Antallet af elbiler i Danmark stod næsten stille i 2017
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

Antallet af elbiler i Danmark stod næsten stille i 2017

Illustration: Nissan

I Norge elsker de elbiler og med god grund: Afgiften er lav, der er ingen moms på, og oven i hatten får ejerne en masse fordele i forhold til kørsel og parkering i byerne. Omkring 50 procent af alle nye biler i Norge er lige nu elbiler eller plugin-hybrider.

Sådan er det mildt sagt ikke i Danmark. I 2015, lige før afgiftsfritagelsen blev fjernet, toppede elbilsalget foreløbig med 4.329 styk – heraf 2.736 Teslaer. Det svarede dengang til cirka to procent af det samlede nyvognssalg.

Læs også: Kinesisk elbil genkender dit ansigt og lystrer din stemme

Sådan har bestanden af elbiler udviklet sig i Danmark siden 2013. Illustration: Danske Bilimportører

1. januar 2016 blev der indført registreringsafgift på elbilerne, i første omgang 20 procent af den fulde afgift, og salget styrtdykkede. Det har ikke hjulpet synderligt på danskernes trang til at købe elbiler, at registreringsafgiften er blevet fastfrosset på 20 procent, eller at der er blevet indført et fradrag for batteriet og en generel reduktion af registreringsafgiften.

Faktisk er der sket en decideret opbremsning i antallet af elbiler i Danmark. De endelige tal for salget i 2017 er endnu ikke helt klar, men det kan slås fast, at nysalget kun i mindre grad var nok til at kompensere for de elbiler, der blev afregistreret.

Den store årgang bliver eksporteret

I 2017 blev der ifølge foreløbige tal solgt 698 elbiler, og det bragte den samlede bestand af elbiler per 31. december 2017 op på 8.746. Det er kun 103 flere end samme dato året før, fordi en del af de elbiler, som blev indregistreret i det store år 2015, er blevet eksporteret.

Læs også: Tesla halter bagefter: Udskyder igen produktionsmål

Baggrunden for den udviklingen skal blandt andet findes i leasingbranchen, erkender Lars Dissing. Han er direktør for Rac Danmark, der blandt andet står bag udlejningsselskabet Avis/Budget:

»Fra 2014 begyndte vi at købe Nissan Leafs, så vi på et tidspunkt havde 700 styk. Men i takt med at tilskudsordninger er forsvundet og registreringsafgiften har ændret sig, kan vi ikke længere skabe en business case, som er rentabel. I dag har vi cirka 200 elbiler, som vi leaser ud,« siger han.

BMW er klar med en opdateret version af deres elbil i3. Blandt andet er rækkevidden forbedret. Der kommer også en mere sporty version kaldet i3s. Illustration: BMW
Jaguar vil også være med på elbil-bølgen og kommer i 2018 med denne I-Pace. Den har 400 hk og klarer 0-100 km/t på 4 sekunder. Batteriet er på 90 kWh. Illustration: Jaguar

Læs også: Udstødt – forbrændingsmotoren er under pres

Nogle af de elbiler, Avis/Budget har skaffet sig af med, er blevet solgt til danske kunder, men en del er også blevet eksporteret. For Avis/Budgets vedkommende vurderer Lars Dissing, at det drejer sig om cirka 50 styk i 2017.

Andre leasingselskaber har ligeledes skåret ned i flåden, og det kan altså være en af forklaringerne på, at størrelsen af elbilflåden i Danmark ikke har rykket sig meget fra 2016 til 2017.

Gryende optimisme

Men selvom antallet af elbiler ikke er øget væsentligt, så er der måske lys forude. Det vurderer blandt andre branchechef i Dansk Elbil Alliance Lærke Flader:

Læs også: Britisk rapport: Elbiler kan blive en gevinst for elnettet

»Markedet har været helt fastfrosset på grund af den enorme usikkerhed, der var omkring afgifter. Men nu kan vi se, at der er kommet ro på, og en masse nye og bedre modeller giver nogle meget positive forventninger for 2018,« siger hun.

De svingende politiske signaler i 2017 kan også aflæses i salget i første og andet halvår af 2017. I første halvår blev der kun solgt 137 elbiler, mens der i andet halvår blevet sendt 567 nye elbiler ud på gaderne, siger direktør i Danske Bilimportører Gunni Mikkelsen.

Nissan øger forventningerne

Nissan er en af de importører, der nu begynder at mærke en fornyet interesse. Her har man længe været en af de mest markante aktører på markedet med verdens mest solgte elbil, Nissan Leaf. Den kommer nu i anden generation og allerede nu har 140 kunder bestilt den nye Leaf uden overhovedet at have set den fysisk endsige prøvekørt den.

Det får direktør i Danmark Ralph Gonsalves til at øge forventningerne til 2018:

»Vi havde faktisk et lille væddemål på kontoret om, hvor mange der ville bestille den nye Leaf, og selvom jeg altid er den mest optimistiske, så var mit tal det laveste, og jeg tabte. Så vi er blevet positivt overrasket og regner med at skulle opjustere vores salgsforventninger til elbiler for hele 2018,« siger han.

Læs også: Europas største elbilbatterifabrik bygges i Tyskland

Og i modsætning til tidligere er det nu de private kunder, som efterspørger elbiler. Tidligere var det først og fremmest leasingselskaber, kommuner og store virksomheder. Det betyder, at Nissan ikke på samme måde som tidligere behøver at overbevise forhandlerne om, at de skal sælge elbiler til kunder:

»Nu er det kunderne, som kommer til forhandlerne og efterspørger elbiler,« siger Ralph Gonsalves og understreger, at det i dag ikke kun er et storbyfænomen.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Mig bekendt sælger Tesla også Model S og X i 2018.....

Er der nogen der har styr på hvor mange biler der er tilbage af den pulje på 5000 der kan sælges inden udgangen af 2018 før afgiften igen stiger? Mon Christiansborg i tide indser at denne afgtifstigning vil stoppe salget en gang til?

  • 14
  • 0

Selvom det kunne være sjovt at være på "Norge niveau"... så er det vel i bund og grund et spørgsmål om tid.

Som flere kommentarer har været inde på flere gange i forbindelse med artikler om elbiler etc. så er (produktions) prisen for batterier nok nede under 100 US$ per KWH, og for nedadgående og batterierne får øget levetid og hurtigere opladningstid, der er en del udviklinger i gang med vejbaner der oplader etc., elbiler har langt mindre vedligholdelsesudgifter osv., så selv uden tilskud, ser det ud som om at det simpelthen går hen og bliver det der bedst kan betale sig ret snart, og i samme øjeblik skifter markedet nok næsten med et smæk til el.... det bliver vel svært at stoppe..
Og hvis man så har solpaneler hjemme er det muligt at man også selv producerer sin køreenergi...

Så hele spørgsmålet er vel blot om det skal tilskyndes til at ske tidligere med rabatter i afgifter og støtte til infrastruktur eller ej. Men at det kommer til at ske og i løbet af meget få år er vel egentlig forholdsvis sikkert...

Der vil måske ovenikøbet være billige conversion kits til at lave almindelige benzinbiler om til plug in med for eksempel 50-100 km opladet... (det kan typisk være når bilen alligevel skal have renoveret motoren)... Erhvervskøretøjer vil typisk være oplagte til det.

  • 5
  • 9

Igen ser vi effekten af regeringens intelligens (på højde med en grøn ost) at hæver man afgiften på et forkert sted, slår man det ihjel og skyder sig selv i skoen med at fremme grøn teknologi.
Det næste bliver vel at der kommer afgift på cykler, da der er for mange som vælger den transportform.

  • 16
  • 4

Ifølge Norsk Elbilforening, var det udelukkende salget i december der var fordelt med 50 procent til elbiler. Samlet set over året, ser det noget anderledes ud. Rene elbiler udgør kun 20,8 procent, mens plug-in hybrider udgør 18,4 procent. Samlet set giver det kun knap 40 procent udbredelse, og kun i forening med plug-in hybrider. Dette fremgår ikke helt klart af artiklen. Det store spring i december skyldes sandsynligvis udløb af afgiftsfriheden ved årsskiftet (som efterfølgende er blevet forlænget). Det er fint at være glad for elbiler, men facts er nu engang facts.

http://elbil.no/nye-norske-elbilrekorder-i...

  • 15
  • 1

Nej markedet skifter ikke med et smæk af flere årsager. For det første er der et utroligt snævert udvalg af elbiler groft sagt er der luksus sports biler ala Tesla eller små/mindre pendler biler hele midten kaldet familiebiler hvor der skal være plads til en familie, bagage, og det famøse anhængertræk findes ikke ( og nej +500.000kr for en bil er ikke en familiebil til almindelige familier)
Andet er at besparelsen i brændstof ikke vare ved når elnettet ude ved folks boliger skal til at trække belastningen som opladningen af elbiler giver bare se hvordan man allerede hæver prisen i spidsbelastningen for at udskyde udbygning af elnettet, tor folk virkelig på at det ikke vil koste mere når belastingen øges?
Lade tiden, den er og bliver for lang og for mange hjælper det ikke at den er klar næste morgen, eller klar nok til at nå på arbejde næste dag, ikke når en optankning regnes i timer og ikke i minutter.
Sidst men ikke mindst der er mange der køber bil for at blive transporteret ikke fordi de går op i hvilken bil. Bilen er et stykke praktisk redskab og ikke andet og afdrag på en bil til +250.000kr er og bliver en del mere end en nysynet bil til 15.000kr der køre i to år. Der gør forskellen i brændstof og afgifter ikke nok forskel til en ny elbil er intersant og går din 15.000kr's bil i stykker så strotter du den og score et par tusinder i skrotpræmie og køber en ny i samme pris klasse det er og bliver den billigste måde at have bil på.

Så nej markedet skifter ikke over natten, der til er der simplethen ikke et bredt og atrativt udvalg på hylderne.

  • 11
  • 5

Det kommer...

Nissan Leaf kommer til at gøre et kæmpe indhuk på det Europæiske, Japanske og Amerikanske marked med mellem 100.000 og 150.000 globale salg i 2018.

Tesla Model 3 bliver den mest solgte bil på det Amerikanske marked med omkring 150.000 solgte biler i 2018.

At Danmark ikke i samme grad bliver en del af det globale marked kan der være mange forklaringer på. Danskere er nok ikke så meget "first movers" som vi selv går rundt og tror.

Bare fordi Danmark ikke er med, så kan 2018 godt blive året hvor elbilen globalt slår igennem lydmuren. Med over 1 million elbiler solgt globalt i 2017 og forventeligt med omkring 2 millioner solgt i 2018. Så er elbilerne på vej ind i normale menneskers overvejelser når der skal købes ny bil.

