»Apple er ligeglade med, hvordan deres iPhones bliver fremstillet«
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

»Apple er ligeglade med, hvordan deres iPhones bliver fremstillet«

Robotproducenter som Kuka kommer ikke til at sælge robotter og anden hardware i fremtiden, forudser Heinrich Munz, der var én af talerne på et Industri 4.0-arrangement i Fredericia tidligere på ugen. Illustration: Trekantområdet

Det var lidt af en milepæl, da den bilfabrik i Toledo, Ohio, som producerer såkaldte body-in-whites – de sammensvejsede metalplader, der senere udgør bilens chassis – til Fiat Chryslers Jeep Wrangler, i august i år sendte emne nummer to million ud fra fabrikken.

For selvom der står Fiat Chrysler på bilen, har bilfabrikanten intet at gøre med den daglige drift. Siden fabrikkens opstart i 2006 har et amerikansk datterselskab til robotproducenten Kuka stået for såvel fabrikslayout som den daglige drift. Fiat Chrysler betaler blot Kuka pr. bil.

Heinrich Munz, der er såkaldt strategisk teknisk konsulent for netop Kuka og viceformand i en af den tyske regerings officielle Industri 4.0-arbejdsgrupper, ser Ohio-fabrikken som et tegn på, at Kuka i fremtiden ikke vil sælge robotter eller anden industriel hardware – men derimod den service/værdi, som robotterne skaber.

»Fremstillingsindustrien er nødt til at gå i den retning. Det betyder selvfølgelig også, at vi og andre leverandører skal holde op med at sælge robotter og maskiner. Det er jo skørt – kunderne vil ikke have maskinen, de vil have servicen. Det er der, Kuka gerne vil bevæge sig hen, og jeg siger altid, at det er også den retning, andre leverandører bør gå,« sagde han til Ingeniøren, da han tidligere på ugen var i Danmark til et arrangement i Fredericia kaldet ‘Mulighedernes Industri’ for at fortælle nærmere om Kukas vej mod Industri 4.0.

Kun design og funktionalitet tæller

Producenterne selv er ligeglade med, hvordan deres produkt bliver fremstillet, påpeger han.

»Bare tag Apple. De er ligeglade med, hvordan deres iPhones bliver fremstillet, så længe kvaliteten er i orden. Det er Foxconn (taiwanesisk elektronikleverandør, red.), der laver iPhones. Apple er kun interesseret i designet, funktionaliteterne og først og fremmest den direkte kontakt med kunden. Og i fremtiden vil alle være fuldstændig ligeglade med, hvordan et produkt bliver fremstillet,« mener Heinrich Munz.

Det paradigmeskifte vil ifølge ham åbne op for helt nye forretningsmodeller for leverandører som Kuka:

»For os som leverandører er det en chance for at udvide og forbedre vores ydelser ved ikke bare at tilbyde robotter, men at tilbyde at varetage hele produktionsprocessen. Det er det, vi allerede gør med fabrikken i Toledo.«

Robotpriserne halveret

Kuka er Tysklands største robotproducent og blandt verdens førende robotvirksomheder, sammen med Fanuc, ABB og Mitsubishi.

Men Kukas robotforretning har sine rødder i en tid, hvor industrirobotter var store, dyre mekaniske bæster, der blev lukket inde bag trådhegn og andre afspærringer. I dag er industrirobotterne blevet mindre, de kan arbejde side om side med mennesker og indeksprisen på en industrirobot faldt med næsten 50 procent mellem 1990 og 2010.

Så i lighed med så mange andre robotproducenter er Kuka også for længst begyndt at udvikle såkaldte cobots, der kan anvendes direkte på produktionslinjen.

Alle er på det indledende stadie

I det hele taget er Kuka ved at varme op til Industri 4.0 med alt, hvad der deraf følger af fleksible robotter, netopkoblet produktionsudstyr og dataopsamling, fortalte Heinrich Munz på konferencen i Fredericia.

»Vi er i gang med at koble alle vores produktionsenheder på nettet. Og i vores egne produktioner, hvor vi fremstiller robotterne, høster vi data fra produktionen og smider dem op i skyen sammen med data fra vores leverandører – og så laver vi dataanalyser i skyen,« berettede han.

Kuka Cloud, som Kukas cloud-platform er blevet døbt, er stadig i en indledende fase, understregede Heinrich Munz. Men det er alle andre også, mener han.

»Hvis nogen fortæller dig, at de har en komplet Industri 4.0-løsning oppe at køre, lyver de,« konstaterede han med et smil på læben.

Kunden har ikke altid ret

Det siges ofte, at kunden har altid ret. Japanerne har ligefrem et udtryk, der siger, at kunden er Gud. Men spørger man Heinrich Munz, er det helt forfejlet at udstyre kunden med så meget magt. I hvert fald når det gælder udviklingen af morgendagens digitale løsninger.

»Spørg aldrig kunderne, hvad de vil have – for de vil aldrig bede om innovative tigerspring. Så hvis du virkelig vil innovere på dine produkter og dine processer, skal du ikke spørge dine normale kunder,« påpegede han.

Altså lidt ligesom Henry Ford, som i automobilindustriens barndom øjensynligt skulle have udtalt: »Hvis jeg havde spurgt kunderne, hvad de ville have, ville de have sagt hurtigere heste«.

Om Ford-grundlæggeren nogensinde har udtalt de ord, betvivles ofte, men citatet flugter fint med Heinrich Munz’ tilgang til innovation:

»Det handler om virkelig at forstå kundernes reelle behov – og ikke bare spørge dem, hvad de gerne vil have.«

En megatrend, man ikke må misse

Og så er vi tilbage med hans pointe fra indledningen af denne artikel: At robotten som sådan er uinteressant for kunderne. Det interessante er den værdi, som robotten skaber.

Forstår man som industriel leverandør ikke det paradigme – og formår man ikke at udvikle nye forretningsmodeller ud fra det paradigme – er man ifølge Heinrich Munz ilde stedt:

»Dem, der misser den her megatrend med everything-as-a-service, vil få store problemer i fremtiden.«

Den ældre generation er på vej ud

Han medgiver, at det er en transformation, der stadig er i sin vorden, og at der findes mange bestyrelseslokaler rundt omkring, hvor man foretrækker at holde fast i gårsdagens forretningsmodeller.

Men igen bruger han Apple som et eksempel på, at det i princippet kan være ligegyldigt, hvor ens produkt bliver produceret, og hvem der gør det.

»Og hvis leverandørerne først indser det, vil de også indse, at det er den eneste vej at gå. Selvfølgelig er der lige nu en masse ældre beslutningstagere, som vil sige, at de ikke kan give deres viden væk, og at de ikke kan outsource de her processer, men selvfølgelig kan de det – bare se på Apple,« siger Heinrich Munz og tilføjer:

»Vi er på vej i den retning, og det vil kun være et spørgsmål om tid, før denne ældre generation af ledere vil blive faset ud og skabe plads til de yngre generationer.«

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

indeksprisen på en industrirobot faldt med næsten 50 procent mellem 1990 og 2010.

Det var da ikke meget...

Jeg er ikke helt sikker på om "Apple er ligeglade med, hvordan deres iPhones bliver fremstillet". De skal da fremstilles i den bedste kvalitet. Men i produkter, hvor man kan skrive kravsspecs, kvalitetsspecs og andre specs herfra og til Kina, så kan man måske være ligeglade med hvem der producerer produktet, men da aldrig hvordan det produceres.

  • 3
  • 4

Jeg er ikke helt sikker på om "Apple er ligeglade med, hvordan deres iPhones bliver fremstillet". De skal da fremstilles i den bedste kvalitet.

Jeg tror ikke noedvendigvis Apple gaar efter den bedste kvalitet. De gaar helt sikkert efter den optimale kvalitet, hvor optimalt ikke noedvendigvis betyder det samme for Apple som for deres kunder.

Kunder vil have den bedste kvalitet. Apple vil derimod have en kvalitet der er god nok til at overholde deres garantiforpligtelse uden for mange udgifter, men ikke bedre end at deres kunder vil ligge i koe naar det naeste vidunder bliver sluppet loes.

  • 9
  • 1

Det er utroligt at man ikke som Harry Jensen skriver ikke vidste at kuka er 100% kinesisk ejet. Og det derfor sikkert er en kinesisk ejet fabrik det laver chrysler's chassis i USA. Det er en mærkelig verden vil lever i

  • 1
  • 1

Hvad med den financielle siden af sagen. Det er måske OK i opgangstider, men det er ikke mange år siden finanskrisen var ved at lukke amerikansk bilindustri, og nogen skal jo binde kapital i investeringerne flere år frem.

  • 0
  • 1

Hvis jeg var investor så ville jeg investere i en virksomhed der følger med i den sidste nye udvikling, indenfor deres område, så jeg er nogenlunde sikker på at de er rustet til en kortvarig krise.

Desværre ser mange investorer kun på hurtigst mulig gevinst, uden hensyn til hvordan det vil gå virksomheden fremover, så hvis en kortvarig investering kan give 15-20% i afkast, hvorfor så investere langsigtet hvor der kun giver 5-10% i afkast årligt.

  • 0
  • 1

Bilen blev ikke opfundet af Henry Ford, som et alternativ til hurtigere heste. Han opfandt samlebåndet og gav verden/kunderne billigere sorte biler. Det var hans produktionsfilosofi der sejrede.

At underleverandører leverer større og større komponenter er ikke noget nyt, heller ikke i bilindustrien, men det er næppe relevant at producere body-in-white i Kina og sende dem til USA.

  • 1
  • 0

Fabrikken og produktionen er ikke flyttet, men det er et kinesisk firma der nu ejer KUKA og deres amerikanske datterselskab.

Kineserne er ikke interesseret i at flytte produktionen til Kina, heller ikke den tyske fabrik der fremstiller og udvikler robotterne vil de flytte.

De har først og fremmest købt sig til en masse viden og tysk højteknologi. Det ville da være direkte dumt at fyre de tyske ingeniører der står bag udviklingen.

Kinesiske firmaer har overtaget flere højteknologiske tyske virksomheder, så efter at KUKA blev solgt, har den tyske regering arbejdet på at gøre det svære for udenlandske firmaer at købe højteknologiske tyske virksomheder.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten