Arabere bygger verdens mest avancerede førerløse eltaxier
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Arabere bygger verdens mest avancerede førerløse eltaxier

Dytten, båtten og hasarderet kørsel bliver ukendte størrelser i den nye CO2-neutrale bydel Masdar City, der er under opførelse i de Forenede Arabiske Emiraters hovedstad Abu Dhabi.

Al transport i bydelen, der med sine seks kvadratkilometer er cirka seks gange så stor som DTU i Kgs. Lyngby, skal nemlig klares med en højbane samt 2.000 førerløse taxier og 300 førerløse fragtvogne og skraldevogne, der kører under byens gadeplan.

Hele bydelen, der koster cirka 22 milliarder dollars at opføre, bygges frem mod 2015 oven på jorden, så gadeplanet er cirka seks meter over jorden. De nederste etager skal bruges til teknik og transportsystemet, hvoraf den første lille del skal føre studerende og lærere til Masdars miniudgave af MIT, Masdar Institute for Science & Technology, der åbner til efteråret.

De knap fire meter lange elkøretøjer fra hollandske 2getthere navigerer ved hjælp af en intern computer, der måler antal hjulomdrejninger og hjulenes stilling. Desuden er der gravet magneter ned i vejbanen, som elkøretøjerne kan bruge til at kalibrere deres positionsberegninger.

Navigationssystemet er udviklet af hollandske Frog AGV Systems til brug for selvkørende køretøjer i industri- og lagerhaller. Lego har for eksempel lige bestilt systemet med ni køretøjer.

Direkte fra A til B

Selv om ideen om førerløse taxier opstod lige efter Anden Verdenskrig, er der kun få og begrænsede systemer i drift i dag, fordi anlægsomkostningerne har været for høje. Men i den nye arabiske bydel var det en oplagt løsning til at transportere de op mod 40.000 indbyggere og 50.000 pendlere, der skal arbejde i bydelen, siger salgsdirektør Robbert Lohmann fra 2getthere:

»Systemet transporterer brugerne direkte fra A til B. Det kører hele vejen, og man kan selv bestemme, om man vil køre alene eller sammen med andre,« siger han.

Det sidste var en vigtig pointe i en kultur, hvor mange ikke vil have mænd og kvinder alt for tæt på hinanden.

I første fase af projektet kører ti taxier og tre fragtvogne på en fast rute til det nye universitet. Men efterhånden som byen bliver udbygget, kan man ved hver af de 85 planlagte Cybercab-stationer tilkalde en taxi og frit vælge sin destination.

Energi fra litium-fosfat-batterier

Vognene kan maksimalt rumme fire voksne og to børn, så for at vognene kan klare morgen- og eftermiddags-rushet, har planlæggerne spredt transportmagneter som koncert- og kulturhuse, store arbejdspladser og uddannelsesinstitutioner ud i boligområder over hele byen. På den måde minimeres risikoen for trafikpropper og tomkørsel.

For at holde hastigheden oppe har designerne desuden valgt at lave veje med flere spor, hvor de midterste er til gennemkørende trafik og de yderste til køretøjer, der sagtner farten for at dreje af. Desuden er der arbejdet meget med at tilpasse kurverne.

Energien kommer fra litium-fosfat-batterier, der giver en rækkevidde på 60 km mellem opladninger. Energien til batterierne kommer blandt andet fra solcelleanlæg, der skal bygges op til 130 MW. Første anlæg på 10 MW blev indviet 1. juni.

Video: På sightseeing i Masdar City:

Dokumentation

2getthere om Personal Rapid Transit Systems

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Arabere bygger verdens mest avancerede førerløse eltaxier

Firmaet har da ellers hovedkvarter i Holland:

2getthere H.Q
Proostwetering 26
3543 AE UTRECHT
the Netherlands

T: +31 (0)30 2383570
F: +31 (0)30 2383571
E: info@2getthere.eu

Jeg kan ikke rigtig komme i tanke om [i]noget[/i] der er "Made in Arabia"!
- Det skulle da lige være figner, kaffe og selvmordsbombere?

  • 0
  • 0

Arabiske lande er igen ved at blive dem der er teknologist længst fremme.

Ja med vestlig teknologi, som vesten kun tænker på at benytte, men endnu ikke har taget i brug.

Så når nu araberne har pengene er det kun godt, at vi kan afprøve vores ideer i fuld skala. Forhåbentligt vil vesten osse snart forbyde biler i byerne og lave systemer der er så gennemtænkt som i Masdar city.

  • 0
  • 0

Er du sikker på at det ikke er fordi de har FOR mange penge?

Skulle de ikke hellere tage og skabe et mere demokratisk og økonomisk retfærdig/ligeforelt samfund først?

Gode ideer fremkommer ikke nødvendigvis fordi man har præcis så mange penge ma nhar lyst til at bruge, men fordi der pga resourceknaphed er udfordringer....Man fristes til at sige at heldigvis har de ikke de helt store udfordringer de der shieker :-)) Så lad dem bare øde sine nemt tjænte penge væk på fantasi-samfund :-)))

  • Jesper
  • 0
  • 0

Et system der transportere direkte fra A til B er mere effektivt end vores metro. Men samme metro forhindrer at vi bliver alt for smarte - den skal lige betales af først.

Det skulle ellers ikke være svært at bygge et monorail-system over de eksisterende veje.

Vi kunne kalde det RUF...

  • 0
  • 0

John,

Jeg kan ikke rigtig komme i tanke om [i]noget[/i] der er "Made in Arabia"!
- Det skulle da lige være figner, kaffe og selvmordsbombere?

Trist med fordomme ... virker google ikke idag?

  • 0
  • 0

Trist med fordomme ... virker google ikke idag?

Christian!
Måske det er fordomme?
- Men, du har sikkert nogle gode eksempler som modbeviser dem?!?