2018 bliver igen et elbilsår uden: VW, Mercedes, Audi, Toyota m.m.

  • 7
  • 3

Med over 1 million elbiler solgt globalt i 2017 og forventeligt med omkring 2 millioner solgt i 2018. Så er elbilerne på vej ind i normale menneskers overvejelser når der skal købes ny bil.

2018 skal nok blive et godt år for elbilen, men dine tal for 2017 indeholder også plugin hybrid.
der reelle tal ligger på 700-800.000 stk, hvor af Kina står ca 300.000 stk.

Der er langt til de 80-90.000.000 biler der bliver solgt total set.

Som jeg ser det, bliver det ikke et spørgsmål om elbilen for succes, for det gør den, men mere om produktionen kan følge med.

Det giver ingen mening at sammenligne en ny elbil, med en 12år gammel ICE.
Står du og skal købe ny bil, kunne valget være melle en ICE til 200.000kr med en elbil til 300.000kr.
Hvis man har et km behov på over 20.000km/året, er jeg ikke i tvivl om at elbilen er det billigste, forudsat, at der bliver gjort noget ved elafgiften fro elbiler efter 2019.

Står man som bilkøber og heller mest til ICE modellen, tror jeg man skal tænke sig om en ekstra gang.
Afskrivningen på ICE modellen, kan vise sig at blive noget større end man tidligere har været vanttil.

  • 9
  • 0

Står du og skal købe ny bil, kunne valget være melle en ICE til 200.000kr med en elbil til 300.000kr.
Hvis man har et km behov på over 20.000km/året, er jeg ikke i tvivl om at elbilen er det billigste, forudsat, at der bliver gjort noget ved elafgiften fro elbiler efter 2019.

Men ikke mindst forudsat at
- man har et kørselsbehov der er dækket af rækkevidden
- man kan lade hjemme om natten eller på sin arbejdsplads

Og kigger man på bybilssalget i DK så bliver der i styktal solgte omtrent lige så mange mikrobiler (i.e up/citigo) tættere på 100k kr som minibiler (polo/fabia) der typisk ligger i klassen op mod 200k.

Vi har stor stationcar som familiebil der nærmer sig de 7år - og der er bare ikke rigtigt noget på markedet der for alvor ser attraktivt ud på de samlede omkostninger udover ren benzin/diesel. Hybrider kan tilbyde dejligt mange (ekstra) kræfter men også en tilsvarende højere købspris end en "lille" ICE. Men diesel ser mindre attraktivt ud end for 7år siden - dels pga emission skandaler og forbud i nogle byer, men også fordi driftsøkonomien på benzin også er forbedrert. Men der er heldigivis ikke noget i vejen for at køre et år mere i den og se hvordan markedet ser ud der

  • 11
  • 0

Svar til Jesper Jepsen...

Der var ikke tale om at sammenligne priser og udbud som det er i dag, men som det nok bliver om ca. 5-10 år. Du har helt ret i at i dag er regnestykket og fordele og ulemper som du skriver. MEN

Det er ret sansynligt kun et spørgsmål om tid inden stort set alle nye biler vil være eldrevne, simpelthen fordi det vil være en bedre forretning til den tid. Når det kommer til at koste i omegnen af 50 US$ per KWH at lave batterier og de lades hurtigt op, og du kan lade mens du kører på hovedfærdselsårerne etc. så er det ikke nogen god forretning at bruge brændseldrevne biler mere.

Om det så tager 5 eller 10 år er måske lidt svært at forudse, men med alle de forbedringer der allerede er udviklet men endnu ikke sat i industriel produktion vil stort set alle de ulemper du nævner være løst.

Og når næsten alle nye biler er eldrevne så er det et spørgsmål om (lidt yderligere) tid inden hele kæden af brugte biler også bliver det....

Og når prisen kommer så langt ned så vil det nok koste omkring 15.000 kroner i materialer (det er et sjus, ved ikke hvad arbejdslønnen bliver) at ombygge en brugt bil til at køre på plugin el måske stadig med benzinbackup, og de kan være hurtigt sparet ved et dagligt kørselsbehov på for eksempel 100 km.

  • 1
  • 0

Hvad er den logiske sammenhæng imellem at man får 4 kæmpe datacentre til Danmark, som skal bruge meget "grøn strøm" som vi forbruger skulle have brugt og at man fuldstændig smadre el-bil salget med afgifter så en alm. dansker ikke har råd til at køre i en el-bil og at man udråbe sig som en af de -"grønneste nation" i EU-det hænger da ikke sammen.

  • 7
  • 0

Da der ikke er solgt mange fossilbiler selv siden afgiftslettelsen i efteråret 2017, kunne noget måske tyde på, at mange efterhånden har fået øjnene op for at det om få år kan blive vanskeligt at komme af med sin brugte fossilbil og at den måske ikke må anvendes i byerne.
Dette sammen med at der er flere nye og interessante elbiler på vej i 2018 og 19, gør nok at mange trække køb af ny bil et par år, for så at vælge en elbil, som er langt mere behagelig at køre i.
Så jo, der kommer forhåbentligt gang i elbilsalget (selv i DK) i løbet af de næste par år.

  • 2
  • 1

Det lave elbilsalg er jo den gode nyhed for velfærdssamfundets financiering. Det betyder jo flere penge i Statskassen og færre penge ud af landet til elbilproducenterne.

Så hvorfor al den beklagelse ? Lad os dog glæde os over det. Og faktisk er det vel hybridbilerne vi skal gå efter for at opnå den største CO2-nedsættelse for pengene - ud fra de tekniske muligheder der findes pt. og ud fra sammensætningen af elektriciteten i det danske elnet.

  • 0
  • 12

Om det så tager 5 eller 10 år er måske lidt svært at forudse, men med alle de forbedringer der allerede er udviklet men endnu ikke sat i industriel produktion vil stort set alle de ulemper du nævner være løst.

Og når næsten alle nye biler er eldrevne så er det et spørgsmål om (lidt yderligere) tid inden hele kæden af brugte biler også bliver det....

Og den videre konsekvens er at flere og flere tankstationer lukker pga manglende omsætning på brændstof. Sammen med forbud i bykernerne osv betyder dette at interessen for at købe en brugt benzinbrænder falder drastisk. Det medfører at værditabet på den ny indkøbte benzinbil stiger drastisk.

Jeg tænker at den informerede forbruger der ser ind i dette scenarie allerede om et år eller to vil overveje købet en ekstra gang inden vedkommende kaster sparepengene efter en ny benzin (eller diesel)bil.
/Jens

  • 4
  • 1

"Nissan Leaf kommer til at gøre et kæmpe indhuk på det Europæiske, Japanske og Amerikanske marked med mellem 100.000 og 150.000 globale salg i 2018." Det tror jeg på! Har selv bestilt en!!

"Tesla Model 3 bliver den mest solgte bil på det Amerikanske marked med omkring 150.000 solgte biler i 2018." Det er jeg ikke sikker på, de har store problemer med leveringerne.

"2018 bliver igen et elbilsår uden: VW, Mercedes, Audi, Toyota m.m."

Toyota har KUN hybrider!

Tesla Model 3 er ekstremt meget forsinket, jeg har en ven i Chicago som betalte depositum for sin bestilling af en Tesla Model 3 i februar måned 2017 og som det sidste nye omkring leveringen har fået af vide at han "måske" vil få den leveret i juli måned. Han overvejer en Leaf 2.Zero i stedet for.

  • 1
  • 2

Så hvorfor al den beklagelse ? Lad os dog glæde os over det. Og faktisk er det vel hybridbilerne vi skal gå efter for at opnå den største CO2-nedsættelse for pengene - ud fra de tekniske muligheder der findes pt. og ud fra sammensætningen af elektriciteten i det danske elnet.


Jeg kan godt forstå at producenterne gerne vil sælge hybrid biler. Bilen bliver mere kompliceret med to fremdriftsmidler og to energisystemer. meget mere der kan gå i stykker og meget større salg af reservedele.

I mine øjne er hybrider overgangsfænomen der alene har til formål at sikre at kunderne ikke ikke løber fra 'the slow starters' over til en konkurrent der laver BEV's

Hybriden får nøjagtigt det samme problem som forssil bilen. Hvor śkal de tanke benzin om 7 - 8 år når tankstationerne begynder at lukke i større mængde fordi efterspørgslen falder. Når mængden af tankstationer falder under et vist niveau falder værdien af en fossilbil og hybrid bil brat til noget nær 0 kr.

  • 9
  • 2

Afskrivningen på ICE modellen, kan vise sig at blive noget større end man tidligere har været vanttil.

Imidlertid er det mærkeligt nok ikke værditabet som bekymrer folk, selvom det er den største post på bilbudgettet. Næh det er "hvor langt går den på literen?" og "hvor lang tid er der garanti?".

Man fokuserer på bilfabrikanternes officielle opgivelser, hvilket trods alt sætter den i en given afgiftsklasse, men gryden kører kun to trediedele af det opgivne.
Man er tilsyneladende også rystende nervøs for fabrikationsfejl, siden så mange vælger en SYG (Seven Years Garantee) bil.

  • 0
  • 4

Joh - såmænd, men du er vel klar over hvilket bilmærke jeg hentyder til(?)

Jeg er såmænd ligeglad med hvilket bilmærke du hentyder til. Jeg har ingen forhåndsantagelse ud fra brandopbygning om, at det ene bilmærke skulle være mindre fejlramt end det andet.
Hvis man vil kan man finde statistikker over fejlrate på nettet. Vi kan f.eks. tage den seneste fra consumerreport.org. Her er top tre

  1. Toyota
  2. Lexus
  3. Kia

Så det er åbenbart tre mærker man kan være ret tryg ved at købe.

Bunden udgøres iøvrigt af Dodge, RAM, GMC og Cadillac. Og det besvare vel så spørgsmålet om hvorfor Amerikanerne tabte markedet til asiaterne.

  • 11
  • 1

Hvad er den logiske sammenhæng imellem at man får 4 kæmpe datacentre til Danmark, som skal bruge meget "grøn strøm" som vi forbruger skulle have brugt og at man fuldstændig smadre el-bil salget med afgifter så en alm. dansker ikke har råd til at køre i en el-bil og at man udråbe sig som en af de -"grønneste nation" i EU-det hænger da ikke sammen.

Hør nu: Hvis man ikke smadrer elbil-salget med afgifter, så stiger salget på bekostning af benzin- og dieselbiler. Og så går staten glip af registreringsafgifter samt afgifterne på brændstof. Det kan de ikke tåle, rent økonomisk.

Det er lige som med statens 'ønske' om at vi skal tage cyklen eller bruge offentlig transport. Hvis vi alle sammen gjorde dét, så gik staten fallit.

Hvad staten siger de ønsker, og hvad de rent faktisk ønsker, peger stort set i stik modsatte retninger.

Husk at når en politiker siger: 'Jeg ønsker at...', så mener han 'Størstedelen af stemmekvæget ønsker - eller tror de ønsker - at...'
Den succesfulde politikeren ønsker jo i sidste instans at blive stemt på. Hvad han så skal sige for at få det til at ske, er han generelt ret ligeglad med.

  • 11
  • 1

Jeg kan godt forstå at producenterne gerne vil sælge hybrid biler. Bilen bliver mere kompliceret med to fremdriftsmidler og to energisystemer. meget mere der kan gå i stykker og meget større salg af reservedele.

I mine øjne er hybrider overgangsfænomen der alene har til formål at sikre at kunderne ikke ikke løber fra 'the slow starters' over til en konkurrent der laver BEV's

Hybriden får nøjagtigt det samme problem som forssil bilen. Hvor śkal de tanke benzin om 7 - 8 år når tankstationerne begynder at lukke i større mængde fordi efterspørgslen falder. Når mængden af tankstationer falder under et vist niveau falder værdien af en fossilbil og hybrid bil brat til noget nær 0 kr.

Det er pudsigt, hvordan gamle travere aldrig går af mode.

ICE folket bliver ved med at sig at elbilen ikke er relevant, sålænge den ikke kan køre 800-1000km på en opladning, og ikke kan lades på 5min.

Elbil folket blive ved med at sige at en Plugin hybrid er en alt for dyr løsning med 2 drivlinie, der er alt for dyre at servicere.

Hvad med en mere pragmatisk tilgang til tingene, der giver plads til begge typer?

Selvfølgelig er plugin hybriden et overgangsfænomen, men denne overgang kan sagtens vare 20-30år fra nu.
Og en ICE drivlinie er en robust og velafprøvet teknologi, og ja den skal vedligeholdes, men typisk er meget af ICE drivlinie vedligeholdet km af hængig, så hvis drifttiden for ICE drivlinien holdes nede, ja så er vedligeholdet minimal.
Og drivlinien til en elbil, er endnu mere robust, og kræver ingen vedligehold, så hvor er problemet?
Hvor er det "meget"mere der kan gå i stykker, og det "meget" mere vedligehold?
En plugin hybrid, vil have mindre vedligehold og kræver færre reservedele end en ICE.

Plugin hybriden, koster selvfølgelig 2 drivlinier, men så længe 1 el drivlinie med begrænset rækkevidde( 70-100km) + 1 ICE drivlinie, er billigere end 1 el drivlinie med fuld rækkevidde (600-800km), så giver plugin hybriden god mening.

Jeg kan godt blive lidt træt af de jubeloptimister, der bare tror at alt er elbiler om 5-10år.
Det kommer ikke til at ske herhjemme, og det kommer ikke til at ske globalt.
Lidt realisme tak.

  • 5
  • 2

Jeg er såmænd ligeglad med hvilket bilmærke du hentyder til. Jeg har ingen forhåndsantagelse ud fra brandopbygning om, at det ene bilmærke skulle være mindre fejlramt end det andet.
Hvis man vil kan man finde statistikker over fejlrate på nettet. Vi kan f.eks. tage den seneste fra consumerreport.org. Her er top tre

Toyota
Lexus
Kia
Så det er åbenbart tre mærker man kan være ret tryg ved at købe.

Bunden udgøres iøvrigt af Dodge, RAM, GMC og Cadillac. Og det besvare vel så spørgsmålet om hvorfor Amerikanerne tabte markedet til asiaterne.

OK så, jeg skød åbenbart for højt med hensyn til mine forventninger om almenviden.
Lad mig alligevel komme med en sammenligning.
Hvis jeg nu nævnte sange som for eksempel ”Rabalderstræde” eller ”Kvinde min” og dermed antydede en dansk gruppe, så vil der være enkelte som ikke kender gruppen eller interesserer sig for musik. Enkelte af disse vil måske gætte på kunstnere fra de amerikanske country hitlister.
Men sådan har vi jo forskellige interesseområder.

  • 0
  • 9

OK så, jeg skød åbenbart for højt med hensyn til mine forventninger om almenviden.

Nå, så du troede ikke at jeg vidst at det var KIA du hentydede til. Så er der vist noget i det jeg skrev der ikke helt er gået op for dig. Måske derfor du lod som om du slet ikke bemærkede KIAs placering på consumerreports list.
Det skal være god solide europæiske mærker, som vi er vant til fra vores barndom ikke osse? Ellers er det garanteret noget lort . Hakkebøffer med sovs og kartofler om vi må be', ikke noget sær rå fisk her.

Jeg kan godt blive nostalgisk når jeg ser et billede af en fesen beige Morris Marina. Men det er sådan set ikke fordi jeg savner min første bil.

  • 8
  • 1

Plugin hybriden, koster selvfølgelig 2 drivlinier, men så længe 1 el drivlinie med begrænset rækkevidde( 70-100km) + 1 ICE drivlinie, er billigere end 1 el drivlinie med fuld rækkevidde (600-800km), så giver plugin hybriden god mening.

Jeg kan godt blive lidt træt af de jubeloptimister, der bare tror at alt er elbiler om 5-10år.
Det kommer ikke til at ske herhjemme, og det kommer ikke til at ske globalt.
Lidt realisme tak.

Så kører den igen.

Hvis du læser din egen tekst så giver du endda selv svaret.

Realistiskt set..... så er i nok temmelig få med indsigt i udviklingen hidtil, der ikke forstår at på nybilsmarkedet om 5-10 år er elbiler med 600-800km rækkevidde (for dem der måtte have behov for dette) er billigere end tilsvarende ICE.
Bare tanken om et betragteligt salg af hybrider til den tid, er noget som selv de mest desperate producenter, værksteder og benzinselskaber, har måtte opgive forlængst.

De er for dyre, for svinende og for vedligeholdskrævende, i forhold til BEV

  • 6
  • 0

Realistiskt set..... så er i nok temmelig få med indsigt i udviklingen hidtil, der ikke forstår at på nybilsmarkedet om 5-10 år er elbiler med 600-800km rækkevidde (for dem der måtte have behov for dette) er billigere end tilsvarende ICE.

Realistisk set.... Så ved du intet om hvordan verden ser ud om 5år, men drøm du bare videre.

Når du så engang vågner op, kan du så ikke fortælle mig hvor alle de dejlige batterier skal komme fra, når der inden 2028 årligt skal produceres 90.000.000biler med 200Kwh batterier, når bilen skal have 800-1000km rækkevidde
Hvis vi skifter de 200Kwh batterier til 50kWh batterier, svare det til 4.500GWh/årlig produktion.
Mon ikke det tager mindst 5år at få en Giga factory ala tesla op at stå?, så om 5 år skal der godtnok være mange Giga factorys under opsejling.

  • 2
  • 2

"Realistisk set.... Så ved du intet om hvordan verden ser ud om 5år, men drøm du bare videre.
Når du så engang vågner op, kan du så ikke fortælle mig hvor alle de dejlige batterier skal komme fra"

Mærkeligt at du mener at vide det, når du ikke engang er klar over hvormange batterifabrikker der allerede er under projektering/opførelse, og hvad folk der arbejder i branchen mener om hvor flaskehalsene i virkeligheden vil komme

  • 4
  • 0

Mærkeligt at du mener at vide det, når du ikke engang er klar over hvormange batterifabrikker der allerede er under projektering/opførelse, og hvad folk der arbejder i branchen mener om hvor flaskehalsene i virkeligheden vil komme

Nej, jeg ved det ikke, det er derfor jeg spørger dig.
Kan du anskueliggøre for mig, hvordan vi årligt får mindst 4.500GWh batteri kapacitet til rådighed bare til personbilsområdet om 10år?

  • 1
  • 4

Her er et bud på produktionskapacitet til 2021

https://cleantechnica.com/2017/05/24/large...

278GWh i 2021. Der er langt til 4500GWh i 2028

Det er værd i parentes at bemærke, at meget af kapaciteten, er til energilagring og ikke til elbiler.

Og så skal der også lige være batterier til lastbiler, busser, færger og andet godt

Der er måske en grund til at Mercedes kun regner med at salget af biler med et elstik, som også kunne være plugin hybrider, er et sted mellem 15-25% af deres bilsalg i 2025.

  • 1
  • 3

Kan du anskueliggøre for mig, hvordan vi årligt får mindst 4.500GWh batteri kapacitet til rådighed bare til personbilsområdet om 10år?


Jamen, Dan - hvis Il ikke skal famle i blinde, i forsøget for at anskueliggøre det for dig, er det vel rimeligt at du først forklarer hvor du ser forhindringen.

For 2-3 år siden, hørte vi kun om Tesla's Gigafactory, med et output goal på 35 GWh i 2020.

I mellemtiden er der projekteret så mange nye batterifabrikker, at BNEF for knapt et år siden kunne estimere en samlet mål på 275 GWh i 2021.

https://data.bloomberglp.com/bnef/sites/14...

Der blev med andre ord planlagt/bygget fabrikskapacitet, med op imod 8 gange så stor hastighed for 1 og siden, som det var tilfældet for 2-3 år siden - sådan i grove træk - og som du kan se, så vokser investeringerne bare fortsat i accellererende tempo - senest med VW's gigantiske investeringsplan i batterier og elbiler.

Så hvad ser du egentlig til hinder for at der om 2-3 år bygges kapacitet med yderligere 8 gange så stor hastighed, som der blev for et år siden, så BNEF's næste estimater kan hedde 2.200 GWh i 2025?

Det tager jo ikke længere tid at bygge 50 fabrikker, end det tager at bygge 1, når bare efterspørgslen på batterier, og den kapital, der deraf følger, er stor nok.

Så i min verden, behøver du blot at forestille dig hvad der sker med efterspørgslen på elbiler.

Eksempel til overvejelse:

Hvor meget mere konkurrencedygtig end Tesla Model 3 vs BMW 3 skal elbiler være, før flertallet af verdens bilkøbere vælger en elbil frem for en fossilbil - og/eller før flertallet af verdens politikere, trækker stregen og forbyder salg af nye fossilbiler (sådan som VW ligefrem opfordrer EU's politikere til at gøre) - og hvor mange år tror du der går, før vi er der, når vi allerede er hvor Tesla 3 er i dag?

  • 9
  • 0

Det tager jo ikke længere tid at bygge 50 fabrikker, end det tager at bygge 1, når bare efterspørgslen på batterier, og den kapital, der deraf følger, er stor nok.

@Søren Lund.

Ja det har du da ret i, men det halter jo åbenbart lidt med begge dele.
Efterspørgslen på elbilen har skuffet, og der skal bruges enorm med kapital.

At forcere en udvikling plejer ikke at være billig.
Det er så heller ikke nok at producere en masse batterier. De skal også produceres på en miljømæssig forsvarlig måde.
Hverken Tesla eller nogen af de europæiske bilproducenter vil have skudt i skoen, at de sviner når de laver batterier, og de skal stadig være til en konkurrence dygtig pris.

Med det der er planlagt idag, er kapaciteten omkring 273GWh ifølge BNEF,
Man kan også læse at BNEF regner med at EV efterspørgsel i 2025 er på 481GWh
og knap 1.300GWh i 2030.
Det er jo meget belejligt at opgørelsen omhandler EV, og altså også plugin hybrid, så hvordan fordelingen er ved vi ikke.
Nu gik diskussionen jo på, om der kun blev solgt elbiler om 10år, hvilket jeg mente var urealistisk alt taget i betragtning. Ikke engang plugin hybriden er med her. Den er død på det tidspunkt.

Selv ved estimatet for 2030, mangler vi stadig over 2/3 batterikapacitet.

Og Ja jeg ser mange forhindringer.
Man skal have gravet råstofferne frem.
Man skal skaffe billig CO2 fri/let energi til produktionen
Man skal finde kapital til mia inversteringer i et produkt der er i hastig udvikling, med fare for store tab, hvis man har valgt den "forkerte" teknologi.
Man skal have 15-20 doblet produktionen på 10 år, inkl. opbygning af produktionskapacitet.

Og så har jeg slet ikke været inde på de ting, som en elbil, ikke er særlig god til.
F.eks at trække en campingvogn eller båd.
Jo man kan da sikker godt købe en elbil i 2028 der kan det, men mon ikke det bliver et pænt stort batteri der skal i sådan en elbil.
Så selvom batteriprisen er faldet til de halve af idag, så koster batteriet stadig 50 af det store sedler i kostpris. Noget som en ICE drivlinie kan til 10.000kr

Det er lige før jeg mere tror på at vi få en bemandet Marslanding at se før den sidste ICE er solgt.

  • 1
  • 1

Ikke forstået.
Tesla 3 er en bil der markedsføres men stort set ikke kan leveres.


Du tror da vel ikke selv på at den tilstand er statisk - eller hur?

Tesla 3 er ikke bare er komplet ny bilmodel, på en komplet ny platform. Den repræsenterer også en komplet ny fabrik/produktionslinje, med en kapacitet på op til 500.000 enheder pr år!

At oprampningen så trækker 1-2 kvartaler længere ud end forventet, ændrer overhovedet ikke på sagen.

Det ganske normalt at der er startvanskeligheder i en sådan lancering - selv i den etablerede bilindustri. Det særlige ved dette tilfælde, er kun at de færreste biler har så meget opmærksomhed, når det sker - og elbil-kritikerne nyder det naturligvis, så længe det varer. ;o)
.

BMW 3 er en uspecificeret model. Mener du i3, 3xxi, 3xxd, 3xx hybrid, M3?


Det er ingen tilfældighed at jeg sammenligner med BMW 3. Tesla er gået målrettet efter netop dette klientel, og efter at Tesla 3 skal (over)matche BMW 3 på alle sammenlignelige parametre, og Tesla 3 blev også testet 1:1 mod BMW 3, inden den blev sat i produktion.

Tesla 3 er ca 4 cm længere og bredere end BMW 320i, og er 4-5% dyrere end BMW 320i, nemlig 35.000 $ (basispris uden indregning af subsidier eller afgifter).

Tesla 3 har 7 cm længere akselafstand, og markant bedre vægtfordeling end BMW 320i, og er derfor både mere rummelig, og har bedre manøvre-egenskaber end BMW 320i, og er tilmed mere komfortabel (støjsvag).

BMW 320i har 181 hk, Tesla 3 basismodel har 256 hk.

Skal du have samme præstationer i en BMW 3 som i en Tesla 3, skal du op i en BMW 330i, som er 11% dyrere end Tesla 3, nemlig 38.750 $.

Dertil er Tesla 3 basismodellen født med en langrække features, så som bak-kamera, parkeringssensorer, div. autopilot features og navigation, som skal tilkøbes for en merpris i en BMW 330i

Features, som ville bringe BMW 330i op på 44.000 $.

Den mest sammenlignelige BMW 3 model, er altså mere end 25% dyrere end Tesla 3.

Man kan så argumentere at selv den mest skrabede udgave af BMW 320i er en dårlig repræsentant for middelklassen, fordi den er fhv dyr - men når besparelserne på brændstof og serviceomkostninger trækkes fra finansieringsomkostningerne, så koster Tesla 3 faktisk ikke mere end en gennemsnitlig middelklassebil.

Ovenstående er med andre ord ikke spor svært at sammenligne, selv uden at indregne de fordele, elbilen helt indlysende bør tildeles fra politisk hånd, hvis man ønsker at forbedre nærmiljøet og reducere sit lands klimaaftryk.

Det eneste der står tilbage som stadig ikke er umiddelbart sammenligneligt, er om folk vil foretrækker at kunne tanke bilen på 5 minutter (hvilket giver fossilbilen en fordel, den ene gang om året man kører på bilferie), frem for at kunne oplade sin bil hjemme, i stedet for at skulle ind på en tankstation 2-3 gange om måneden.

https://electrek.co/2017/07/31/tesla-model...
http://www.bmwblog.com/2017/08/02/tesla-mo...

.

Hvordan skal dit vs (versus) mellem disse modeller forstås i din sætning omkring elbilers konkurrencedygtighed?


Det, at man i dag kan købe en elbil, som matcher en BMW 330i på alle relevante parametre, bare uden miljø/klimaproblemerne, men som ikke koster mere end en gennemsnitlig middelklassebil at eje og bruge, selvom politikerne skulle behandle dem ens - siger rigtig meget om hvor elbilerne står ift fossilbilerne, rent konkurrencemæssigt.

De +400.000 forudbestillinger taler vel også sit tydelige sprog. Hvilken anden mellemklassebil, har nogensinde præsteret det?

For 5 år siden lancerede Tesla Model S, som på samme måde matchede de helt store BMW og Audi-serier, men krævede hjælp ifa subsidier, for at være billigere end disse.

Pga batteriernes pris, var det kun indenfor luksusklassen noget sådant kunne lade sig gøre, hvis ikke man gik voldsomt på komprommis med rækkevidden.

I dag har batteriernes pris og effektivitet gjort at konkurrencen ikke bare er rykket ned i den brede middelklasse. Man får ligefrem betragteligt mere for pengene, selv UDEN hjælp fra politikerne.

Denne læringskurve fortsætter med væksten i volumen (herunder de 275 GWh batterifabrikker, BNEF venter på plads i 2021).

Med det in mente, kan de fleste vel regne ud hvor udviklingen bærer hen imod 2020'erne - og det er jo nok næppe noget Hans Jørgen Nielsens utrættelige argumentation om Kia'er, racerbiler og teselskaber laver ret meget om på. ;o)

  • 5
  • 0

Efterspørgslen på elbilen har skuffet, og der skal bruges enorm med kapital.


Hvorledes mener du at efterspørgslen på elbiler har skuffet?

Indikerer +400.000 forudbestillinger på Tesla 3 at Tesla har svært ved at sælge biler?

Og ja, selvfølgelig skal der bruges enorm kapital. Men ift hvad?

2.200 GWh repræsenterer altså i omegnen af 35 mio nye elbiler om året, svarende til en omsætning på 800-1000 mia $ pr år.

Det er immervæk også en slags penge.

VW's nylige investering på 40 mia $, udelukkende i elbiler og batterier, er vel også en slags penge, og det bliver uden tvivl fulgt op af mere.

Hvis man tygger lidt på det, giver det sikkert en udmærket forklaring på at Tesla ikke har svært ved at skaffe kapital (de har ingen gældsproblemer), selvom de investerer mere i ny kapacitet, end deres forholdsvis høje driftintjening på Model S og X kan dække - og at Tesla's aktiekurs tydeligvis ikke har svært ved at holde sig flyvende, trods den megen kritik af at de ikke har sorte tal på bundlinjen.

  • 5
  • 0

At forcere en udvikling plejer ikke at være billig.


Det er jo spørgsmålet. I nogle tilfælde, kan det være meget dyrere at lade være.

LG, Panasonic, Samsung, m.fl. er ikke ligefrem bolschebutikker. De repræsenterer i forvejen en enorm kapital, og de står nu og ser ind i et perspektiv, der svarer til at erstatte hele den del af olieindustrien, der pt forsyner fossilbilerne.

I det lys har de jo slet ikke råd til ikke at bakke op om den udvikling, og Panasonic har bestemt ingen interesse i at se Tesla's masterplan bremse op eller køre af sporet.

Hvis du synes det lyder så vanvittigt, at to store industrier i fællesskab, investerer i 50-100 store batterifabrikker i verden, over de næste 10 år - prøv så at sammenholde det med hvor mange boreplatforme, raffinaderier, olietankskibe, rørledninger osv, for ikke at tale og krigsmateriel, der hele tiden må investeres i, for at forsyne verdens nuværende flåde af fossilbiler med flydende brændstoffer.

Det er jo den forretning batteribranchen nu står klar til at overtage.

Hvorfor skulle de dog bruge 20-30 år på det, hvis de kan nøjes med at bruge 10 år?

Og mon ikke ejerne af den nuværende olieindustri OGSÅ har en indlysende interesse i at investere i batterifabrikker - så de i det mindste får deres andel i den forretning, der kommer til at overtage.

Har de råd til at stå udenfor disse investeringer, og ende med at stå tilbage med ingenting?

Så nej - der mangler næppe kapital til en sådan omstilling.

  • 5
  • 0

Og så har jeg slet ikke været inde på de ting, som en elbil, ikke er særlig god til.
F.eks at trække en campingvogn eller båd.


For det første er det ikke korrekt, at dette skulle være et grundliggende problem for elbiler.

Det beviser Tesla Semi jo med enhver tydelighed, ikke sandt.

Semi'en har 4 motorer, af samme type som Tesla 3, og præsterer dermed fuld topfart (105 km/h) på en 5% stigning, med 36 tons vognvægt.

Det er der vist ikke mange dieseltrucks, der kan præstere.

Eneste grund til at vi har set elbiler, der havde problemer med at trække store trailere - hvorfor denne myte har fået liv - er at batterierne har været underdimensioneret, fordi de engang var for dyre og ineffektive.

For det andet: Hvor mange campingvogne og bådtrailere findes der i verden pr bil.

I EU, som uden tvivl er den del af verden, hvor der er mest interesse for den slags, blev der i 2016 indregistreret 60.494 nye campingvogne, og 16.500.000 nye personbiler.

http://www.e-c-f.com/fileadmin/templates/4...
http://www.acea.be/statistics/tag/category...

Det er 1 campingvogn per 272 personbiler - så hvis en campingvogn holder 3 gange så længe som en personbil, findes der vel max 1 campingvogn for hver 100 bil.

Det bliver med andre ord næppe behovet for at trække campingvogne, der forhindrer elbilernes disruption af fossilbilerne.

Det er i øvrigt betragteligt, hvor meget campingvogne fylder og generer den øvrige trafik om sommeren, ift hvor få de reelt er. Det ville sq være skønt at få hovedparten af dem væk fra vejene - men det er jo en anden diskussion.

  • 3
  • 0

"Nej, jeg ved det ikke, det er derfor jeg spørger dig."
"Kan du anskueliggøre for mig, hvordan vi årligt får mindst 4.500GWh batteri kapacitet til rådighed bare til personbilsområdet om 10år?"

Kan du sige hvorfor du ikke tror det kommer?
.

"Her er et bud på produktionskapacitet til 2021"

"https://cleantechnica.com/2017/05/24/large...;

Det er jo et år gammelt

Der er planlagt langt flere nye batterifabrikker igennem hele 2017

.

"Ja det har du da ret i, men det halter jo åbenbart lidt med begge dele."

Hvor i alverden har du det fra?

"Efterspørgslen på elbilen har skuffet, og der skal bruges enorm med kapital."

Vrøvl!
Tesla 3 har næsten en halv mililion kunder der har betalt depositum

GM (Bolt, Ampera-e) har lange ventelister, men holder igen på produktionen, da de tjener mere på ICE, de har derfor sat prisen kraftigt op i de lande hvor de overhovedet sælger dem, selvom de har fundet ud af at de kan producere dem endnu billigere end først beregnet, og endda spare yderligere ved storproduktion.

Nissans Leaf 2 leverer lystigt til flere og flere lande i takt med de starter produktionen op i flere lande. Mon den også bliver verdens mest solgte elbil, ligesom forgængeren er det nu.

Det er ikke batterier vi mangler, og sålænge producenterne hellere vil sælge ICE, vil det heller ikke være batterimangel der kommer til at skabe ventelisterne i fremtiden

(Jeg har sagt det til dig før: Folk vil ikke have biler der kun kan køre 100 km reelt på en opladning, så kom ikke igen med: "Der er masser af BEV modeller at købe")

"At forcere en udvikling plejer ikke at være billig."

Nej, men ligefrem at kæmpe imod udviklingen som de fleste producenter gør i dag er ikke billigere i længden for hverken producenter, samfund eller miljø

"Det er så heller ikke nok at producere en masse batterier. De skal også produceres på en miljømæssig forsvarlig måde.
Hverken Tesla eller nogen af de europæiske bilproducenter vil have skudt i skoen, at de sviner når de laver batterier, og de skal stadig være til en konkurrence dygtig pris."

Hvorfor skulle de ikke gøre det når det er batterier med stor efterspørgsel der gør at der er økonomi til at være miljøbevidste hvis forbrugerne kræver det
For synes kineserne det samme som os? det vil næppe holde dem tilbage, og hvis man ser på dieselgate og VW's seneste salgstal er ærlighed og miljø det sidste forbrugerne tænker på når de vælger bil, så der er fri leg.

"Med det der er planlagt idag, er kapaciteten omkring 273GWh ifølge BNEF,
Man kan også læse at BNEF regner med at EV efterspørgsel i 2025 er på 481GWh
og knap 1.300GWh i 2030."

"Selv ved estimatet for 2030, mangler vi stadig over 2/3 batterikapacitet."

Det der er planlagt "i går" er udfra at bilfabrikkerne holder igen, da de stadig har en større fortjeneste på ICE.
Når de bliver presset, først forhåbentlig politisk, og snart af forbrugerne, vil det ændre sig hurtigt, ligesom vi har set alle andre estimater ikke holde

"Og Ja jeg ser mange forhindringer.
Man skal have gravet råstofferne frem."

Har aldrig været et problem før, sålænge der er penge at hente

"Man skal skaffe billig CO2 fri/let energi til produktionen"

Det er vel ikke anderledes end med ICE, i dag går vi dog trods alt mod mere VE, og du glemmer at en fossilmotor er ekstremt energikrævende at fremstille

"Man skal finde kapital til mia inversteringer i et produkt der er i hastig udvikling, med fare for store tab, hvis man har valgt den "forkerte" teknologi."

Hvordan kan du skrive det? Elbilen er grundlæggende den simpleste, fornuftigste teknologi vil længe har set.
Brintbiler? eller hvilken teknologi vil du satse din pensionsopsparing på?
Yderligere udvikles i rasende fart mod selvkørende biler mm.
Hvor ser du mulighed for tab, hvis ikke lige den personlige bærbare fissionsreaktor kommer dalende ned fra himlen i 2020
De batterier der laves i dag vil løbende udvikles, men ikke blive ubrugelige over natten.
Nye processer og anden kemi vil ikke kræve nye fabrikker men omlægning af produktion, det vil ske over år, og det vil ske, fabrikkerne er forberedt, ikke låst fast.

"Man skal have 15-20 doblet produktionen på 10 år, inkl. opbygning af produktionskapacitet."

Bare se på hvad Kina har gang i, det er de vestlige producenter der stadig hænger i bremsen

"Og så har jeg slet ikke været inde på de ting, som en elbil, ikke er særlig god til.
F.eks at trække en campingvogn eller båd."

Vrøvl, en BEV er bedre egnet til at trække, end en ICE der ydermere skal skifte udveksling hele tiden for at holde moment

Tesla X, trækker 2,26 Ton, masser af videoer på nettet

"Så selvom batteriprisen er faldet til de halve af idag, så koster batteriet stadig 50 af det store sedler i kostpris. Noget som en ICE drivlinie kan til 10.000kr"

Hvem er det lige der drømmer nu.

Og du er måske også en af dem der frasiger sig alle eksperters estimater om at BEV bliver billigere i kostpris, end ICE 2020-2023 alt efter beregninger

Hvor store ventelister tror du så der kommer hos de forskellige mærker, og hvem af dem har så råd til stadig at nøle, når de samtidig bliver overhalet indenom af kinesiske mellemklassebiler og småbiler de aldrig vil kunne konkurrere med på pris.

Tror du kineserne lader sig stoppe af nogle af dine bekymringer? Har vesten råd til at nøle?

https://finans.dk/erhverv/ECE10183545/frem...

  • 2
  • 0

Hvorledes mener du at efterspørgslen på elbiler har skuffet?

Det kan være jeg har læst forkert, på nogle af dine links, men jeg forstod at der ligenu faktisk er en overkapacitet på batteriermarkedet, fordi trækket fra elbilerne har være svagere end forventet.
Som jeg har fuldt med , så har BMW i hvertfald haft flere batterier til rådighed end de havde brug for. GM Bolt /Ampera E har derimod nok manglet batterier.

Alt taget i betragtning så har elbilssalget i hvertfald skuffet mig.
Tager man Kina ud af markedet, så er der blevet solgt omkring 300.000 elbiler i 2017.
Hvis du havde spurgt mig i 2013, så havde jeg forventet et langt bedre elbilssalg i 2017, og dengang var dieselskandalen ikke engang kendt.

  • 1
  • 0

DG:
Og så har jeg slet ikke været inde på de ting, som en elbil, ikke er særlig god til.
F.eks at trække en campingvogn eller båd.

SL:
For det første er det ikke korrekt, at dette skulle være et grundliggende problem for elbiler.

SL:
Eneste grund til at vi har set elbiler, der havde problemer med at trække store trailere - hvorfor denne myte har fået liv - er at batterierne har været underdimensioneret, fordi de engang var for dyre og ineffektive.

DG:
Og så har jeg slet ikke været inde på de ting, som en elbil, ikke er særlig god til.
F.eks at trække en campingvogn eller båd.
Jo man kan da sikker godt købe en elbil i 2028 der kan det, men mon ikke det bliver et pænt stort batteri der skal i sådan en elbil.

Hvis du nu citerede hele mit afsnit , så siger vi jo grundlæggende dette samme.

Jeg siger bare, at hvis du skal trække din campingvogn op igennem DK, og tilfældigvis i modvind og regnvejr, så kom du nok ikke så langt, ikke engang i en Tesla X, som i parantes bemærket er den eneste bil du kan få med træk.

Jeg har ikke behov forsat trække en campingvogn, så for mig personligt er det da ligemeget, men her i diskussionen går det på om ICE er død i 2028, og der mener jeg at der stadig er nogen der har lyst/behov for at trække en Campingvogn i 2028.

Havde man nu sagt 50% af bilsalget i 2028 var elbiler, så kunne jeg måske være med, men 95-100% det vil jeg stadig fastholde er utopi.

Havde man nu sagt, at i 2028 var 50%af salget elbiler, 30%af salget pluin hybrider, og resten af andet beskaffende, så kunne jeg måske også være med.

Jeg bliver så skudt i skoen, at alle eksperter er uenig med det jeg siger, og at jeg stå alene med mine synspunkter.
Nå ja, vi lytter nok ikke til de samme eksperter.

  • 3
  • 1

GM Bolt /Ampera E har derimod nok manglet batterier.


😂🤣😂

Det er LG der laver motor, batteri, styring, hele eldelen tilGM Bolt /Ampera E, Kia/Hyundai og batterier til de fleste andre.
De er verden største leverandør af batterier til elbiler.
Men det er åbenbart for svært at acceptere at GM, ligesom de fleste andre ICE producenter ikke er interesseret i at sælge BEV, men nemmere at tro de "derimod har manglet batterier"

  • 0
  • 2

Og du er måske også en af dem der frasiger sig alle eksperters estimater om at BEV bliver billigere i kostpris, end ICE 2020-2023 alt efter beregninger

@II

Som jeg har skrevet før, så komme vi nok ikke videre.
Det du skriver giver jo ingen mening, med mindre der op stilles nogle forudsætninger.

Jeg er ikke i tvivl om at den bedste bil jeg kan købe til mit behov og min pengepung, er en Tesla model 3, og jeg tror også den med den lille batteripakke kan gøre det.
Den mangler lige anhængertrækket , men jeg kan jo håbe det kommer.

Den billigste bil jeg har ejet til dato, er min i3.

Det jeg siger er, at tro at der næsten kun bliver solgt elbiler om 5-10 er utopi, alene af den grund at der ikke er batterikapacitet nok, og det afhjælpes på ingen måder af, hvis bilfabrikkerne er modvillige i omstillingen, som du påstår.

Når vi nu snakker sammen om 5 år, og elbilssalget "kun" er kommer op på 25% af total salget.
Vil du så påstå, at jeg fik ret, fordi bilindustrien var modstræbende ?
Uanset så får jeg ret, det kan hverken du eller 2.500.000 model 3 lave om på.
Det skulle da lige være Kineserne, men selvom de kan meget så kan de ikke trylle.

  • 3
  • 0

Jeg siger bare, at hvis du skal trække din campingvogn op igennem DK, og tilfældigvis i modvind og regnvejr, så kom du nok ikke så langt, ikke engang i en Tesla X, som i parantes bemærket er den eneste bil du kan få med træk.

Hvorfor?
Nordmænd kan trække 2 Ton, efter Tesla X op gennem bjergene, nok lidt mere krævende end "op" gennem Danmark, selv i regnvejr

Rundt regnet bruger en elbil dobbelt så meget strøm ved at trække sin egen vægt ekstra på krogen, så man skal nok have et batteri der energimæssigt svarer til lidt mere end de 3-4 Ltr. benzin, som i de "normale" små elbiler i dag, hvis man altså vil spænde campingvognen efter sig til syden

  • 1
  • 0

Det er LG der laver motor, batteri, styring, hele eldelen tilGM Bolt /Ampera E, Kia/Hyundai og batterier til de fleste andre.
De er verden største leverandør af batterier til elbiler.
Men det er åbenbart for svært at acceptere at GM, ligesom de fleste andre ICE producenter ikke er interesseret i at sælge BEV, men nemmere at tro de "derimod har manglet batterier"

En forklaring jeg jeg læst var at GM ikke selv troede at den ville slå an som den gjorde, og derfor havde lagt en al for lav forudbestillinger af komponenter hos LG..

Men tro du bare på at GM "igen" har lavet en bil de ikke vil sælge.

Jeg bare svært ved at forstå.
Når nu ingen af de etablerede bilfabrikker åbenbart vil producere elbiler, hvordan skal vi så komme op på at sælge næsten 90.000.000 årligt om 5 - 10år.

  • 2
  • 0

Når vi nu snakker sammen om 5 år, og elbilssalget "kun" er kommer op på 25% af total salget.
Vil du så påstå, at jeg fik ret, fordi bilindustrien var modstræbende ?
Uanset så får jeg ret, det kan hverken du eller 2.500.000 model 3 lave om på.
Det skulle da lige være Kineserne, men selvom de kan meget så kan de ikke trylle.

Du siger vi kommer til at mangle batterier, jeg siger det er producenterne der holder igen.

Producenterne ser ikke Tesla som en trussel, selvom de skulle bestemme sig for at lave dobbelt så mange (1 mil.) Tesla 3 om året som de har planlagt, det er Kineserne de ser komme.

Du kan skrive de ikke kan trylle, men 1,4 miliarder mennesker der er topstyrede, og med uanede ressourser allerede sat ind for længe siden, kommer meget tæt på magi, det ved dem der følger lidt med.

  • 2
  • 0

Du siger vi kommer til at mangle batterier, jeg siger det er producenterne der holder igen.

Same same,
men det er ikke mig der påstår at elbiler står for tæt på 100% af salget om 5-10år.

At bilfabrikkerne holder igen med investeringerne batteri produktion, medføre at der ikke er batterier til 90.000.000 biler årligt.

Kineserne er måske dygtige, men det er ikke alt der bare spiller.
Jeg tror Kinersene har deres at slås med, og det er ikke altid en fordel at være topstyret.

  • 1
  • 0

Og du er måske også en af dem der frasiger sig alle eksperters estimater om at BEV bliver billigere i kostpris, end ICE 2020-2023 alt efter beregninger

@II

Som jeg har skrevet før, så komme vi nok ikke videre.
Det du skriver giver jo ingen mening, med mindre der op stilles nogle forudsætninger.

Det er vel ikke så svært, hovedregning siger jo allerede i dag at totaløkonomien ligger og balancerer.
At batteripriserne falder med en konstant hastighed, mener du ikke vil få afgørende betydning?

  • 0
  • 0

"At bilfabrikkerne holder igen med investeringerne batteri produktion, medføre at der ikke er batterier til 90.000.000 biler årligt."

Du tror ikke de er ved at vågne op efterhånden?

"Jeg tror Kinersene har deres at slås med, og det er ikke altid en fordel at være topstyret."

Når det gælder om at "blive enige" om en overordnet udviklings retning, og investering heri, så jo, en stor fordel.
Hvis politikerne i den vestlige verden havde været enige om udviklingen og stillet krav, så havde det set helt anderledes ud, istedet kæmper man nu mod folk som Trump og andre fornægtere

  • 2
  • 0

At forcere en udvikling plejer ikke at være billig.

Det er jo spørgsmålet. I nogle tilfælde, kan det være meget dyrere at lade være.

LG, Panasonic, Samsung, m.fl. er ikke ligefrem bolschebutikker. De repræsenterer i forvejen en enorm kapital, og de står nu og ser ind i et perspektiv, der svarer til at erstatte hele den del af olieindustrien, der pt forsyner fossilbilerne.

I det lys har de jo slet ikke råd til ikke at bakke op om den udvikling, og Panasonic har bestemt ingen interesse i at se Tesla's masterplan bremse op eller køre af sporet.

Hvis du synes det lyder så vanvittigt, at to store industrier i fællesskab, investerer i 50-100 store batterifabrikker i verden, over de næste 10 år - prøv så at sammenholde det med hvor mange boreplatforme, raffinaderier, olietankskibe, rørledninger osv, for ikke at tale og krigsmateriel, der hele tiden må investeres i, for at forsyne verdens nuværende flåde af fossilbiler med flydende brændstoffer.

Det er jo den forretning batteribranchen nu står klar til at overtage.

Hvorfor skulle de dog bruge 20-30 år på det, hvis de kan nøjes med at bruge 10 år?

Og mon ikke ejerne af den nuværende olieindustri OGSÅ har en indlysende interesse i at investere i batterifabrikker - så de i det mindste får deres andel i den forretning, der kommer til at overtage.

Har de råd til at stå udenfor disse investeringer, og ende med at stå tilbage med ingenting?

Så nej - der mangler næppe kapital til en sådan omstilling.

@Søren Lund.

Hånden på hjertet.
Tror du selv på at, der stort set kun sælges elbiler om 10 år.

At det teoretisk godt kan lade sig gøre, er jo ikke samme som at det på nogen måde er realistisk at det sker.

Der findes nogen der er i den helt anden grøft.
https://www.greencarreports.com/news/11141...

Der er også nogen der spår prispres pga. råstof mangel.
https://insideevs.com/hyundai-exec-thinks-...

https://www.greencarreports.com/news/11136...

Også skal elbilssalget også nærmest eksplodere.
https://www.cnbc.com/2017/09/28/us-market-...

Der er gang i batteri produktionen i Kina, men ikke nok til at fjerne ICE fra salgslokalerne i 2025.
https://www.greencarreports.com/news/11128...

VW snakker om massive inversteringer i 40 Giga factory ala Tesla.
Alligevel er deres mål 1.000.000 elbiler i 2025.
Der er langt til 90.000.000.
Og verdens anden største bilfabrikant efter VW, Toyota er end ikke rigtig kommet igang endnu med elbiler

Jeg tror ikke jeg har set en seriøs spiller på EV markedet, der spår ICE's død før efter år 2035.

Så er det ikke et eller andet sted ok at sige, at dem der spår ICE' en død inkl. plugin hybriden, indenfor 5-10 år, ikke har hold i deres forudsigelser, men lever i ren ønsketænkning .
Elbilssalg 2017, ca 800.000 biler.
Elbilssalg 2028 90.000.000 biler

  • 2
  • 2

Nå, så du troede ikke at jeg vidst at det var KIA du hentydede til. Så er der vist noget i det jeg skrev der ikke helt er gået op for dig. Måske derfor du lod som om du slet ikke bemærkede KIAs placering på consumerreports list.
Det skal være god solide europæiske mærker, som vi er vant til fra vores barndom ikke osse? Ellers er det garanteret noget lort . Hakkebøffer med sovs og kartofler om vi må be', ikke noget sær rå fisk her.

Jeg kan godt blive nostalgisk når jeg ser et billede af en fesen beige Morris Marina. Men det er sådan set ikke fordi jeg savner min første bil.

Jovist er det KIA jeg hentyder til. Imidlertid tror jeg at du misser pointen. Det kan da godt være at KIA har færre problemer end mange konkurrenter. Det er til gengæld netop primært det som folk vælger bil efter, i stedet for at at sætte pris på andre værdier. I parentes (vil jeg da lige nævne en mekanikervens erfareringer som oplever at KIA har en forbløffende evne til netop at falde fra hinanden efter garantiens udløb).

Og så underbygger du tydeligvis din afstandtagen fra europæiske bilmærker (bortset fra at mange koreanske KIA både designes og bygges i Europa), ved at fremhæve KIA fra en amerikansk undersøgelse og marked, - deraf min hentydning til amerikansk countrymusik (den fangede du ikke). De ærkeamerikanske GMC, Dogde RAM og Cadillac er taknemmlige at sammenligne sig med kvalitetsmæssig.

Mit ankepunkt er at, og som du netop antyder med din fnysen af mågevinger, at folk enten er overforsigtige med valg af biler, eller også higer de efter de kedeligste modeller.
Lad mig spare os for en postgang her. At eje og køre bil er bortset fra de høje udgifter en fest. Hvad tager man på til en fest? Kansas tøj købt i byggemarkedet? Det er jo som en Toyota meget praktisk. Du kan holde varmen, er til at betale, er slidstærk og du bliver så meget væk i forsamlingen at dine venner end ikke genkender dig.
Sorry - jeg vælger - (rå fisk havde jeg nær skrevet), - spændende biler så langt kontoen rækker, og gerne med mågevinger.

I øvrigt hakkebøffer med sovs og kartofler og bløde løg en herlig spise :-)

  • 1
  • 4

Det kan da godt være at KIA har færre problemer end mange konkurrenter. Det er til gengæld netop primært det som folk vælger bil efter

Ja har man kendt mage. Hvor dum og udannet kan man dog være. Tænke at vælge bil efter hvilken der har færrest problemer med fejl. Man skulle næsten tro, at de havde planer om at anvende den som et stabilt transportmiddel i dagligdagen.

I parentes (vil jeg da lige nævne en mekanikervens erfareringer som oplever at KIA har en forbløffende evne til netop at falde fra hinanden efter garantiens udløb).

Ja for vi ved jo alle, at den mest pålidelige kilde til evidens er anekdoter fra en ven af en bekendt. Langt bede end omfattende omhyggeligt indsamlet statisk data.

Og så underbygger du tydeligvis din afstandtagen fra europæiske bilmærker

Hvor i alverden læser du at jeg tager afstand fra europæiske bilmærker? Nu bliver min Renault Fluence ZE ked af det. Til gengæld kan det være at 2,7 l turbodiesel SUV'en bliver glad. Den er nemlig asiatisk.

De ærkeamerikanske GMC, Dogde RAM og Cadillac er taknemmlige at sammenligne sig med kvalitetsmæssig.

Ja, og mange andre mærker er åbenbart også taknemmelige at sammenligne med. Toyota, Lexus og KIA var top tre i listen over ALLE bilmærker. Kan du så nævne andre mærker, der derfor også er efter KIA på den liste?

med din fnysen af mågevinger

Nu er det så sådan at jeg intet som helt har skrevet om mågevingedøre. For min skyld må folk have mågevingedøre, falkevingedøre, skydedøre, køkkenlåger og kattelemme præcis som de ønsker.

At eje og køre bil er bortset fra de høje udgifter en fest.

Bortset fra hvis man hører til dem, der synes at en bil bare er et transportmiddel, men at det er en fest at se moderne dans eller gå i støvler af slangeskind eller at løbe et marathonløb.

Jeg synes at det er en fest at køre i en elbil, med stilheden og den glidende hurtige respons.
Og så synes jeg iøvrigt at det er en fest at dykke rundt på dybt vand i stimer af store hajer. Men det gør du formodentlig ikke, fordi du er kvindagtig og bare skal smutte tilbage til tebordet.

Hvorfor har du det så svært med at andre folk har et andet syn på biler end dig?

  • 6
  • 1

Havde selvfølgelig overvejet at replicerer på alle elementer i dit indlæg Jens, men denne sidste bemærkning er så meget et selvmål at den må gøre det :-)

Det holder ikke. Nærmest er det bare en måde at få en løgn ud på, så den ikke lyder så slem. At sætte en smiley på i slutningen gør ikke en løgn undskyldelig.
Du bedes forklare dig og bevise din påstand med citater. Ellers kan du passende stikke halen mellem benene og krybe tilbage i mørket under sofaen.

Hvis du vil have mig til med citater at bevise, at du har det svært med at andre folk har et andet syn på biler end dig, så hold dig endelig ikke tilbage. Tråden her er fuld af citater til i den grad underbygger den kendsgerning. Så det skal være mig en ren fryd.
Pas på med ikke på løst grundlag at give dig ind i diskussioner du ikke kan magte.

Hvis du havde overvejet at replicerer på alle elementer i mit indlæg, så synes jeg dælme, at du skulle prøve at se, om det overhovedet er muligt at komme op med modsvar der er meningsfulde. Det ser selvfølgelig pænere bare at lade ane, at man ikke gider.

Bemærk, at det er dig selv der har bragt dig i denne sørgelig og pinlige situation, med dine skriverier om kvindagtighed og lignende.

  • 6
  • 4

@Søren Lund.

Hånden på hjertet.
Tror du selv på at, der stort set kun sælges elbiler om 10 år.


Dan - det har jeg jo ikke påstået.

Jeg hverken kan eller vil udtale mig om hvorvidt andelen er 95, 90, 50 eller 25% om 10 år - da ingen af os jo ved, hvordan verden ser ud om 10 år - ligesom de færreste af os knapt nok anede, at der var noget der hed Tesla, for 10 år siden - og at de i dag har startet en produktion af 500.000 elbiler/år, samt præsenteret en langturslastbil på batteri, som kan matche diesellastbiler, både på trækkeevne og omkostninger.

Det er mindre end 2 år siden, at undertegnede "jubeloptimist" selv kom for skade at udelukke at sådanne lastbiler blev en realistisk mulighed, indenfor det næste årti eller to - så jeg er holdt op med at spå om hvordan el-bilindustrien ser - eller ikke ser ud - ud om 10 år.

Du udelukker derimod kategorisk, med ordet "utopi", at det kan blive 95% og antyder at over 50% ligefrem skulle være realistisk.

Derfor spørger jeg nysgerrigt ind til din konkrete viden, som gør at du kan forudse sådanne grænser (???)

Især fordi jeg selv, som jubeloptimist og professionelt beskæftiget med udvikling af li-ion-batterier (E-PTO) til lastbiler, blev taget så eftertrykkeligt på sengen?

At det indebærer tal, der ser meget store ud, sammenlignet med i dag, gør jo ikke sagen til utopi.

I min verden, er det primært efterspørgsel, der driver den slags udvikling. Hvis efterspørgslen er klart og tydeligt tilstede, så tager det ikke 10 år at opbygge den forsyningslinje, der skal opfylde den.

Gigafactory, med en kapacitet på 35 GWh, kræver en investering på ca 5 mia $, hvoraf Panasonic rejste de 3,85 mia $ ved et enkelt bond sale!

Det er ligefrem småpenge, ved siden af de 40 mia $ som VW annoncerede i November!

3,85 mia $ er ca 6% af Panasonic's årlige omsætning, så de har i princippet intet problem i at investere et sådant beløb, hvert eneste år, hvis efterspørgslen på elbiler sikrer en attraktiv forrentning - og Panasonic udgør sandsynligvis højest 10% af de samlede investorer, der har indlysende interesse i det.

Allerede her har du et investeringspotentiale på 50 x Gigafactory, på kun 5 år, og de konkrete planer er allerede nu omkring 10 x Gigafactory i 2021.

50 x Gigafactory på 5 år, svarer altså til investeringer i omegnen af 50 mia $/år.

Til sammenligning investeres der for 873 mia $/år i olieindustrien (IEA 2015) - primært for at forsyne verdens nuværende personbil-flåde. Hovedparten af disse penge, bliver med andre ord betalt af verdens bilejere - som pludselig ikke længere betaler, hvis de vælger biler med batteri i stedet.

Hvis produktet er tilstede, til den rigtige pris, kan dette i princippet gå ligeså stærkt, som da folk pludselig kun ville købe smartphones frem for traditionelle mobiler med knapper og lille display.

Flere af de store, herunder Samsung, LG, HTC og Sony, indså hurtigt hvad det indebar, og hvad de skulle investeri, hvis ikke de ville køres over af Apple - men Nokia tøvede, så de gik fra at være markedets absolut førende mobil-producent, til nærmest forsvinde, på kun 3 år!

De selskaber, der tøver for længe, med at indse at hvad elbiler er på vej til at gøre ved olieindustrien og fossilbilerne, risikerer præcis samme skæbne som Nokia, måske blot på 10 år i stedet for 3 år.

Så selvom Exxon ikke bryder sig om at erkende det, så kunne det jo meget vel tænkes at en meget stor del af investeringerne i de kommende batterifabrikker, netop bliver taget fra de hidtidige investeringer i olie på 873 mia $/år.

10-15% af disse olie-investeringer, er jo nok til at bygge en komplet forsyningskæde til 90 mio elbiler/år på kun 5 år - hvorefter 70-80% af al nutidig olieproduktion pludselig er irrelevant!

Så spørgsmålet er i min verden kun hvad der pt mangler, før efterspørgslen svinger fra primært fossil-biler til primært batteribiler.

Har du selv et bud på det?

Sammenligningen mellem Tesla 3 og BMW 3, mener jeg selv giver et vink med en vognstang om, hvor vi er pt.

At vi er her nu, skyldes alene at kapaciteten af nye elbilbatterier, er vokset fra 2,4 GW i 2011 til 21 GW 2016, hvilket stort set har halveret prisen på batterier.

Så fra at det for 5 år siden kun var luksusbiler (med tilstrækkeligt batteri) + mellemklassebiler (med stærkt underdimensioneret batteri, som derfor taber rækkevidde om vinteren, og ikke kan trække campingvongne), der kunne sælges til de mest miljø-entusiastiske bilkøbere, og kun på betingelse af markant subventionering ift fossilbiler ......

..... så er der nu elbiler på markedet, med 400 km rækkevidde, som matcher en BMW 330i alle øvrige parametre, men koster det samme at eje og bruge som en gennemsnitlig familiebil - UDEN subventionering!

Hvad gør det ved efterspørgslen?

Tjah - de 520.000, der har forudbestilt en Tesla 3, giver vel et hint. Har en fossilbil nogensinde oplevet så mange forudbestillinger? Bare tilnærmelsesvis?

Og hvad gør det så ved batteriprisen, og dermed efterspørgslen på elbiler, når kapacitet kommer op på 275 GWh i 2021?

Så udviklingen over de indeværende 10 år, hedder altså:

2011: 2,4 GWh
2016: 21 GWh
2021: 275 GWh (aktuelt planlagt kapacitet)

Det er rundt regnet en god 10-dobling, hvert 5 år, eller rundt regnet en 115-dobling på 10 år.

Hvad forhindrer den næste 10-dobling frem til 2026-2028, hvis fossilbiler allerede i 2021, står tilbage, totalt udmatchede på både pris, ydelse, komfort, nærmiljø, klima - og endvidere hjælper den øvrige energiomstilling videre, pga øget lagerkapacitet i nettet - og politikerne derfor trækker den berømte streg i sandet, og forbyder al videre salg af fossilbiler efter 2025 - fordi der ikke længere er en rimelig undskyldning for at tillade dem?

Kapitalen er tilstede (så rigeligt endda).

Råvarerne er tilstede (Tesla og Panasonic lagde en sådan undersøgelse til grund for at starte byggeriet af Gigafactory, og VW (og alle de andre) har jo nok utvivlsomt gjort det samme).

Så hvad mangler, udover at se efterspørgslen tippe til fordel for elbiler?

  • 8
  • 0

Jeg siger bare, at hvis du skal trække din campingvogn op igennem DK, og tilfældigvis i modvind og regnvejr, så kom du nok ikke så langt, ikke engang i en Tesla X, som i parantes bemærket er den eneste bil du kan få med træk.

Jeg har ikke behov forsat trække en campingvogn, så for mig personligt er det da ligemeget, men her i diskussionen går det på om ICE er død i 2028, og der mener jeg at der stadig er nogen der har lyst/behov for at trække en Campingvogn i 2028.


Dan - for nu lige at runde myten om elbiler og anhængertræk af:

Tesla 3 kan fås med træk - som ekstraudstyr - præcis som de fleste andre mellemklassebiler, herunder BMW 3. https://twitter.com/elonmusk/status/716708...

Tesla S kan også fås med træk - hvad enten det er eftermonteret eller ekstraudstyr fra fabrikken, og mange S-ejere benytter det faktisk til hverdag.

Tesla X er født med træk - som standardudstyr - hvilket er mere typisk for en SUV end for en Sedan - men da batteriet er den primære begrænsning, så kan en Tesla S præcis det samme med en trailer som en Tesla X.

Tesla X har med 4WD en fordel på løst underlag, som kun D-udgaven af Model S kan matche - men vi er vel så enige om at de baghjulstrukne Model S og Model 3 overgår enhver forhjulstrukken fossilbil i denne disciplin.

Her lidt eksempler på hvad en elbil kan med trækkrog:

https://gas2.org/2015/03/12/tesla-caught-t...
https://www.youtube.com/watch?v=akONJfTO2W8
https://www.youtube.com/watch?v=__zvRSq-HgE
https://pbs.twimg.com/media/CwAh99CXYAAJ_l...
http://teslaclubsweden.se/wp-content/uploa...

En fossilbil opnår generelt en bedre udnyttelse af motorens potentiale, når den trækker en stor trailer.

Den uudnyttede kapacitet, der gør at den generelt kun har 20% virkningsgrad ved de 98% af kørslen, hvor den ikke trækker en campingvogn, betyder med andre ord at den ekstra effekt, der skal bruges til campingvognen, sker ved op imod 40% virkningsgrad.

Derfor opleves stigningen i effekt- og energiforbrug, betydeligt større for en elbil end for en fossilbil, fordi elbilens virkningsgrad er 80-90%, både med og uden trailer.

Men elbilen har ikke desto mindre rigeligt effekt til at trække vognen - faktisk typisk en hel del mere end fossilbilen - og et batteri på +40 kWh, går ikke i knæ, bare fordi middel-effektforbruget stiger med 50-100%.

Det betyder blot at rækkevidden falder med 33-50%, så en bil med 400 km rækkevidde, kun har 200-270 km med campingvogn.

Så udover at der stadig kun findes 1-2 campingvogne og bådtrailere i verden for hver 100 personbiler - så vil de elbiler, der sælges nu og i fremtiden, stadig fint kunne klare mindst 90% af alle de ture der pt køres med campingvogn.

Tilbage vil der så være 1-2 promille, der savner at kunne køre mere end 270 km om dagen med campingvogn.

Disse gør næppe den store forskel for efterspørgslen på elbiler.

  • 7
  • 0

Dan - for nu lige at runde myten om elbiler og anhængertræk af:

Jeg troede også at model 3 kunne fåes, med anhængertræk, og det kan den måske også, jeg så bare denne video og er nu i tvivl.
https://m.youtube.com/watch?v=V4KsgihLxoU

Fra 3:12 fortælles der om de manglende bære elementer til anhængertræk.
Jeg skal dog ikke afvise at det kommer.

Men det er ikke nok, at der kan købes et anhængertræk til bilen, den skal være typegodkendt til det, ellers kan man kun bruge den som cykelholder.

Der findes anhængertræk til Leaf og i3, men der mangler en typegodkendelse, der f. eks viser hvormeget den. må trække.

Men enig med dig. Der er ingen tekniske hindringer for at en elbil trække endog store laster.
Jeg ser dog stadigt et problem, hvis traileren skal trækkes over store afstande .

Jeg

  • 2
  • 1

Men det er ikke nok, at der kan købes et anhængertræk til bilen, den skal være typegodkendt til det, ellers kan man kun bruge den som cykelholder.


Jeg er nu ikke i tvivl om at, når Tesla lancerer et anhængertræk, som option, så er det naturligvis typegodkendt, og bilen indrettet til at kunne bære det.

Jeg undrer mig mere over at de ikke allerede har annonceret Model 3 som stationcar. Der er uden tvivl mange, som afholder sig fra at bestille Model 3, fordi de behøver en stationcar.

Herunder jeg selv - som dog altid har været, og vedbliver at være, for nærig til at betale afskrivningen på en fabriksny bil - så jeg bliver jo nok ikke selv elbil-ejer, før man har produceret stationcars på batteri i mindst 3 år. ;o)

Men enig med dig. Der er ingen tekniske hindringer for at en elbil trække endog store laster.
Jeg ser dog stadigt et problem, hvis traileren skal trækkes over store afstande .


Det ser jeg egentlig intet problem i. Har man lyst til at tilbringe så meget ekstra tid og energi på motorvejene, at man slæber sin feriebolig rundt over så store afstande, i stedet for at leje en hytte ved destinationen, så har man jo nok også tid til at benytte superchargeren et par gange undervejs, mens familien alligevel skal bespises.

I mine øjne er det dog en sidegevinst ved elbiler, hvis det kan få folk til at opleve det som særligt tungt og energikrævende, at slæbe deres feriebolig rundt ude på motorvejene.

  • 2
  • 1

Du udelukker derimod kategorisk, med ordet "utopi", at det kan blive 95% og antyder at over 50% ligefrem skulle være realistisk.

Jeg må blankt erkende at jeg ikke ligge inde med nogen særlig viden.
Jeg interessere mig for emnet, og læser derfor en del artikler derom.

Dertil er der så også bare at sige, at der er en kæmpe forskel på at dække 95% af markedet og så 50%.
Derfor er det for såvidt ikke modstridende at kalde 50% realistisk og derved for at komme mine modparter noget imøde, men stadig fastholde 95% som utopi.

Om jeg tror på 50% om 5-10år? Nej det gør jeg ikke.
Hvis vi er heldige og alt spiller, kommer vi måske op på 25%.
Men vi får se. Det vil glæde mig hvis jeg tager fejl, og salget er højere

Med hensyn til om der er kapital nok, så er der sikkert nok, men om de vil investere så massivt i batterifabrikker som et 95% mål ligger op til, det tror jeg ikke på.

Der er forskel på kapitalbehovet for at lave mobiltelefoner og så lave biler, og den store forskel på Apple og de andre dengang, var ikke fordi en Iphone var bedre til at ringe, eller at snakke.
Det var fordi Apple tilførte telefonen noget helt andet. Så meget at du ikke køber mobiltelefon idag for at ringe og snakke.
Skulle man drage en parallel til bil verdenen, skal man nok over at snakke selvkørende biler.
Se det er noget der vil rykke markedet.
Problemet for elbilen er her, at den basalt ikke kan ret meget andet end en ICE kan.
At den så på mange måder gør det så meget bedre, er en anden sag.

Det virker meget besnærende, at følge batteri produktionen fra 2011 og 5 år frem, og så fremskrive produktionen fra nu og 5 år frem med samme stigningstakt, men det er lettere at 100 dobble fra 10 til 1000 på 5 år end fra 10mil til 1mia på 5år.

Da BMW i3 kom til Danmark i 2014 til 280.000kr, ca 20.000 mere end en imiev, da troede jeg at den ville bliver revet væk, men istedet den solgte dårligt.

Prøv at kikke på salgstallene for de forskellige lande i Europa. Det er kun de lande hvor der gives tilskud til elbilen, at den bliver solgt, og de er i mængder under 1% af bilsalget.

Folket har ikke tage elbilen til sig, så den store efterspørgsel er der ikke.
Det eneste der kan sparke elbilssalget igang, er nogle politiske virkemidler der gør ICE dyrere.
Derfor har jeg flytte mit fokus væk fra elbilen og over på plugin hybriden.
Man kan sige at en ICE drivlinie ikke gør meget godt i en elbil, men jeg siger at en el drivlinie gør en kæmpe forskel i en ICE.

Så når det nu er ICE der sælger, så skal det da også være med en elektrisk drivlinie, da kan tage måske 80% af slæbet. Merprisen for den elektriske drivlinie betaler sig hjem mange gange i løbet af bilens levetid.

Jeg synes Tesla Model 3 er en fed bil, og den vil helt sikker storsælge, men den kommer vel først til salg i 2019 eller 2020, for der skal lige laves biler til det første 400. 000 forudbestillinger.
Spørgsmålet er så om BMW ikke til den tid har en 340e, med tæt på 20kWh batteri og en el-drivlinie på 200HK ved siden af den 3cylindre turbo der ligger i i8.
Hvis vi regner en batteripris på 1000kr/kWh, så har BMW immervæk 55.000kr at lave deres ICE drivlinie for, og det tror jeg ikke er et problem.
Det er helt sikkert at nogen klart vil foretrække Teslaen, men der vil også være nogen der vælger BMWen.
Spørsmålet er også, hvor stort skal et batteri være, og hvad må det koste, før det giver mere mening at have en ICE motor som rækkeviddeforlænger

Om der også findes en BMW 3e skal jeg ikke kunne sige. Jeg tror måske Tesla stadig er for stærk i det rene elbilssegment, og hvis BMW vil lancere en 3e skal den være konkurrencedygtig.

Jeg ser plugin Hybriden, som en ICE med en elektrisk drivlinie, der gør en I

  • 2
  • 1

Med hensyn til om der er kapital nok, så er der sikkert nok, men om de vil investere så massivt i batterifabrikker som et 95% mål ligger op til, det tror jeg ikke på.


Hvorfor ikke?
.

Der er forskel på kapitalbehovet for at lave mobiltelefoner og så lave biler


Overhovedet ikke.

Risikoen ved at tøve, og så ende med stå udenfor markedet, er præcis den samme.

Kun beløbsstørrelsen er forskellig - men da investeringen i batterifabrikker, kun kræver 10-15% af hvad der investeres i olie - og både olie-, bil- og batteri-industrien, har en afgørende interesse i at positionere sig i et teknologiskift, hvis ikke de skal stå tilbage som tabere, så har det ingen betydning om det drejer sig om 10 eller 100 gange så store investeringer, som Apple og de etablerede mobil-producenter investerede i smartphones.

Smartphones med touch-display, er et indlysende bedre produkt end mobiler med knapper, da de både er billigere at fremstille og har et større og bedre display, så ingen vil længere købe en mobil med knapper og 1" skærm, selvom den holder længere strøm og fylder mindre i lommen.

Nokia troede ikke rigtig på det, så de er her ikke mere!

Elbiler er et indlysende bedre produkt end fossilbiler, fordi de accelererer kraftigere og mere smooth, er nemmere at køre i, larmer mindre, forurener mindre, og er billigere, fordi de er enklere og mindre servicekrævende, så ingen vil længere købe fossilbiler, selvom de kører længere på en tankfuld brændstof.

De der ikke indser det, og går all in i kapløbet om markedspositioner, går samme vej som Nokia!

Dette hvad enten det er olieselskaber, bilproducenter eller batteri-producenter. De taber alle, hvis ikke de får en passende andel i den teknologi, der nu er klar til at overtage markedet.

DERFOR er der lige pludselig konkrete planer om at bygge 10 gange så batterifabrikker, som dem du havde hørt om, for blot et år siden. ;o)

  • 8
  • 0