Antallet af trafikdræbte og tilskadekomne i København stiger med 30 procent

Illustration: Vejdirektoratet

Ligesom på landsplan er antallet af dræbte og tilskadekomne i trafikken i København steget fra 2017 til 2018. Udviklingen i København er bare noget mere dramatisk, viser den seneste trafiksikkerhedsredegørelse for København.

»Redegørelsens hovedkonklusion er, at antallet af dræbte og alvorligt tilskadekomne i Københavns Kommune er øget fra 177 i 2017 til 231 i 2018. Det er en stigning på 30 procent og det højeste tal siden 2008,« står der i forvaltningens præsentation af rapporten til Teknik- og Miljøudvalget.

Seks cyklister og en fodgænger dræbt

Ud af de 231 alvorligt tilskadekomne blev syv dræbt. Seks af de syv var cyklister og tre af dem mistede livet i højresvingsulykker med lastbiler. Den ene af dem endda i et kryds, hvor det er forbudt at svinge til højre.

På landsplan steg antallet af dræbte og alvorligt tilskadekomne i trafikken med 5,3 procent mellem 2017 og 2018. Men i København steg antallet med 30 procent. Illustration: Københavns Kommune

Cyklister udgør op mod 60 procent af alle alvorligt tilskadekomne. Størstedelen bliver ramt af biler, der svinger ind foran dem, når cyklisterne er på vej lige ud.

Læs også: 2018 blev et blodigt år for cyklister

De fleste tilskadekomne er mellem 18 og 26 år, mens børn sjældent er involveret i alvorlige trafikulykker i Københavns Kommune.

Nulvision bliver svær at nå

København har vedtaget en målsætning om, at der ikke må være alvorligt tilskadekomne i trafikken i København i 2025. Men den målsætning bliver svær at nå, skriver forvaltningen. Således viser de foreløbige opgørelser for 2019, at antallet af alvorligt tilskadekomne sidste år var på samme niveau som i 2018.

Læs også: Flere biler på vejene: Minister undsiger mål på 120 trafikdræbte

Dertil kommer, at der er mange ulykker, der ikke bliver registreret af politiet. På landsplan vurderer man således, at de registrerede ulykker udgør omkring 10 procent af det samlede antal.

Ombygninger og opmærksomhed

Forvaltningen opfordrer politikerne til både at fortsætte det igangværende arbejde med at sikre skoleveje - eksempelvis ved at etablere ensretning flere steder omkring skolerne. Men det vil formentlig ikke have den store effekt på ulykkestallene. Derfor foreslår forvaltningen også, at der skal etableres flere såkaldte krydsningspunkter for fodgængere - altså heller i midten af vejen - laves hastighedszoner og hastighedsdæmpende tiltag. Desuden bør flere kryds bygges om. Kommunen vil fortsætte med de igangværende kampagner for at få både bilister og cyklister til at fokusere på trafikken i stedet for at tale i telefon, lytte til musik, eller svare på sms’er.

Ulykker koster kommunen 150 mio. kr

Vejdirektoratet har beregnet af de 400 mere eller mindre alvorlige trafikulykker med personskade, som politiet registrerede i Københavns Kommune i 2018, kommer til at koste det offentlige omkring 150 mio. kr. til langvarig pleje om omsorg for trafikofrene.

Teknik- og Miljøudvalget skal behandle Trafiksikkerhedsredegørelsen på et møde den 17/1.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er så voldsom en stigning, at det burde være muligt at gætte på nogle årsager. Om trafiksikkerheden reelt er forringet, eller om indrapporteringen af ulykker er blevet bedre? Eller om det er ændrede fortolkninger af, hvornår tilskadekomsten er alvorlig?

Men hverken artiklen eller linkene synes at komme med nogen bud.

  • 8
  • 1

Er der tal for hvor meget trafiktætheden er øget i samme periode? trængslen er stor, og alle bliver irritable og aggressive. Det gælder alle trafikanter.

  • 6
  • 0

Mange bryder sig ikke om at staten regulerer vores adfærd med skatter og bøder. Så det er da helt OK at man kan købe en lille dims som bipper når du nærmer dig en fartkontrol. Så kan du jo køre for hurtigt resten af tiden. Og politiet er med på ideen. Skønt!

Mange bryder sig ikke om at blive overvåget, så vi har få stærekasser. Folk vil hellere have bump der ødelægger erhvervschaufførers rygge - og bilen. Skønt!

Mange frygter vildsvin og illegale indvandrere, så det er bedre at politiet bevogter grænsen end trafikken på vejene. Skønt!

Man kan skabe relationer og god adfærd i skolen og børnehaven, men ikke i klasser med 30 elever i enorme produktionsenheder med mange vikarer. Så nu kommer de unge som blev skadet med skolereformen fra 2013 ud i trafikken. Jeg kan godt mærke og se dem i bilerne. Skønt!

Problemunge har brug for særlig opmærksomhed fra voksne, f.eks. pædagoger. Og der er kommet mindst 10% flere som har behov for social hjælp i de seneste år. Men pengene som skulle følge med kommer ikke, tværtimod er der skåret mindst 10% ned i kommunerne. Skidt pyt, det vigtigste er at vi sparer i skat, det er skønt!

Skattelettelser for de vellønnede og ekstreme lønstigninger for de rigeste bidrager til en mere desperat følelser af ulighed hos dem, som ikke fik noget. De føler, at "Så kan det også være ligemeget!". Og kører derefter. Skønt!

  • 19
  • 16

Tror man skal saette farten ned i København - generelt 10 km/t langsommere.

Håber politikerne vil spørge ind til sådanne muligheder og få analyseret effekten af en sådanne "papir" regl aendring.

  • 3
  • 9

Loven er skruet sådan sammen at en kommune ikke bare kan sætte hastighedsgrænsen ned, der skal være særlige omstændigheder som gør det nødvendigt. Derfor har vi 50 km/h grænse på en hel masse småveje hvor den ingen mening giver at køre så stærkt.

Folketinget skal lave loven om før kommunerne kan gøre noget.

  • 4
  • 2

I den linkede trafiksikkerhedsredegørelse er der flere (men ikke mange) detajler, bla kan det ses at det især er ulykker med alvorligt og lettere tilskadekommende cyklister, der er steget markant. Uden nærmere detajler om ulykkerne vil løsningsforslag være gætværk. Men min mistanke går dog på øget brug af mobiltelefon i trafikken, turister på elcykel og dårligt planlagte vejarbejder. https://www.kk.dk/sites/default/files/edoc...

  • 9
  • 0

30 km/t zoner. Det ser jeg masser af i Holland og Tyskland. Det burde næsten give sig selv men vi er trods alt kun i 2020. Jeg bor selv på en villavej hvor der blev kørt alt for stærkt. Så blev der etableret rundkørsler og vejbump. De har nu ganske langsomt mistet deres effekt og der bliver accelereret hårdt mellem bumpene som i øvrigt ikke er ubehagelige nok.hele vejen er desuden blevet fyldt med parkerede pendler biler, der parkere uden for parkeringzonen.

der er 2 muligheder. 1: 10 striber af de ekstremt irriterende/ubehagelige og billige gummi bump. 2: Fjern alle bump og lad ny teknologi sørge for at ingen slipper fra at køre hurtigere end 30 km/t på strækningen.

  • 10
  • 6

Loven er skruet sådan sammen at en kommune ikke bare kan sætte hastighedsgrænsen ned, der skal være særlige omstændigheder som gør det nødvendigt. Derfor har vi 50 km/h grænse på en hel masse småveje hvor den ingen mening giver at køre så stærkt.

Folketinget skal lave loven om før kommunerne kan gøre noget.

I den lille by hvor jeg bor, har vi netop været øvelsen igennem med at forsøge at få sænket hastigheden fra 50 km/t til 40 km/t på en skolevej. Desværre oplevede vi en arrogance fra både kommune og politi, som begge vægtede fremkommelighed fremfor trafiksikkerhed.

Loven idag giver mulighed for at sænke hastigheden til 40 km/t på særlige strækningen, men det er politiet der skal give tilladelsen. Desværre oplevede vi en ikke ubetydelige arrogance fra politiets sige, der direkte sagde. at at det ikke hjalp at sænke hastigheden, for de havde alligevel ikke ressourcer til at kontrollerer om den overholdes - spørgsmålet er hvor meget politiet er værd når der komme til trafiksikkeder - min erfaring er de intet er værd - også her svigter dansk politi !!!!

  • 7
  • 3

Jeg er daglig cyklist i København.

Lagde I mærke til, det stort set kun er cyklister som bliver dræbt?

1) Det er fordi cyklismen er den mest farlige transportform, men det er ikke politisk korrekt at sige.

2) Cyklisterne kører råddent, men det er ikke politisk korrekt at sige.

3) Forvaltningen er igennem mange år styret af Enhedslisten på uduelig vis, men det er ikke politisk korrekt at sige.

  • 22
  • 10

Det undrer mig til stadighed at så mange har den stereotype holdning, at farten er den afgørende faktor for at der sker trafikulykker. Henrik Hansen klandrer minsandten myndighederne for at prioritere fremkommelighed. Hey - uden fremkommelighed giver begrebet trafik ingen mening. Sjovt nok er fortalerne for fartbegrænsninger på vejene typisk de samme, som ønsker højhastighedstog. Årsag: Fremkommelighed for tog.

Lad mig gætte, hvis vi analyserer disse trafikulyker med cyklister, så sker langt de fleste på steder hvor trafikken krydser, og ikke så ofte på lige strækninger uden krydsende færdsel, hvor farten i øvrigt er større. True or false?

Oplægget til tråden viser et billede, som ligner en højresvingsulykke. Er der kørt for hurtigt her, eller er det uopmærksomhed der har været den afgørende faktor? (Retorisk spørgsmål)

Det er nærliggende at foreslå en simpel og billig løsning til fremme af cyklisters overlevelseschancer; Sæt jammere for mobilnettet op ved vejkryds, selvom det nok også bliver en nærdødsoplevelse for mange!

  • 12
  • 8

Hans Jørgen, har du læst artiklen? "Cyklister udgør op mod 60 procent af alle alvorligt tilskadekomne. Størstedelen bliver ramt af biler, der svinger ind foran dem, når cyklisterne er på vej lige ud."

  • 7
  • 1

Jeg er daglig cyklist i København. Lagde I mærke til, det stort set kun er cyklister som bliver dræbt? 1) Det er fordi cyklismen er den mest farlige transportform, men det er ikke politisk korrekt at sige. 2) Cyklisterne kører råddent, men det er ikke politisk korrekt at sige.

Jeg er også daglig cyklist i København Lagde du mærke til hvad der dræbte og invalidrede cyklisterne ? så cyklisme er den farligste trafikform ?-...okay. Er det alle cyklister der køre råddent, eller kun nogle enkelte?. Bare sådan et slag på tasken 100% minus dig selv....70 % ...1 %...0.1 % Her er 2 x 24minutters cykel myldretid. gider du venligst udpege "rådenskaben" https://www.youtube.com/watch?v=xhyiIe41ScY https://www.youtube.com/watch?v=tdc4WBOxlDo

I den virkelige verden er det 9% cyklist vs cyklist der forasager alvorlige skader. i 67% af tilfældene er en bil involveret når cyklister kommer slemt tilskade. i film nummer 2 er vi så heldige at bevidne hvordan netop bilen med dens dårlige udsyn er ved at køre ind i cyklisten. 14:45

  • 6
  • 2

Ja naturligvis er det bilisterne og lastbilerne der køre på fortovet, ikke holder tilbage for rødt, ikke holder afstand, køre i modsatte side af køre banen osv. Cykelisterne er uskyldige det er jo klart... Problemet er at cykelister hellere vil have ret end at leve, og at færdselsloven ikke gælder dem efter deres mening og ikke mindst at alle andre ikke indretter sig efter dem og deres totale mangel på respekt for love og regler. Hvordan skal man indrette færdelsårene til en gruppe der ikke vil overholde reglerne? Ud over mere politi og bøder i en størrelse der gør at de må leve af vand og havregryn i et par uger hvad skal der så til før cykelister finder ud af at de ikke er udødelige, skal vise respek for andre trafikanter, skal overholde love og regler og de ikke er verdens centrum?

  • 15
  • 6

Det er da bilerne og lastbilerne der kører råddent. Det er dem der dræber cyklisterne ved ikke at overholde vigepligt

De nærved og dessideret ulykker med fodgængere og cyklister jeg har oplevet har været cyklistens årsag ved totalt egocentreret kørsel.

Det sidst jeg oplevede en ulykke var en gammel gangbesværet mand der prøvede at krydse cykelstien for at komme ind i sin bus ved busstoppet. Men det var praktisk umuligt fordi cyklister kom med fuld fart og absolut ingen planer om at lade fodgængere komme ind i deres bus og han havde praktisktalt ingen mulighed for at krydse og han blev da også ramt af en cyklist der drønede med fuld fart ind i ham, og selvfølgelig ham der er mere bekymret for skader på sin cykel end at han lige har smadret ind i en gammel mand med fuld fart.

Når folk skal hjem fra arbejde er det alle mand for sig selv. Jeg tror desværre der er mange af disse ulykker der ikke bliver registreret modsat når der sker ulykker med større køretøjer involveret hvor politiet skal tilkaldes ved personskade og heldigvis sker der lidt når det er svage trafikanter der involveret i ulykker med hinnanden, i modsætning til ulykke med cykel og lastbil.

Det ville være lidt mere sigende hvis man fokuseret ulykker frem for bare ulykker med dødelig udgang, men ja de sidst nævnte bliver i hvertfald registreret.

  • 14
  • 3

Jeg er lastbilchauffør, bilist og ciklist.

Lastbiler, hvor chaufføren er mere optaget af sin telefon, ikke har indstillet spejlene ordentligt/ikke fjernet dug her i vintertiden. Kører over for rødt, kører på veje, hvor de ikke må, kører for hurtigt i forhold til forholdene, generelt er uopmærksomme. Og ikke tænker over hvor store og tunge de er i trafikken, så de kører lige i r. på den forankørende, selvom de udmærket ved, hvor dårligt en lastbil bremser.

Bilister, der er bedøvende ligeglad med enhver form for færdelslov (sjovt nok meget tit hurtige og dyre biler). Alle de bilister, der kører over for rødt (for f. hvor ser man mange, når man er chauffør i København og omegn). Bilister der lige skal se den sidste opdatering på FB eller tydeligt taler i telefon. Nævnte jeg de bilister, der ikke ved, hvad blinklyset skal bruges til? Trækker lige ind foran lastbiler og helst også lige bremser, for lastbilen har selvfølgelig lige så gode bremser som en bil.

Ciklister. Rødt lys, køre i fodgængerfelt, køre på fortorv, faktisk køre overalt (det er squ ligefør, at ciklister kører direkte ind i s-togskupeen på Hillerød station) Køre i modsat retning på cykelsti/rundkørsel og blive fornærmede, når man påpeger det. Køre uden lys og tegn det er kun for idioter.

Det kommer til at tage en krig at få trafikanter til at respektere hindanden, desværre. Jeg prøver selv, så godt jeg kan i alle min tre roller i trafikken.

Mvh Bjørn

  • 24
  • 0

"Cyklister udgør op mod 60 procent af alle alvorligt tilskadekomne. Størstedelen bliver ramt af biler, der svinger ind foran dem, når cyklisterne er på vej lige ud."

For det første tror jeg ikke at bilister kører cyklister ned med vilje. For det andet tror jeg at opmærksomhedsniveauet for bilister og cyklister er på nogenlunde samme niveau, ofte for lavt. Jeg har selv kørt en del motorcykel, og Ved derfor at man skal være særlig opmærksom på potentionelle farer, da det selvsagt er eget skind som kan betale prisen, uanset hvem der fejler. Lige der kan man godt få den tanke at visse bløde trafikanter "udliciterer" opgaven at passe på skindet, som "hvis det går galt er det den andens skyld, fordi han overtræder en paragraf". Det kan man bare ikke bruge til så meget når man ligger der på asfalten.

Når jeg, ikke så ofte, selv kører på cykel, så er jeg Meget påpasselig med at bilister er opmærksom på mig. Det har sparet mit skind i mange år.

  • 14
  • 1

Lige der kan man godt få den tanke at visse bløde trafikanter "udliciterer" opgaven at passe på skindet, som "hvis det går galt er det den andens skyld, fordi han overtræder en paragraf"

Desværre er det meget tit unge kvinder, der har den tankegang :( Unge mænd ved godt, at de er på farlig vej, så derfor er de tit meget mere opmærksomme (højresvingsulykker med lastbiler, er det oftest unge kvinder der desværre bliver dræbt :( )

Mvh Bjørn

  • 13
  • 0

Ja naturligvis er det bilisterne og lastbilerne der køre på fortovet, ikke holder tilbage for rødt, ikke holder afstand, køre i modsatte side af køre banen osv. Cykelisterne er uskyldige det er jo klart...

Nej cyklister er ikke uskyldige. Men du har helt ret. Bilister og lastbiler kører både på cykelsti og fortov (ellers kan de jo ikke holde der og læsse af). De holder ikke tilbage for rødt (tjek ethvert lyskryds i myldretiden i København). De holder ikke afstand (hvis de gjorde skete der jo stor set ingen uheld på motorvejene). Og de kører også i modsatte side af kørebanen (ellers skete der jo ingen frontale sammenstød).

Alle trafikanter kunne trænge til en opsang. Eller også har vi bare brug for et færdselspoliti - og så slippe for et politi, der bestemmer over hastighedsgrænserne, uden at befolkningen har mulighed for at vælge dem, der bestemmer i politiet. Det minder jo om en politistat.

  • 4
  • 1

Det er da bilerne og lastbilerne der kører råddent. Det er dem der dræber cyklisterne ved ikke at overholde vigepligt

Tja, jeg er som fodgænger blevet kørt ned at en cyklist i det indre København. Jeg gik over for grønt i et fodgængerfelt og blev ramt at en cyklist, der kørte over for rødt, mens han var ved var travlt optaget af et se på sin telefon. Derefter blev jeg skældt huden fuld for ikke at se mig for, før han kørte sin vej og efterlod mig med et brækket håndled og ødelagt tøj.

Jeg har oplevet mange tilfælde, hvor cyklister kører den forkerte retning på cykelstien, hvilket er en ret risikabel ting at gøre ved krydsende veje. Eller kører over for rødt. Eller svinger pludseligt til venstre ud foran en bil uden at give tegn. Eller "lige glemmer", at ved vejarbejder, hvor fortov og cykelsti er slået sammen, skal cyklister vige for fodgængere. Og så alle dem, der kører uden lys.

På fem minutter kan enhver i det indre København se maaange cyklister, der kører råddent. Politisk ukorrekt at skrive, men en kendsgerning.

  • 12
  • 2

Det er da bilerne og lastbilerne der kører råddent. Det er dem der dræber cyklisterne ved ikke at overholde vigepligt

Naturligvis begår bilister fejl, hvis de ikke overholder deres vigepligt. Men cyklisten kan faktisk også begå fejl ved fx at køre for stærkt eller være uopmærksom i situationen. 30 km/h på en cykelsti et sted med uoverskuelige forhold kan faktisk være meget for stærkt.

En meget vigtig del af sikker trafik er altid at køre defensivt og være opmærksom på, at andre jævnligt begår fejl...

  • 9
  • 1

Når man dagligt kører bil i København og omegn, kan det desværre ikke overraske. Der er sket et kæmpe skred i trafikkulturen, og jeg vil vove at påstå, at politiet i ethvert større lyskryds kunne udskrive flere hundrede bøder på få timer, fordi folk ikke længere stopper for gult.

Samtidig er der også kommet en stor ny gruppe billister, som blæser på ALLE love og regler, og som kører fuldstændig vildt og hæmningsløst.

  • 7
  • 0

Når man dagligt kører bil i København og omegn, kan det desværre ikke overraske. Der er sket et kæmpe skred i trafikkulturen, og jeg vil vove at påstå, at politiet i ethvert større lyskryds kunne udskrive flere hundrede bøder på få timer, fordi folk ikke længere stopper for gult.

Samtidig er der også kommet en stor ny gruppe billister, som blæser på ALLE love og regler, og som kører fuldstændig vildt og hæmningsløst.

Åh ja hvor er det komisk at overvære. Jeg køre med ørepropper da jeg ikke gider høre på bilisters frustrations og afmagts dyt/båt når andre bilister spærre et kryds.

Og den gruppe fuldstændigt respektløse bilister du nævner...SUK! Hvor skulle de bare bag lås og slå, og deres biler konfiskeres i en fart.

  • 4
  • 7

Jeg køre med ørepropper da jeg ikke gider høre på bilisters frustrations og afmagts dyt/båt når andre bilister spærre et kryds.

Mennesket har fem sanser, og primært kan to af dem anvendes til at begå sig i trafikken, nemlig øjne og ører. Hvorfor nogle så vælger at koble den ene af de to,nemlig høreevnen fra, er mig en gåde. Nogle kører endda med hovedtelefoner med divere lydprogrammer ,som okkuperer væsentlige dele af det samlede opmærksomhedsniveau. Det går fra den del, som burde være tilegnet trafiklæsning. Intet under at følesansen så ofte på brutal vis bliver sat på store opgaver!

  • 11
  • 1

Mennesket har fem sanser, og primært kan to af dem anvendes til at begå sig i trafikken, nemlig øjne og ører. Hvorfor nogle så vælger at koble den ene af de to,nemlig høreevnen fra, er mig en gåde. Nogle kører endda med hovedtelefoner med divere lydprogrammer ,som okkuperer væsentlige dele af det samlede opmærksomhedsniveau. Det går fra den del, som burde være tilegnet trafiklæsning. Intet under at følesansen så ofte på brutal vis bliver sat på store opgaver

Jeg er også fortaler for at forbyde radioen i bilen. Bilister kan slet ikke høre, når cyklister ringer med klokken, eller fodgængere råber efter dem, når bilisten snorksover og er til fare for andre.

Men på den anden side, så ses der jo flere og flere hvide iPhone ledninger eller airpods på bilisternes ører. Selv bilisterne mener jo de kan køre godt uden høresansens.

  • 2
  • 1

Jeg er også fortaler for at forbyde radioen i bilen. Bilister kan slet ikke høre, når cyklister ringer med klokken, eller fodgængere råber efter dem, når bilisten snorksover og er til fare for andre.

Men på den anden side, så ses der jo flere og flere hvide iPhone ledninger eller airpods på bilisternes ører. Selv bilisterne mener jo de kan køre godt uden høresansens.

Hvis man hører radio er det vel almindeligt at gøre det via højttalere, og ikke med elektronikpropper i ørerne. Derved er der stadig mulighed for at høre udefra kommende lyde. Begrænsningen er nok lige så meget moderne bilers lydisolering. MEN - nu har bilister, cyklister og fodgængere vist ikke meget at lade hinanden høre med hensyn til propper i ørerne. IMO hører det simpelthen ikke til i trafikken, og det burde koste bøder.

Du nævner at fodgængere råber og cyklister ringer med klokken af bilister. I hvilke situationer bringer man sig i denne situation? Mindes ikke at jeg nogensinde har prøvet det selv. Faktisk bruger jeg heller ikke hornet i bilen i en kritisk situation. Jeg prioriterer at styre mig ud af disse situationer frem for at bruge tid på hornet. Som fodgænger og cyklist gør jeg meget ud af at sikre mig, at bilister er opmærksom på mine hensigter når jeg krydser vejbaner. Ellers venter jeg gerne.

  • 5
  • 2

Hverken cyklister eller bilister kører generelt råddent men der er indimellem nogen der gør Jeg kører sjældent i København men når jeg gør er specielt lidt regn og mørke aldeles forfærdeligt fordi det er rigtig mange cyklister uden lys. Sort tøj og nærmest umulige at få øje på. Mit bud er 10 og 20% af cyklisterne. Nogen gange har jeg tænkt ved et højresving at de cykler der havde lys på kunne man holde tilbage for men dem uden lys må passe på sig selv. Hvad skal man gøre som bilist i den situation?

  • 4
  • 2

Jeg bruger høreværn til at sænke den på alle måder irriterende trafikstøj som biler genere. Jeg kan sagtens høre hvad der foregår. Trafikstøj fra biler har ingen positive kvaliteter, ingen gider høre på det.

  • 2
  • 5

Hastigheden har næppe nogen betydning når så mange ulykker sker ved f.eks. hjøresvingend ebiler. De kører jo langsomt. Og denne Nulvision er noget uopnåeligt politisk plat. Livet er i sig selv en risiko, og køkkenet er vist fortsat det farligste sted, og som regel dør man i sengen. Men især cyklister kører jo ofte "med hovedet under armen." Uden ordentligt lys for og bag, og på cykler der er alt andet end den såkaldte "sikkerhedscykel." Nu omdannes byerne til cykelracerbaner for cykelteknologier uden f.eks. nogen selvoprettende funktion i styret. Tænk om cykler skulle typegodkendes på samme måde som biler for at have lov til at køre i bygaderne ?

  • 3
  • 4

Hvad skal man gøre som bilist i den situation?

Køb en cabriolet. Det er en alvorlig fejl i bildesignet at udsynet bliver så dårligt i mørke + regn. Og når du kigger i dit bakspejl ser du kun blændende lygter fra bilen bag dig. Cyklister ville blive skræmt fra vid og sans hvis de vidste hvor dårligt udsynet er i en bil i de situationer. Det hjælper meget at rulle vinduerne ned...men hov det regner jo. Alle bilruder er tintet du vil blive overrasket hvor meget bedre du ser.

  • 2
  • 7

Stigningen i cykeluheld kan måske også skyldes battericyklerne der jo kører lige så hurtigt som de gamle knallerter. Og da de køre rpå cykelstien, og i et bakspejl ligner enhver anden cyklist, tages der nemt fejl af den hastghed de kommer med. Statistikken bør vel revidere.

  • 5
  • 1

Jeps. Og det er en alvorlig fejl i cykeldesignet at man overhovedet kan dreje pedalerne rundt, hvis der ikke er lys på. René - Jeg er generelt meget enig med dine udsagn, men der er absolut ingen undskyldning for at køre uden lys.

Ja de burde lyse hele tiden. Jeg vil ikke anbefale nogen at køre uden lys på cykel når det er mørkt. Men hvis man skal forstå hvorfor det alligevel sker må det skyldes manglende ordentlig oplysning/forståelse for bilistens svære betingelser i de situationer. Alle fodgængere og cyklister kan se hinanden når det er mørkt. Fodgængere uden lys man ser dem tydeligt, det samme med cyklister. Så hvad er problemet (vi er i en by). Ingen af dem har måske selv nogensinde styret en bil under de forhold. Så lad os se nogen kampagner der tør adressere problemet...bring it on. Det er lige præcis i højresvings situationen at bilisten ikke kan se noget i mørke.

  • 6
  • 1

Et emne som medtages i lys debatten, er også fokert brug af lys; Lige fra gade, bil til cykelbelysning - og manglende reflekser. Et eksempel fra december måned, hvor jeg cykler ned af en villavej; klokken er 17:45 - det er belgmørkt. Komunnen har valgt at spare på belysningen, så der er kun lys i den ene side af vejen - en vej som er 'forholdsvis' bred pga parkerende biler på selve vejen. Der er også grantræer som dækker delvis belysningen (altså den der kun er i den ene side af vejen), kombineret med at et par lysmaster på denne tur 'lyser svagt'. Kombiner dette så med at folk pakere deres trailer modsat retning; altså med vitterlig elendige reflekser mod kørselsretningen. Tilbage til dagen; jeg ved at lysforholdende er elendige her, så min lygte er sat til 600lm, som selvfølgelig peger nedad på vejen for ikke at blænde evt. modkørende. Alt dette hjælper blot ikke meget, hvis der lige på det forkerte tidspunkt kommer en bilist i modsatte retning, hvis lys ikke peger ned, men derimod tæt på blænder en. Jeg ser bilen, og prøver at holde mig korrekt på vejen vs denne. Hvad jeg dog ikke havde set, på trods af mit eget lys, den modkørendes bils lys og gadebelysningen, var at der netop holdt en trailer mod kørselsretningen(som iflg politiet) var lavet ulovlige tilpasninger på, så den fremstod med en totalhøjde på omtrænt 45cm. Jeg så ikke denne, og ramponerede den derfor med forholdsvis stor kræft (tak til den modkørende bilist, som stoppede op og hjælp, dog!). Jeg slap med at par forstuvede led - og en undring over at jeg med mit eget forholdsvis stærke lys ikke så traileren før det var for sent. Det modkørende lys, manglende synlige reflekser på traileren, og dårlig gadebelysning, har dog uden tvivl haft en påvrkning.

Min morale med overstående historie, er at en gang i mellem sker ulykker fordi vi har vores fokus rettet mod trafikken, og ikke på ubekendte objekter som som normalt ikke er der i normalbilledet; også selvom alle 'live'trafikanters overholdt loven.

Så, ja tak til: • Den rigtige belysning, bilister som cyklister • De rigtige reflekser, placeret korrekt • Gadebelysning som dækker hele vejen • Forbud mod at pakere imod færdselsretningen på denne type veje • Forbud mod at have beplatning som skygger for gadebelysningen

Meget af dette findes allerede idag, men der er ingen ressourcer til at opretholde det, åbenbart...

  • 0
  • 0

Folketinget skal lave loven om før kommunerne kan gøre noget.

Nope, Siden 1. januar 2018 har kommuner netop haft ret til at indføre lavere lokale hastighedsgrænser, men Politiet modsæter sig, så mens sagen er til afgørelse i Vejdirektoratet, sker der desværre ingenting - måske til skade for trafiksikkerheden? Ref: side 16 i Foreløbig Trafiksikkerhedsredegørelse https://www.kk.dk/sites/default/files/edoc...

  • 0
  • 0

Alvorlige ulykker i bytrafikken er meget sjældent på grund af fart, men derimod på grund af manglende opmærksomhed fra den eene eller begge implicerede.

Når højresvingsulykker med den ligeudkørende cyklist er et særskilt stort problem, skyldes det ofte at cyklisterne nu til dags kører med så forskellig hastighed.

Nogle kommer med 8 km/timen, andre kommer drønende med 40 km/timen, fuldt lovligt. Og en cyklist set forfra, måske i et bakspejl, er svær at bedømme individuel fart på.

Biler på vejene kører som regel i nogenlunde samme tempo, så de kan bedømmes ret sikkert af andre trafikanter.

Så: Vi mangler en mere ensartet fart på cykelstierne, gerne med skiltet max. hastighed. Men da cyklister pr. definition er de ultimative individualister i trafikken er det næppe noget nogen politiker tør foreslå.

  • 3
  • 1

Når højresvingsulykker med den ligeudkørende cyklist er et særskilt stort problem, skyldes det ofte at cyklisterne nu til dags kører med så forskellig hastighed.

Er du sikker på det? Det harmonerer ikke specielt godt med det faktum, at det oftest er de langsomme cyklister (kvinder, børn, ældre), der omkommer i højresvingsulykkerne.

Min oplevelse som cyklist er desværre, at det er min genereller mistro til, at andre i trafikken opfører sig korrekt, der redder mig fra de farlige situationer. Og at de farlige situationer, hvor jeg har undgået at komme galt af sted, alle har været afstedkommet af en medtrafikants manglende opmærksomhed.

Og måske er det de "frække" cyklister, der ved, at dem med fire (eller flere) hjul under sig er nogle fjolser, og at man derfor skal være opmærksom på, at de gør dumme ting.

Faktisk tror jeg, det bliver sværere at være bilist, hvis alle cyklister pludselig kører 100% lovlydigt og altid holder på deres ret.

  • 0
  • 0

. . . jeg er selv nogle gange blevet overrasket over hvor hurtigt en cykel er nået frem til krydset og har måttet bremse lidt op for mig i mit højresving. Og så har jeg hørt denne cyklist råbe skældsord efter mig, og tydeligvis ment at jeg var i vejen for ham.

Og OK, det var jeg jo sådan set også, og situationerne har lært mig, at cyklister kan være svære at bedømme farten på. Faktisk kører de jo +/- 400% af hinandens fart.

Det gør biler ikke, hvorfor begrebet "fart" som problem må være noget der skal drøftes for cyklister.

  • 0
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten