AnsaldoBreda får millionregning for rustne sporvogne i Oslo
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du både vores brugerbetingelser og at Mediehuset Ingeniøren og IDA group ind i mellem kontakter dig angående events, analyser, nyheder, tilbud etc. via telefon, SMS og e-mail. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

AnsaldoBreda får millionregning for rustne sporvogne i Oslo

AnsaldoBreda kommer til at hænge på den over 17 millioner kroner store regning fra sidste års sporvognsfadæse i den norske hovedstad, Oslo. Det står klart efter forhandlinger mellem den italienske togproducent og Oslo Vognselskab, skriver norske Aftenpostens lokalnyhedsside Oslo By.

I slutningen af april 2013 blev Oslos 32 sporvogne af typen SL95 fra AnsaldoBreda taget ud af drift på grund af omfattende rustskader. I stedet blev der hen over sommeren indsat busser på ruterne. Regningen fra Oslos offentlige trafikselskaber løb op i 19,5 millioner norske kroner, svarende til 17,7 millioner danske kroner. Deraf udgør tabte billetindtægter omkring 3,6 millioner norske kroner.

Læs også: Regning pr. rusten Ansaldobreda-sporvogn: 3 millioner kr.

»Til sidst blev vi enige om, at der er tale om et garantikrav, der er omfattet af den aftale, vi har med dem (AnsaldoBreda, red.). Vi har også brugt en del tid at afklare omfanget af de økonomiske virkninger af begivenheden sidste år,« siger Erik Lund, administrerende direktør for det kommunalt ejede Oslo Vognselskab, der ejer sporvognene og leaser dem ud til transportmyndigheden Ruter.

Oslos sporvogne fra AnsaldoBreda, der som bekendt også har leveret DSB's fejlfyldte IC4-tog, har skabt store problemer siden anskaffelsen af de første vogne i 2000. Leverancen af sporvognene var fra starten forsinket fra fabrikkens side, og siden har undersøgelser vist, at vognene er begyndt at ruste, og at der er opstået revner i hjulakslerne.

Læs også: IC4-leverandør spreder kaos på jernbaner i hele verden

I 2013 mundede en omfattende teknisk gennemgang af Oslos sporvogne fra AnsaldoBreda ud i anbefalingen om at skrotte de problemramte vogne, selv om de på papiret endnu havde mere end 20 års restlevetid.

»Vedligeholdelsesomkostningerne ved SL95-vognene er sandsynligvis de højeste i hele Europa og ligger langt over selv meget ældre letbanemateriel. Hver eneste kørte vognkilometer koster Oslo 47 kr. i vedligeholdelsesomkostninger. Det er fire gange højere end gennemsnittet i Europa og vil fortsætte med at øges, hvis man vælger at holde fast i SL95-materiellet,« lød det i rapporten.

Anbefalingen om at skrotte SL95-vognene stemte overens med holdningen hos et stort flertal i Stortinget og i Oslos bystyre.

Læs også: Oslo siger stop: Skrotter 32 sporvogne fra Ansaldobreda

Erik Lund fra Oslo Vognselskab fortæller til Aftenposten, at forhandlingerne med AnsaldoBreda er forløbet godt.

»Vi oplever, at fabrikanten har taget et reelt ansvar gennem hele processen. Det vigtigste for os har været at bringe sporvognene hurtigt tilbage i trafikken. Allerede efter et par timer var italienerne på plads i Norge med ingeniører. Det betød, at sporvogne var ude af trafikken i relativt kort tid,« siger han.

Ingeniøren og Aftenposten har uden held forsøgt at få en kommentar fra AnsaldoBreda.

Læs også: Ansaldobredas sporvogne ruster op efter få år på svenske veje

Kommentarer (13)

Altså her er det DSB, der skal betale Ansaldo ekstra for Ansaldos fejl. Hvordan har man gjort i Norge?

I Holland/Belgien blev de også bare sure og leverede lortet tilbage, da de ikke kunne køre. Hvordan skriver man kontrakter i DK? Er det sådan en blankocheck?

  • 22
  • 0

»Vi oplever, at fabrikanten har taget et reelt ansvar gennem hele processen. Det vigtigste for os har været at bringe sporvognene hurtigt tilbage i trafikken. Allerede efter et par timer var italienernes på plads i Norge med ingeniører. Det betød, at sporvogne var ude af trafikken i relativt kort tid,«

"Regningen fra Oslos offentlige trafikselskaber løb op i 19,5 millioner norske kroner, svarende til 17,7 millioner danske kroner. Deraf udgør tabte billetindtægter omkring 3,6 millioner norske kroner."

En verden til forskel fra herhjemme, ikke sandt.

  • 14
  • 0

I Norge har de jo ikke taget ansvaret for vognene, mod at få kompentation som DSB gjordet det her hjemme.
Det er nok def den største fejl ang IC4 ligger i DK.

  • 12
  • 0