Anonyme medarbejdere: 90 pct. af Teslas biler skal repareres, før de forlader fabrikken

Her er robotterne på Teslas fabrik i Fremont, Californien, i gang. Illustration: Tesla

Når Teslas biler forlader samlebåndet på fabrikken i Fremont i Californien, skal flere end 90 pct. af dem videre og have foretaget reparationer. Det hævder ni tidligere og nuværende produktionsmedarbejdere fra Tesla, som nyhedsbureauet Reuters har talt med. Alle ni ønsker at være anonyme, og fire af dem arbejder der ikke mere.

Ifølge kilderne er det nødvendigt at udbedre fejl på de fleste af bilerne, før de kan sendes videre. Kvalitetskontroller viser angiveligt, at ni ud af ti Model S og Model X produceret i oktober havde fejl.

Tallet siges at stamme fra Teslas interne sporingssystem, men Reuters har ikke kunnet bekræfte, at det stemmer.

Til sammenligning må Toyota i gennemsnit udbedre fejl på mindre end ti procent af sine biler, siger industrieksperter, som Reuters har talt med.

En tidligere Tesla-leder hævder, at der bruges mange ressourcer på at fikse biler, efter at de har forladt samlebåndet, og at der bruges store summer på dette.

Hævder, at de fleste problemer er små

Tesla siger til Reuters, at de har en usædvanligt grundig kvalitetskontrol, som skal opdage og udbedre selv de mindste problemer. De ønsker imidlertid ikke at afsløre tal for, hvor mange biler der skal repareres, før de kan sendes af sted til forhandlerne. De ønsker heller ikke at kommentere påstandene fra de ansatte.

Derimod hævder Teesla, at de fleste af problemerne er små og repareres i løbet af få minutter.

Tesla Model S. Illustration: Tesla

De medarbejdere, som Reuters har talt med, fortæller, at fejlene kan være alt fra små buler og ridser til mere komplicerede udfordringer, som f.eks. sæder, der ikke virker.

Biler med større problemer placeres angiveligt på en parkeringsplads, hvor der til tider har stået over 2.000 biler på samme tid, hævdes det.

Tesla udtaler imidlertid, at dette ikke er tilfældet, og at parkeringspladser til biler, der skal repareres, ikke eksisterer, skriver Reuters.

Lækager og dårlig justering

Ifølge nogle af de ansatte, som Reuters har haft kontakt med, har Tesla haft lignende problemer siden 2012.

Medarbejderne siger, at det er forventeligt at have problemer i begyndelsen, men at det, at der stadig er problemer med Model S og Model X, viser, at selskabet fortsat kæmper med at mestre grundlæggende produktionskompetencer.

En ansat fortæller, at problemerne er alt fra døre, som ikke kan lukkes, til dele, som mangler.

En tidligere leder i produktionen påpeger, at de har bygget Model S siden 2012, og er uforstående over for, hvordan det overhovedet er muligt, at bilen stadig kan være plaget af fejl med vandlækage.

Retuers' kilder hævder, at det blev forventet, at produktionslinjen ikke blev stoppet, selvom der dukkede problemer op. Enkelte biler skulle efter sigende have forladt samlebåndet uden elementære dele som vinduer og kofangere.

Særligt skulle justering af karosseridele, der skal passe sammen, have været et problem.

Afviser påstandene

Tesla afviser kildernes beskrivelse,og siger til Reuters, at de har en streng proces, som kræver, at alle biler gennemgår mere end 500 inspektioner og tests.

Alle justeringer herefter er blot et bevis på, hvor alvorligt Tesla tager kvalitetskontrol, hævder en talsmand for firmaet.

Tesla er desuden blevet kritiseret for svag fit and finish på sine biler, senest af en analytiker hos Bernstein, som påpegede, at bilen havde dårlig justering af paneler og døre, eller panel gap som det kaldes på engelsk.

En chef i konsulentvirksomheden J.D. Power, Kathleen Rizk, udtalte tidligere i år til Bloomberg, at køberne af Model 3 ikke kommer til at være lige så forstående, når det gælder dårligt justerede karosseridele og døre, som køberne af Model S og X har været indtil nu.

Lang og berygtet historie

Teslas fabrik i Fremont hed tidligere NUMMI og blev drevet i et samarbejde mellem GM og Toyota. Illustration: Tesla

Teslas fabrik i Fremont gik tidligere under navnet NUMMI (New United Motor Manufacturing, Inc.), og var et samarbejde mellem General Motors og Toyota.

NUMMI åbnede i 1984 og lukkede i 2010. Samme år blev den genåbnet som Tesla-fabrik.

Bilfabrikken blev imidlertid åbnet allerede i 1962, dengang som en ren General Motors-fabrik, frem til den blev nedlagt i 1982.

Produktionsarbejderne fra den periode var berygtede for at være de dårligste i hele den amerikanske bilindustri, sagde en tidligere fagforeningsleder til radiostationen NPR i 2010.

Andre fortalte, at produktionslinjen aldrig kunne stoppe - noget, som resulterede i ganske mange kvalitetsproblemer. Denne kultur blev ændret, efter at Toyota kom ind i billedet. Toyota opfordrede sine arbejderne til at standse produktionslinjen, hvis de registrerede problemer.

Kulturændringen førte til, at kvaliteten i produktionen blev betydeligt bedre på fabrikken i Fremont.

Fabrikken blev nedlagt og overtaget af Tesla i 2010, efter at General Motors indgav konkursbegæring i 2009, og samarbejdet med Toyota sluttede.

Planlægger at producere en halv million biler

Tesla købte fabrikken for 42 millioner dollars. De købte noget af produktionsudstyret på fabrikken for yderligere 15 millioner dollars.

Gennem NUMMI-perioden producerede fabrikken op mod 450.000 biler om året. Teslas oprindelige mål efter overtagelsen var at producere 20.000 biler om året og have 1.000 ansatte.

Nu er målet at producere 500.000 biler om året på fabrikken. I løbet af tredje kvartal i år leverede Tesla 26.150 biler, og de forventer at levere omtrent 100.000 Model S og X i år.

Altså skal bilproduktionen femdobles næste år, hvis Tesla skal nå sit mål.

Denne artikel stammer fra Artiklen er oprindeligt fra tu.no

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"[...] fejlene kan være alt fra små buler og ridser til mere komplicerede udfordringer [...]"

Det lyder voldsomt med "90 %", men når man sælger biler i dén prisklasse, så skal alt uden undtagelse være tip-top.

Hvis de 89 af de 90% er 'små ridser' som skal poleres væk, så er det jo et fuldstændig ligegyldigt tal. Hvis det derimod er halvdelen af bilerne som mangler rattet eller akkumulatoren eller dørene, så er det jo noget helt andet.

  • 10
  • 1

Tesla siger til Reuters, at de har en usædvanligt grundig kvalitetskontrol, som skal opdage og udbedre selv de mindste problemer.

Det er meget muligt at den er grundig, men det er langt værre, hvis kvalitetsproblemerne opdages, men ignoreres for at maksimere leveringstallene, da det er leveringstallene, og ikke produktionstallene, som Tesla bruger i deres regnskab.

Jeg ved ikke hvordan ellers en sag, som A-stolpe sagen kunne lade sig gøre, for det er bestemt ikke noget man overser i selv en dårlig kvalitetskontrol:

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/he...

Tesla burde være meget bedre til det her nu, desværre.

  • 4
  • 1

Hvor mange hard facts er der i artiklen? Hvad er den almene interesse i detaljerne omkring Teslas produktionsmetoder? Hvad motiverer artiklen? Et ønske om at Tesla skal fejle, fordi de får os til at føle os middelmådige?

Er det ikke det færdige produkt der tæller? Bevares, det lyder dyrt at skulle udbedre fejl på 90% af bilerne før de forlader fabrikken, men det er vel hovedsagelig ejernes hovedpine. Og jo, potentielle investorer har ret til at vide om det er røgslør alt sammen, men har man så ikke brug for en mere grundigt researchet artikel?

Bevares, jeg har også en mavefornemmelse der siger mig at unge (kun 3 år ældre end mig) Elon Musks forskellige industrieventyr (Tesla, SpaceX m. fl) er for fantastiske til at kunne passe, men artiklen er for mig at se ikke andet end sladder.

  • 19
  • 6

. ..som det er nævnt, er det interessant at vide, hvor "alvorlige" reparationerne er... MEN jeg hæfter mig mere ved termen "kvalitetskontrol"! Måske er det vigtigt i disse tider, hvor alting ... software (offentlige IT-systemer) og hardware (fx Elon Musks 'smarte' biler) bliver skudt ud på markedet uden en ordentlig sikring af kvalitet og funktionsduelighed.. Fx undrer det mig meget, at Toyota skulle have andel i Teslas produkter ... Det er jo dog Toyota, der har "udviklet" de vigtigste kvalitetsværktøjer i moderne tid! I dag er ordet "kvalitetskontrol" helt YT!!! .. Det hedder kvalitetsstyring, kvalitetssikring eller kvalitetsledelse!! Der er da ingen virksomheder i dag, der har råd til (undtagen måske Elon Musks) , at vente på, at opdage, at deres produkter ikke er helt i orden!!

  • 3
  • 3

Det er jo helt urimeligt at langt hovedparten af de kunder der har købt en model 3 ALDRIG igen vil have en ICE bil og faktisk er glade for deres nye bil . Sådanne tilfredse kunder ødelægger jo enhver slader artikkel som ICE og oliefabrikanter med møje og besvær har fået lavet . At kommentarsporet så består at en del fodslæbende midelmådige personer der heller vil vedblive med at køre i nutides stinkende og sygdomsfremkaldene "hestevogn" er nærmest komisk ;o)

  • 4
  • 3
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten