Apple parkerer elbilen: Satser på systemer til selvkørende
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Apple parkerer elbilen: Satser på systemer til selvkørende

Apple har aldrig officielt bekræftet, at de arbejdede på en bil, men rygterne har været talrige og ansættelsen af hundredvis af bil- og softwareingeniører har bidraget til såvel spekulationer som ideer til, hvordan den kunne komme til at se ud. Men nu nedskalerer Apple ifølge Bloomberg visionen til 'kun' at designe et styresystem til en selvstyrende bil. Foto: Apple

Drømmen om en elektrisk iCar er tilsyneladende blevet kørt i garagen. Det skriver nyhedsbureauet Bloomberg efter at have talt med flere anonyme kilder involveret i Apples bilprojekt, kaldet Project Titan.

Vil ikke konkurrere mod Tesla

Elektronikgiganten startede projektet i 2014 med en ambition om at bygge en overlegen konkurrent til Tesla og resten af bilindustrien. Virksomheden hyrede bil- og softwareingeniører i bundter og fik hurtigt etableret en biludviklingsafdeling på omkring 1.000 mand.

Læs også: Er Apple-bilen kørt i grøften?

Men ifølge artiklen begyndte det at gå galt i slutningen af 2015, hvor intern strid i projektets ledelse førte til et stort opgør. I begyndelen af 2016 forlod den tidligere Ford-ansatte Steve Zadesky, som ledede projekt Titan, så afdelingen. Den nye leder - en erfaren Apple-mand ved mand Bob Mansfield - ændrede projektet fundamentalt. I maj fortalte han sine folk, at planerne om at producere en elbil blev droppet. I stedet ville Apple bygge et styresystem til en selvkørende bil, som man kunne sælge til forskellige bilfabrikker.

120 ingeniører fyret. Flere går selv

I august og september blev omkring 120 softwareingeniører, der arbejdede på styresystem og testprocedurer, fyret. Samtidigt forlod hundredvis af bilingeniører virksomheden.

Læs også: ANALYSE: Hvor kører Googles selvkørende biler egentlig hen?

Ifølge Bloomberg har Apples første forhandlinger med underleverandørindustrien været medvirkende årsag til, at virksomheden vil droppe planerne om at blive bilproducent. På elektronikmarkedet har Apple traditionelt været gode til at forhandle lukrative aftaler med underleverandører hjem, fordi virksomheden har kunnet aftage så store mængder af bestemte komponenter, at de kunne kræve eneret til dem. Men bilbranchen fungerer anderledes, specielt hvis man som Apple formentlig kun vil kunne aftage en mindre mængde komponenter i løbet af de første års produktion.

»Da de begyndte at grave sig ned i detaljerne omkring, hvad det ville betyde, blev det formentlig et uløseligt problem,« siger analytiker Eric Paul Dennis fra Center for Automotive Research til Bloomberg.

Ét år til deadline

Apple har ifølge Yahoo Finance allerede været i forhandlinger med myndighederne i Californien om at få lov til at teste selvkørende biler.

Læs også: Hardware-producenter kaster sig over selvkørende biler

Ifølge Bloomberg har Project Titan nu en deadline i efteråret 2017, hvor Apples ledelse vil afgøre, om de stadig tror på projektet.

Citat fra artiklen: "I august og september blev omkring 120 softwareingeniører, der arbejdede på styresystem og testprocedurer, fyret, og i de følgende måneder forlod hundredvis af bilingeniører også virksomheden."

I de følgende måneder efter september? Mig bekendt er vi stadig kun midt i oktober. Det giver jo ingen mening. Jeg ved godt hvad der er op og ned i historien, men havde jeg kun læst historien her på ing.dk var jeg blevet forvirret.

Iøvrigt hører det med til historien, at Apple har ansat lige så mange nye ingeniører, så det samlede antal stadig er omkring 1.000. Det er bare folk med et andet fokus end de der er blevet fyret:

"The remaining members of Apple's car team, which comprises about 1,000 people, are said to be working on "autonomous programs, vision sensors, and simulators for testing the platform in real-world environments." Apple is said to have kept staff numbers in the team steady by hiring people to help with the new focus."

  • 1
  • 1