Apps giver dig kunsten med hjem i lommen
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Apps giver dig kunsten med hjem i lommen

Illustration: Statens Museum for Kunst

Et stigende antal museer har fået øjnene op for mulighederne i at udvide formidlingen i udstillingerne gennem en app - en applikation til de smartphones, som efterhånden kan findes i hver tredje danske familie.

Herhjemme kommer en af de seneste apps fra Statens Museum for Kunst, der i anledning af museets storstilede udstilling om den franske kunstner Toulouse-Lautrec, 'Den Menneskelige Komedie', har fået udviklet en app - museets anden (til Android og iOS). Den første, 'Music Made by Art', hvor nogle af Danmarks aktuelle musikere og bands lader sig inspirere af værker på Statens Museum for Kunst, blev frigivet tidligere i år.

I udlandet har kulturelle flagskibe som Museum of Modern Art i New York og National Gallery i London for længst inviteret kunstinteresserede til at komme endnu tættere på deres samlinger gennem apps, der kan benyttes både på og uden for museerne, og Danmark er også ved at komme med.

Med en smartphone-app skabt til Lautrec-udstillingen på Statens Museum for Kunst kan man både før, under og efter et besøg på museet komme tæt på den banebrydende kunstner og hans værker. (Foto: Statens Museum for Kunst) Illustration: Statens Museum for Kunst

»Det fede ved apps er, at de giver nye alternative visninger af samlingerne eller kulturstederne på nye platforme - også uden for institutionerne. Desuden kan man som bruger selv bestemme, hvad man vil fordybe sig i, og på hvilken måde, via video, tekst, lyd osv.,« forklarer Mette Bom, kommunikationschef i Kulturarvsstyrelsen, som også har taget et stort skridt i den digitale retning med app'en '1001 fortællinger om Danmark'.

Gennem de teknologiske muligheder, som brugen af apps åbner op for, bliver det muligt at differentiere formidlingen til forskellige publikumsgrupper, uden at det går ud over udstillingens visuelle udtryk.

»Det er vigtigt, at app'en giver brugeren noget, som han/hun ikke umiddelbart forventer af et museum. F.eks. at zoome helt tæt på billeder, som man ikke ville have mulighed for i virkeligheden, eller ved at give den vildeste special- eller nicheviden om steder fra eksperter og brugere, man ikke får i de sædvanlige turistguider,« fortæller Mette Bom.

Kom tættere på Toulouse-Lautrec

Med et udvalg af lydklip, film, musik og eksempler på Toulouse-Lautrecs kunst inviterer den nye app fra Statens Museum for Kunst endnu længere ind i den lille franskmands fascinerende univers. På trods af, at han blot nåede at blive 36 år, inden alkoholen, syfilissen og hans dekadente livsstil tog livet af ham, præsterede han alligevel at sætte et eftertrykkeligt præg på sin samtid, der stadig er interessant nu 110 år efter hans død.

Hans omdrejningspunkt var datidens dansehaller og kabareter, og han følte sig særligt hjemme blandt Montmartres brogede klientel. For selv var Toulouse-Lautrec, hvis fulde navn var Henri Marie Raymond de Toulouse-Lautrec, også et temmelig specielt syn. En nedarvet knoglesygdom gjorde, at han tidligt holdt op med at vokse, og derfor nåede han blot en højde på 152 cm. Men hans lille størrelse afholdt ham ikke fra at rage grundigt op i periodens kulturelle landskab.

Udstillingen viser flere end 130 af hans værker, hvor han i pensel og pen indfangede de mange forskellige personer og typer, som han omgav sig med, som regel i en skarp og satirisk streg.

Dermed bliver udstillingen også et interessant tidsbillede af det løsslupne samfund med prostituerede, alfonser, bohemer og bedsteborgere, der alle bidrog til det livlige og kulørte gadebillede, hvor Toulouse-Lautrec fandt sin inspiration. Den omsatte han i streg og banebrydende effekter til en knivskarp iagttagelse af de mange lag i det sociale spil.

For mange, især frankofile turister, er Toulouse-Lautrec især kendt for sine skelsættende plakater, for trods sit adelige ophav var han ikke for fin til at udvide sit kunstneriske virke med reklamer for produkter og oplevelser. Og det var netop en af disse, som for alvor gav ham hans gennembrud, da han i 1891 blev berømt fra den ene dag til den anden med plakaten for Moulin Rouge, der viser den vovede danser La Goulue.

Det er da netop også især plakaterne og dermed det grafiske medie, som for alvor har sikret hans berømmelse. Gennem forenkling og overdrivelse opnåede han de særlige effekter, der hang fast i den offentlige bevidsthed.

Det er blandt andet en række af disse plakater, der kan udforskes nærmere i app'en fra Statens Museum for Kunst.

Nægtede at bruge plakat

Den kan desuden bruges til at høre spændende historier om Toulouse-Lautrecs liv og virke. Lyt blandt andet til historien om sangerinden Yvette Guilbert, som på trods af, at Lautrecs fremstilling af hende bidrog til hendes berømmelse, absolut ikke var tilfreds med måden, han gjorde det på. For hans forkærlighed for at gengive sine emner overdrevent, karikeret og ofte forvrænget gjorde, at hans version af sangerinden var med forstørret næse, skråtstillede bryn og nedadvendte mundvige, og det faldt ikke i hendes smag. Faktisk var hun så stærk modstander af den plakat, hun havde bestilt ham til at producere, at hun nægtede at bruge den med henvisning til dens grimhed.

Lautrecs måde at fortolke på, som mere var karakterfyldt end forskønnende, mødte også modstand i pressen. Ikke mindst i forbindelse med de to litografiske album, som Toulouse-Lautrec lavede med Yvette Gilbert. Her lød dommen i pressen blandt andet, 'at ingen har ret til at drive dyrkelsen af grimheden så langt ud'.

Stemningsmusik og fortællinger

Det er også muligt at tænke sig tilbage til datidens knejper, hvor sange og viser med smålumre undertoner blev fremført af stemmer, der var hæse af cigarrøg og rødvin. En lydkulisse, der indbyder til at lade tankerne vandre tilbage til den parisiske forlystelsesverden, som Toulouse-Lautrec skildrede.

Hvis det ikke frister at udnytte de supplerende informationer om 12 udvalgte værker i forbindelse med udstillingen, giver app'en også mulighed for bare at gå på opdagelse på egen hånd med stemningsmusik fra perioden i ørerne. Det kan lade sig gøre i form af tre musikstykker af komponisten og pianisten Erik Satie, der ligeledes boede på Montmartre og var en god ven af Toulouse-Lautrec.

Ud over de 12 værker, som app'en hver især krydrer med supplerende fortællinger af nogle minutters varighed, er der også mulighed for at gå på opdagelse i yderligere 31 tegninger og plakater, der giver et glimrende indblik i forskelligheden og fællestrækkene i hans produktion.

Det er dog ikke alt, app'en kan gengive. Derfor kan det stadig anbefales at lægge vejen forbi udstillingen. Om ikke andet så for at opleve størrelsen på Toulouse-Lautrecs nok mest berømte plakat, 'Moulin Rouge', som utallige turister har slæbt gengivelser med hjem af på alt fra forklæder og kaffekopper til postkort og plakater. Dog de færreste i den oprindelige størrelse på godt to meter i højden. Den skal opleves i virkeligheden.

'Toulouse-Loutrec: Den Menneskelige Komedie', Statens Museum for Kunst, Sølvgade 48-50, 1307 København K. Til 19. februar 2012.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først