Ansaldobreda tager endnu en fabrik i brug til at samle IC4
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Ansaldobreda tager endnu en fabrik i brug til at samle IC4

For at speede den fem år forsinkede IC4-produktion op tager Ansaldobreda endnu en fabrik i brug. Fabrikken ligger i Verona.

I forvejen har søsterselskaberne Ansaldo og Ansaldobreda fire tog-, metro- og banefabrikker i Napoli, Reggio Calabria, Palermo på Sicilien og i Pistoia i Toscana.

IC4-togene er hidtil blevet produceret i Pistoia, men fabrikken har ikke magtet at aflevere togene til tiden.

Ifølge DSB's administrerende direktør, Søren Eriksen, er det overordnede problem for IC4-toget den manglende fremdrift i produktionen.

»Det eneste problem med IC4 - og det er stort nok - er, at fremdriften ikke har været tilstrækkelig. Det blev evident allerede i 2003,« siger Søren Eriksen.

Milliarder spildt

Først nu, efter at DSB har stillet sin togleverandør stolen for døren med et ultimatum, føler Ansaldobreda sig presset til at åbne et nyt produktionssted. Den italienske producent har lovet at sætte IC4 i drift med en kadence på et til to togsæt om måneden, lige så snart Trafikstyrelsen har godkendt IC4 som enkeltkørende togsæt.

I forvejen koster forsinkelsen Ansaldobreda, der kører med et trecifret millionbeløb i underskud, enorme summer i renter på de forudbetalte tog, som DSB ikke har fået - skønsmæssigt mellem en og to millioner kroner dagligt.

»Det er et kraftigt incitament for dem til at levere. Men endnu vigtigere er det, at Ansaldobreda med DSB's ultimatum kan risikere, at alle udgifterne - og der er tale om milliarder - reelt er spildt, hvis kontrakten ryger i vasken,« siger Søren Eriksen.

Vognkasserne er produceret

Den fabrik, der nu skal levere IC4-tog, starter ikke produktionen fra bunden. Skallerne, dvs. vognkasserne til IC4- og IC2-togene, er allerede produceret. Nu skal de fyldes ud:

»Der står nogle vognkasser med motorer, nogle med bogier og nogle, der er helt tomme, og som både skal have undervogne, motorer og så videre. Groft sagt er alle elementerne der. Nogle af togene er samlet, nogle er delvis samlet, men tilbage står en ret stor samleopgave,« siger Søren Eriksen.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Som jeg har læst de tidligere udmeldinger vedr. IC4, har historien hidtil (kort sagt) været at "togene er køreklare, de holder bare og venter på godkendelsen".

Men nu ændres historien (som jeg læser det) til at "stumperne er klar til at blive monteret og testet".

Har jeg misforstået noget?

Bjørn

  • 0
  • 0

Så vidt jeg har forstået det - jeg har forsøgt at følge med i de oplysninger folketingets trafikudvalg har fået - så er der leveret 4 eller 5 togsæt som der køres prøvekørsel/test med, der er sejlet et par flere herop (som bare står og bliver opbevaret fordi softwaren til dem ikke er godkendt) og der står et antal helt færdige i Italien.

Men jeg kunne da levende forestille mig at italienerne sætter ekstra blus på nu hvor de kan slippe for trafikstyrelsens (måske til tider overdrevne) krav, og i stedet kan prøvekøre på det lukkede spor i Tjekkiet.

  • 0
  • 0

...at "fremdriften ikke var tilstrækkelig", er det imponerende, at man allerede i 2008 vælger at sætte Ansaldobreda stolen for døren.
Not.

De blandede udmeldinger omkring, hvor meget der er produceret og hvor meget (hvor lidt), der er godkendt, tyder ikke på det store overblik.

  • 0
  • 0