Antallet af trafikdræbte var rekordlavt i 2015

Antallet af trafikdræbte var rekordlavt i 2015

2015 endte med et historisk lavt antal trafikdræbte ifølge tal fra Vejdirektoratet. »Det viser, at vores arbejde med trafiksikkerhed virker,« lyder det fra transportminister Hans Christian Schmidt.

Med 167 dræbte i trafikken viste 2015 sig som et forholdsvist godt år for trafiksikkerheden. Det viser tal fra Trafikstyrelsen. I april og juli måned var tallet endda under 10.

»Fortsætter den positive udvikling, er der absolut et håb om, at vi kan nå Færdselssikkerheds-kommissionens mål på højst 120 dræbte i trafikken i 2020,« vurderer afdelingsleder for Vejdirektoratets trafiksikkerhedsafdeling Marianne Foldberg Steffensen i en pressemeddelelse fra Vejdirektoratet.

Også rekordår for færrest tilskadekomne

Også i forhold til tilskadekomne blev 2015 et år med lyspunkter. De i alt 289 dræbte og tilskadekomne i december 2015 er således det næstlaveste antal de seneste ti år.

Læs også: Rekord: Kun otte dræbt i trafikken i marts

»Vi har i Vejdirektoratet gjort meget for at forbedre sikkerheden for bilisterne, blandt andet ved at ombygge kryds, etablere hastighedsdæmpende foranstaltninger og i det hele taget gøre forholdene mere trygge og sikre på blandt andet hovedlandevejene. Det arbejde fortsætter vi naturligvis med,« siger Marianne Foldberg Steffensen.

Trafikåret 2015 endte således med et foreløbigt tal på 167 dræbte, hvilket var præcist det samme som det tidligere 'bedste' år, 2012. Oktober blev den eneste måned, hvor tallet landede på mere end 20 dræbte.

Læs også: Markant færre højresvingsulykker

»Det er positivt, at vi har oplevet endnu et år med lave ulykkestal – endda lavere end vi forventede i december. Det viser, at vores arbejde med trafiksikkerhed virker, ligesom bilers øgede sikkerhedsniveau utvivlsomt også har betydning,« lyder det fra transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt (V) i en pressemeddelelse.

Kommentarer (4)

Hvor er det trist at se der stadig dør folk i trafikken i Danmark.

Man kunne gøre så meget mere for sikkerheden. At man samtidig med registeringsnedsættelsen fra 180% til 150% ikke fjernede afgift på sikkerhedsudstyr undrer mig meget.

Stortset alle bilmærker her idag modeller der kan bremse selv hvis der kommer noget ud foran bilen. Men disse systemer skal man stadig betale fuld afgift for. Det er pinligt man ikke får opdateret registereringsafgiften.

Hvor mange penge kunne vi ikke have sparet på at folk undgik at blive invalide i trafikken. Det er meget simple tiltag, få det nu bare gjort!

  • 9
  • 1

Da de blev ændret i 2007:

En ændring af sikkerhedsfradragene:
Fradrag i afgiftsgrundlaget på 2.500 kr. for personbiler med ESP uden aftrapning
Fradrag i afgiftsgrundlaget for airbags nr. 1 og 2 udgår
Nyt fradrag i afgiftsgrundlaget for airbags nr. 5 og 6
Nyt fradrag på 2.000 kr. i afgiftsgrundlaget for personbiler med maksimalt antal stjerner ifølge EuroNCAP test for bilens sikkerhed ved kollission
Forhøjelse af fradrag i afgiften fra på 200 kr. pr. selealarm for op til 3 selealarmer
Afskaffelse af fradrag for indvendigt justerbart højre sidespejl
Reduktion af fradrag for abs-bremser fra 4.165 kr. til 3.750 kr.

  • Kun 2.000 kr i nedsættelse for en 5-stjernet (€-NCAP) sikkerhed.. burde hedde 25-30.000 så vi kunne få mere sikre biler i Danmark!
  • 2
  • 0

Kun 2.000 kr i nedsættelse for en 5-stjernet (€-NCAP) sikkerhed.. burde hedde 25-30.000 så vi kunne få mere sikre biler i Danmark!

Nu indbefatter trafikdræbte altså også cyklister og fodgængere, så før man kaster for mange midler efter måske meget lidt resultat kunne man høste nogen af de lavthængende frugter, nemlig påbud af cykelhjelm.

Dernæst burde der bruges ressourcer på de kendte sorte pletter, samt på et generelt arbejde på at få ændret adfærd, eksempelvis omkring spirituskørsel, mobiltelefoni, samt hensynsløs og aggressiv adfærd i trafikken.

  • 10
  • 1