Antallet af trafikdræbte stiger i USA
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Antallet af trafikdræbte stiger i USA

Over 200 personer mistede livet i trafikken Danmark i 2016, hvilket var det højeste antal siden 2011. Samme uheldige udvikling ses også i USA, hvor antallet af dræbte i trafikken steg både i 2015 og 2016.

Den samlede stigning blev på 14 procent, hvilket er det højeste i 50 år. Det skriver New York Times.

I alt omkom 40.200 personer på de amerikanske veje i 2016, og eksperter forsøger nu at forklare stigningen. Men meget tyder på, at der ikke er en enkel forklaring på udviklingen.

Læs også: Alkolås til spritbilister er en fiasko. Nu skal loven laves om

I lighed med Danmark listes en forbedring i økonomien som en af årsagerne: Når det går bedre, så køber vi flere biler og kører mere. Det vil vilkårligt føre til flere ulykker og dermed flere dræbte. Omvendt vil en økonomisk krise være godt for trafiksikkerheden, sagde trafikforsker Harry Lahrmann i efteråret til Politiken:

»En hypotese siger, at folk opfører sig anderledes i opgangstider end i nedgangstider. Så er man lidt mere optimistisk, når man kører bil, og giver den måske et ekstra tryk på speederen. Men det er ikke noget, vi kan påvise«, sagde Harry Lahrmann.

For meget distraktion

Men i USA kan det ikke forklare hele stigningen, for selvom den økonomiske opgang har ført til mere trafik, så er der også sket en stigning i forhold til dræbte pr. kørt kilometer.

Det får myndighederne til at kigge på brugen af telefoner, apps og andet udstyr, der kan aflede førerens opmærksomhed:

»Det er ikke bare det at tale i telefon, som er problemet i dag. Du har nu alle de her andre apps, som folk bruger på deres telefon,« siger Jonathan Adkins, der er direktør for Governors Highway Safety Association, som arbejder for at bringe antallet af trafikdræbte ned til nul.

I Danmark vurderer Rådet for Sikker Trafik, at 354 personer mistede livet i perioden 2010-2014, fordi en eller flere af de involverede var uopmærksomme på ulykkestidspunktet.

Læs også: Sverige satser på trafiksikkerheden

Men Jonathan Adkins er også mere realistisk omkring, hvad der er den primære dræber: 'Belts, Booze and Speed' – altså sikkerhedsseler (eller rettere manglende brug af dem), alkohol og hastighed.

Cirka halvdelen af de amerikanske trafikofre brugte ikke sikkerhedssele, og en tredjedel var påvirket af alkohol eller stoffer.

Mindre kontrol og høj hastighed

To afgørende faktorer ser ud til at spille en rolle: De enkelte stater er i gang med at lempe kontrollen for trafikforseelser, og flere steder sættes hastighedsbegrænsningen også op.

For eksempel har Alabama skåret ned på patruljeringen på statens veje, og i Texas er hastighedsgrænsen flere steder sat helt op til 85 mph (136 km/h).

Reglerne for brug af sikkerhedsele er også meget lempelige i mange stater. Kun i 18 stater er det lovpligtigt at bruge sikkerhedssele på både for- og bagsæde. I mange stater vil man kun få en advarsel for ikke at bruge sikkerhedssele.

Emner : Biler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Der dør udfra tallene ca. 3 gange så mange i trafikken i USA. Det er meget. Kunne være interessant at få en forklaring på denne forskel?

  • 2
  • 0

Risikoen i trafikken afhænger helt utroligt af hvor i verden, og i det enkelte land, man bor.
Jeg boede engang i et område i Asien hvor antallet af trafikdrabet var 50 gange højre end i Danmark, justeret for befolkningstal.

Det hjælper selvfølgelig hverken ofrene eller de efterladte.
Men det er en god påmindelse om at det er værd at kæmpe for en ordenlig opførsel i trafikken.
Det kan blive utrolig slemt hvis man ikke holder fokus på problemet!

  • 1
  • 0

Der er flere.
Den vigtigste nok at der køres MEGET mere i USA.
Og så har de et helt andet forhold til DUI/Spritkørsel.
Og mange stater er det stadig tilladt at snakke håndholdt tlf. Og det gør rigtig mange.

Men listen er lang.

Er dog overbevist om at forkert brug af smartphones er en vigtig faktor i stigningen, både herhjemme og derover.

Man burde lave noget "teknik" (sw, app, whatever), som disabler alt pånær indgående kald og specielle ting som visning af navigation, hvis bluetooth ikke kan "se" andre telefoner i bilen og hastighed er over ~20 km/t. Hvis ikke der er andre smartphones, som følges med en, så må man med rimelig sikkerhed kunne konkludere at man er alene i bilen, og derfor ikke burde bruge den....

Har man Carplay og hvad det nu hedder på Googlesk/Androidsk, så skal det selvfølgelig virke.

  • 4
  • 1

Er dog overbevist om at forkert brug af smartphones er en vigtig faktor i stigningen, både herhjemme og derover.

Man burde lave noget "teknik" (sw, app, whatever), som disabler alt pånær indgående kald og specielle ting som visning af navigation, hvis bluetooth ikke kan "se" andre telefoner i bilen og hastighed er over ~20 km/t. Hvis ikke der er andre smartphones, som følges med en, så må man med rimelig sikkerhed kunne konkludere at man er alene i bilen, og derfor ikke burde bruge den....

Er ganske enig. Meget af denne brug af alskens gadgets kunne man simpelthen ikke for et årti eller to siden, og alligevel kom man i reglen levende frem til målet.

En vigtig faktor i diskussionen er uopmærksomheden, som har en alt for lille vægt i forhold til hastigheden.
Thomas Troglauer lavede en rapport for DTU i 2010 som omhandler disktraktion. Den formår visse trafiksikkerhedsorganer ikke at skelne fra begrebet uopmærksomhed, og politi og medier tordner derfor ud med påstande om at kun cirka hver tredie ulykke skyldes uopmærksomhed, selvom det rettelig burde hedde distraktion.

Citat: "Hvor distraktion kan knyttes til bestemte handlinger, genstande eller informationer er uopmærksomhed et mere diffust fænomen, der forekommer, når bilistens tanker eller opmærksomhed så at sige vandrer indad af sig selv eller gennem en association."

Link: http://www.trafiksikkerhedsforskning.dtu.d...

Trafikulykker er et hændelsesforløb med en årsag og en virkning.
Årsagen er næsten altid manglende opmærksomhed bag rattet, hvilket nemt bringer bilisten i en situation hvor standselængden kompromitteres. Går det så galt har hastigheden i kollisionsøjeblikket en - virkning - på ulykkens omfang. Helt enkelt - fjerner man årsagen til en ulykkes opståen, ja så fjerner man også en potentiel virkning.

Der findes lovgivning rettet imod spirituskørsel, narkotika, medicin, køre/hviletid - etc. . - altsammen faktorer som sløver opmærksomheden og dermed optimal trafiklæsning bag rattet. Jeg vil endda tillade mig at forlænge med engagement. Det er vist almindelig anerkendt at engagerede mennesker er bedre til en diciplin end uengagerede ditto.

  • 3
  • 0

Der dør udfra tallene ca. 3 gange så mange i trafikken i USA. Det er meget. Kunne være interessant at få en forklaring på denne forskel?

Et personligt ide kunne være at der

a) Køres meget mere end i DK
b) Man ser helt anderledes på spirituskørsel end i DK (min personlige erfaring - og jeg kender jo langt fra alle amerikanere). Da man ikke har nemme muligheder for offentlig transport - men har en kultur hvor man ofte tager ud og spiser og/eller får en drink vil mange ende i en situation hvor de kører hjem med en lille skid på. Det er ret bredt accepteret. Desuden må politiet ikke lave razziaer i USA men kun stoppe en billist hvis de har en begrundet mistanke (f.eks. en fejl i lygterne manglende forsikring o.l.)

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten