Ansættelse af ingeniører skal fremtidssikre Mærsk-koncernen
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Ansættelse af ingeniører skal fremtidssikre Mærsk-koncernen

A.P. Møller – Mærsk lancerede i går en række nye digitale initiativer, som skal fremtidssikre selskabet i en verden, hvor forretningsgrundlaget ændrer sig i takt med den digitale udvikling. Det skriver Berlingske.

Virksomheden har længe haft fokus på truslen fra nye konkurrenter som f.eks. net-supermarkedet Amazon, der har været ude med nye planer for transport, som er en potentiel konkurrent til Mærsk.

En af løsningerne bliver at opkøbe små teknologiske iværksættere, som kan gelejde mastodonten ind i den digitale verden.

Hyrer DTU-typer

Opkøbene er endnu ikke blevet realiseret. Til gengæld er Mærsk begyndt at ansætte en ny type medarbejdere uden forstand på shipping, fortalte firmaets finans- og transformationsdirektør Jakob Stausholm ifølge Berlingske:

»Vi har hyret folk, der typisk kommer fra DTU. De har været gode til at sætte sig ned med vores shippingfolk og faktisk få skabt nye digitale produkter. De arbejder anderledes end den måde, vi normalt arbejder på, men det er vi nødt til, hvis vi skal have succes her,« sagde han.

Jakob Stausholm forventer ifølge Berlingske, at de digitale hjælpemidler blandt andet kan gøre det muligt at tilbyde samlede løsninger til kunderne på linje med det, Amazon pønser på. Her skal alle Mærsk-virksomheder i den nye transportdel deltage, så det danske selskab kan tilbyde kunderne en samlet løsning fra dør til dør og på tværs af shipping, havneterminaler og logistik.

»Vi kommer til at operere vores forretning helt anderledes. Vi har meget data i dag, som vi ikke bruger godt nok. Der bliver mindre spild i systemet, og på det kommercielle område kommer vi til at blive bedre til at sætte de rigtige priser,« siger Jakob Stausholm.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten