App-cykellåse snart på gaden
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

App-cykellåse snart på gaden

I de senere år har medierne skrevet om flere forskellige app-cykellåse, men de er endnu svære at spotte i bybilledet. Ifølge butikschef i Cyklistforbundets butik Andreas Otto er det dog kun et spørgsmål om tid, før vi ser dem på det danske marked.

»Jeg tror 100 procent, at app-cykellåse er fremtiden. Det er smart - særligt, hvis de også har en GPS-funktion, så man kan følge dem, hvis nogen tager cyklen på nakken og går.«

Låsene har endnu ikke ramt markedet, men Andreas Otto kender produktet Skylock, der er på vej.

Dertil kan man tilføje blandt andet AirDonkey, Mobi Lock, samt det lettiske firma Grey Nut Ltd's Bindio, som er den løsning, Ingeniøren har set nærmere på. Bindio bruges i dag i Riga og flere andre lettiske byer. Efter planen kommer den til Danmark til sommer.

Drop jernkæden

Bindio består af standere og en hovedstation, som overvåger standerne via et kamera. Bymennesket, der normalt griber en tung jernkæde op af tasken, når cyklen skal låses, eller slæber den med op i lejligheden, kan i stedet låse cyklen fast til Bindio-standeren med et tryk på smartphonen.

Ud over at cyklen bliver sikret via overvågning, er standeren udstyret med stålkæde og sensorer, der giver både operatør og cykelejer besked via sms, hvis en cykeltyv forsøger at klippe kæden over. Går strømmen i standeren, forbliver cyklen låst.

Illustration: Bindio

Målet er, at kommunale såvel som private firmaer og institutioner investerer i standere, som borgere kan låse deres cykel til, når de skal på biblioteket, på arbejde eller noget helt tredje. Som bruger opretter man en profil på app’en, hvorefter ens smartphone er blevet en Bindio-nøgle. App’en gør det muligt at finde den nærmeste Bindio-stander og reservere den.

Det er valgfrit for ejeren af standeren, om det skal være gratis at parkere, eller om cyklisten skal betale. Men hele ideen med, at den almindelige cyklist ikke skal betale for sit eget system, er afgørende. For de høje priser på app-låse er ifølge Andreas Otto formentlig blandt årsagerne til, at vi endnu ikke ser dem på markedet.

»Cyklister betaler ikke 3.000 kroner for en lås. Og det kan være svært at udvikle noget, der ikke bliver vanvittigt dyrt, og som alle kan købe. Det kan være årsagen til, at vi endnu ikke ser dem på markedet.«

Selv om antallet af anmeldte cykeltyverier i Danmark er faldende, bliver der stadig stjålet over 55.000 cykler om året. I 2013 udbetalte forsikringsselskaberne omkring 200 mio. kr. i erstatninger. Illustration: Ulrik Andersen / Danmarks Statistik

På markedet til sommer

Erling Nielsen ejer selskabet ENI, som er Grey Nut Ltd's danske partner, ENI, vil i den næste tid kontakte danske kommuner og planlægger at stille Bindio - som markedsføres under navnet Cylock i Danmark - op i danske kommuner til sommer.

Ifølge Erling Nielsen kan en station indeholde op til 16 standere, hvor der kan låses to cykler på hver stander. Sådan et system skal kommunen give omkring 50.000 kroner for, men kommunen kan som sagt vælge at tage penge for parkering. Derudover er der penge at spare i det store billede, pointerer Erling Nielsen:

»Der stjæles omkring 60.000 cykler om året, og det er en kæmpe udgift. Hvis vi bare kan reducere det med 10 pct., så har systemet en berettigelse,« siger han og tilføjer, at standeren også vil reducere problemer med, at folk ikke henter deres cykler, da ejeren af standeren kan holde øje med, hvem der har efterladt en gammel cykel, og tage betaling for, at den står der.

Illustration: Bindio

Hvis mobilen bliver stjålet

Andreas Otto ser umiddelbart dog et par udfordringer for app-cykellåsene.

»Der kan være signalproblemer. Eller hvis ens telefon eller låsen løber tør for strøm. Og hvad nu, hvis ens telefon bliver stjålet?,« funderer han.

Det problem har Bindio ifølge Erling Nielsen imidlertid allerede tænkt på. Med Bindios løsning vil der nemlig altid være en lokal kontaktperson tilknyttet hver eneste station. Hvis en uheldig cyklist har mistet sin telefon, kan kontaktpersonen udlevere den fastlåste cykel til ejeren.

Bindio er ifølge Andreas Otto et eksempel på overvågning af cykler, der er et 'need to have' i et cykelland som Danmark.

»Det ville være fantastisk, hvis institutioner, supermarkeder og så videre tilbød overvåget cykelparkering – det er klart en mangelvarer i danske storbyer, da der er så mange stjålne cykler i Danmark. I andre mindre upcoming cykellande tilbyder de overvågede parkeringshuse,« afslutter han.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Når man ser antallet af cykler, der står parkeret overalt i gadebilledet, må der skulle etableres et voldsomt stort antal låseautomater hvis man skal kunne løbe an på at finde en ledig. Man slipper næppe udenom at slæbe sin egen lås med lige foreløbig.

  • 8
  • 0

Med mindre der er låse standere over alt, og jeg mener over alt, så er det jo ingen erstatning for cyklistens egen lås. I stedet for en masse standere der koster det hvide ud af øjnene at installere, og som er mere omstændigt at bruge end en cykelnøgle man tager op af lommen, så skulle de hellere sørge for at lave nok almindelige cykelstativer. Og i øvrigt er det lovpligtigt at have en godkendt lås på cyklen.

  • 5
  • 0

...betale når ENI mener det er sådan en super idé. De må da selv kunne score kassen på at stille dem op :P

Endnu en måde hvor på smarte folk i slipse-dragt mener de kan malke kommune kassen.

Det kan da aldrig være kommunens opgave at sørge for at cykler ikke kan stjæles.

Selve idéen med trådløs cykellås er god men det må da være træls hvis mobilen løber tør for strøm. Cykellåsen kan vel også løbe tør for strøm når den har tændt for GPS?

  • 5
  • 0

What??!!! Hvorfor blander staten sig i om jeg låser min cykel? Det er da vel mit eget problem om jeg vil risikere at den bliver stjålet. Man kan mene det er dumt ikke at låse sin cykel, men at lovgive om det? Jeg er rystet!


Tilsvarende gælder for (andre) køretøjer: §28 stk. 4

Stk. 4. Når føreren af et køretøj forlader dette, skal det sikres, at køretøjet ikke kan sætte i gang af sig selv. Føreren skal endvidere træffe foranstaltninger for at sikre, at køretøjet ikke uberettiget kan benyttes af andre. Påbudt anordning til tyverisikring skal være sat i funktion. Transportministeren kan fastsætte bestemmelser om, hvilke typer låseanordninger der skal anvendes.

  • 0
  • 0

Jeg kan forstå at et motorkøretøj skal holdes aflåst, da det kan forårsage store skader, hvis det føres af en uuddannet eller skrupelløs personnage, men en cykel?

  • 3
  • 3

Jeg synes dette er et pinligt eksempel på hvad der nogle gange bliver brugt penge på her i landet.

  • 1
  • 0

Hvad med 14 dage på vand og brød pr. cykel du stjæler.
Hvad med en "dims" indbygget i cyklen der sender "stop mig" til tolderen når den flyttes over grænsen uden ejerens tilladelse.
Er træt af at alt skal sikres til Max security level imens tyvene pisser i bukserne af grin.

  • 1
  • 0

Jeg vil hellere have en SKYLOCK til 179$.
Skylock
3-axis accelerometer
LED indicators
Capacitive touch interface
Active motor control
Shackle insertion detection
Weather resistant
Shockproof and ruggedized
Impact resistant rubber shell
External Dimensions: 5.7” W x 8.6” H
Internal Dimensions: 4.5” W x 6.5” H
Weight: 2.6 lbs

Wireless
Bluetooth Low Energy
External antenna
Power & Battery
Built-in rechargeable battery
Flexible Solar Panel
USB charging
Software Compatiblity
Apple iOS 6.1 or greater
Android 4.0.3 or greate

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten