Andelen af eldrevne biler fordoblet i 2021

Illustration: Bigstockphoto / naveebird

Der blev i hele Europa solgt 176.000 elbiler i december måned, hvilket er seks procent flere end i december 2020. Dermed overgår salget af elbiler for første gang nogensinde salget af dieselbiler. I samme måned blev der nemlig solgt 160.000 dieselbiler på tværs af kontinentet. De mange elbiler udgjorde 18,3 procent af det samlede bilsalg, og hele 28 procent, hvis man inkluderer plugin-hybridbiler.

Med på udviklingen i Danmark

Herhjemme har de elektrificerede biler ligeledes haft et rekordår.

Kigger man på tal fra Danmarks Statistik, der blev udgivet i januar i år, så kan man se at både elbiler og plugin hybrider har taget et markant hop fremad, når det kommer til nye biler i Danmark.

Både antallet af solgte elbiler og plugin-hybrider er mere end fordoblet på bare et år.

Ilya Dogru, der er chefkonsulent hos FDM fotæller, at at de eldrevne biler kommer til at gøre fortsat større indhug i antallet af nye biler:

»Fra nu af, altså 2022, vil vi se at el- og hybridbiler udgør mindst 40-50 procent af bilsalget i Danmark, «siger han.

Andelen af elbiler er gået fra 31.900 til 66.000, og plugin-hybriderne er vokset fra 29.700 til 77.900.
Ifølge Ilyas Dogru, så passer de nye tal fra Danmarks Statistik godt overens med FDM’s forudsigelser for udviklingen for bilparken:

»I Danmark har vi jo et mål om, at den sidste rene benzin- og dieselbil bliver solgt i 2030. Og så har vi et mål om, at den sidste hybridbil bliver solgt i 2035,« fortæller han.

Ikke kun en god nyhed

Selvom andelen af elbiler vinder hurtigt frem, så er det ikke kun en god nyhed. Som man tidligere har kunnet læse på Ingeniøren, så anbefaler det Miljøøkonomiske Råd, at man ikke kategoriserer plugin hybriderne som grønne.

Dengang sagde Mogens Vosgerau, transportøkonom hos Københavns Universitet til Ingeniøren:

»Jeg er helt enig i deres anbefaling. For alt, hvad vi har af tal, viser, at de her biler overhovedet ikke er spor grønne, og at de i praksis ikke er i nærheden af at leve op til de 50 gram CO2 per kilometer. Mange af dem ligger langt over,«

Illustration: Danmarks Statistik

Fossile brændstoffer er væk i 2045

Selvom Ilyas Dogru og FDM forventer at næsten halvdelen af alle biler der bliver solgt vil være helt eller delvist drevne af el, så går der stadig en del år, før de kommer til at fylde mere på vejene end de rene fossilbiler:

»Der er cirka 2,8 millioner biler i alt i Danmark, og ca. 68.000 af dem er elbiler. Så der er jo lang vej endnu,« siger Ilyas Dogru og fortsætter:

»Selv hvis der skulle komme et stop for salget af benzin- og dieselbiler i 2030, så vil alle de biler der bliver købt i 2029 være i landet 14-15 år endnu. Så jeg tror, at det kommer til at tippe over i 2045,«

Ilyas Dogru og FDM’s forudsigelser baserer sig på en række faktorer, som fortsat skal udvikle sig, for at flere vælger elbilen til:

»Alle de her positive forudsigelser om udviklingen, afhænger af flere ting. Hvordan ladeinfrastrukturen udvikler sig, hvor mange nye modeller, der kommer på markedet, hvordan rækkevidden og ladetiden udvikler sig og hvilket prisniveau en elbil får i fremtiden.«

Særligt fremhæver Ilyas Dogru pris, som en vigtig faktor for videre udvikling. Der bliver ifølge FDM solgt 500.000 brugte biler i Danmark, og det er som oftest de små, billige biler, der bliver handlet. Til sammenligning koster den billigste elbil, som FDM anbefaler, 200.000.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg tillader mig at være enddog mere optimistisk en artiklen ovenfor.. tænker de fleste vil være forud seende nok til ikke at købe hverken hybrid eller benzinbil om 7-8 år.. (S-kurve og elbil salg etc..) - eller for den sags skyld bare næste år?

  • 35
  • 7

Er det fordusigelsen?

Den sidste rene fossilbil bliver solgt i 2030. Det er forudsigelsen fra FDM ...

Hm, artiklen understøtter ikke postulatet i underoverskriften. Det tætteste den kommer på at gøre det er at citere Ilya Dogru for at sige: »I Danmark har vi jo et mål om, at den sidste rene benzin- og dieselbil bliver solgt i 2030. ...« Hvad siger FDMs forudsigelser og hvilken matematisk model har de brugt for at komme til det resultat? Eller baserer de deres "forudsigelse" på at det selvfølgeligt går som vi har et mål om? Eller har de slet ikke forudsagt det?

  • 11
  • 7

FDM blev en tid klandret for at rette for lidt fokus mod 'ellerter'...nu er de pludselig røget (næsten)totalt i den modsatte/übersangvinske grøft! :)

Det er nu ikke mit indtryk. De er snarere, i modsætning til en del andre, ved at have erkendt virkeligheden. Vi når IKKE hen til 2030 inden salget af fossilbiler (inklusive hybrid fossilbiler) er i praksis nul.

Hvad de bygger det på er selvfølgelig, at man med elbilen får en bedre, mere praktisk bil for færre penge (også i rent indkøb om 2-3 år).

Følgelig er de politisk opstillede mål også helt forfejlede. Det eneste politiske mål der idag kunne give reel mening var, at forbyde alt andet end elbiler fra 2025.

  • 20
  • 11

Forventer du at al Lithium i fremtiden kommer fra Australien og Chile?

Ja det tænker jeg. Når Chile har anslået 58% og Australien 19% af lithium reserverne, så er de gode bud på nutidens og fremtidens leverandører. Syntes du Kina og Argentina er mere bæredygtige valg? Eller vil du udvinde al fremtidens lithium (selvfølgelig på en bæredygtig og co2 neutralmåde) af havvand?

Når de skal bruge 190.000 liter vand for at udvinde ét ton lithium. Jeg kender ikke til lande, hvor de har fersk vand adlibitum.

https://unctad.org/system/files/official-d...

  • 5
  • 18

Ja det tænker jeg. Når Chile har anslået 58% og Australien 19% af lithium reserverne, så er de gode bud på nutidens og fremtidens leverandører.

Det er jo kun de reserver, der var taget hul på i 2018, du refererer til. Bolivia er end ikke inkluderet, selvom verdens største koncentration af Lithium-brine findes i Bolivia.

Alene i Finland, er der lødige reserver nok til næsten halvdelen af verdens personbilsflåde. https://www.kitco.com/news/2019-12-06/Ore-...

Sverige og Canada har lignende spodumen-reserver. Formentlig nok til hele verdens bilflåde, hvis det alene skulle komme derfra, og det forventes at disse projekter kommer til at forsyne det meste af bl.a. Norvolt's, Tesla's behov i Europa.

https://unitedlithium.com/projects/finland/

Disse reserver består af spodumen, som er betydeligt mere velegnet til batterier end Lithium fra saltbrine, så den Lithium, der pt kommer fra Chile og Argentina, er ikke engang specielt attraktiv for elbil-industrien.

Tesla har sikret sig rettighederne til at udvinde højkvalitet Lithium fra ler fra et 4.000 ha stort område i det nordlige Nevada, ikke langt fra Gigafactory 1, hvor overflade-leret indeholder 0,10-0.65% Lithium. Det estimeres at dække hele Tesla's behov i USA, både til biler, powerpacks og grid-batterier.

Lithium-ler var hidtil anset som en ikke-lødig reserve, fordi processen var dyr og besværlig, da der indgik en masse salt- og svovlsyre, som helst ikke skulle ende i miljøet, indtil Tesla for nyligt patenterede en metode til at skille Lithium fra leret ved hjælp af sodiumklorid (simpelt bordsalt), endda 30% billigere end fra spodumen og saltbrine.

Der er en glimrende redegørelse for detaljerne i denne video, hvis det har interesse: https://www.youtube.com/watch?v=Mej1erLgCI...

Når et sådant lavpraktisk kvantespring, som blot vidner om at alt for få har tænkt over hvordan processerne kan forbedres i den branche, er nok til at opgrade lithium-ler fra en ikke-lødig til en lødig reserve, så kan de lødige reserver jo meget hurtigt vokse.

Der er selvfølgelig meget mere Lithium-ler, og også anseelige reserver af Lithium-spodumen, end de 4.000 ha at komme efter, alene i USA. https://www.bnnbloomberg.ca/why-the-future...

  • 20
  • 4

Er det ikke irrelevant? Der skal stadig bruges enorme vandmængder til udvindingen uanset, hvor den foretages

Pointen er jo det er lande som ikke har meget begrænset adgang ferskvand i forvejen, som har adgang til de resurser som batterierne skal produceres af. Det er særligt grelt ved lithitum.

I vrøvler!

Sæt jer nu lidt ind i sagerne, i stedet for at købe fossilindustriens FUD råt for usødet. Der er ingen - som i INGEN - i industrien, der er det mindste i tvivl om at der er rigeligt med lithium til både elbilindustrien og den øvrige batteriindustri.

De miljøproblemer i hentyder til er latterlige ift de problemer fossilindustrien forårsager, og fortsat kæmper for at forsage, bl.a. ved at fylde jer med misinformation.

Det eneste der pt er bekymring om, er hvorvidt den etablerede råvareindustri har forstået behovet i de kommende behov, og indstillet på at udvide hurtigt nok til at følge efterspørgslen, eller i hvilket omfang bil-/batteri-industrien er nødt til selv at gå ind i råvareindustrien ligesom Tesla gør, for at dække deres eget behov.

  • 33
  • 9

Når de skal bruge 190.000 liter vand for at udvinde ét ton lithium. Jeg kender ikke til lande, hvor de har fersk vand adlibitum.

Som bliver til batterier i 100 elbiler (10 kg. pr. bil) - så er det 2 m3 pr. bil. Eller ca. det samme som 150 g. oksekød (afhængigt af hvem du spørger). Selvfølgelig en udfordring i vandfattige egne og der er også andre materialer, der skal bruges. Til sammenligning blev der tilsyneladende brugt omkring 170 mio. m3 vand i 2011 til at udvinde olie af oliesand i Canada. Samme vand kunne producere lithium til 90 mio. elbiler, omend der selvfølgelig ikke er sammenfald geografisk. Menneskets adfærd sætter spor i landskabet - opgaven er så at minimere det, og som Søren Lund skriver, så arbejdes der seriøst på at gøre noget ved det.

  • 33
  • 3

»Fra nu af, altså 2022, vil vi se at el- og hybridbiler udgør mindst 40-50 procent af bilsalget i Danmark, «

Det er godt nok en meget konservativt udmelding fra FDM. Hvis man går ind og henter "BIL51" statistikken hos DS og ligger en sigmoid funktion oven på BEV-salget, så ligner det, at nærmere 40-50% udgøres alene af BEV i DK i 2022 (dvs. uden at tælle PHEV med).

  • 4
  • 2

Gad vide hvordan markedet for brugte biler udvikler sig?

Det er forbavsende så glade folk er for sådanne reguleringer. Pas på hvad du ønsker dig, for næste gang reguleres noget du ikke synes om

Mon ikke dette løser dette helt af sig selv. Det bliver en stadig mindre minoritet der finder det acceptabelt med CO2, partikel og VOC udledninger fra ICEV'er.

EU vil som svar på kravene om friheden for forpestning af vores fælles luft, stramme kravene så ingen producent kan lave en ICEV der overholder kravene.

Til sidst når samtlige europæiske bilproducenter er kommet godt i gang med produktion af BEV'er vil EU sandsynligvis helt forbyde salget af ICEV'er. Det passer nok meget godt med at det sker en gang i 2026 med virkning fra 2030.

Selv om jeg ind i mellem kan være i tvivl, lader det til at hovedparten af markedets producenter ikke er helt tonedøve, så de melder på skift ud om hvornår de vil lancere eller producere deres sidste ICEV. Det sker selvfølgeligt ikke uden ovenstående pres fra forbrugerne - altså majoriteten af dem. For det er majoriteten producenterne "lytter" til. Om ikke andet kommer de europæiske producenter til at blive meget bedre til at "lytte efter", når kineserne vælter deres store udbud af BEVer til konkurrencedygtige priser ind på det europæiske marked.

  • 14
  • 7

Og allerede nu begynder elbranchen at bede om at få begrænset antallet af varmepumper da elnettet ikke kan bære det uden store dyre investeringer.

Men vi skal da alle have elbiler som så lader med en effekt der svarer til 50-100 varmepumper.

Det skal da nok gå godt....

  • 6
  • 20

når 'eksperter' (og andre) bliver bedt om en fremskrivning af dette eller hint, har de ofte svært ved at skille forventninger fra forhåbninger! ;)

Det er lidt samme fornemmelse man får når man læser herinde i ekkokammeret.

Altså at nogen har stirret sig så blinde på hvordan de ønsker verden skulle se ud, at de er begyndt at bilde sig selv ind at den SER sådan ud.

Men allright hvis man primært befinder sig i kredse med mennesker der som en selv kører elbil, så kan det jo godt være man kan bilde sig selv ind at "so say we All"

  • 5
  • 16

Men vi skal da alle have elbiler som så lader med en effekt der svarer til 50-100 varmepumper.

Det som en må huske på er at en elbil i snitt ikke behøver mer enn 6 kWh i døgnet (om en lader hver dag) og det er heller ikke så store variasjoner fra en bileier til en annen. Hurtigladere er noe annet enn husholdninger og disse er knyttet til 11 eller 22 kV-nettet, og der kan mye større effekter tas ut. Med flere ladere vil også hurtigladestasjoner her effektdeling om mange lader samtidig slik at makseffekt ikke blir voldsomt høy (lavere effekt for den enkelte).

  • 10
  • 3

Og allerede nu begynder elbranchen at bede om at få begrænset antallet af varmepumper da elnettet ikke kan bære det uden store dyre investeringer.

Har du nogen reelle referencer til denne påstand?

Sidst Dansk Energi meldte ud om dette, var der rigeligt med opsparede midler til udbygning af elnettet. Der var i 2019 39 mia opsparet. Deres udmelding var at med en intelligent anvendelse af elnettet kunne elbil, ellastbiler og centrale som decentrale varmepumper forsynes, hvis der i alt frem til 2030 blev investeret 43 mia i elnettet.

  • 15
  • 2

et er lidt samme fornemmelse man får når man læser herinde i ekkokammeret.

Altså at nogen har stirret sig så blinde på hvordan de ønsker verden skulle se ud, at de er begyndt at bilde sig selv ind at den SER sådan ud.

Men allright hvis man primært befinder sig i kredse med mennesker der som en selv kører elbil, så kan det jo godt være man kan bilde sig selv ind at "so say we All"

Ja, nogle af os befinder sig, om ikke i et ekkokammer, så dog måske i en position, hvor man lytter mest til der der ved mindst.

De forudsigelser jeg i de sidst 6-8 år har gjort mht. til hastigheden af omstillingen til elbiler har ikke passet. Mine forudsigelser har så ogå afveget betydeligt fra hvad kendte internationale finansfirmaer og konsulentfirmaer har forudsagt. Betyder de så, at de har haft ret? Nej de har faktisk har langt, langt mere uret end jeg har, da deres forudsigelser var væsentligt mere konservative end mine. Virkeligheden er at vi pt. er cirka to år FORAN hvad jeg havde forudsagt, i en udviling der accelererer.

Hvad kan man så lære af. Man kan f.eks. lære at der sidder en masse aldelse inkompetente økonomiske "eksperter" og tjener godt på at forudsige ting de intet aner om, men hvor de tilsyneladende trækker tallene ud af r....... Desværre er det vist disse "eksperter" politikerne lytter til, da de mange af dem selv har en økomomisk "uddannelse".

  • 17
  • 4

Deres udmelding var at med en intelligent anvendelse af elnettet kunne elbil, ellastbiler og centrale som decentrale varmepumper forsynes, hvis der i alt frem til 2030 blev investeret 43 mia i elnettet

de ser ud til at skelne mellem en smart vej (incitamenter til at sprede opladningen over døgnets timer) og en dyr vej (hvor alle oplader, når det passer hver især).

Konklusion:

Ved valg af den smarte investeringsvej vil det medføre et samlet investeringsbehov på ca. 32 mia. kr. frem mod 2030 og mere usikkert 127 mia. kr. frem mod 2050. Derimod vil det ved valg af den dyre vej resultere i et samlet investeringsbehov på 48-194 mia. kr. frem mod hhv. 2030 og 2050

https://www.danskenergi.dk/sites/danskener...

  • 1
  • 2

Clever ændrer flat rate, hvor man nu får en gennemsnitspris af de forbrugte kWh fra sin hjemmelader tilbage, laves fra første april om til at få spotprisen af de forbrugte kWh tilbage, men nu kun for forbruget mellem 23:00 og 06:00.

Det vil helt sikkert flytte forbrug til nattetimerne.

Et eller andet sted må det også være en fordel at trække strømmen når den er dyrest, men det kommer selvfølgelig an på hvordan de regner det ud

  • 4
  • 3

Konklusion:

Ved valg af den smarte investeringsvej vil det medføre et samlet investeringsbehov på ca. 32 mia. kr. frem mod 2030 og mere usikkert 127 mia. kr. frem mod 2050. Derimod vil det ved valg af den dyre vej resultere i et samlet investeringsbehov på 48-194 mia. kr. frem mod hhv. 2030 og 2050

Du glemte det tredje scenarie Business As Usual, som estimerer, at selv uden elbiler og varmepumper, udover dem der var i 2019, skal der under alle omstændigheder investeres hhv 29 og 106 mia kr frem til hhv 2030 og 2050.

Så merprisen for "smart" scenariet, er hhv 3 og 21 mia kr, mens merprisen for "den dyre" er hhv 19 og 88 mia kr.

Og selvfølgelig skal vi da indrette vores laderesystemer, så de lader på de mest hensigtsmæssige tidspunkter, og ikke midt i kogespidsen, da det blot er et spørgsmål om simpel ladestyring, så investeringsbehovet, for at opfylde målet om 700.000 elbiler i 2030, er klart tættere på 3 mia kr end 19 mia kr, frem til 2030.

  • 13
  • 0
Jens

Jeg læste at det er et midtjysk net selskab, der PGA frygt for overbelastning ønsker lovgivning der forhindrer boligejere på fjernvarme skifte til varmepumpe.

Set isolerede fra deres vinkel, så kan jeg godt se det uheldige i at Fx et villakvarter skifter fra fjernvarme til varmepumpe og får elbil. Det kan man nemlig godt køre med uden at købe ekstra Ampere og så står netselskab med et anlæg, der er projekteret efter den gamle formel fra fællesregulativet- ca 3A pr hus og et reelt forbrug, der væsentligt overstiger dette. Og værre endnu ikke nogen steder at sende denne udgift for at forstærke nettet hen for kunden overskrider jo ikke deres Tarif sikring på 25A. Husstande kan med elbil og varmepumper let komme ud i en tredobling af deres forbrug.

  • 6
  • 3

Clever ændrer flat rate, hvor man nu får en gennemsnitspris af de forbrugte kWh fra sin hjemmelader tilbage, laves fra første april om til at få spotprisen af de forbrugte kWh tilbage, men nu kun for forbruget mellem 23:00 og 06:00.

Nej det flytter ikke noget. Clever har altdi betalt en fast reusion, og kunden en variabel udgift. Forskellen er at refusionen nu er variabel. Folk har misforstået Clevers ret vildledende salgsmateriale med gratis opladning - der har refunderet 1,89kr/kWh, og det du betalte for din el var underordnet. Men det gik ca. ligeop så det for gennemsnittet var "gratis" - det var det så bare ikke i virkeligheden - for de fleste betalte mere end 1,89 kr/kWh incl. moms og afgifter.

Prisen for "gratis" opladning, var/er så et ret højt månedligt abonnement, som betales forud. For langt de fleste kan det ikke betale sig, men for dem med højt køreforbrug kan det.

Det har altid været i Clevers kunders intersse at bruge el når den var billigst. REfusionen var jo fast.

Nogen gange har cleverkunder direkte haft overskud (og clever har haft underskud) ved at forbruge el til elbilen, med en udgift under 1,89kr/kWh, med det resultat at der stod elbiler og kørte med elvarmen for åbne vinduer. Det er der nu dæmmet op med en fair use klausul, og reduceret refusion ved lave elpriser. Clever gav også samme refusion til kunder med elvarme, hhv. solceller, hvor de ikke kunne søge refusion hos staten. Hos disse kunder har der også været et underskud for Clever, men det bliver lukket.

  • 9
  • 1

@Jens Olsen

med elbilen får en bedre, mere praktisk bil for færre penge

Praktisk elbil? jeg har tilgode at se en endnu.. husk på at det DU ser som en praktisk bil ikke er en praktisk bil for alle. Udbudet af elbiler er alt alt for lille, basalt er der to typer highend sports bil eller pendler bil. Hvor er den praktiske familie pak æsel? den der ikke vinder nogle design priser eller får motor journalister til at stå i kø men som virkelig kan være en arbejdshest ude i virkeligheden når der skal slæbes hjem fra divers indkøb, køres med trailer, campingsvogn og meget andet og som har plads til hele familien og oppakning til ferien? og ikke mindst er til at købe nu og ikke først om 1-2-3 år ( måske)

Så mangler du alle håndværkerne.. hvor er udvalget af eldrevne varebiler der kan erstatte dem der bruges i dag? Jeg ville elske en sådan eldrevet sag men de findes ikke..

Så at sige at elbiler er mere praktiske end ICE biler er jo kun hvis du mener at hele verden er som din egen.. hvilket jo ikke er tilfældet og når folk mener at vide at de kender den rette sandhed og at andre "bare" skal se lyset eller tvinges til at se det så.. er vi for mig overe i fanatisk religion og ikke virrkeligheden.

  • 5
  • 16

Egentlig ingen nyhed.. hvis alle de kloge eksperter havde spurgt de folk der har lagt de kabler i jorden og vedligeholder disse systemer dagligt. Det er faktisk en del år siden at det begyndte at udfordre bolig områder i DK med et øget forbrug i forhold til hvad disse kabler er designet til selv om man da de blev lagt havde en ret solid ekstra kapasitet.

Men folk kan se frem til årtier med Danmark gravet op for at folk kan få varme og kan køre i deres bil.. når man altså lige får fundet folk til at grave og forbinde det hele..

  • 3
  • 8

Praktisk elbil? jeg har tilgode at se en endnu.. husk på at det DU ser som en praktisk bil ikke er en praktisk bil for alle. Udbudet af elbiler er alt alt for lille, basalt er der to typer highend sports bil eller pendler bil. Hvor er den praktiske familie pak æsel?

Jeg kan anbfale dig at læse det sidste års numre af FDMs medlemsblad Motor. Når selv FDM har fået øje på dem, så kan du nok også.

Så mangler du alle håndværkerne.. hvor er udvalget af eldrevne varebiler der kan erstatte dem der bruges i dag? Jeg ville elske en sådan eldrevet sag men de findes ikke..

Så de eltriske kassevogne fra håndværkere jeg har set var altså bare en hallucination fra min side?

Så at sige at elbiler er mere praktiske end ICE biler er jo kun hvis du mener at hele verden er som din egen.

Statestikkerne for omladningsmulighed ved bolig eller arbejde og for kørselsmønster viser faktisk helt objektivt, at en elbil vil være den mest praktiske løsning for langt størstedelen af den danske befolkning. Selv med dagens udbredelse af ladestandere.

Vil en elbil også være den mest praktisk løsning for dig, så det kun er hypotetiske scenarier du opstiller, hvor en elbil ikke vil være mest praktisk?

  • 10
  • 6

Tesla har sikret sig rettighederne til at udvinde højkvalitet Lithium fra ler fra et 4.000 ha stort område i det nordlige Nevada, ikke langt fra Gigafactory 1, hvor overflade-leret indeholder 0,10-0.65% Lithium. Det estimeres at dække hele Tesla's behov i USA, både til biler, powerpacks og grid-batterier.

Det er Elon Musk drøm, at bruge det ler. Findes det i en elbil idag? Næppe. Musk har mange illusioner, f.eks. Starlink og The Boring Company.

*Ja det tænker jeg. Når Chile har anslået 58% og Australien 19% af lithium reserverne, så er de gode bud på nutidens og fremtidens leverandører.

Det er jo kun de reserver, der var taget hul på i 2018, du refererer til. Bolivia er end ikke inkluderet, selvom verdens største koncentration af Lithium-brine findes i Bolivia.*

Bolivia er jo også kendt som et land med enorme vandreserver?

*Ja, det er hjerteskærende at høre Ole A og Lars J argumentere mod 1.900 lite vand pr elbil, uden de bekymrer sig om de 25.000 liter brændstof pr fossilbil, der skaber de virkelige problemer. *

1900 liter for 10 kg. lithium. Hvor meget vand skal der så bruges til 35 kg nickel, 20 kg mangan, 14 kg congonesisk (børne arbejde? https://nyheder.tv2.dk/udland/2017-03-03-8...) kobolt?

Men det er rart at kører elbil, og dte siges at gøre noget godt for klimaet.

  • 4
  • 17

I vrøvler!

Sæt jer nu lidt ind i sagerne, i stedet for at købe fossilindustriens FUD råt for usødet. Der er ingen - som i INGEN - i industrien, der er det mindste i tvivl om at der er rigeligt med lithium til både elbilindustrien og den øvrige batteriindustri.

@Søren Lund jeg beklager, at jeg ikke befinder mig oppe på dit høje intellektuelle stade. Jeg har aldrig påstået, at der ikke er rigeligt med lithium, men forholder mig blot til den nuværende udvinding af lithium, som er miljøbelastende og efterlader "månelandskaber" i fattige lande (https://www.wired.co.uk/article/lithium-ba...).

Ifølge Google skal der iøvrigt benyttes 500000 gallons (1,9E6 liter) vand til at udvinde 1 ton lithium, jeg ved ikke, hvad der er korrekt.

@Søren Lund din nedladende og bedrevidende attitude over for debattører, der ikke deler dine synspunkter, klæder dig ikke.

  • 7
  • 10

https://www.dr.dk/nyheder/regionale/trekan...

Hvis du søger omkring hvad der skete på andre medier vil de finde en noget mere belyst historie, der ikke er blevet farvet af fjernvarmens fortalere.

Historier der bla. fortæller:

  • At man godt vidste der var kommet nye huse med varmepumper
  • At man ikke havde belastningsovervågning af faserne på transformastationen.
  • At der vistnok også var et kabel der var samlet sjusket. (den sidste kan jeg ikke linke til da jeg ikke kan huske hvor dælen jeg så det henne)

Alt i alt: Manglende rettidig umhu. Nye boliger der bare blev tilsluttet som perler på en lang snor af forlængerledningere uden nogen tænkte at det no snart var på tide at gøre det rigtigt.

https://ddig.dk/baldersparken-lagde-store-... https://vafo.dk/artikel/%C3%A5h-nej-ikke-i...

https://www.dr.dk/nyheder/regionale/trekan...

En af de ret tragiske detaljer i DRs artikkel;

Er at der slås tromme for at det skulle være dyrt at opgradere elnettet, og at vi i stedet skal opgrave hele landet, og alle menneskers indkørsler for at nedgrave noget endnu dyrere fjernvarme system ned.

En 200 meter lang vej med 60 boliger kan fordoble elkapaciteten ved kun at opgrave halvdelen af vejen, og det nye kabel på 100 meter kan ligge i samme trace som eksisterende.

Dette skal holdes op med 60 opgravne indkørsler og 200 meter fjernvarme som nøjsomt skal flettes ind mellem alle andre eksisterende ting der ligger under asfalten.

En got belastet transformater kan erstattes af en der er dobbelt så stærk, og den gamle kan genbruges til næste sted hvor der også skal laves en forbdobling af kapaciteten. (Så står der bare to gamle modeller til at klare belastningen)

  • 16
  • 1

Jeg læste at det er et midtjysk net selskab, der PGA frygt for overbelastning ønsker lovgivning der forhindrer boligejere på fjernvarme skifte til varmepumpe.

Set isolerede fra deres vinkel, så kan jeg godt se det uheldige i at Fx et villakvarter skifter fra fjernvarme til varmepumpe og får elbil. Det kan man nemlig godt køre med uden at købe ekstra Ampere og så står netselskab med et anlæg, der er projekteret efter den gamle formel fra fællesregulativet- ca 3A pr hus og et reelt forbrug, der væsentligt overstiger dette. Og værre endnu ikke nogen steder at sende denne udgift for at forstærke nettet hen for kunden overskrider jo ikke deres Tarif sikring på 25A. Husstande kan med elbil og varmepumper let komme ud i en tredobling af deres forbrug.

Hvis der ikke er nogen der anfægter denen historie skal distributionsselskaberne nok vinde denne krig om fortællingen om at det er svært og at behovet vokser hurtigere end de kan følge med.

Den anden vinkel af historien er at Trefor har sovet i timen og ikke benyttet de sidste 4-5 år på at forberede sig på den fremtid selv Dansk Energi så komme. De har opkrævet pengene hos kunderne, men har siddet på hænderne med udbygningen.

Et meget godt billede på situationen er at Cerius i 2021 er blevet pålagt at lever strøm til kunderne uden at opkræve nettarif fra samme kunder, fordi de havde ophobet for mange af kundernes penge uden at ville benytte dem.

Der er ophobet enorme midler i distributionsselskaberne (i 2019 lå der 39 mia opkrævet hos kunderne) og der handles for lidt. Få nu igangsat den modernisering af distributionsnettet og brug de penge der allerede er ophobet i distributionsselskaberne. Når selskaberne er kommet så langt, kan vi tale om hvorvidt der er en yderligere opgaver med udbygning af nettet til den fremtid der venter forude.

  • 19
  • 0
40

Fælles regulativet, som der er anvendt som grundlag for beregningen for belastning er jo noget som forsynings selvskaberne selv har udgivet/ stået bag, så det er deres egen mangel på erkendelse på hvad retning at samfundet bevæger sig i, når de stor med forsyningsproblemer i fx. villakvarterene.

  • 0
  • 3

1900 liter for 10 kg. lithium. Hvor meget vand skal der så bruges til 35 kg nickel, 20 kg mangan, 14 kg congonesisk kobolt?

1 - De fleste vestlige producenter undgår at source kobolt fra Congo.

2 - Tesla (og andre) ruller aktuelt i stor stil LFP batterier ind i deres billigere modeller - disse indeholder ikke kobolt. LFP kan måske optimeres til brug i highend biler også - det er yderligt motiverende at LFP batterier kan lades til 100% dagligt, ikke kan bryde i brand og (indtil videre) ser ud til at holde længere end bilen. Alle Tesla 3 SR+ solgt i Danmark siden 2021 er med LFP batterier.

3 - Det meste af verdens kobolt bruges i dag til raffinering af benzin - husk at tænke på de stakkels børn i Congo næste gang du kører i din fossilbil!

4 - Mindst 90% af elbilsbatterierne vil blive genbrugt - der skal altså 'kun' sikres råvarer til en global bestand af elbiler.

5 - Hvor mange af de 10+ ton brændstof som en fossilbil bruger i sin levetid bliver genbrugt?

En elbil klimasviner mindre end en fossilbil, men naturligvis mere end at gå og cykle. Jeg har dog svært ved at se, at JEG skal nedgradere mit liv til at undvære bilen imens andre kører forbi i deres dieselbiler - bare for der redde vores FÆLLES klode. Hvis det kan trøste dig, så pendler jeg og hustruen med tog til arbejde imens bilen sparer CO2 i indkørslen. Hvad gør du - ud over at have en pludseligt påtaget bekymring for børnene i Congo?

  • 13
  • 3

Ifølge Google skal der iøvrigt benyttes 500000 gallons (1,9E6 liter) vand til at udvinde 1 ton lithium, jeg ved ikke, hvad der er korrekt.

500.000 gallons per 1 tonn litium tilsvarer ca 2.000 per kg. Ut fra en EU-finansiert rapport (dansk, se #1) så regner en fra 400 liter per kg og oppover.

Konsentrasjonen av litium i Atacama-saltsletten er 0,15%. Det meste av saltsørpen er vann (70%), så 0,15% betyr at det er ca 700 liter vann per kg litium. For å fjerne vannet brukes solkraft (meget miljøvennlig) ved at sørpen legges tynt utover og tørkes av sol og vind. Så får vi håper at "what goes up, goes down") i nærheten av saltsletten.

I artikkelen nevnes at også noe vann brukes i den videre fremstillingen av litiumet. Dett vannet burde kunne renses og brukes om igjen.

En litiumprodusent hevder at "vannforbruket" er ca 400 liter per kg litium, og da forstår jeg det sånn at det meste er vann som fordampes fra sørpen.

  • 8
  • 1

Nogen gange har cleverkunder direkte haft overskud (og clever har haft underskud) ved at forbruge el til elbilen, med en udgift under 1,89kr/kWh, med det resultat at der stod elbiler og kørte med elvarmen for åbne vinduer.

Har tjekket op på Clevers side, de tager gennemsnittet for hele natten 23:00 til 06:00 når de beregner refusionen, hvis man vil have den højest mulige refusion er det ikke nok trække strøm i en dyr time, man skal vælge en dyr nat, det bliver fra 1.april meget svært/umuligt at spekulere i refusion.

  • 1
  • 1

Og værre endnu ikke nogen steder at sende denne udgift for at forstærke nettet hen for kunden overskrider jo ikke deres Tarif sikring på 25A. Husstande kan med elbil og varmepumper let komme ud i en tredobling af deres forbrug.

Joda. De har et sted at sende regningen hen. Det sker helt automatisk i form af nettarif.

Hvis en husstand begynder at bruge mere el, kommer den også til at betale mere i nettarif.

Noget af nettariffen dækker naturligvis variable omkostninger, f.eks. indkøb af el til dækning af nettab. Men der skulle meget gerne også være en andel, der går til fremtidige investeringer i elnettet. Ellers ville en elkunde jo altid være en underskudsforretning for netselskabet på langt sigt, da elkundens betaling af tilslutningsbidrag var en engangsbetaling.

  • 8
  • 1

en sigmoid funktion

Af hjertet tak.

Jeg har indtil nu ubehjælpsomt hævdet, at salget af elbiler vil stige eksponentielt, indtil det når en størrelse, hvor det i stedet er en eksponentiel nedgang i salget af fossilbiler, der kommer til at styre udviklingen. Men jeg har manglet en matematisk funktion til at udtrykke dette forhold.

Svaret er sigmoid-funktionen: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sigmoid_fu...

S(x) = e^x / (1 + e^x)

  • 5
  • 1

1900 liter for 10 kg. lithium. Hvor meget vand skal der så bruges til 35 kg nickel, 20 kg mangan, 14 kg congonesisk (børne arbejde? https://nyheder.tv2.dk/udland/2017-03-03-8...) kobolt?

Men det er rart at kører elbil, og dte siges at gøre noget godt for klimaet.

Benzin og diesel biler er fantasktiske!

Lad os endeligt få nogle flere af dem så vi kan få mere af det her !

https://politiken.dk/udland/art8593461/Oli...

Hvis man gad tage sig bare list sammen og kigge på den samlede forurening fra olie industrien og afbræning af fossiler, så er der tydeligt at elbiler også der er bedre end bare "at gøre noget godt for klimaet"

  • 5
  • 4
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten