Analytiker: 3D-print, elbiler og batterier vil tvinge olieforbruget ned

Analytiker: 3D-print, elbiler og batterier vil tvinge olieforbruget ned

Chefanalytiker i Nordea er helt uenig i IEA's nyeste olie-forecast, der siger, at vi skal forvente en svag stigning i olieforbruget frem mod 2040. Hun regner med prisfald.

Ti år med meget høje oliepriser har medført, at der er blevet plads til at udvikle alternative teknologier og til at effektivisere for eksempel køretøjer og skibe. Alt sammen noget, som vil medføre, at det globale olieforbrug – og dermed olieprisen – vil toppe omkring 2020.

Det mener Nordeas chefanalytiker inden for olie globalt, Thina Margrethe Saltved, som talte ved den danske præsentationen af IEA's energibibel - World Energy Outlook 2016.

Læs også: Vi skal have 700 millioner elbiler i 2040 for at nå vores klimamål

Her gjorde hun det samtidig klart, at hun er uenig med rapporten, når den peger på svagt stigende olieforbrug frem mod 2040.

Nordeas olieanalytiker regner med, at en række elementer vil få efterspørgslen på olie til at falde efter 2020.

»Jeg er teknologi-optimist. Jeg tror på, at elbiler, -busser, -færger og batterier samt ’disruptive technologies’ som for eksempel 3D-print vil presse olien ud af det transportmarked, som den har haft for sig selv i mange år,« sagde hun.

3D-print truer fly-, skibs- og landtransport

Hun henviser blandt andet til en ny rapport, som vurderer, at 3D-printede produkter vil kunne udfordre 41 pct. af transporten pr. fly, 37 pct. i transporten til søs og 25 pct. af landtransporten på verdensplan.

Samtidig påpegede Saltved, at flere og flere investorer efterhånden investerer grøn energiteknologi og vedvarende energikilder, simpelthen fordi det er en god forretning, mens investeringer i olieindvindinger er faldet med 40 pct. siden 2014.

Læs også: Olieselskaber investerer milliarder i lavemissionsteknologi

»Jeg mener, at Det Internationale Energiagentur er for konservative i deres skøn. For eksempel om elbiler. IEA tror på, at der vil være 150 mio. elbiler i verden i 2040, mens analyse-firmaet Bloomberg New Finance tror på 450 mio. elbiler i 2040,« sagde hun og tilføjede, at en forskel 300 mio. elbiler vil gøre en kæmpe forskel for olieefterspørgslen.

Læs også: Verdens batteriproduktion stiger og stiger

Så meget vil 3D-print og elbiler - ifølge Nordeas vurderinger - reducere efterspørgslen på olie på verdensmarkedet.

»Vi tror på, at olieforbruget vil toppe inden for de næste ti år og dermed også olieprisen. Det vil få store konsekvenser for investorernes interesse i sektoren,« sagde hun.

Kritiserer IEA for at være konservative

Ifølge Nordeas chefanalytiker er IEA også for konservative, når det gælder vækstraten for vedvarende energi-teknologier:

»Solceller, vindkraft og elbiler vil i vores optik være konkurrencedygtige med andre teknologier om 5-10 år. Derfor virker det mystisk, at IEA lader vækstraten falde efter 5-10 år for disse teknologier. Normalt vil en lav pris jo betyde ekstra efterspørgsel,« sagde hun.

Læs også: Solcelleanlæg leverer næsten lige så billig strøm som havmølleparker

Nordeas chefanalytiker gjorde også opmærksom på, at kulinvesteringerne er faldet drastisk de seneste år på grund af billig skifer- og naturgas, hvilket har fået mange investorer til at trække sig fra kullet.

Trump får ikke held med mere kul

Derfor tror hun heller, at det vil få nogen voldsom konsekvens, at Trump siger, at han vil åbne landets kulminer igen:

»Der skal jo være en tillokkende businesscase, før man får investorer til at putte penge i noget, og kul er bare en dårlig forretning,« sagde hun.

Læs også: Trump satser på olie, kul og gas og vil trække USA fra global klimaaftale

Da Thina Margrethe Saltved kom med sin kritik, var IEA's adm. direktør, Fatih Birol, allerede fløjet videre mod Tokyo, men havde i sit forudgående oplæg kommenteret på diskussionen om, hvorvidt olieefterspørgslen vil toppe snart eller fortsætte stort set uændret:

Læs også: Energiagentur: Millioner dør hvert år af luftforurening fra energisektoren

»Vi tror ikke på et peak i olieforbruget nu. Olieforbruget vil stadig stige svagt, men forskyde sig over på fly- og søtransport og den petrokemiske industri. Alene kinesiske trucks udgør for eksempel en kæmpe forbruger i den sammenhæng,« sagde han.

Kommentarer (16)

Det kan være svært at spå, især om fremtiden. Men Thina får nok ret.
Det er ret interessant at hidtil har alle (undtagen dommedagsprofeter) til alle tider overvurderet fremtidens energiforbrug.

  • 2
  • 2

Olieprisen er ikke forbrugsafhængig!
Den er afhængig af forholdet mellem udbud og efterspørgsel. Men ikke lineært.
Så hvis efterspørgslen falder under produktionen, så falder priserne drastisk. Så falder investeringer og vedligehold. Og så falder produktionen. Med lidt forsinkelse mellem leddene.

Så hvis oliepriserne skal holdes lave over mage år, så skal forbruget hele tiden falde mere end produktionen. Og det er der intet der tyder på vil ske.

  • 11
  • 5