Analytikere: Produktionen af elbiler stiger med 67 procent i 2014
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Analytikere: Produktionen af elbiler stiger med 67 procent i 2014

Efter mange års tøven er de store bilproducenter ved at komme ud af starthullerne, når det gælder elbiler. Nissan har længe været på markedet med Leaf, og Renault har helhjertet satset på den lille Zoe. Men i 2013 var det de tyske producenter, som tiltrak sig størst opmærksomhed med introduktionen af VW e-UP og BMW i3.

Introduktionen af flere elbiler, her VWs e-UP, og ladestationer vil øge efterspørgslen og dermed produktionen i 2014 med 67 procent i forhold til 2013. Illustration: Bjørn Godske

Det amerikanske analyseinstitut IHS Automotive tror blandt andet på den baggrund, at produktionen af rendyrkede elbiler og plugin-hybridbiler vil stige med hele 67 procent i 2014 i forhold til 2013. Der vil rulle 403.000 el- og plugin-hybridbiler ud fra fabrikkerne i 2014, forudser analytikerne.

Læs også: Sådan kører BMW’s 300.000 kr. elbil

Især nye og stramme krav til emissionerne i Europa med indførelsen af Euro 6-normen i slutningen af 2014 vil booste produktionen. Samtidig vil et større udvalg af modeller være med til at modne markedet, siger Ben Scott, der er analytiker hos IHS Automotive.

Konklusionerne i analysen bygger blandt andet på, at IHS Automotive forudser, at antallet af offentlige ladestationer vil stige med 35.000 styk i 2014. Foruden traditionelle AC-ladere vil en stor del af disse være hurtigladere af DC-typen.

Læs også: Kun otte erstattede deres Fluence med en anden elbil fra Renault

Faldende priser på batterier er et andet vigtigt argument for flere elbiler. IHS Automotive forudsiger, at prisen vil nærme sig 250 dollar per kWh, hvilket er generelt accepteret som skæringspunktet for, hvornår de kan masseproduceres. Billigere batterier vil samtidig betyde, at producenterne kan forsyne bilerne med flere batterier og dermed øge rækkevidden per opladning.

Emner : Elbiler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"forsyne bilerne med flere batterier og dermed øge rækkevidden per opladning"
forsyner bilerne med større batterier og dermed øge rækkevidden per opladning

  • 0
  • 5

Thjaa jo - der mangler et r, men for at lave et "større" batteri sætter man flere enkelte batteri celler i, så lad os sige 1-1.

  • 2
  • 0

Da en elbil forbruger ca 200Wh/km (vinterkørsel, kørsel med tungt læs og kørsel med tung speederfod fraregnet!), så vil en bil med batteri til 300 km kørsel komme til at koste $15.000 eller 82.045 kr før import, importør og forhandleravance samt moms. Hvis importøren og forhandleren tager tilsammen 5.000 kr, så kommer batteriet til at koste 108.806 kr, eller næsten dobbelt så meget som den billigste fossilbil koster. Og det er for batteriet alene!
Elbilen får ikke noget gennembrud herhjemme med de batteripriser.

  • 6
  • 2

Elbilen får ikke noget gennembrud herhjemme med de batteripriser.

Bare rolig, selvom størstedelen af kørebehovet hos langt de fleste fint dækkes af en el-bil, så er der ingen der kommer og tager din fossil-bil fra dig.

Hvad der interesserer mig mere er hvad den stærkt voksende efterspørgsel på materialer til state-of-the-art batterier kan betyde. Batterierne i enkelt el-bil svarer til hundrede- (eller tusind)vis af laptop-batterier, så det er ganske betragtelige mængder (p.t. f.eks. lithium), det handler om.

For at det kan hænge sammen resourcemæssigt må det i hvert fald være nødvendigt med et rimeligt effektivt genbrug af gamle el-bilsbatterier.

  • 1
  • 0

Det hænger ikke sammen, fordi den mængde af lithium der skal bruges, hvis elbilen skal erstatte fossilbilen vil være så enormt, at det næppe kan fremskaffes. Ikke til nogen rimelig pris.


Denne tanke har jeg også haft.

Men er det ikke at undervurdere VW og BMWs supply chain organisation? (og Nissans, Renaults, Teslas, Tatas?) Ville de mon sætte så mange nye produktionslinier op, hvis de ikke havde vished for at kunne skaffe de nødvendige materialer? De er jo ikke amatører.

  • 5
  • 0

Undersøgelsen af salget inkluderer også hybrid-biler, så det var mere brugbart at kende prognoser for hver gruppe og ikke fælles. Noget som andele af segmenter ville være bedre. Måske er prognosen møntet på at vurdere behovet for ladestandere, så var det ikke på plads at checke kilden for interessekonflikt?

Noget som dette:

Total produktion 6 måneder: over 43.500.000 køretøjer, hvor mange %?
http://www.oica.net/category/production-st...

  • 2
  • 0

Det hænger ikke sammen, fordi den mængde af lithium der skal bruges, hvis elbilen skal erstatte fossilbilen vil være så enormt, at det næppe kan fremskaffes. Ikke til nogen rimelig pris.

Hvert batteri bruger små mængder lithium. F.eks sidder der omkring 8 kg lithium i Tesla Model S' største 85 kWh batteri. Idag bruger man iøvrigt mere lithium i keramik og glas end i batterier.

Det er estimeret, at der findes omkring 230 millarder tons lithium i verdenshavene:

http://web.archive.org/web/20090502142924/...

Et studie udført i 2011 konkluderede, at der var lithium nok i de nuværende reserver til at lave omkring 1 milliard 40 kWh batterier:

http://www.greencarcongress.com/2011/06/al...

Vi mangler ikke lithium. Langt fra. Den primære begrænsning er behovet for flere batterifabrikker.

  • 8
  • 0

Der vil rulle 403.000 el- og plugin-hybridbiler ud fra fabrikkerne i 2014, forudser analytikerne

  • der er kun 10½ måned tilbage af 2014, så produktionens størrelse burde da kunne skønnes ret nøje - ud fra kontrakter med underleverandører, udbygning (if any?) af produktionsfaciliteter mv.
    På (mindst) en 3 - 5-årig tidshorisont ville en egentlig analyse forekomme rimelig - hvorimod en dataindsamling forekommer at være et bedre værktøj i dette, konkrete tilfælde!(?).
  • 2
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten