Ansaldobreda brugte træklodser til at bygge IC4

Ansaldobreda har i et enkelt tilfælde brugt træklodser til at bære dele af IC4-togsættet. Det fremgår af Rigsrevisionens rapport om skandaletogene, der blev offentliggjort onsdag.

Rigsrevisionen gennemgår forløbet, fra DSB underskrev forliget med den italienske togleverandør i 2009 og frem til i dag. Særligt i starten var de togsæt, DSB modtog og har forpligtet sig til selv at opgradere, af rystende kvalitet.

Læs også: Rigsrevisionen: DSB fejlvurderer IC4-opgave groft - Transportministeriet svigter tilsyn

Ifølge rapporten begyndte Ansaldobreda at levere serieproducerede IC4-togsæt fra april 2010. Inden forliget i 2009 var kun de håndbyggede, såkaldte NT-togsæt nået frem til Danmark sammen med et enkelt eksemplar fra serieproduktionen. Det var dog stærkt fejlbehæftet. Det blev ikke bedre, da italienerne skruede op for produktionen.

'Fejlene var så graverende, at DSB vurderede, at togene måtte repareres, før DSB kunne begynde at gøre togsættene færdige. Desuden ville fejlene, hvis de ikke blev repareret, reducere togenes driftsstabilitet, når de blev indsat i passagertrafikken,' skriver Rigsrevisionen.

Læs også: Nye IC4-problemer - italienernes lodde-teknik er helt til rotterne

Der var både tale om 'gennemgående fejl' på alle togsættene, hvoraf en del har været kendt. Men der var også, hvad revisorerne kalder 'individuelle fejl'. Til den kategori hører togsættet med træklodser i den bærende konstruktion. Men den rummer også vognkasser, der blev leveret skæve.

Fejlene gjorde, at DSB forsøgte at nægte at overtage togene. Men DSB havde forpligtet sig til at tage imod dem, ombygge dem og forbedre dem, så de kunne komme ud på skinnerne med passagerer, hvis blot de var i samme stand som det første, serieproducerede togsæt.

Læs også: Rigsrevisionen afslører ny gigant-brøler i IC4-kontrakt

DSB måtte derfor hurtigt indføre en ny inspektion, 'Pre Production Inspecition', navngivet på den måde, fordi DSB som togproducent selv skulle færdiggøre togsættene. Samtidig forsøgte ledelsen at tale italienerne til rette: 'at påvirke Ansaldobreda til at levere tog med færre fejl,' som Rigsrevisionen formulerer det.

I marts sidste år havde DSB inviteret Ansaldobredas administrerende direktør til Århus for vise ham 'den dårlige kvalitet af de leverede togsæt'. Det endte med en aftale om, at DSB skal informere italienerne om gentagne fejl.

Læs også: DSB om IC4-tog: De skal bare have et stort serviceeftersyn

'DSB skal informere og vende tilbage med specielle instruktioner samlet i en kvalitetsmanual til AnsaldoBreda, når bestemte fejl og mangler ved PPI'erne viser sig at være et gentagende problem,' står der i Rigsrevisionens rapport.

Det har hjulpet, fastslår DSB. Således krævede det over 1.600 håndværkertimer at reparere fejlene på det dårligste togsæt sidste år, mens de seneste togsæt har kunnet nøjes med en overhaling i cirka 200 timer.

Til gengæld har Ansaldobreda så leveret togsættene langsommere end aftalt i forliget. I april, hvor Rigsrevisionen stoppede med at indsamle data, var der leveret 47 IC4-togsæt, 15 færre end planlagt, og fire IC2-togsæt, 10 færre end planlagt.

Læs også: Politikere sender DSB til Italien efter nye IC4-penge

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Efterhånden som IC4 skandalen udvikler sig, skal der meget til før man bliver overrasket over både DSB og Ansaldo - alting har åbenbart været muligt for Ansaldo - og DSB har været lette at tage rø... på.

Forliget i 2009 var åbenbart ikke det papir værd som Søren Eriksen havde skrevet under på - ihvertfald kunne DSB ikke nægte at tage imod hverken skæve eller ubrugelige togsæt - Ansaldo kunne blot bygge og levere uden at tænke på den håndværksmæssigt kvalitet.

Gad vide hvorfor Søren Eriksen måtte helt til Grønland for et nyt job.....

  • 0
  • 0

'Pre Production Inspecition', navngivet på den måde, fordi DSB som togproducent...

  • noget tyder på, at [b]leverandøren[/b] osse har stået for bemeldte 'navngivning'! :)
  • 0
  • 0

Der var både tale om 'gennemgående fejl' på alle togsættene, hvoraf en del har været kendt. Men der var også, hvad revisorerne kalder 'individuelle fejl'. Til den kategori hører togsættet med træklodser i den bærende konstruktion. Men den rummer også vognkasser, der blev leveret skæve.

... træklodser i den bærende konstruktion. og skæve vognkasser.

Hvornår begynder de at bruge polyfilla?

Det er dog den værste gang klamp jeg nogensinde har hørt om - AB er helt vildt inkompetente. Jeg vil mene at jeg har meget god grund til at tro at AB er ude af stand til overhovedet at levere et kvalitetsprodukt.

Jeg synes at det ville være passende at hænge hver eneste af ABs mest graverende klamphugger fejl ud til offentligt skue på internettet - egentlig noget DSB kan true med hvis ikke AB ikke meget hurtigt slipper slanterne for de ikke leverede tog.

DSB, Trafikministeriet, og Folketinget kan sagtens tillade sig at hænge AB ud på nettet for at være den værste klamphugger af alle togkonstruktører i hele verden.

At AB så ikke vil være togkonstruktør for os igen nogensinde kan vi kun være glade for.

  • 0
  • 0

Hvem fanden fik dog denne vanvittige idé at bestille tog hos en italiensk producent, og ydermere lige netop et tog som er så specielt, pga. at DSB skal have opfyldt alskens krav.

Det er utroligt at man bliver ved med at høre om hvor fejlbehæftede disse toge er, og alligevel er der ikke nogen der tager noget reelt ansvar for denne katastrofe for de danske skatteydere.

Det er virkelig skræmmende at DSB ikke har indset, at dette tog er lysår bagud. Og bliver ved med at kaste penge efter det.

Håber snart at der er nogen der tør sige stop!

  • 0
  • 0

[quote]

Jeg synes at det ville være passende at hænge hver eneste af ABs mest graverende klamphugger fejl ud til offentligt skue på internettet - egentlig noget DSB kan true med hvis ikke AB ikke meget hurtigt slipper slanterne for de ikke leverede tog.

  • hvorfor kaste gode penge efter dårlige?[/quote] Lige præcis det skrev jeg i en anden tråd, så du antager tydeligvis alt for meget om det jeg ikke har skrevet.

Jeg har ikke skrevet at DSB skal reparere togene. Det eneste der skal ske er at AB skal yde erstatning for de ikke leverede tog, hvis DSB har betalt. Dertil også erstatning for det klamp der er leveret, hvis det på nogen måde er muligt.

Derefter skal IC4 arkiveres lodret/sælges som skrot.

  • 0
  • 0

Hvem fanden fik dog denne vanvittige idé at bestille tog hos en italiensk producent, og ydermere lige netop et tog som er så specielt, pga. at DSB skal have opfyldt alskens krav.

Jeg kan huske da jeg for snart 10 år siden fortalte en italiensk bekendt at vi bestilte tog i hans hjemland. Han grinte højt og sagde at det gjorde de ikke engang selv, de køber tysk.

  • 0
  • 0

At AB så ikke vil være togkonstruktør for os igen nogensinde kan vi kun være glade for.

Kan vi være sikre på det? EU-reglerne omfatter mig bekendt ikke sund fornuft. Eneste reelle håb for transportsektoren er vel, at AB ophører med at eksistere.

  • 0
  • 0

Det er igen tid til at gentage.

Vi skal have bagmandspolitiet ind i sagen. Forligspartiernes rolle skal efterforskes. Det skal afklares hvem der betalte penge for at Ansaldo fik ordren. Hvem sørgede for at AB's bud ikke "kunne komme i betragtning." Hvem i Italien betalte hvem i Danmark for at DSB pludselig skulle være leverandør.

Jeg glæder mig til at se hele lortet ryge i luften og nyder at læse artikler som ovenstående. Mange detaljer. Rigtigt "fiberrig" journalistisk mellemmad. En gang flot smørrebrød i stedet for det sædvanlige verbale wienerbrød de serverer elsewhere. Thanks Item.

  • 0
  • 0

Ansaldobreda brugte træklodser til at bygge IC4

BRIO-tog er da også langt bedre og billigere end AnsaldoBreda tog og så ruster de ikke.

  • 0
  • 0

BRIO-tog er da også langt bedre og billigere end AnsaldoBreda tog og så ruster de ikke.)

Nej - men der kan gå borebiller i dem

  • 0
  • 0

Det er dog den værste gang klamp jeg nogensinde har hørt om - AB er helt vildt inkompetente.

Jeg vil nu mene at beslutningstagerne i DSB er endnu mere inkompetente. DSB skulle ALDRIG under nogen omstændgiheder have underskrevet et forlig om at modtage ufærdige tog for selv at sætte dem i stand, når de allerede den gang vidste hvor håbløs kvaliteten var. Det er simpelthen den største skandale i hele IC-4 skandaleforløbet. Alle her på Ing.dk var allerede den gang rystede over at DSB overhovedet kunne drømme om at indgå sådan et forlig, om de så fik 50 % nedslag i prisen. Det var allerede den gang helt åbenlyst, hvor håbløs stand de leverede to var i og så indgik DSB gud hjælpe mig et forlig om at modtage diss skrotbunker. Allerede den gang sagde man at det eneste rigtige var at annulere hele ordren den gang for kontraktbrud, da AB ikke var i stand til at levere det lovede. Set i bagklogskaben klare lys i dag, viser det sig stadig at det havde være den enseste fornuftige løsning. Om de så ikke kunne få tog andre steder fra de næste 15 år, så havde det stadig været den bedste løsning. IC4 står jo alligevel bare og ruster op i Århus når der ikke lige er DSB-medarbejderer der spilder endnu mere tid og endnu flere penge på at sminke de dødfødte tog. De kommer ikke ud at køre hurtigere end det ville have tagt at få andre diseltog, hvis nogen tog beslutningen den gang eller alternativt elektrificere alle hovedstrækninger og købe elttog havde også været hurtigere. AB pisser DSB op og ned af ryggen, fordi DSB ikke gør noget seriøst ved det og aldrig har gjort.

  • 0
  • 0

Eneste reelle håb for transportsektoren er vel, at AB ophører med at eksistere.

Nogle af AB's tog er gode nok - f.eks. har de bygget den føreløse Metro. Der har ikke været tilsvarende problem med kvaliteten. Noget tyder på, at DSB har valgt et "antiktog" i AB's togkatalog, uden at være opmærksom på dette. Og de bliver så overrasket, når de får et håndbygget 1:1 tog, som er bygget på træklodser. Måske, skulle de i stedet være lykkelige for, at italienerne gad at bygge toget. så billigt. Normalt koster det ekstra.

  • 0
  • 0

af ferrari toget... i det mindste findes det da på forsiden hos ansaldo ballade:

http://www.ansaldobreda.it/

  • vist med en baggrund, hvor der er vindmøller og elektrificering. skal man grine eller græde, over sådan en sløv crappy diesel hakker, hvor pantografen iøvrigt mangler for hybrid drift ala ic3+ir4...

det er nu ikke alle tog de køber i tyskland, senest har de købt AGV i frankrig: http://www.ntvspa.it/en/nuovo-trasporto-vi...

  • 0
  • 0

[quote]Eneste reelle håb for transportsektoren er vel, at AB ophører med at eksistere.

Nogle af AB's tog er gode nok - f.eks. har de bygget den føreløse Metro. Der har ikke været tilsvarende problem med kvaliteten. Noget tyder på, at DSB har valgt et "antiktog" i AB's togkatalog, uden at være opmærksom på dette. Og de bliver så overrasket, når de får et håndbygget 1:1 tog, som er bygget på træklodser. Måske, skulle de i stedet være lykkelige for, at italienerne gad at bygge toget. så billigt. Normalt koster det ekstra.[/quote]

Var der ikke noget med at dørene faldt af metrotogene?

  • 0
  • 0

Hahahahaha! Jeg har ødslet nok med kommentarer til dette emne. Grinet skal understrege det helt igennem latterlige inkompetente niveau som de pre-skole individer har ført i denne sag. For pokker det er pinligt!

  • 0
  • 0

Ansaldobreda brugte træklodser til at bygge IC4

Hvorfor, er de så ingen de har pillet dem ud endnu, - Italiensk træ, er måske ikke noget værd? ;)

  • 0
  • 0

Det er vigtigt at forstå syd europæisk arbejds mentalitet, inden man begiver sig ud på eventyr i denne del af verdenen. Man har generelt et 50/50 system, hvor man bruger halvdelen af tiden på at forklare hvorfor det man lavede i den anden halvdel ikke lever op til forventningerne.;-) Det kommer der ikke en dansk stats funktionær og laver om på, men han må have det i sine kalkulationer fra første dag. I Danmark er man vant til konsensus søgning og her i syden er man vant til topstyring om det så betyder at jeg laver fejl, så længe min overordnede ikke har fortalt mig at jeg ikke skal lave den. Derfor skal man vinde venskabet med de mennesker der har ansvaret så de ikke betragter dig som en pain in the a... Derefter kan man få de utroligste ting til at ske. For her er man samtidig fleksibel.

  • 0
  • 0

Man græmmes over alle de fordomme mod Italien der udspredes her - fejlen ligger i DK. Man havde ikke øjnene på bolden og lod dem køre friløb for længe. Manglende styring og manglende evne til at sige fra tilbage i 2003.

  • 0
  • 0

[quote]Ansaldobreda brugte træklodser til at bygge IC4

Hvorfor, er de så ingen de har pillet dem ud endnu, - Italiensk træ, er måske ikke noget værd? ;)[/quote]

Det rene pindebrænde som jeg selv har bandet over mange gange. Det var paller, godt nok i standardmål, men træet var 10 x 80 mm og klodserne 80 x 80, og de var samlet med glatte søm, ikke engang kamsøm. 1-1,5 t dødvægt på hver, var truckføreren ikke pinligt ædru eller arbejdede langsomt var halvdelen af pallerne knust når vi modtog dem, vi omladede også konsekvent de produkter der skulle på pallereoler.

Ingen sender vel de gode gamle EUR-paller til Italien da de ville forsvinde sporløst :o(

  • 0
  • 0

.... alting har åbenbart været muligt for Ansaldo - og DSB har været lette at tage rø... på. ...

Der er alt for mange Jura-studenter rundt omkring, især på ministersiden!

Man glemmer at en stat råder over magtmidler langt ud over hvad der tilfældigvis står i en kontrakt mellem to firmaer; måske var det på tide at bruge nogen få af dem: Nationaliser DSB, fyr hele ledelsen på gråt papir, riv kontrakten i stykker og sælg IC4 til skrot.

Problemet er både De Radikale og "De Liberale" er bange for at komme til at genoplive nationalstaten, så diesel-hørmeren skal på skinner lige meget hvad!

  • 0
  • 0

[quote] .... alting har åbenbart været muligt for Ansaldo - og DSB har været lette at tage rø... på. ...

Der er alt for mange Jura-studenter rundt omkring, især på ministersiden!

Man glemmer at en stat råder over magtmidler langt ud over hvad der tilfældigvis står i en kontrakt mellem to firmaer; måske var det på tide at bruge nogen få af dem: Nationaliser DSB, fyr hele ledelsen på gråt papir, riv kontrakten i stykker og sælg IC4 til skrot.

Problemet er både De Radikale og "De Liberale" er bange for at komme til at genoplive nationalstaten, så diesel-hørmeren skal på skinner lige meget hvad![/quote]

Spørgsmålet er så, om det hjælper at nationalisere DSB.

Jeg tror, at det vigtige er, at lære af fejlen og sikre, at der ved store offentlige indkøb, er flere uafhængige instanser, der godkender såvel den juridiske side af handlen, som den tekniske.

Uanset, om det er IC4 tog, eller sygehuse, så er stor risiko, hvis kontrakten er skruet forkert sammen, og hvis der ikke er gjort et grundigt forarbejde, for at sikre, at det købte også er af teknisk høj kvalitet. Det vigtigste, er trods alt den tekniske kvalitet, og ikke udseendet.

  • 0
  • 0

"Selvstændig" er netop problemet. Den 100% statsejede "selvstændige" virksomhed er en "innovation" fra 1990'erne dengang hele infrastrukturen skulle på aktier og sælges, men så fik man en bedre ide: Man kan derved omgå loven om offentlighed i forvaltningen, men man har ubegrænset finansiering til alle mulige julenumre via "hovedaktionæren", skatteyderne.

Derfor løber tingene af sporet.

  • 0
  • 0

En nationalisering af DSB kan godt begrundes. Primært, fordi at regnskabet i et nationaliseret DSB, skal opgøres på anden måde.

Som DSB er skruet sammen nu, så gælder DSB's regnskab kun DSB.

Hvis DSB nationaliseres, så skal regnskabet gøres op i større samfundsmæssigt perspektiv.

  • 0
  • 0

[quote]"Selvstændig" er netop problemet. Den 100% statsejede "selvstændige" virksomhed er en "innovation" fra 1990'erne dengang hele infrastrukturen skulle på aktier og sælges...

Er DSB på aktier? Hvor mange ejer du? DSBs bestyrelse er udpeget af Trafikministeriet, subsidiært folketingets trafikudvalg. Bestyrelsen hyrer topadministrationen i DSB, herunder den administrerende direktør. "Selvstændigheden" består i at bestyrelsen isolerer driften fra direkte politisk indblanding i driften. Det bliver ikke meget mere nationaliseret med mindre man vil have Berlusconi-tilstande. DSB er end ikke i nærheden af DONG eller især Postdanmark tilstande.

Det er da utroligt at så banele forhold ikke står enhver klart.[/quote]

Regnskabsmæssigt betragtes DSB som selvstændig enhed.

  • 0
  • 0

@Alf, det er desværre ikke fordomme med den dårlige arbejdsmoral og kvalitet i Italien. Jeg har en kammerat som har boet i Italien i en del år og hans indtryk er at det på rigtigt mange områder hører mere til Nordafrika end Europa. Og det er helt normalt at italienske firmaer starter ud med en meget lav pris og leveringstid og så trækker det og får kunden til at "binde" sig ved at have ofret så meget at der næsten ikke er andet at gøre end at fortsætte. Og mht. kvaliteten så har jeg i forbindelse med et tidligere arbejde oplevet det inderste af IC4 togene og det er rystende så ringe det er: - Paneler som gaber og for at forhindre det så limes de på plads med fugemassen - Kabler i tavler som sidder løst, er dårligt afisoleret eller fuldstændigt rodet sat fast - Computer som pludselig under en testkørsel genstarter

Ovenstående bare få eksempler på fejl oplevet på en kort tester i Aarhus. Mvh Christian

  • 0
  • 0

At nogen har brugt træ i en konstruktion er ikke umiddelbart forkasteligt.

Træ er et fantastisk materiale som i mange tilfælde er vanskeligt at gøre efter.

Til at understøtte reoler på skæve gulve er det svært at finde noget derkan hamle op med det inden for plast og metaller fx ;)

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten