App-cykellåse snart på gaden

App-cykellåse snart på gaden

Flere cykellåse, der fungerer gennem smartphone-apps, ruller snart ud på det danske marked. Ingeniøren har kigget nærmere på en af dem, som ifølge planen skal indtage de danske byer til sommer.

I de senere år har medierne skrevet om flere forskellige app-cykellåse, men de er endnu svære at spotte i bybilledet. Ifølge butikschef i Cyklistforbundets butik Andreas Otto er det dog kun et spørgsmål om tid, før vi ser dem på det danske marked.

»Jeg tror 100 procent, at app-cykellåse er fremtiden. Det er smart - særligt, hvis de også har en GPS-funktion, så man kan følge dem, hvis nogen tager cyklen på nakken og går.«

Låsene har endnu ikke ramt markedet, men Andreas Otto kender produktet Skylock, der er på vej.

Dertil kan man tilføje blandt andet AirDonkey, Mobi Lock, samt det lettiske firma Grey Nut Ltd's Bindio, som er den løsning, Ingeniøren har set nærmere på. Bindio bruges i dag i Riga og flere andre lettiske byer. Efter planen kommer den til Danmark til sommer.

Drop jernkæden

Bindio består af standere og en hovedstation, som overvåger standerne via et kamera. Bymennesket, der normalt griber en tung jernkæde op af tasken, når cyklen skal låses, eller slæber den med op i lejligheden, kan i stedet låse cyklen fast til Bindio-standeren med et tryk på smartphonen.

Ud over at cyklen bliver sikret via overvågning, er standeren udstyret med stålkæde og sensorer, der giver både operatør og cykelejer besked via sms, hvis en cykeltyv forsøger at klippe kæden over. Går strømmen i standeren, forbliver cyklen låst.

Foto: Bindio

Målet er, at kommunale såvel som private firmaer og institutioner investerer i standere, som borgere kan låse deres cykel til, når de skal på biblioteket, på arbejde eller noget helt tredje. Som bruger opretter man en profil på app’en, hvorefter ens smartphone er blevet en Bindio-nøgle. App’en gør det muligt at finde den nærmeste Bindio-stander og reservere den.

Det er valgfrit for ejeren af standeren, om det skal være gratis at parkere, eller om cyklisten skal betale. Men hele ideen med, at den almindelige cyklist ikke skal betale for sit eget system, er afgørende. For de høje priser på app-låse er ifølge Andreas Otto formentlig blandt årsagerne til, at vi endnu ikke ser dem på markedet.

»Cyklister betaler ikke 3.000 kroner for en lås. Og det kan være svært at udvikle noget, der ikke bliver vanvittigt dyrt, og som alle kan købe. Det kan være årsagen til, at vi endnu ikke ser dem på markedet.«

Selv om antallet af anmeldte cykeltyverier i Danmark er faldende, bliver der stadig stjålet over 55.000 cykler om året. I 2013 udbetalte forsikringsselskaberne omkring 200 mio. kr. i erstatninger. Foto: Ulrik Andersen / Danmarks Statistik

På markedet til sommer

Erling Nielsen ejer selskabet ENI, som er Grey Nut Ltd's danske partner, ENI, vil i den næste tid kontakte danske kommuner og planlægger at stille Bindio - som markedsføres under navnet Cylock i Danmark - op i danske kommuner til sommer.

Ifølge Erling Nielsen kan en station indeholde op til 16 standere, hvor der kan låses to cykler på hver stander. Sådan et system skal kommunen give omkring 50.000 kroner for, men kommunen kan som sagt vælge at tage penge for parkering. Derudover er der penge at spare i det store billede, pointerer Erling Nielsen:

»Der stjæles omkring 60.000 cykler om året, og det er en kæmpe udgift. Hvis vi bare kan reducere det med 10 pct., så har systemet en berettigelse,« siger han og tilføjer, at standeren også vil reducere problemer med, at folk ikke henter deres cykler, da ejeren af standeren kan holde øje med, hvem der har efterladt en gammel cykel, og tage betaling for, at den står der.

Foto: Bindio

Hvis mobilen bliver stjålet

Andreas Otto ser umiddelbart dog et par udfordringer for app-cykellåsene.

»Der kan være signalproblemer. Eller hvis ens telefon eller låsen løber tør for strøm. Og hvad nu, hvis ens telefon bliver stjålet?,« funderer han.

Det problem har Bindio ifølge Erling Nielsen imidlertid allerede tænkt på. Med Bindios løsning vil der nemlig altid være en lokal kontaktperson tilknyttet hver eneste station. Hvis en uheldig cyklist har mistet sin telefon, kan kontaktpersonen udlevere den fastlåste cykel til ejeren.

Bindio er ifølge Andreas Otto et eksempel på overvågning af cykler, der er et 'need to have' i et cykelland som Danmark.

»Det ville være fantastisk, hvis institutioner, supermarkeder og så videre tilbød overvåget cykelparkering – det er klart en mangelvarer i danske storbyer, da der er så mange stjålne cykler i Danmark. I andre mindre upcoming cykellande tilbyder de overvågede parkeringshuse,« afslutter han.

Kommentarer (15)

Når man ser antallet af cykler, der står parkeret overalt i gadebilledet, må der skulle etableres et voldsomt stort antal låseautomater hvis man skal kunne løbe an på at finde en ledig. Man slipper næppe udenom at slæbe sin egen lås med lige foreløbig.

  • 8
  • 0

Med mindre der er låse standere over alt, og jeg mener over alt, så er det jo ingen erstatning for cyklistens egen lås. I stedet for en masse standere der koster det hvide ud af øjnene at installere, og som er mere omstændigt at bruge end en cykelnøgle man tager op af lommen, så skulle de hellere sørge for at lave nok almindelige cykelstativer. Og i øvrigt er det lovpligtigt at have en godkendt lås på cyklen.

  • 5
  • 0

Men det er helt sikkert en god ide for dem der udvikler og sælger disse produkter til virksomheder og kommuner der vil styrke deres "cyklist-profil".

  • 2
  • 0