  • 0
  • 0

Trist med fordomme

Christian, jeg har boet i Egypten, og inden jeg tog derned havde jeg også din fordom om at det var tænkende og skabene mennesker. Bagefter var min dom at Verden ville være bedre uden dem. De holder hinaden i skak i en fælles tilbageståenhed, e.g. ved at chikanere og forfølge kvinder.
Egyptere der havde arbejdet i de olierige arabiske lande beskrev endda de rige arabere som herrefolk der betragtede sig selv som ‚a noble race‘ og egypterne son undermennesker.

  • 0
  • 0

din fordom om at det var tænkende og skabene mennesker.

Du mener der findes mennesker der ikke er tænkende og skabene?

Lad det være min fordom at alle mennesker er tænkende og skabene ... det har jeg det helt fint med.

  • 0
  • 0

Jeg troede at ing.dk var for velbegavede folk - folk der går ind for forskellighed og ikke lever i en verden af fordomme. Jeg synes, at det er latterlig diskussion, der er sat igang. Hvad med alle de mange ting, som er "Made in China?"

Lad mig give dig nogle inspirationsfyldte og out-of-box kommentar, så du kan få udvidet din horisont en smule:

Made in Arabia eller videreudvikelt in Arabia:

Arabertal, Algebra, algoritmer, alkemi, 90% af kirurgiinstrumenter, mm.

Indenfor ingeniørkunst, medicin, navigation, astronomi og mange andre brancher - de største fremskridt er "made in arabia". Hvis du benægter dette, så er det fordi at du ikke har fulgt med i timen! Din verden ekisisterer pga. det der hedder "made in arabia".

Vesten er teknologisk avanceret, men hvis araberne siger stop mht. olien, så er der dømt krise! Har du glemt 70'erne? Det kan godt være at firmaet har hovedkvarter i Holland, men araberne har ihvertfald råd til at købe både firmaet og deres løsninger.

Demokrati er hellere ikke dansk...pasta er fra arabien. Den kaffe som du drikker er også made in arabia, og børnepenge er også made in arabia (helt præcis i starten af 7. årdhundrede - hvor Kalif Umar (ra) ændrede sin første lov om start af børnepenge fra de stopper modermælken til at være fra når de bliver født).

Det er således at den verden vi lever i - den er dynamisk...og civilisationerne får op og nedture...ægyptere, babyloniere, græker, romere, arabere, europæere, amerikanere, kinesere?, ??, ??

De har hver især bidraget til teknologiske udvikling og "you are only reaching these heights by standing on the shoulders of giants"...

et par link:

http://sultans-of-science.com/index.htm

http://muslimheritage.com/

http://www.1001inventions.com/index.cfm?fu...

  • Hvilken personligheder studerer de på Oxford, Cambridge og andre kendte universiteter?

  • Hvem er manden bag renæsancen?

  • Hvorfor ser de ældre katedraler ud som de gør og hvor kommer idéen fra?


Bottomline::: JA, der findes dumme arabere, der findes dumme danskere, der findes dumme amerikanere, der findes dumme kinesere - men det betyder ikke at alle mennesker er på den måde.

The worst thing is made of exactly what you are made of and the best thing is also made of exactly what you are made of!!!

  • 0
  • 0

www.modkraft.dk oplyser på sin hjemmeside:
Dansk Front
Onsdag den 18. juli 2007 blev en markant dag på den yderste højrefløj. Netværket Dansk Front meddelte ved midnatstid på sin hjemmeside, at de stopper deres aktiviteter. Netværket har de seneste år været en af de vigtigste omdrejningspunkter på den ekstreme højrefløj.
Men roligt i kan garenteret finde tilsvarende sider på GOOGLE :-(

  • 0
  • 0

Apropos Araberne byggede. Christian den 4. byggede som bekend også og på samme måde, - satte i gang. At bruge penge på at igangsætte er lige så vigtig som selv at udvikle teknik, var der ingen til at finanser, så det sort ud for Ingeniører:-)

  • 0
  • 0

Mange tror fejlaktigt, at et økonomisk system, er det samme som at ting bliver sat igang - sådan er det desvære ikke, hvis pengene ophobes. Så vil det økonomiske system, i højere grad "sætte i stå", da der ikke er nogen penge. Det er derfor meget vigtigt, at dem, hvor pengene ophobes, bruger dem til at sætte igang. Ellers er det økonomiske system fortabt. For der er ingen penge til noget.

Fejlen, ved det økonoimske system, er faren for at det sætter i stå.

  • 0
  • 0

Det må siges at være det der er sket efter de amerikanske banker og pensionselskabers ensidige investering i nybeggeri og ejendomshandel!!

Så håber at bankerne begynder at sprede deres udlån til mange forskellige områder.

  • 0
  • 0

forskellighed

Mubasha, det er utroligt at du forsvarer araberne i forskellighedens navn.
Tolerance betyder ikke at man skal acceptere alt, navnlig ikke fra kulturer der vil ensrette.

  • 0
  • 0

Vesten er teknologisk avanceret, men hvis araberne siger stop mht. olien, så er der dømt krise!

Go ahead. Det vil være alletiders lejlighed til at slippe fri af regiments tøjler, hvilket givetvis vil være sundt for alle andre end den ubeskriveligt dekadente kongefamilie.
Vi skal nok klare os, selvom om der sikkert bliver lidt råb og skrig.

Desuden er det ikke i sig selv beundringsværdigt at være bosat oven på oliekilder, nu vi taler Made in Arabia.

  • 0
  • 0

Lad vi sige klart ud:
Araberne, nej hellere de muslimske lande har i middelalderen en hele del bidraget til den videnskabelige, samfundsmæssige udvikling. Ser man på var deres største tænker, læger, digter viser det sig at de var hinduer, jøder osv. med dem havde de haft dengang en fredelig koegsistens.
I dagens Saudi Arabien bygges arabiske-vestlige industrivirksomheder, hvor det arabiske ejere er enten kapitalstærke saudis eller snyltere, de bare udnytter loven at der altid skal være 51% saudi medejerskab. De tager vestlige teknologi og reeksporterer til vesten eller til den tredie verden.
I de tre år jeg har arbejdet der, har aldrig mødt feks. en handværker med saudi afstamning. Værdien skabes af underbetalte halvslaver og højbetalte vestlige experter.
Det siges der: får en middelklassens saudi borger den eftertragtede tjenestemandsstilling, det er det første at han finder en vekvalificeret inder, sætter han ham i kontoret og ved hver formidagen tilbringer han et kort styk tid til at underskrive papirer og bagefter går ud til sin lokale kafeterie for at prale med jobbet.

  • 0
  • 0

Tja og hvad så? Det er næppe sådan, at 50% af verdens befolkning falder døde om, dagen efter Araberne skulle finde på at lukke for olien. Det ville være en anden verden ja, men om den vil være markant dårligere i det lange løb er nok tvivlsomt.

  • 0
  • 0

Mubashar Rashid med flere!

Selvom det måske kunne opfattes anderledes, har jeg grundlæggende intet imod arabere (muslimer eller andre).

Men, jeg ser langt de fleste arabiske lande som totalitære regimer, hvor kun eliten har noget der ligner (politiske) frihedsrettigheder, og resten af befolkningerne lider under et politisk, religiøst åg!
Som jeg oplever det, lever regimerne og eliten af de store olieindtægter, og køber sig til al bekvemmelighed i form at teknik og teknologi.
(Min fordom? I hvert fald var de "90% af kirurgiinstrumenter" nyt for mig? (Det er heller ikke lige 'Arabien' der dukker op når man Googler på "surgical instruments"))

"Arabertal, Algebra, algoritmer,....
Indenfor ingeniørkunst, medicin, navigation, astronomi og mange andre brancher - de største fremskridt er "made in arabia". Hvis du benægter dette, så er det fordi at du ikke har fulgt med i timen! Din verden ekisisterer pga. det der hedder "made in arabia"."
Dét var jo i fortiden!
- Grækerne var jo også "langt fremme i skoen" for århundreder siden! ;-)
(Og "Danmark" har besiddet det meste af Nordeuropa, incl, De Britiske Øer. Men, også dét var "dengang"!)

Kan du nævne ét eksempel på noget Arabisk, teknisk/teknologisk man, med nogen rimelighed burde kunne forvente at finde i et dansk hjem?
- Jeg tror det [i]overordnede[/i] billede af 'Arabien er, at råolie og lidt fødevarer er stort set alt hvad der eksporteres!?

Noget andet:
Vi oplever, lige nu, en spændende/bekymrende udvikling i Iran. Jeg håber på et regimeskifte uden store blodsudgydelser, der med en Obama i Det Hvide Hus, måske, på sigt, kan udvikle sig til en mindre anspændt atmosfære mellem mellemøsten og den vestlige verden!?

And now; Back to topic! ;-)

  • 0
  • 0

Jeg har tilbragt 3 år i 2 forskellige arabiske olie-lande, så det var med nogen undren, at jeg så den med "Arabere bygger". For det har jeg aldrig set.
3 år dernede giver en del "bekræftede fordomme".

Typisk køber de know-how, design m.v. hos vestlige firmaer, og derefter har de f.eks. groft underbetalte indere, filipinere og andre lavt-løns asiater til at udføre entreprenør arbejdet. Månedslønninger til disse arbejdere ligger ofte i området 1000 - 2000 kr/måned, hvoraf opkræves afgift til "sponsoren", den araber som sørger for arbejds/opholdstilladelsen.

Og lige en kommentar til arabiske genialiteter i fortiden, f.eks. arabertallene. Nu ser de arabiske "araber tal" jo ikke ud som vore "araber tal", de egentlige "arabiske" araber tal er faktisk udviklet af indere.

mvh Kristian

  • 0
  • 0

Michael Eriksen:

[quote]Noget andet:
Vi oplever, lige nu, en spændende/bekymrende udvikling i Iran.

Og de er så ikke arabere og taler ikke arabisk, men farsi...
[/quote]Jamen dét har du da ret i, Michael!
- Fremgik det ikke af tidligere indlæg? Beklager!

Jeg tror nu nok, at irakere og Iranere i den største del, af den danske befolkning er "en slags Arabere"!? ;-)

  • 0
  • 0

Det er således at den verden vi lever i - den er dynamisk...og civilisationerne får op og nedture...ægyptere, babyloniere, græker, romere, arabere, europæere, amerikanere, kinesere?, ??, ??

Det er nemlig rigtigt, og hvis europa vil undgå en demografisk katastrofe i fremtiden, pga. faldende fødselstal, så bliver vi nødt til at være mindre tænkende og mere familieorienterede.
Med andre ord, hvis arten skal have en chance for at overleve, så må vi blive mere arabiske.
Araberne kunne så blive mere europæiske.

  • 0
  • 0

Et system som RUF ville da være mere perfekt til Masdar city.

Jeg tror, at idéen med små taxaer, der kører selv, vil være fremtiden for de fleste byer. Selvom prisen idag er høj, er det ikke nødvendigt at den er det i fremtiden. Jeg vil tro, at det er muligt at lave biler som kører selv, og hvor der ikke er mulighed for sammenstød, fordi de enten kører på afskærmede baner, eller fordi der er sensorer som får dem til at stoppe, som økologisk bedre, og økonomisk billigere, end normale biler.

Ses på den pris, som offentligt trafik og jernbaner koster, så vil de kunne betale mange normale taxaer i mange år, hvis førens pris kunne undværes. Og selvom der skal betales for en fører, vil det måske være samfundsmæssigt ansvarligt, da pengene jo ikke går ud af landet. Så i sidste ende, er det jo et spørgsmål om, at få folk i job, eller eventuelt lade dem udføre jobbet for bistandshjælp eller arbejdsløshedsunderstøttelse.

Egentligt, forstår jeg ikke, hvorfor man ikke bare gør alle taxaer gratis, og nedlægger busser, og offentligt trafik.

  • 0
  • 0

Egentligt, forstår jeg ikke, hvorfor man ikke bare gør alle taxaer gratis, og nedlægger busser, og offentligt trafik.

Fordi taxierne ville holde det forkerte sted hvis man kunne kører imellem byerne.
I julen ville de fleste taxier befinde sig i Jylland og om sommeren ude ved strandene.

Et system som RUF ville da være mere perfekt til Masdar city

Nej tror ikke på RUF ideen, da den kræver en skinne som man ikke lige kan hoppe over.
Der imod virker ideen med magneter i vejen noget bedre. Da man derved også kan passerer vejen uden at der skal bygges broer. Derudover kan bilen også ligne en ganske almindelig bil som vi kender den i vore dage. Hvor imod RUF har en skinneføring der adskiller folk i bilen.

Jeg mener fortsat at det er rart at vi bliver betalt for at komme med initiativer til et bedre samfund.
Da vi nu ikke har nogle regeringer i vesten der ønsker at tænke nyt.
Bare det at få cykelstier ved siden af alle nybyggede veje kan ikke en gang gennemføres.
Eller at forbyde bilisme i større byer samtidigt med at man laver et offentligt transport system der er billigt at benytte og effektivt. I dag er det både dyrt og udenfor de 4 største byer langsommeligt. Med LAAAAAAAAAAAANG vente tid.

Så synes det er iorden at Saudi Arabien bruger nogle af deres olie penge fra vesten til at købe vare fra vesten. Ellers hvordan skulle vi kunne få nogle af vores penge tilbage?? For desværre er der ikke mange der seriøst prøver på at gøre vesten uafhængig af olie.

Selv har jeg mange ideer til at gøre mit drømmehus CO2 neutralt og uafhængig af udefra energi. OVenikøbet eksisterer teknologien allerede i dag.
Det eneste jeg ville behøve ude fra er drikkevand og at sende meget brugt vand ud til rensningsanlæg. Men i dag tænker arkitekter og politikere kun på isolering.

  • 0
  • 0

Der imod virker ideen med magneter i vejen noget bedre. Da man derved også kan passerer vejen uden at der skal bygges broer.

Problemet med magneter i vejen er snestorm, isglat vej, osv. Problemet er ikke at styre bilen - det kan gøres efter magnet i vejen, metal i vejen, og så meget andet. Problemet, er alene at få vejfæste, og at være sikker på dette i alt vejr. Det er her at ruf'en har en stor fordel ved dens skinne, som dog halter lidt ved "skiftespor". Disse, kan dog til dels sikres på anden vis, f.eks. med overdækning.

At lave en selvkørende bil, der kan køre på en renfejet vej, uden sne, is og sten, kan de fleste finde ud af.

  • 0
  • 0

får en middelklassens saudi borger den eftertragtede tjenestemandsstilling, det er det første at han finder en vekvalificeret inder, sætter han ham i kontoret og ved hver formidagen tilbringer han et kort styk tid til at underskrive papirer og bagefter går ud til sin lokale kafeterie for at prale med jobbet.

Vel, dette vidner om intelligens. Arabere har altid været kendt for at være dygtige købmænd. Desuden begyndte olieeventyret først for alvor i 1960'erne, som ikke engang er to generationer siden. Man må forvente, at arabiske sønner og døtre først for alvor begynder at blive veluddannede i tredje eller fjerde generation efter at rigdom har indtruffet, med argument, at med tiden bliver en luksustilværelse til en hverdag og hvorefter faglighed og kunst og kultur sandsynligvis vil få at stort spring opad, og altså bør vi kunne forvente os megen mere opfindsomhed fra arabiske lande i fremtiden. Når det sker, hvis det sker, må vi desuden forvente at der medfølger en stærkt forstørret militær styrke i regionen, og det kan på sigt omtegne verdenskortet i måske nogle århundreder eller mere, akkurat som i fortiden.

I øvrigt er den nære fremtid sandsynligvis lys for det arabiske Mellemøsten. I Vesten findes en parallel, byen Denver i Colorado i USA: I Denver evner forretningsmænd akkurat netop lige at telefonere med Europa tidligt om morgenen, og med Fjernøsten (især Japan) sent på dagen, et godt argument for at anbringe visse handelsselskaber i Denver.

Fra arabiske byer er der på tilsvarende vis en konkurrencefordel, i form af tidsmæssig kontakt med Europa, Afrika og Indien og Kina m.m., et rigtigt godt argument for at anbringe et handelsselskab i fx Dubai, forstærket af værdien af olie i den arabiske region. Olien vil sandsynligvis række længe nok til at der opstår en stor og tæt koncentration af selskaber, og derefter, når olien måske opslipper, vil disse selskaber måske udgøre et så tæt og stærkt netværk af indbyrdes afhængige forretninger, at byerne vil kunne fortsætte, sådan cirka akkurat som New York City i USA har evnet at fortsætte, efter at indvandring til USA via denne by var ophørt med at indsprøjte fremmed valuta i byen. Endnu et gæt om fremtiden: Når olien efterhånden ophører med at bidrage til regionens rigdom, vil der opstå en krise, og på det tidspunkt vil der sandsynligvis være mange veluddannede mennesker i regionen, og da vil krisen sandsynligvis medføre en samfundsomvæltning til en mere effektiv form, dvs. måske en slags demokrati. Indtil da vil den øvrige verdens kriser næppe kunne ramme særligt hårdt i regionen, fordi mange arabiske familier blot behøver at sælge en af deres guldhaner, eller et af deres ægte tæpper, eller undvære et par af deres mange tjenestefolk, hvis det kniber en smule nu og da.

  • 0
  • 0

Det er da helt utroligt, hvordan en artikel om fremtidens transport i vore byer kunne komme til at se ud, ender op i en forkludret debat om Araber, deres levevis, kultur, politiske og religiøse systemer, baseret på fordomme, uvidenhed, negativitet og halvkvædet politiske selvopfattende af de gængse styreformer.
Fx Christian skriver om ægypter ”De holder hinaden i skak i en fælles tilbageståenhed, e.g. ved at chikanere og forfølge kvinder.” Nu vel, nu er det ikke min erfaring at kvinderne bliver forfulgt i Ægypten, men man kunne jo prøve at vende indlægget om og se på den ydre verdens fordomme om Danmark som kunne omskrives til ”De holder hinanden i skak ved fælles misundelses (og ensretningspolitik), bl.a. ved at chikanere borgerne med høje skatter og ødselhed i det offentlige hvor samfundet betaler det dobbelte for den halve kvalitet.
Egentlig en lidt for ånd svagt måde generelt, at argumentere på, om et emne der bestemt vil blive en Ingeniørmæssig bedrift og formentligt en smelte digel for fremtidens mulige bymæssige transportsystemer. I stedet for at diskuterer vor egen antik transportfilosofi fra 1900 tallet op mod et fremtidens trafiksystem, vader vi rundt og tramper i nogle fordomme om andre folkeslag, deres kultur og regeringsformer.
Man kunne spørge, hvor mange af debattørerne her har en faktisk viden om det at have boet i et ”Arabisk” miljø, spise på arabisk, mødes og snakke på arabisk i et Arabisk land? Måske 1, nemlig Mubashar Rashid, der som er den eneste – når vi ikke taler om det artiklen egentlig drejer sig om – kan have den kulturelle forståelse nødvendige kendskab til den ”Arabiske ” verden. Flot svaret!
Det er en udbredt misforståelse at en Araber er en Araber, det var først med den Arabiske Ligas opståen i 1945 i Damaskus at det blev en fællesnævner for en række muslimske lande, der havde et rimeligt fælles sprog grundlag som fx den tidligere politiske Nordiske Union fra 1945. I hvert fald kan man konstatere at:
• En Araber fra tidligere tid er defineret som en nomade, født og opvokset eller har stærke familierelationer på den Arabiske halvø. I dag kalder vi dem eksempelvis Saudier, Kuwaiter eller Bahrainer etc. ligesom vi ønsker at blive kaldt Dansker, Nordmænd etc.
• Modsat Yemenitterne, som jo er en blanding af mest Afrikanere og Iraner med et Arabisk islæt der hovedsagelig tilhøre den Zaidi Shia Muslimske sekt fra Iran – og som Osama Bin Ladens tribe/stamme vist nok tilhører. Det var formentlig dem der hovedsageligt var grundstammen i angrebet 9/11.
• Ægypter er ”teknisk set” ikke Araber, men Afrikanere, som med tiden har tilegnet sig den Muslimske tros retning.
• Og det samme gælder jo Irakerne – det gamle Mesopotamien – som kommer ud fra den Sumerisk kultur og kulminerede i middelalderen, med Abbasid-dynastiet grundlæggelse i år 750 da Abo al Abas blev udråbt som kalif.
• Det var Abu Ja'far Muhammad ibn Musa al-Khawarizmi, der lavede de første talmæssige ligninger, og nogle tilskriver ham tallet nul. Det som vi i dag kalder de arabiske tal kaldte han selv ”hindu tallene”. De allerførste kalendere stammer fra den sumeriske kultur baseret på en matematisk enhed på 60.
Cybercabens rækkevidde er 60 km. på en opladning. Jeg syntes det er en spændende artikel med et fantastisk inspirerende klip ind i – miljømæssigt - fremtidens by ”Madsdar City”. Det man kunne starte med at diskuterer hvad sker der med alle de litium-fosfat-batterier, opladningstiden, disposal eller fx har vi i dag energi kapacitet i for af el-værker til alle de el-biler vi skal have fx om 10-15 år eller muligheder her i landet? eller waste management systemet – hvordan virker det – spændende stof.
Men måske er det nemmere og rakke ned på andre – det er nok mere dansk!

  • 0
  • 0

Nej tror ikke på RUF ideen, da den kræver en skinne som man ikke lige kan hoppe over.
Der imod virker ideen med magneter i vejen noget bedre. Da man derved også kan passerer vejen uden at der skal bygges broer. Derudover kan bilen også ligne en ganske almindelig bil som vi kender den i vore dage. Hvor imod RUF har en skinneføring der adskiller folk i bilen.

Hvornår hoppede du sidst over en motorvej?
De allerfleste biler har separate sæder, så folk i biler er altså også adskilte.
Hvis det er de eneste indvendinger du kan komme med, så er du jo nærmest RUF tilhænger :-)

  • 0
  • 0

Cybercabens rækkevidde er 60 km. på en opladning. Jeg syntes det er en spændende artikel med et fantastisk inspirerende klip ind i – miljømæssigt - fremtidens by ”Madsdar City”. Det man kunne starte med at diskuterer hvad sker der med alle de litium-fosfat-batterier, opladningstiden, disposal eller fx har vi i dag energi kapacitet i for af el-værker til alle de el-biler vi skal have fx om 10-15 år eller muligheder her i landet? eller waste management systemet – hvordan virker det – spændende stof.

Det ville nok have været mere fornuftigt at anvende RUF teknologi, hvor strømmen primært kommer fra skinnen og hvor der kun er brug for små batterier til at klare det sidste stykke på vejen.
Skinnerne kan i en ny by integreres i bygningerne så de ikke ses.
Jeg er enig i at batterien kan blive et kæmpe problem, hvis alle biler skal være elbiler.

  • 0
  • 0

Når der henvises til at hoppe over handler det naturligvis om at der på skinnen ikke kan "hoppes over" eller laves skiftespor. Man skal derfor at skinnen ved hvert eneste skiftespor!
Hvis man sammenligner med en motorvej svarer det til at man "cutter" motorvejen ved hver eneste tilkørsel, hvorfor alle bilerne skal køre af og på igen! Det er RUF's altoverskyggende problem!

Bortset naturligvis fra at RUF kræver at en masse mennesker bliver enige om at handle til fælles bedste - det er sjældent opskriften på succes.

  • 0
  • 0

En hurtig tur på krak.dk giver at der er 65! afkørsler mellem frederikshavn og padborg! Ifølge din hjemmeside skal farten ved hver enkelt af disse sænkes til 30 km/h - god tur!

  • 0
  • 0

Når der henvises til at hoppe over handler det naturligvis om at der på skinnen ikke kan "hoppes over" eller laves skiftespor. Man skal derfor at skinnen ved hvert eneste skiftespor!
Hvis man sammenligner med en motorvej svarer det til at man "cutter" motorvejen ved hver eneste tilkørsel, hvorfor alle bilerne skal køre af og på igen! Det er RUF's altoverskyggende problem!

Nu tænkte jeg nu mere på at RUF jo også skal kunne bruges i byer ligesom almindelige biler!!

Så ved hvert fodgængerfelt skal banen afbrydes og ved alle lyskurve.
Derudover skal man vende folk til at overholde færdselsloven og kun gå over i fodgængerfelter!!

Når vi så tager RUFen ud på lange landeveje bliver det endnu mere interessant, for der skal man jo afbryde banen for hver indkørsel.

Vi taler jo ikke om at RUF kun skal bruges på motorveje men skal kunne kører i by så vel som på landet.

Derfor anser jeg det som en drøm at man kan få alle til at skifte til RUF.

Men hvis man laver teknologi som følger en magnet eller har en magnet der følger en metalstang i vejen vil det være muligt at bruge ny og gammel teknologi side om side.
Dog har vi på den nordlige halvkugle nogle problemer med sne som blev pointeret tidligere af en anden.

I Saudiarabien har de problemer med sand som sjovt nok også løses med en sne/sandskraber!! ;-)

  • 0
  • 0

Hvis man sammenligner med en motorvej svarer det til at man "cutter" motorvejen ved hver eneste tilkørsel, hvorfor alle bilerne skal køre af og på igen! Det er RUF's altoverskyggende problem!

Hvis der er ca. 5 km mellem knudepunkterne og tophastigheden er 150 km/t, så er gennemsnitshastigheden over 120 km/t.
Hvis vi taler intercity forbindelser, er der typisk 20 km mellem knudepunkter og tophastigheden er 200 km/t.

Der er fornylig lavet en analyse af hvad RUF kan gøre for pendlerne i København. Konkrete pendleres rejsetider blev sammenlignet med hvad RUF netværket kan tilbyde. Resultatet var overordentlig positivt. Kortere rejsetider, langt mindre energiforbrug, mindre stress og støj.

Det PRT system, man bygger i MASDAR vil aldrig kunne dække en by nær så godt som et RUF system, med mindre man har tonsvis af dollars.
PRT er single mode og kræver langt flere baner end RUF, som er dualmode. Om banerne er asfalt eller en skinne er ikke så afgørende. De er nødt til at være separerede af sikkerhedsgrunde.

  • 0
  • 0

Der er fornylig lavet en analyse af hvad RUF kan gøre for pendlerne i København. Konkrete pendleres rejsetider blev sammenlignet med hvad RUF netværket kan tilbyde. Resultatet var overordentlig positivt. Kortere rejsetider, langt mindre energiforbrug, mindre stress og støj.

Med andre ord et system til storbyer!!
Men nu bor der ligeså mange i resten af landet som i de 3 storbyer i DK. Så et nyt system bør være noget der kan bruges over hele landet.

  • 0
  • 0

Hvis der er ca. 5 km mellem knudepunkterne og tophastigheden er 150 km/t, så er gennemsnitshastigheden over 120 km/t.

Skal den ikke helt ned på 30 km/t?
- Så kan gennemsnittet da aldrig blive 120 km/t!?

Medmindre altså acceleration og deceleration sker øjeblikkeligt. ;-)

  • 0
  • 0

Jeg vidste at RUF-ideen ville blive taget frem som et fremragende, helt overlegent alternativ til den arabiske bys planlagte førerløse taxi-system. Men RUF-tilhængerne mangler efter min mening stadigvæk at svare på :

Hvilke RUF-knudepunkter vil det være realistisk at etablere i København ? Hvis der var knudepunkt i krydset Lyngbyvej-Tuborgvej OG et andet knudepunkt på Vibenshus Runddel, hvordan skulle disse knudepunkter udformes i praksis ? Hvordan skulle en "indadgående" RUF om morgenen kunne ´blive i stand til at "vælge" mellem de tre andre muligheder :

A : Tuborgvej mod Hellerup for folk der arbejder i Saxo Bank eller Microsoft.

B : Lyngbyvej videre mod Vibenshus Runddel.

C : Tuborgvej mod Bispebjerg og Nordvestkvarteret (hvis dette ikke er afspærret af politiet)

Nå ja, RUF tilhængerne vil selvfølgelig sige "dette sker på en etage for sig selv"

Aha - så skal bare det simple Tuborgvej-kryds have FIRE ETAGER, for RUF'er for de velbjærgede folk i Hellerup skal vel også kunne vælge mellem de tre ruter mod Lyngby, Vibenshus Runddel og Bispebjerg.
Ligesom at folk fra Bispebjerg og Vibenshus skal kunne komme "ud af" København.

Så det lyder godt nok som et ret kostbart knudepunkt - og fra TRE ud af af de FIRE etager kommer der jo så en RUF- skinne f.eks ind mod København. HVORDAN I ALVERDEN skal disse skinner udføres i praksis for at garantere en gnidningsfri sammenfletning af RUF'erne, som må formodes at ankomme i et ret stort antal hver dag ?

Min egen fornemmelse er at vi snakker om en RUF i sekundet, så tingene skal gå ret tjept - så det omtalte sikkerhedssystem skal vist ikke designes af hverken Bombardier eller Ansaldo - vel ?

HVORIMOD det Arabsike Taxa-system tilsyneladende allerede har fået planlagt sine knudepunkter og forbindelsesruter i detaljer...

Ja, så savner vi vistnok stadig fra RUF-tilhængerne en oversigt over de relevante kundepunkter i København og deres udformning i praksis. Samt tidsstudier over hvordan de enkelte køretøjer bliver flettet sammen og flettet fra hinanden i den Københavnske myldretid med vistnok omkring en halv million deltagere...

P.S. : Ved Vibenshus Runddel har vi faktisk seks relevante tilkørselsruter, så tingene bliver vistnok en anelse kostbare her...

Og hvad med Rådhuspladsen ?

  • 0
  • 0

Jeg vil godt gøre opmærksom på en uregelmæssighed i et tidligere indlæg fra Mubasha Rashid. Jeg har altid haft den opfattelse at pasta's oprindelses land er Kina og er ikke blevet overbevist om noget andet efter en hurtig søgning på google.

Bortset fra det synes jeg da at den teknologiske udvikling Arabien her har gang i er noget vi burde kigge nærmere på og lære af, så kan det godt være vi ikke er så vilde med deres måde at behandle deres kvinder, men de er gode til at få ting gennemført i Arabien synes jeg.

  • 0
  • 0

Ja, så savner vi vistnok stadig fra RUF-tilhængerne en oversigt over de relevante kundepunkter i København og deres udformning i praksis. Samt tidsstudier over hvordan de enkelte køretøjer bliver flettet sammen og flettet fra hinanden i den Københavnske myldretid med vistnok omkring en halv million deltagere...

Hvis du gider ulejlige dig med at gå ind på www.ruf.dk under FILES, så vil du kunne downloade programmer, som er udviklet med støtte fra EU, og som viser konsekvenserne af et foreslået netværk i København.
Det er kompliceret, det vil jeg ikke lægge skjul på, men konsekvenserne er altså særdeles attraktive, så det er værd at gå efter.
En gruppe studerende har udarbejdet forslag til et RUF knudepunkt ved Jarmers plads. Det er eet af de mest komplicerede steder, men det kan lade sig gøre, hvis man vil.

  • 0
  • 0

En hurtig tur på krak.dk giver at der er 65! afkørsler mellem frederikshavn og padborg! Ifølge din hjemmeside skal farten ved hver enkelt af disse sænkes til 30 km/h - god tur!

Jeg er enig i, at netop den lave hastighed ved skiftespor, er en af ulemperne ved RUF. Dog, må man også sige, at hastigheden er høj nok, hvis det ikke er ligeud, men at dreje. Det, som er problemet med RUF, er at hastigheden også er lav, når der køres ligeud. Her burde være muligt, at enten køre på skinne, eller have et system, så hastigheden kan holdes. Skal derimod drejes fra, så der ikke fortsættes ligeud, må vi nok forvente en nedsættelse af hastighed, til de 30 km/t.

Min opfattelse er, at det er mange gode tanker bag RUF, men jeg synes også, at der er ulemper - f.eks. den lave hastighed ved ligeud kørsel i skiftespor.

Spørgsmålet er, om de kan løses. Jeg mener, at det er muligt. En simpel måde, at løse ligeud problemet, kan være at hænge en skinne op ovenover RUF'erne ved alle skiftespor, og lade denne skinne dirigere RUF'en i ligeud retningen. Skal en RUF ligeud, så sætter den bare et par "tænder" op, så den holder fast i skinnen, der kører ligeud. Derved kan ligeud kørsel ske med stor hastighed, og ligeså styret, som når der køres på skinne. Måske kan også sættes to skinner op, så den ene kører ligeud, og den anden langsomt "trækker den bort" fra ligeud retningen, for at lede den ind på en anden RUF skinne, som drejer.

  • 0
  • 0

Første gang jeg læste om RUF for snart 10 år siden syntes jeg ideen lød intressant. Men siden har jeg fundet ud af at for at ting kan gennemføres skal man kunne bruge den eksisterende infrastruktur for at få det til at lykkes.
Alternativt skal det nye og det gamle kunne færdes de samme steder uden at give hinanden hindringer.

Nu er der tegnet busser og person biler men hvad med vare og lastbiler??
De vil jo for det meste også være ude af oplade banen en del tid.

vi må nok erkende at batteri, biodiesel og brint minder mere om det gammel kendte og selvom det er besværligt at få llavet lade/ fylde stationer, så er det trods alt nemmere en RUF.

  • 0
  • 0

Undskylde at jeg hopper ud igen - men vil lige gøre Danny opmærksom på uregelmæssigheden.

For det første: Pasta er lavet af "Durum wheat" og ikke af ris, som det er tilfældet for "noodles", som kineserne spiste allerede for 4500 år siden (dvs. 2500 BC). Det siges, at "wheat" ikke fandtes i Kina.

At Pasta blev introduceret af Marco Polo (13. århundrede) fra hans rejse til Kina er en teori produceret i USA ifm. at fremme populariteten af pasta i USA. Den mest accepterede teori er, at araberne introducerede pasta (8. århundrede) til Italien og længe før Marco Polo. Marco Polo henviste til kinesiske "noodles" og beskrev det med "begrebet" han kendte - nemlig pasta.

"Like so much of southern Italian life, the Arab invasions of the 8th century heavily influenced the regional cuisine and is the most accepted theory for the introduction of pasta. The dried noodle-like product they introduced to Sicily is most likely the origins of dried pasta and was being produced in great quantities in Palermo at this time. The modern word "macaroni" derives from the Sicilian term for making dough forcefully, as early pasta making was often a laborious daylong process. How it was served is not truly known but many Sicilian pasta recipes still include other Arab gastronomic introductions such as raisins and spices like cinnamon. This early pasta was an ideal staple for Sicily and it easily spread to the mainland since durum wheat thrives in Italy's climate. Italy is still a major producer of this hard wheat, used to make the all-important semolina flour."

kilde: http://www.lifeinitaly.com/food/pasta-hist...

andre kilder:
http://en.wikipedia.org/wiki/Pasta
http://www.muslimheritage.com/topics/defau...

Hvis du ønsker, så kan du selv søge igen.

Men lad os stoppe denne diskussion nu. Og holde os til debatten om arabernes køb af avanceret og sofistikeret teknologi.

  • 0
  • 0

Af Mubashar Rashid, 28.06.2009 kl 10:26

Arabertal, Algebra, algoritmer, alkemi, 90% af kirurgiinstrumenter, mm

Kommentar:

At vi sprogligt bruger arabiske betegnelser skyldes mest arabernes erobringer i Sydeuropa. Arabertal blev skabt af inderne, og jeg tror ikke vi ville have regnet med romertal nuomdage, hvis Europa havde holdt araberne på afstand. Algebra og algoritmer er vist opkaldt efter en matematiker født i det nuværende Kazakstan. Han havde ikke muhamedansk baggrund, men kaliffen i Bagdad erobrede jo vidt og bredt i Asien, også Kazakstan. Den naturvidenskabelige del af alkemien var vel mest bygget på oversættelsen af græske værker, som var et positivt træk ved Bagdad-kalifatet.

  • 0
  • 0

Min opfattelse er, at det er mange gode tanker bag RUF, men jeg synes også, at der er ulemper - f.eks. den lave hastighed ved ligeud kørsel i skiftespor.

Jeg mener ikke at en gennemsnitlig hastighed på 120 km/t er noget problem.
Jeg har gennemtænkt mange mulige løsninger, der kunne give fuld hastighed gennem knudepunktet, men hele tiden vendt tilbage til at sænke hastigheden. Det gør også kontrol systemet langt simplere når alle køretøjer følger den samme hastigheds profil.

  • 0
  • 0

Var lige inde på www.ruf.dk - og jeg kan da godt forstå hvorfor man har problemer med at afsætte produktet. Det ligner ikke noget som kunne få en seriøs investor til at bide på krogen. Prøv at sammenligne med den ekstrene link til 2getthere. Alene navnet - det er vel et "sjovt" agronym på dansk (med engelsk forkortelse) - men på engelsk?

Jeg kan da godt forstå hvorfor i måske synes at det er spild af tid/penge at modernisere sådan noget når i nu har så mange spændende projekter og produktet er så godt at det burde sælge sig selv - men jeg tror nu alligevel det bedtyder en stor del!

Mvh Morten

  • 0
  • 0

Var lige inde på www.ruf.dk i forlængelse af mit tidligere debatindlæg omkring RUF-implementering omkring Tuborgvej/Lyngbyvej og ved Vibénshus-kaoset. Og så vidt jeg kan bedømme, så viser langt de fleste illustrationer en stribe RUF'er, som elegant stryger hen ad en stort set lige strækning i meget tæt afstand, mens der kun ganske få steder er vist et "jernbanelignende" skiftespor, hvor en enkelt RUF-skinne grener sig ud til to/tre skinner i meget stumpe vinkler a.la. 160-170 grader.

Og så er der vist et knudepunktsdiagram over Hovedstadsområdet med en "gitterkonstant" på godt og vel 4-5-6 kilometer blandt andet i Lyngby.

Men denne ret grove gitterkonstant modsiger påstanden om at "ved driftsforstyrrelser kan RUF-trafikken nemt omdirrigeres ad andre ruter". For et sammenbrud ved en krydsning vil så lede trafikken ud på et ret stor omvej ligesom trafikken vil sinkes fordi den skal gennem flere krydsninger end normalt.

Og i Lyngby har vi i forvejen trafik i tre etager : En jernbane over Buddingevej og en parkeringskædertunnel under Klampenborgvej. Så hvor i alverden får vi plads til det (så vidt jeg kan se) pladskrævende fire etagers skiftesporsinforno, der må kræves for at gennemføre krydsningen mellem "Ring 3 ruten" og "Kongevejsruten" ? På Lyngby Torv med udsigt ind til borgmesterens kontor ? Eller ved Vintappersøen med risiko for forstyrrelse af Marienbjerg Kirkegårds gravfred ? Eller i et (ret kostbart) fire-etagers tunnelanlæg under Lyngby Storcenter ?

Og så er der problemstillingen omkring "sammenkobling" af flere RUF-køretøjer for at skabe den fornødne store strækningskapacitet når de elegant stryger hen over de lige strækninger med 150 km/t. Skal denne sammenkobling bibeholdes hvis et vist antal RUF'er skal "samme vej" gennem en skiftespors-anlæg ? Eller skal RUF-erne frakobles samtidig med at de bremses ned til de 30 km/t gennem skiftesporet ? For hvis det sidste er tilfældet, så må man vel opleve en vis kapacitetsnedsættelse under denne nedbremsning/adskillelse ?

Så vidt jeg ved betjener Lyngbyvejen 60.000 biler om dagen hvilket er 2.500 i timen som et gennemsnit over alle døgnets 24 timer. Men trafikken klumper sig "retningsbestemt" sammen i myldretiden, så det er vel ikke urealistisk at et skiftespor kommer til at betjene et køretøj i sekundet, hvilket vil give en sikkerhedsafstand på 8 meter og 33 centimeter MINUS længden af en RUF på måske to en halv meter, d.v.s. SEKS METER. Så det vil da godt nok stille ret skrappe krav etil sikkerhedsforanstaltningerne ved hvert eneste skiftespor.

Og der skal vel også være en ret kompleks sikkerhedsmekanisme indbygget i hver eneste RUF. Tænk lige på, at nogle køretøjer i seks meters afstand skal "kobles sammen" til en afstand på måske 20-30 centimeter samtidig med at de accelereres op til 150 km/t (gys). Og hvordan skal fru Jensen fra Tolne og hr. Løkke fra Græsted være HELT sikker på at alt fungerer i vedkommendes RUF inden at ejeren begiver sig afsted om morgenen. En morgen hærget af haglvejr, isslag, nedfaldne efterårsblade og vejsalt på vej hen til den første RUF-skinne. For - ja - på www.ruf.dk, da vises køretøjerne kun i forbilledligt vindstille solskinsvejr.

Så der er vist et par udestående spørgsmål...

  • 0
  • 0

[quote]
Min opfattelse er, at det er mange gode tanker bag RUF, men jeg synes også, at der er ulemper - f.eks. den lave hastighed ved ligeud kørsel i skiftespor.

Jeg mener ikke at en gennemsnitlig hastighed på 120 km/t er noget problem.
Jeg har gennemtænkt mange mulige løsninger, der kunne give fuld hastighed gennem knudepunktet, men hele tiden vendt tilbage til at sænke hastigheden. Det gør også kontrol systemet langt simplere når alle køretøjer følger den samme hastigheds profil.[/quote]Dog vil man vel kunne etablere specielle non-stop højhastigheds RUF baner til 250 km/h mellem to store byer?

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten