Apples elbil klar i 2020: Nu kaprer de batterifolk i stor stil
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Apples elbil klar i 2020: Nu kaprer de batterifolk i stor stil

Rygterne svirrer på internettet, som de kun kan, når det er computerproducenten Apple, det handler om. Selvom der endnu ikke er meldt noget officielt ud fra virksomheden selv, har det de seneste uger været en yderst offentlig hemmelighed, at iPhone-mageren nu også vil være bilproducent.

Nu kan Bloomberg Business fortælle, at firmaet går så aggressivt efter at få en elbil på markedet, at produktionen gerne skulle gå i gang allerede i 2020. Nyhedsbureauet har oplysningerne fra anonyme kilder ‘med kendskab til arbejdet’.

En erfaren bilproducent er ofte fem til syv år om at færdigudvikle en ny bil, og den korte deadline for Apples ingeniører virker derfor opsigtsvækkende.

»Hvis du starter fra bunden, tager det dig formentlig mere i omegnen af 10 år, En bil er en meget kompleks teknologisk maskine,« siger direktøren for rådgivningsvirksomheden Automotive Consulting Group Dennis Virag til Bloomberg Business.

Læs også: Flere medier: Apple vil bygge en elbil

Det er ikke offentligt kendt, hvornår teknologivirksomheden gik i gang med sit bilprojekt, men omkring juni sidste år skal firmaet have startet en ‘aggressiv kampagne for at kapre’ ansatte i batteri-industrien, hvilket blandt andet har affødt et civilt søgsmål mod Apple.

Det stenrige firma skal angiveligt have forsøgt at overbyde ansatte i batteridivisionerne hos konkurrerende teknologivirksomheder som LG, Samsung, Panasonic, Toshiba samt virksomheden A123, der primært producerer batterier til bilindustrien.

Et konceptstudie lavet af studerende i 2010 med navnet iMove gav et bud på en fremtidig elbil fra Apple

A123, der ligeledes er overbevist om, at Apple er på vej ind på deres enemærker, har rejst søgsmålet, fordi firmaet mener, at Apple kaprer deres ansatte. Elon Musk, der er grundlægger af elbilproducenten Tesla, har ligeledes fortalt Bloomberg News, at Apple har forsøgt at lokke hans ansatte væk med underskriftsbonusser på over 1,5 million og lønstigninger på op til 60 procent.

Der spekuleres i, om Apples pludselige hastværk kan have at gøre med Tesla's og GM Motors' bebudede lanceringer af nye elbiler i 2017, skriver Bloomberg. Der florerer også modsatrettede rygter om, hvorvidt Apples kommende bil vil være fuldt ud selvkørende ligesom den konkurrenten Google er lang i udviklingsarbejdet med .

Læs også: Briter giver grønt lys til selvkørende biler

Citat: "A123, der ligeledes er overbevist om, at Apple er på vej ind på deres enemærker, har rejst søgsmålet, fordi firmaet mener, at Apple kaprer deres ansatte."

Hvilker er ret komisk. Sidste år fik Apple, Google m.fl. en sag på halsen, fordi de havde aftalt ikke at kapre hinandens medarbejdere. Det mente fagforeningerne holdt lønningerne kunstigt nede fordi arbejdsmarkedet ikke var frit. Nu gør Apple så det modsatte, og få også en sag på halsen.

I øvrigt har Tesla jo vist, at man meget hurtige kan få en bil på markedet. De blev grundlagt i juli 2003 og kun 1 år efter havde de første prototype klar. Den regulære produktion begyndte i marts 2008 altså lige under 5 år efter grundlæggelsen af firmaet.

Vi snakker altså en virksomhed der går fra scratch til produktion på under 5 år.

Apple har et væsentligt bedre økonomisk udgangspunkt end Tesla havde, så de 5 år virker altså ikke spor usandsynlige. Måske hvis man sidder i GM eller en af de andre amerikanske bilproducenter, men de er jo også for længst bliver kørt bag om dansen. Silicon Valley-folkene er noget mere klare i spyttet og vant itl at tingene skal gå hurtigt.

  • 6
  • 0

for folk der kan noget om batterier i anden sammenhæng...

Det er kun Mac Pro, iMac, AppleTV og Mac Mini samt skærme og netværks dimser hvor Apple ikke bruger batteri... Så når verdens mest værdifulde firma, hvor langt største delen af deres profit generende produkter benytter batterier, er på strandhugst efter batteri folk behøver man ikke opfinde nogen særlig forklarende teori.

Hvis du ikke vil ha poaching så skal man ikke anlægge sager om anti-poaching aftaler.

".................." er lyden af verdens mindste violin der spiller verdens sørgeligeste tudekiksemelodi...

Apple kan og har incitament til at betale mere og give bedre forhold... Det kaldes markedes økonomi.

Man kan ikke få det på begge måder.

  • 3
  • 2