Apple bygger selvkørende bil
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Apple bygger selvkørende bil

Apple er i fuld gang med at bygge en selvkørende bil, og virksomheden er nu på udkig efter en passende testbane.

Der har længe cirkuleret rygter om Apples mulige selvkørende bil, og nu er The Guardian kommet i besiddelse af dokumenter, som afslører, at Project Titan, som det er blevet døbt, er længere i processen, end mange har antaget.

Læs også: Flere medier: Apple vil bygge en elbil

I maj mødtes en gruppe af Apples ingeniører med repræsentanter fra GoMentum Station, som er en tidligere flådebase tæt på San Fransisco, der nu er blevet ombygget til en topsikret testbane, bevogtet af militæret, til autonome køretøjer.

Hemmelighedskræmmeriet omkring banen har angiveligt tiltrukket Apples interesse. Den enorme virksomhed er notorisk kendt for at holde kortene tæt til kroppen, og deres selvkørende bil-projekt er absolut ingen undtagelse.

Diskretion og hemmelige aftaler

Dokumenterne viser korrespondancen mellem GoMentum Station og Apple-ingeniøren Frank Fearon, hvor Fearon eksempelvis skriver, at han glæder sig til at modtage en præsentation af testbanen og en beskrivelse af, hvordan de forskellige elementer af banen kan blive udnyttet.

GoMentum Station skriver i en anden mail, hvor en rundvisning på banen udsættes, at de stadig håber at kunne mødes og imødekomme Apples testplaner. Interessen er altså gensidig.

»Vi har måttet underskrive en hemmeligholdelseserklæring med Apple, så vi kan ikke sige andet, end at de har henvendt sig og er interesserede,« siger Randy Iwasaki, generaldirektør for virksomheden, der ejer GoMentum Station, til The Guardian.

Designet kendes ikke

Detaljerne omkring Project Titan kendes ikke, men The Guardians dokumenter afslører, at ingeniørerne på projektet siden sidste år har arbejdet i en diskret lagerbygning adskillige kilometer fra det glamourøse hovedkvarter i Silicon Valley.

Læs også: Google til Folkemøde: Hvor er selvkørende biler i trafikplanerne?

Apples topchef, Tim Cook, har angiveligt også holdt møder med cheferne fra flere bilkoncerner, som arbejder med selvkørende biler, ligesom virksomheden har ansat flere højtprofilerede ingeniører med erfaring på området fra blandt andet Tesla og Mercedes. Også medarbejdere fra A123 Systems, som producerer batterier til elbiler, er blevet rekrutteret.

En selvkørende Apple-bil ser altså ud til at være godt undervejs. Hvordan den kommer til at se ud, er der dog endnu ingen, der ved. Daily Mail har samlet en række designeres ideer. Hvorvidt nogle af dem er tæt på virkeligheden, finder vi måske snart ud af.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Kære regering! - Jeg havde forventet, at bestræbelserne på at gøre især transportsektoren miljøvenlig ville medføre - som en selvfølgelighed - at elbilers afgiftsfrihed blev forlænget i foreløbig to år.
Hvis ikke, vil salget gå 98% i stå om to-tre måneder.
Hvis salget vokser mere end ønsket, kan I jo om to år beslutte at lægge 10-20-30% afgift på dem - og på den måde regulere salget hen ad vejen.

  • 2
  • 0

Hvor mange mennesker vil i *fremtiden give så mange penge for at eje en bil, hvis hovedformål vil være at udføre den kedeligste beskæftigelse kendt af mennesket, at køre på arbejde.
Tiden kan bedre bruges til at arbejde eller underholde sig selv, og man slipper for den daglige frustration fordi den dyrt indkøbte friheds maskine udføre den samme forudsigelige handling 99% af tiden.
Så kan bilerne gøres meget mindre og der vil være plads til flere, og når en anden type bil skal bruges lejer man sådan en.
Sideløbende vil elektriske cykler i **fremtiden blive så suveræne og billige i drift at der ikke er brug for at køre i bil en meget stor del af tiden for den store gruppe af mennesker der køre små daglige ture på 25-30 km . Den vil man bruge hvis man vil have en køre oplevelse, og opleve den friheds følelse det er at køre lige derhen man vil, til en maksimum billig pris og bruge et minimum af energi på det.
De 2 vil i øvrigt smelte sammen.

*fremtiden = om 5-10 år
**fremtiden = sådan har det været de sidste 3 år.

  • 0
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten