet derfor et brev fra CMT, hvori det italiensk ledede konsortium skrev, at selskabet 'ser sig nødsaget til at standse arbejdet på byggepladserne fra den 1. januar 2017, såfremt der ikke findes en løsning på CMT’s likviditetsproblemer,' som der står i redegørelsen.

Truslen blev udvidet med, at CMT ikke nødvendigvis ville opfylde alle sine forpligtelser, men i stedet lade voldgiftsretten behandle kravet om ekstraregningen. Det fik bestyrelsen for Metroselskabet til midlertidigt at låne de 1,1 milliarder kroner til entreprenøren.

MT Højgaard og CMT kan ikke enes

Ifølge den nye redegørelse handler striden nu også om byggeriet af stationerne. Her er der tale om en strid mellem CMT og den danske entreprenør MT Højgaard. Danskerne vandt en kontrakt på noget af arbejdet på stationerne, som blev udbudt direkte af Metroselskabet. Efterfølgende har CMT overtaget ansvaret for arbejdet, og MT Højgaard er derfor blevet underentreprenør til italienerne.

Læs også: Forsinkelse og underbudgettering: Cityringens støjende historie

'Metroselskabet har desuden konstateret, at arbejdet vedrørende færdiggørelsen af stationerne (AF-arbejderne) reelt er gået i stå, idet der øjensynligt er opstået en tvist mellem CMT og den pågældende underentreprenør, MT Højgaard. Den opståede tvist risikerer at forsinke færdiggørelsen af stationerne og dermed Cityringens åbningstidspunkt,' står der i redegørelsen.

CMT kræver diskussion af ekstraregningen, før de vil tage stilling til stationer

Nu blander CMT striden med MT Højgaard ind i kravene om ekstrabetaling. Kun hvis Metroselskabet også vil drøfte ekstraregningen, vil italienerne drøfte striden om byggeriet af stationerne.

Læs også: FOTOS: Under jorden med Metrocityringen

Redegørelsen indeholder ingen bud på de mest sandsynlige udfald af de mange stridigheder eller et overslag over, hvor meget striden om stationerne risikerer at forsinke åbningen af Cityringen.

Hverken Metroselskabet, transportminister Ole Birk Olesen (LA) eller MT Højgaard kunne umiddelbart kommentere chok-redegørelsen.

Byd på udbudene med det billigste tilbud der er totalt urealistisk lavt, og send så kæmpe ekstra regninger efterfølgende (metro, ic4, etc), man kunne da håbe nogle danske virksomheder begynder på samme praksis, selvom det vil være en lidt trist udvikling, så pengene/arbejdspladserne bliver holdt inden for vores eget land, istedet for at sende milliarder efter milliarder til italien.

  • 33
  • 1

Med den stigende fokus på sikkerhed må jeg hellere overveje at udstyre min stol med sikkerhedsbælte, så man ikke risikerer at falde ned når man hører om store overraskelser.
Nah - jeg venter til engang behovet bliver relevant!

  • 4
  • 0

Flere har hævdet at samfundsøkonomien i city-ringen og metrobyggeriet var positiv.

Kan den myte effektivt aflives nu?

Så mangler vi blot at få sandheden at vide om Femern...

  • 9
  • 8

Det gik da (går) ikke bedre med cykelbroen, DR byen, supersygehusene. m.m.
Er det ikke et symptom når det gælder offentlige projeker. Man ved at pengekassen ingen bund har og at der gælder om at grave så meget op som muligt. Det gik jo heller ikke bedre med Berlin lufthavnen, Hamborg nye operahus, eller New Yorks nyemetrolinje
Men AP Møller kunne bestille et operahus til prisen og til tiden.

  • 12
  • 0

Man skal aldrig give efter for trusler.
Lad CMT lukke og tag voldgiftsagen.
Det bliver alligevel det billigste i det lange løb.

  • 33
  • 0

Ja luk omgående.
Det kan ikke passe at forstærkning af 22 skaktvægge koster 7 milliarder mere, for så ville hele metro byggeriet kun have kostet 9,6 milliarder efter den første budget pris eller 15 efter den seneste.

  • 9
  • 1

Det er nu ikke specielt italiensk. Klassisk kontraktteori siger om offentlige/private partnerskaber, at hvis der på kontrakttidspunktet hersker asymmetrisk information, og hvis den private udbyder er bedre informeret end den offentlige partner, så må man forvente to genforhandlinger af kontrakten: een i starten af byggeperioden og een helt i slutningen. Og denne teori er blevet bekræftet af talrige praktiske eksempler kloden rundt.

Der er dog een "italiensk" faktor: en af de få ting som kan forhindre sådan et scenario er, hvis de private udbydere må imødese betydelige skader på deres omdømme, dersom de bryder den oprindelige aftale. Det er der naturligvis mindre risiko for, når man arbejder langt fra sin hjemlige opinion. - Og så har den almindelige befolkning jo altså også en stærkere tro på at aftaler skal overholdes i Skandinavien end de fleste andre lande.

  • 5
  • 0

Som Michael skriver er det jo desværre en generel taktik hos mange firmaer. EU reglerne tillader jo ikke at bygherren tager et dyrere bud uden en god forklaring,. og forklaringen at man ikke stoler på udbyderen holder desværre ikke ret ofte. HVIS man valgte dansk, ville man få på hattepulden for at være partisk o.s.v. så desværre er der vel kun den mulighed at danske udbydere OGSÅ begynder at give tåbeligt lave priser aka. '10 % ud - resten i byretten'.

  • 2
  • 0

Så vidt jeg husker, bragte man kontraktsummen ned mod, at bygherren påtog sig større risiko, hvilket fik en af de andre bydende til true med en retssag.
Jeg har ikke fulgt med i forløbet, men ekstrakravene er formentlig i et vist omfang berettigede.
Der er intet til hinder for at skrive en kontrakt, der overlader hele ansvaret til entreprenøren. Det bliver bare dyrt og dyrere jo mindre udførligt, udbudsmaterialet er udformet.
Hvis man først sparer på forundersøgelserne og dernæst på rådgiverne for at ende med at påtage sig en større risiko, er resultatet givet på forhånd.
Meget store entrepriser medfører altid ekstraregninger, men som skibsrederen sagde: Intet tab, der kunne undgås ved rettidig omhu, skal ramme os

  • 3
  • 0

Normalt er det tyskerne vi her i landet basker til, men lad os nu endelig - til en afveksling - få lidt spaghetti-bashing. De er jo alle mafiøse, og stemmer på Berlusconi. Ik?
Sidst det var galt med metrobyggeriet, da kom COMET, som anlægsselskabet hed dengang, også i bekneb for penge. Selskabet bestod af en entreprenør-gruppe fra seks forskellige lande, så hvad var det så?
Til ære for prins Knud - det her handler jo ikke om entreprenørernes nationalitet - det handler om den måde udbuddet er skruet sammen på: Laveste bud vælges - altid!

Her har entreprenøren budgetteret med underbetaling en masse, og på at ignorere hensynet til de ansatte, til miljøet og til naboerne. Og det har Metroselskabet dvs. staten og de to kommune, accepteret. Rigelig dokumentation forefindes, søg bl.a. på Folketingets Trafikudvalg..

Når de så blev afsløret i vedvarende og omfattende underbetaling, og sjusk med sikkerheden og alt det andet, så har såvel Metroselskabet som entreprenørerne undskyldt sig med, at det her var blot en enlig svale, og ikke noget generelt. Gik den, så gik den, og ejerkredsen lukkede øjnene for de vidste jo godt, at hvis der skulle arbejdes til tariffen, og med overholdelse af alle sikkerhedsforanstaltninger, så ville det hele blive meget dyrere.
Og nu sidder ejerkredsen så i saksen, for entreprenøren kan ikke længere fortsætte med at underbetale de ansatte.
PS: Mon det her hænger sammen med, at der er kommet en ny og uerfaren formand for metroselskabet, og ham vil entreprenøren lige teste?

  • 7
  • 0

Byd på udbudene med det billigste tilbud der er totalt urealistisk lavt, og send så kæmpe ekstra regninger efterfølgende (metro, ic4..

Glem alt om truslerne samt en alligevel umulig tidsplan.. luk butikken i nogen tid, og hvis de (CMT/Salini) ikke fatter alvoren, så træk stikket.

Vi genkender jo allerede det helt dagligdags italienske fifleri, så der er ingen grund til en belønning, der medfører bøvlet gentager sig hver eneste gang!

Metroen ikke livsvigtig og flere (skjulte) forsinkelsen er nok allerede på bedding.

  • 2
  • 0

"De er i kløerne på nogle vanvittige italienere"

og også:

"Fyr dem og find nogen andre til at lave arbejdet, også selvom det bliver langt dyrere.
Sådan noget p*s skal vi ikke acceptere."

Er det i øvrigt ikke kontraktbrud at stoppe arbejdet og bevidst ikke følge vedtaget tidsplan ?

  • 0
  • 0

De stakler der køber lejligheder i det nye Nordhavns kvarter bliver pålagt at betale 25000 om året de næste 50 år for at der kommer en Metrolinie derud blev vi fortalt da vi var ude at se på en lejlighed på Sundmolen som vor datter og svigersøn havde fået øje på. Det plus andre økonomiske mærkværdigheder derude gjorde at købet blev opgivet.

Så piver By & Havn over sølle 7 milliarder.
Ironi off

  • 2
  • 1

Så vide jeg ved er Salini delvist ejet af to Ansaldo Breda selskaber.
Ansaldo Breda selv med 12% og Ansaldo STS med 15% og mon ikke Ansaldo er indvolveret i andre af ejergruppen, så de har nær fuld kontrol over Salini.

Og så er vi der hvor jeg endnu engang ryster på hovedet af fores totalt udueligt forketing, ja hele flokken af politikere.

De høstede den første store erfaring i sin tid med den første metro og næste var den store succes med IC4 togene hvoraf det ene står i Libyen hos tidligere diktator Gadaffi.

Hvordan kan danske politikere igen og igen vælge noget dette selskab er enten indirekte og ofte direkte involveret i.

Jeg kan kun have mine egne tanker om dette, det er måske bare mig der er lid for mistroisk, eller er vores politikere bare dybt debile.

  • 1
  • 0

Det er EU der tvinger Danmark til at tage italienere ind gang på gang, i vigtige infrastruktur projekter.

  • 0
  • 3

Hej Jakob
Det her ligner et upassende forsøg på at legitimere fjernvarmeovergreb ved at kalde det andelsbevægelse.
Andele var frivillige;fjernvarme ikke helt.

@Niels Abildgaard
Fra din side opfatter jeg kun indlægget som brok.
Såvel andelsbevægelsen som demokrati fungerer kun hvis folk deltager.
Fakta er 350 ud af 400 fjernvarmeselskaber private andelsselskaber, og yderligere 39 ud af de 400 selskaber kommunale
http://www.danskfjernvarme.dk/vi-mener/deb...
Så bare se at komme ud af dit "brokkeunivers" og gør din indflydelse gældende. Selvom den jo nok ikke rækker til det private konsortium der udfører arbejdet på cityringen

  • 2
  • 0

Det virker på mig helt utroligt, såfremt kontrakten er skrevet på en måde, hvor det italienske firma bare kan bede om flere penge - mange flere penge - uden at Metroselskabet har en tilsvarende mulighed for at stoppe samarbejdet. Lukke kassen, og så må en eller anden arbejdsret komme frem til hvor stor en procentdel af det oprindeligt aftalte beløb de skal have for det faktisk udførte arbejde. Selvfølgeligt minus det ekstra "overhead" der skal til for at lade andre overtage.

Der er masser af firmaer der kan lave lignende arbejde - f.eks dem der også bød på opgaven i sin tid. Mon ikke en af dem er frisk på at færdiggøre det. Jeg går ud fra at alle tekniske tegninger, og dokumenter tilhører metroselskabet. Ellers er det da yngste studentermedhjælper de havde sat til at lave den kontrakt i sin tid.

Selve tunnellen er nået så langt at mænd med hakke og skovl stort set kan færdiggøre det, og at støbe nogle skakter og lave rulletrapper og elevatorer må være til at overse.

  • 1
  • 1