Arbejdet på Cityringen gået i stå og entreprenør kræver 7 milliarder kroner
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Arbejdet på Cityringen gået i stå og entreprenør kræver 7 milliarder kroner

En chok-melding fra det offentligt ejede Metroselskab viser, at byggeriet af den 23 milliarder kroner dyre metrocityring i København på nogle punkter er ude af kontrol.

Mens boremaskinerne gnaver sig gennem hovedstadens undergrund, så er arbejdet med de 17 stationer ifølge en redegørelse om statslige anlægsprojekter reelt gået i stå.

Samtidig er entreprenøren, Copenhagen Metro Team (CMT) med italienske Salini i spidsen, så presset, at Metroselskabet højst usædvanligt har lånt sin entreprenør knap 1,1 milliarder kroner for at sikre, at arbejdet ikke gik helt i stå ved årsskiftet. Det beløb rækker endda kun til udgangen af januar.

Usikkert, hvornår Cityringen åbner

De nye problemer, som truer med at forsinke hele projektet yderligere, er kommet helt bag på Metroselskabet. Redegørelsen slutter med den lakoniske konstatering, at det 'på nuværende tidspunkt er usikkert, om Cityringen åbner som planlagt i 2019'.

Allerede sidste år kom det frem, at CMT og Salini kræver erstatning, fordi Metroselskabet har tvunget entreprenøren til at forstærke væggene på 22 skakter.

Læs også: Avis: Forstærkning af skaktvægge bag milliardkrav mod Metroselskabet

Dette krav lød først på 2,2 milliarder kroner, senere blev skønnet hævet til 4 milliarder kroner.

Læs også: Metro-entreprenør kræver milliarder i erstatning og lov til forsinkelser

Men da Metroselskabet modtog listen over krav fra den voldgiftsret, som sagen skal køres ved, var det helt oppe på 7 milliarder kroner.

Brev lillejuleaften: Giv os penge nu, eller vi lukker 1. januar

Uanset størrelsen affærdiger Metroselskabet fortsat kravet som 'meget lidt begrundet' og fremsat på et 'udokumenteret grundlag'. Men for Salini er de mange milliarder en alvorlig sag, og det italienske moderselskab sprøjter ikke kapital ind i CMT. Kassen i entreprenørkonsortiet var derfor tom.

23. december modtog Metroselskabet derfor et brev fra CMT, hvori det italiensk ledede konsortium skrev, at selskabet 'ser sig nødsaget til at standse arbejdet på byggepladserne fra den 1. januar 2017, såfremt der ikke findes en løsning på CMT’s likviditetsproblemer,' som der står i redegørelsen.

Truslen blev udvidet med, at CMT ikke nødvendigvis ville opfylde alle sine forpligtelser, men i stedet lade voldgiftsretten behandle kravet om ekstraregningen. Det fik bestyrelsen for Metroselskabet til midlertidigt at låne de 1,1 milliarder kroner til entreprenøren.

MT Højgaard og CMT kan ikke enes

Ifølge den nye redegørelse handler striden nu også om byggeriet af stationerne. Her er der tale om en strid mellem CMT og den danske entreprenør MT Højgaard. Danskerne vandt en kontrakt på noget af arbejdet på stationerne, som blev udbudt direkte af Metroselskabet. Efterfølgende har CMT overtaget ansvaret for arbejdet, og MT Højgaard er derfor blevet underentreprenør til italienerne.

Læs også: Forsinkelse og underbudgettering: Cityringens støjende historie

'Metroselskabet har desuden konstateret, at arbejdet vedrørende færdiggørelsen af stationerne (AF-arbejderne) reelt er gået i stå, idet der øjensynligt er opstået en tvist mellem CMT og den pågældende underentreprenør, MT Højgaard. Den opståede tvist risikerer at forsinke færdiggørelsen af stationerne og dermed Cityringens åbningstidspunkt,' står der i redegørelsen.

CMT kræver diskussion af ekstraregningen, før de vil tage stilling til stationer

Nu blander CMT striden med MT Højgaard ind i kravene om ekstrabetaling. Kun hvis Metroselskabet også vil drøfte ekstraregningen, vil italienerne drøfte striden om byggeriet af stationerne.

Læs også: FOTOS: Under jorden med Metrocityringen

Redegørelsen indeholder ingen bud på de mest sandsynlige udfald af de mange stridigheder eller et overslag over, hvor meget striden om stationerne risikerer at forsinke åbningen af Cityringen.

Hverken Metroselskabet, transportminister Ole Birk Olesen (LA) eller MT Højgaard kunne umiddelbart kommentere chok-redegørelsen.

Byd på udbudene med det billigste tilbud der er totalt urealistisk lavt, og send så kæmpe ekstra regninger efterfølgende (metro, ic4, etc), man kunne da håbe nogle danske virksomheder begynder på samme praksis, selvom det vil være en lidt trist udvikling, så pengene/arbejdspladserne bliver holdt inden for vores eget land, istedet for at sende milliarder efter milliarder til italien.

  • 33
  • 1

Med den stigende fokus på sikkerhed må jeg hellere overveje at udstyre min stol med sikkerhedsbælte, så man ikke risikerer at falde ned når man hører om store overraskelser.
Nah - jeg venter til engang behovet bliver relevant!

  • 4
  • 0