Ansaldobreda-søster skal levere letbane til Aarhus
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Ansaldobreda-søster skal levere letbane til Aarhus

Det bedste bud på et fikst og færdigt letbanesystem til Aarhus Letbane kom fra det schweizisk/ italienske konsortium Stadler/Ansaldo STS, konkluderer Aarhus Letbane I/S.

Man forventer dermed at kunne underskrive kontrakt med konsortiet inden sommerferien og afslutte mere end et års forhandlinger om letbanesystemet.

»Det er en vigtig milepæl for anlægsselskabet og for hele Aarhus Letbane, at vi har fundet det konsortium, som skal levere letbanens transportsystem og tog. Nu kan arbejdet med at anlægge Danmarks første letbane for alvor gå i gang,« siger direktør for Aarhus Letbane I/S Claus Rehfeld Moshøj i en pressemeddelelse.

Aarhus køber samme letbanetog som venskabsby

De aarhusianske letbanetog bliver af samme model, som kører i Lyon og på Bybanen i Bergen, som er Aarhus’ venskabsby. Bybanen blev kåret som verdens bedste letbane i 2011.

Læs også: Milliardaftale: Mere letbane til Aarhus og DTU

Det bliver italienske Ansaldo STS, der leverer systemet, mens Stadler skal producere togvognene. Ansaldo STS leverer en bred vifte af signal- og sikkerhedsteknologier til jernbaner og er også kendt som leverandør på Cityringen og metroen i København.

»Det har været vigtigt for os, at letbanesystemet og togene i Aarhus skal bygge på kendte og afprøvede tekniske løsninger, og det gør Stadlers letbanetog og Ansaldo STS’ letbanesystem. At de to virksomheder ydermere kender og har erfaring med skandinavisk design og vores specielle vejrforhold er blot et ekstra plus,« siger Claus Rehfeld Moshøj med henvisning til, at Ansaldo STS har drevet virksomhed i Danmark i 20 år.

Usædvanligt samarbejde

Ansaldo STS er ikke at forveksle med AnsaldoBreda, som har leveret IC4-tog til DSB. De to selskaber er uafhængige søsterselskaber og en del af transportenheden i den italienske industrikoncern Finmeccanica.

Normalt indgår de to virksomheder i samme konsortium, men denne gang er signalproducenten Ansaldo STS gået i partnerskab med en anden producent af rullende materiel, schweiziske Stadler, om et bud på den aarhusianske letbane. Et valg der ifølge Claus Rehfeld Moshøj er klogt.

»De har valgt at gå sammen med Stadler. De har formodentlig tænkt, at Ansaldobreda qua IC4 har en meget kompliceret historie i Danmark, der også har kørt over mange år efterhånden. Derfor var deres valg af en anden samarbejdspartner uden tvivl klogt,« siger direktøren.

Læs også: Ansaldobreda-klon i finalen om at levere letbane til Aarhus

Det valgte samarbejde løb da også med aftalen foran snuden på de to øvrige prækvalificerede tællende den spanske infrastruktur-udvikler OHL sammen med Vossloh og Alstom Denmark i konsortium med Alstom Transport. Og Claus Rehfeld Moshøj har kun roser tilovers for det usædvanlige konsortium:

»Ansaldo STS er jo globalt anerkendt for sine evner til at levere effektive og sofistikerede signal- og sikkerhedsteknologier til metro- og letbaner, et godt eksempel er jo den københavnske metro. Og inden for rullende materiel er Stadler jo også ekstremt anerkendt,« siger han.

Klar til afgang om tre år

Den aarhusianske letbane skal senest være klar til fuld passagerdrift ved årsskiftet 2016/2017.

Letbanen i Aarhus skal bindes sammen med de eksisterende lokalbaner til Grenå og Odder. Det betyder, at der skal lægges nye spor på blandt andet havnen og ved banegården. Derfor tager kommunen udgangspunkt i anlæg af 16 kilometer nye spor, selv om det kun giver 12 kilometer ny letbanestrækning.

Læs også: Kæmpe ekstrabevilling redder kuldsejlet Aarhus-letbane

Den totale anlægssum kan løbe op i 3,3 mia. kr., hvoraf 1,9 milliarder finansieres af staten og kommunen, mens de resterende 1,4 milliarder skal finansieres over den almindelige drift, gennem tilskud og billetindtægter.

De statslige midler bidrager til investeringen i faste anlæg til infrastruktur, mens Aarhus Kommune og Region Midtjylland står for udgifterne til drift, værksted og rullende materiel i form af 23 togsæt.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Da jeg læste at AB ikke skal levere togene var det kun det halve af kaffen jeg fik i den gale hals.

  • 13
  • 2

Også her (det med kaffen) - og nok fornuftigt, at Stadler skal producere togvognene, så det ikke ender som i Göteborg og Oslo jf. Ingeniørens artikler om ubrugeligt materiel dér.

Derudover: 3,3 mia er da en slat penge - især når en del af banen allerede eksisterer.

Nu så jeg så at Købehavns Kommune har etableret end dog meget brede busbaner i Lyngbyvej-Nørreport-korridoren. Til en pris af det jeg får til ca. 140 mio. kr for lidt over 2 km.

Jeg håber stærkt at der er trafikøkonomer, der på sigt regner på efficiensen af disse tiltag, for det er to (politisk) konkurrerende tilgange, der ikke er videre foreneligt (plaskravet vel lavere ved letbanen).

De københavnske busbaner virker umiddelbart som en meget dyr løsning pr. personkm: Er der nogle her, der har set cb-analyser af dette projekt?

  • 9
  • 0

Hvad er fordelen ved en letbane, hvis det at anlægge den er 3 gange så dyrt end en dedikeret busbane (har ingen hold i tallene, kun rent gæt)?

En letbane kan vel have 3 gange så mange passagere i forhold til chauffør, men man kan ikke lige omlægge ruten hvis man vil.
Busser er vel også mere fleksible selv når man skal skalere op?

  • 6
  • 3

alle nabolande har ikke hadt succes med ansaldobreda og danmark har heller ikke. men vi bliver ved med at give større og større ulandsbistand, mens vores egne borgere mister jobbet og bliver opkrævet større og større skatter og afgifter SUK

  • 9
  • 6

Man kan læse på deres nyhedsside, at de indkøber to togtyper: En til "fortrinsvis" Grenå-Aarhus, og en til Odder-Skejby-Lystrup. Det virker umiddelbart underligt at have to slags på så ens opgaver. Det bliver spændende at se om det bliver en helgardering, eller om det betyder dobbeltarbejde med at tilpasning og oplæring.

Men rart at se, at der er valgt togtyper, der allerede findes i drift. Måske endda i lignende omgivelser?

  • 6
  • 0

Læs lige artiklen inden du kommentere, det er Ansaldo STS og ikke Ansaldo Breda der skal leverer letbanen.
Redaktøren burde i øvrigt også læse artiklen, overskriften er fejlagtig, det bliver schweiziske Stadler der skal levere letbanetog.

  • 7
  • 2

3,3 milliarder for at udskifte by busser med en letbane??? Det kunne vel sagtens byttes til gratis buskørsel til alle i Aarhus de næste 30 år. Lidt vanvittigt synes jeg.

  • 6
  • 4

"Normalt indgår de to virksomheder i samme konsortium, men denne gang er signalproducenten Ansaldo STS gået i partnerskab med en anden producent af rullende materiel,"

Lad mig gentage.... "partnerskab med en anden producent "

Meget vel muligt at der er en sund og usund del af AB.

  • 5
  • 1

at give det bedste bud, hvis det er underlødig kvalitet man leverer og har satset på gode forhandlere i stedet. Man må sige at det ser ud til at tvangsudlicitering har fejlet groft i flere tilfælde. Ikke at det nødvendigvis var bedre førhen...

  • 0
  • 5

Danskerne er for dumme og lærer intet af hverken andres eller egne fejl, ligeså snart, at navnet Ansaldo bliver nævnt, så burde samtlige alarmklokker bimle og bamle, hvem, udover det godtroende folkefærd i nord, tør sætte sin underskrift på en kontrakt, om levering af tog fra den skandaløse IC4 leverandør jeg tillader mig at ryste på hovedet og tænker bare, at så bliver vi igen ladt i stikken, de uansvarlige der har bestilt toget, de kører jo nok aldrig selv med den slags.

  • 5
  • 7

Det er bestemt positivt at Ansaldo Breda holdes udenfor denne gang, men finder det stadig foruroligende at andre dele af Finmecanica (dvs. Ansaldo STS) for del i så dyrt et projekt. En koncern der har været ansvarlig for den største skandale i dansk transporthistorie, burde være bandlyst for evigt. Men mon ikke der skal en 5-6 skandaler af IC4 størrelsen på bordet, før vi lærer nogen som helst.

  • 9
  • 2

foruroligende at andre dele af Finmecanica (dvs. Ansaldo STS) for del i så dyrt et projekt


Det er det samme firma der skal tjene på os dumme Danskere - igen

Ja, heldigvis. Ansaldo STS har også stået for Københavns Metro som er en letbane under jorden - og hvordan er det nu den kører? Nåh jo, den kører jo egentlig meget godt. Tunneler er bare ret dyre at bygge.

Når så ovenikøbet schweiziske Stadler (som har erfaring med både alpesne og norsk salt) skal stå for vognene, så er der såmænd ikke grund til at tvære IC4-bitterheden ud over et vilkårligt projekt.
De steder det er gået skævt er pga. vognene, ikke styresystemet.

Noget helt andet er at Letbanen påvirker diskussionen om Ny Aarhus Lufthavn. Da både Aalborg og Billund nu får bane direkte til sine lufthavne, vil det være et ubetinget krav at ny lufthavn får mindst Letbane og helst regionalbane ligeså tæt på for at kunne konkurrere.
Både Låsby og Thomasminde ligger passende for hver sin Letbane, men ikke ved fjernbanen.
Der var ikke økonomi i at forlænge motorvejen eller lægge skinner til Tirstrup.

Tør Aarhus trække den store tegnebog op for at investere i fremtiden?
Hvor langt vil man tænke frem, og hvilke områder kan og vil man byudvikle for at betale investeringerne?

Forslag http://www.sanderjensen.dk/wp-content/uplo...
Analyse på vej http://www.aarhusportalen.dk/nyheder.asp?A...

  • 9
  • 2

Det kunne det ikke. Århus Sporveje omsatte for 485 mio. sidste år, så det rækker kun til godt 7 år. Og gratis busser løser jo heller ingen trafikproblemer, tværtimod.

  • 4
  • 0

Uden at komme nærmere ind på valget af Ansaldo og Stadler, kunne det være interessant at grave i kriterierne for valget af konsortie.

Med tiggergangen til politikerne in mente, og det faktum, at Aarhus er den første letbane herhjemme, kunne man godt frygte, at Aarhus Letbane havde vægtet anskaffelsesprisen meget højt - og dermed vægtet driftsomkostninger, kvalitet og produktsikkerhed lavt.

Kunne være interessant at, se om Ansaldo/Stadler kun er det billigste bud her og nu, eller om de også tilbyder den højeste kvalitet.

  • 2
  • 0

Hvad er grunden egentlig til, at man investerer i 2 forskellige letbanetog? Jeg kan kun læse mig til, at man har valgt 2 forskellige, da man ønsker højere hastighed på de tog der kører til Grenaa.

Men hvad er så grunden til, at de tog med højere hastighed ikke kan køre "langsom bykørsel"?

Uanset hvad, skulle man jo mene, at det er billigere og nemmere kun at have én slags materiel.

  • 3
  • 0

Fremfor at optage den allerede begrænsede plads vi har på landjorden, burde man ikke have set nærmere på monorail's ala. de der forventes implementeret i Israel? - bare en tanke.

  • 0
  • 2

Man kunne sagtens bruge det samme tog begge steder. Jeg så det for mange år siden i Tyskland, på en bane mellem Chemnitz og Neukirchen her kørte der en Region Shuttle fra Siemens. Den fungerede som almindeligt tog til den nåede bygrænsen til Chemnitz hvorefter den kørte som letbane.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten