Antallet af elbiler i Danmark stod næsten stille i 2017
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Antallet af elbiler i Danmark stod næsten stille i 2017

Foto: Nissan

I Norge elsker de elbiler og med god grund: Afgiften er lav, der er ingen moms på, og oven i hatten får ejerne en masse fordele i forhold til kørsel og parkering i byerne. Omkring 50 procent af alle nye biler i Norge er lige nu elbiler eller plugin-hybrider.

Sådan er det mildt sagt ikke i Danmark. I 2015, lige før afgiftsfritagelsen blev fjernet, toppede elbilsalget foreløbig med 4.329 styk – heraf 2.736 Teslaer. Det svarede dengang til cirka to procent af det samlede nyvognssalg.

Læs også: Kinesisk elbil genkender dit ansigt og lystrer din stemme

Sådan har bestanden af elbiler udviklet sig i Danmark siden 2013. Foto: Danske Bilimportører

1. januar 2016 blev der indført registreringsafgift på elbilerne, i første omgang 20 procent af den fulde afgift, og salget styrtdykkede. Det har ikke hjulpet synderligt på danskernes trang til at købe elbiler, at registreringsafgiften er blevet fastfrosset på 20 procent, eller at der er blevet indført et fradrag for batteriet og en generel reduktion af registreringsafgiften.

Faktisk er der sket en decideret opbremsning i antallet af elbiler i Danmark. De endelige tal for salget i 2017 er endnu ikke helt klar, men det kan slås fast, at nysalget kun i mindre grad var nok til at kompensere for de elbiler, der blev afregistreret.

Den store årgang bliver eksporteret

I 2017 blev der ifølge foreløbige tal solgt 698 elbiler, og det bragte den samlede bestand af elbiler per 31. december 2017 op på 8.746. Det er kun 103 flere end samme dato året før, fordi en del af de elbiler, som blev indregistreret i det store år 2015, er blevet eksporteret.

Læs også: Tesla halter bagefter: Udskyder igen produktionsmål

Baggrunden for den udviklingen skal blandt andet findes i leasingbranchen, erkender Lars Dissing. Han er direktør for Rac Danmark, der blandt andet står bag udlejningsselskabet Avis/Budget:

»Fra 2014 begyndte vi at købe Nissan Leafs, så vi på et tidspunkt havde 700 styk. Men i takt med at tilskudsordninger er forsvundet og registreringsafgiften har ændret sig, kan vi ikke længere skabe en business case, som er rentabel. I dag har vi cirka 200 elbiler, som vi leaser ud,« siger han.

BMW er klar med en opdateret version af deres elbil i3. Blandt andet er rækkevidden forbedret. Der kommer også en mere sporty version kaldet i3s. Foto: BMW
Jaguar vil også være med på elbil-bølgen og kommer i 2018 med denne I-Pace. Den har 400 hk og klarer 0-100 km/t på 4 sekunder. Batteriet er på 90 kWh. Foto: Jaguar

Læs også: Udstødt – forbrændingsmotoren er under pres

Nogle af de elbiler, Avis/Budget har skaffet sig af med, er blevet solgt til danske kunder, men en del er også blevet eksporteret. For Avis/Budgets vedkommende vurderer Lars Dissing, at det drejer sig om cirka 50 styk i 2017.

Andre leasingselskaber har ligeledes skåret ned i flåden, og det kan altså være en af forklaringerne på, at størrelsen af elbilflåden i Danmark ikke har rykket sig meget fra 2016 til 2017.

Gryende optimisme

Men selvom antallet af elbiler ikke er øget væsentligt, så er der måske lys forude. Det vurderer blandt andre branchechef i Dansk Elbil Alliance Lærke Flader:

Læs også: Britisk rapport: Elbiler kan blive en gevinst for elnettet

»Markedet har været helt fastfrosset på grund af den enorme usikkerhed, der var omkring afgifter. Men nu kan vi se, at der er kommet ro på, og en masse nye og bedre modeller giver nogle meget positive forventninger for 2018,« siger hun.

De svingende politiske signaler i 2017 kan også aflæses i salget i første og andet halvår af 2017. I første halvår blev der kun solgt 137 elbiler, mens der i andet halvår blevet sendt 567 nye elbiler ud på gaderne, siger direktør i Danske Bilimportører Gunni Mikkelsen.

Nissan øger forventningerne

Nissan er en af de importører, der nu begynder at mærke en fornyet interesse. Her har man længe været en af de mest markante aktører på markedet med verdens mest solgte elbil, Nissan Leaf. Den kommer nu i anden generation og allerede nu har 140 kunder bestilt den nye Leaf uden overhovedet at have set den fysisk endsige prøvekørt den.

Det får direktør i Danmark Ralph Gonsalves til at øge forventningerne til 2018:

»Vi havde faktisk et lille væddemål på kontoret om, hvor mange der ville bestille den nye Leaf, og selvom jeg altid er den mest optimistiske, så var mit tal det laveste, og jeg tabte. Så vi er blevet positivt overrasket og regner med at skulle opjustere vores salgsforventninger til elbiler for hele 2018,« siger han.

Læs også: Europas største elbilbatterifabrik bygges i Tyskland

Og i modsætning til tidligere er det nu de private kunder, som efterspørger elbiler. Tidligere var det først og fremmest leasingselskaber, kommuner og store virksomheder. Det betyder, at Nissan ikke på samme måde som tidligere behøver at overbevise forhandlerne om, at de skal sælge elbiler til kunder:

»Nu er det kunderne, som kommer til forhandlerne og efterspørger elbiler,« siger Ralph Gonsalves og understreger, at det i dag ikke kun er et storbyfænomen.

Mig bekendt sælger Tesla også Model S og X i 2018.....

Er der nogen der har styr på hvor mange biler der er tilbage af den pulje på 5000 der kan sælges inden udgangen af 2018 før afgiften igen stiger? Mon Christiansborg i tide indser at denne afgtifstigning vil stoppe salget en gang til?

  • 12
  • 0

Selvom det kunne være sjovt at være på "Norge niveau"... så er det vel i bund og grund et spørgsmål om tid.

Som flere kommentarer har været inde på flere gange i forbindelse med artikler om elbiler etc. så er (produktions) prisen for batterier nok nede under 100 US$ per KWH, og for nedadgående og batterierne får øget levetid og hurtigere opladningstid, der er en del udviklinger i gang med vejbaner der oplader etc., elbiler har langt mindre vedligholdelsesudgifter osv., så selv uden tilskud, ser det ud som om at det simpelthen går hen og bliver det der bedst kan betale sig ret snart, og i samme øjeblik skifter markedet nok næsten med et smæk til el.... det bliver vel svært at stoppe..
Og hvis man så har solpaneler hjemme er det muligt at man også selv producerer sin køreenergi...

Så hele spørgsmålet er vel blot om det skal tilskyndes til at ske tidligere med rabatter i afgifter og støtte til infrastruktur eller ej. Men at det kommer til at ske og i løbet af meget få år er vel egentlig forholdsvis sikkert...

Der vil måske ovenikøbet være billige conversion kits til at lave almindelige benzinbiler om til plug in med for eksempel 50-100 km opladet... (det kan typisk være når bilen alligevel skal have renoveret motoren)... Erhvervskøretøjer vil typisk være oplagte til det.

  • 5
  • 9