Analyse: Om to år kan du vælge mellem knap 100 elbiler
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Analyse: Om to år kan du vælge mellem knap 100 elbiler

Renault, Volkswagen, Nissan og Peugeot sidder alle tungt på elbilmarkedet. I alt er der lagt op til, at du i 2021 kan vælge mellem over 90 forskellige rene elbilmodeller. Illustration: Peugeot/Volkswagen/Nissan/Renault

En ny analyse af markedet for el- og hybridbiler viser, at antallet af modeller på det europæiske marked vil tredobles frem mod 2021. Analysen er udarbejdet af miljøorganisationen Transport & Environment og blev publiceret torsdag.

Organisationen lægger vægt på, at myndighederne i forskellige lande fortsat skal støtte op om overgangen fra fossilt brændstof til elektricitet.

»Myndighederne skal sikre, at dem, der går forrest i udviklingen, har de rette skatteincitamenter og den rigtige ladeinfrastruktur, så man hurtigt kan gå væk fra diesel og benzin,« står der i opsummeringen.

Læs også: Toyotas allerførste elbil bliver en varevogn

En del af denne udvikling drives frem af EU-krav, som vil føre til, at der vil være 92 helt elektriske bilmodeller at vælge mellem om to år samt 118 hybridmodeller.

Ifølge analysen vil der i 2025 blive produceret 4 millioner rene elbiler, seks gange flere end i år. Til den tid vil også antallet af batteridrevne modeller være næsten fordoblet fra 2021 til over 170 – hvis man skal tro på analysen.

»Takket være EU’s CO2-krav er Europa i gang med at få adgang til en bølge af nye biler med længere rækkevidde og til mere overkommelige priser. Men arbejdet er ikke slut. Elbiler skal være endnu mere attraktive end forurenende diesel- og benzinbiler og dårlige plugin-hybrider,« siger Lucien Mathieu fra Transport & Environment.

Klimagasudledningerne skal nedbarberes kraftigt i EU, særligt efter 2025. I 2030 skal cirka 20 procent af den europæiske bilpark som udgangspunkt køre på el.

Ifølge analysen vil Volkswagen-gruppens bilmodeller i 2021 udgøre hele 41 af de godt 90 tilgængelige elbilmodeller.

Næste år bliver det store år for nye modeller: Der vil der blive lanceret over 30 forskellige nye elbilmodeller – det højeste antal på et år indtil nu.

Tilstrækkeligt med batterier?

Et problem for bilproducenterne er, at der er lang ventetid på batterier. Analysen indikerer, at det ikke vil være et problem fra 2023 – forudsat at de planer, der er lagt frem, rent faktisk bliver realiseret. Blandt andet foreligger der planer om en batterifabrik i Nordland i Norge, men det projekt er ikke taget med i regnestykket.

Her forventer T&E, at der vil blive produceret bilbatterier i Europa om kun fire år. Illustration: Transport & Environment

Batteribehovet i 2023 er ifølge T&E’s analyse anslået til at ligge på omkring 130 GWh, hvis der skal leveres tilstrækkeligt med biler, varebiler, lastbiler og busser til at tilfredsstille efterspørgslen. Der foreligger planer om næsten præcis den kapacitet. Kapaciteten ventes derefter fordoblet i løbet af de efterfølgende fem år og nå op på 274 GWh i 2028.

Det skulle efter sigende også resultere i flere arbejdspladser; med indirekte effekter vil i omegnen af 120.000 mennesker arbejde i den europæiske batteriindustri om fire år, anslår rapporten.

Målt mod antallet af indbyggere forventer analytikerne, at Sverige vil fortsætte med at være et bilproducerende land; efter Slovakiet og Tyskland vil ingen i Europa i 2025 producere flere elbiler set i forhold til indbyggertallet.

Artiklen er fra tu.no

Emner : Elbiler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg er med på at det skaber konkurence, hvilket sænker prisen og gør dem mere let tilgængelige for normale indkomster. Men jeg håber samtidig at de bygger lidt erfaringer ind fra de biler vi allerede har, så vi ikke skal til at starte forfra med elendig kvalitet og derfor ender op med endnu mere køb og smid væk kultur.

  • 6
  • 0

Hvis de europæiske bilproducenter baserer deres planer på forudsigelser som disse, så kan de lige så godt lægge sig på ryggen og overgive sig til Kineserne. Og Tesla ville nok også elske at sælge 20 mio biler om året i 2028.

130 GWh i 2023, ja måske, men nok konservativt. Men så kun 274 GWh i 2028. Det er fuldstændigt urealistisk i for hold til den efterspørgsel der vil være.
På trods af at hver evig eneste teknologi-implementering i historien er sket efter en S-kurve, så er det som om folk stadigvæk ikke kan få det ind i hjerner, der er vant til at tænke lineært.

  • 15
  • 6

Man kan læse detaljer om mange af dem her:
https://ev-database.org/

Jeg har spurgt dem der har internetsiden om de vil oprette anhængertræk som søgekriterie - men indtil videre har de sagt nej.
De ved godt der er et stort behov for mulighed for små trailere, men de venter på at producenterne kommer med flere muligheder.
Lige nu står oplysningerne under den enkelte model.

Kunne man ikke i fællesskab bede producenterne om 3 mulige typer træk:

75 kg: Cykler og transportboks
400 kg: Have trailere
750 kg: Ikea, Silvan og leje trailere

Hvis man vil trække 1500 kg så findes der forskelige PHEV som kan løse opgaven.

M

  • 15
  • 0

I følge deres grafik har VAG allerede nu 18 modeller der kan lades op.
Dem kunne jeg da faktisk godt tænke mig at få navn på? hr journalist

Ligeledes Daimlers 12 og BMWs 10
og Hyundai-Kias 10.

I virkeligheden har BMW så vidt jeg ved netop 1 elbil i3 og så en forkvaklet i8 som ingen køber fordi den bruger benzin når man trykker på pedalen.
Mercedes har på nuværende tidspunkt 0 elbiler. Rundet up.
Koreanerne har Ioniq, Kona, Niro og Soul og det sidste jeg hørte var at de produceres kun i meget lille antal af ukendt årsag. Efterspørgslen er meget større.

Volkswagen har Up og Golf og de er begge lamme. Audi E-tron er også under VAG
Audi forsøger aggressivt/desperat at sælge deres E-tron til Tesla ejere, endda ved at blokere Tesla hurtigladere. E-tron har afgørende kortere rækkevidde end Teslaerne og den er afgørende mindre effektiv.

Og alle de Fiat Chrysler elbiler kunne jeg også tænke mig at høre om. Jeg er kun bekendt med den lamme Fiat 500 som ikke længere kan købes.

Tesla dominerer dem alle og vil fortsat dominere.

  • 15
  • 5

Det er en af de myter som ICEV producenterne har fået godt fat i folk med.
Indtil videre har det kun været ICEV producenternes modvilje over at skulle omlægge produktionen, der har holdt alle deres Bev modeller under 30.000stk årligt.

Desuden har der været opgørelser der har beregnet at allerede i 2021 vil der være en 40% overproduktion af batterier, om det så vil slå igennem på endnu lavere priser eller pres til øget produktion af BEV vil tiden vise.

  • 1
  • 7

@Il.

Dit link siger :
“Battery manufacturing in Europe is also projected to accelerate in the coming years, but won’t quite reach the Asian market. By 2026, the Europe, Middle East and Africa (EMEA) region will account for almost 228 gigawatt-hours of lithium-ion cell manufactoring”

Så det bud på 274GWh i europa alene 2028, ligger vel ikke så langt fra.

Interessant er det dog hvordan USA er sejlet agter ud i 2026 i forhold til Europa of Asien,
Hvor Europa og Asien har ca 600GWh produktions kapacitet, og USA ca 70GWh.

  • 8
  • 0

Så det bud på 274GWh i europa alene 2028, ligger vel ikke så langt fra.

Det forslår jo slet ikke, hvis vi vil se en 1.400GWh BEV produktion i 2030

Det er Kina, Korea og japan der producerer batterier i øjeblikket (til markedet) og det er dem (især Kina) der hele tiden melder om kommende øget produktion

Senest CATL:
"CATL expected to expand battery production capacity to 136.6GWh in 2022, says Digitimes Research"

Men kun 16Gwh i EU (den ny fabrik i Tyskland, i samarbejde med Northvolt) og heraf kun de 8GWh til VW

Hvis den Europæiske bilproduktion skal overleve, (være konkurrencedygtige) er det helt afgørende at de ikke stadig, er afhængige af at skulle købe batterierne for dyrt, udenfor EU

  • 5
  • 1

På samme måde, som I gør med jeres benzibbil i dag, hvor der vel heller ikke står en benzinstander der, hvor I bor?

De er bare ikke en holdbar løsning på længere sigt.
Ok, om 5 år er standarden at en ny elbil oplader til 80% på 10 minutter. Men det slider på batteriet og bør kun benyttes til langture. Ved opladning på en ladestation sparer man heller ikke det besvær man idag har med at skulle på tankstationen.

Så derfor har man som bilejer tvunget til gadeparkering idag ikke helt samme fordele af elbiler som os husejere. Men det kommer, og man kan da også idag sagtens bruge en elbil også uden oplademuligheder hjemme eller på jobbet.

  • 6
  • 1

Jeg savner stadig et troværdigt svar på, hvordan alle vi der bor i lejligheder uden carport kan få fuldt udbytte af en el-bil, hvor gerne vi ellers ville. :(


Jeg savner stadig en forståelse af, hvorfor I spørger. Igen og igen og igen.

Det siger vel sig selv, at de første elbiler bliver solgt til personer, der allerede i dag har tilfredsstillende lademuligheder. Der er f.eks. over en million parcelhuse i Danmark.

Det siger vel også sig selv, at når udbredelsen af elbiler bliver stor nok, bliver der et marked for at etablere lademulighed ved flere offentlige parkeringspladser. Præcis ligesom udbredelsen af benzinbiler har skabt et marked for tankstationer.

Det er lidt sjovt, at I aldrig med samme ihærdighed spørger, hvordan I kan få fuldt udbytte af en robotplæneklipper, når I bor på tredje sal.

  • 15
  • 8

Hvor mange af dem har en tendens til at sætte sig selv i brand? Der er et hav af tekster og videoer på nettet med (især) BMW i3 der brænder af for et godt ord. Også ikke-Rex modeller som de jo har tilbagekaldt pga. brandfare.

Jegf venter selv spændt på en Honda E, så det kunne være rart at vide hvordan det ser ud med sikkerheden. Skriver Ing ikke om det eller har jeg overset det?

  • 1
  • 10

Det er jo meget godt, men bliver der nogle som kan konkurrere med ICE bilerne?
Elbiler har hidtil ligget i den høje ende prismæssigt, så det bliver spændende at se om der sker den forventede reduktion i prisen.

  • 3
  • 4

Præcis, VAG viser og viser prototyper, og taler og taler, markedsfører BEV der endnu ikke er produceret, med flotte dash men ukendte specs, for at bevare æren, og i håb om forbrugere vil vente på et stykke Tysk elektronik. Det kan alle nemt gøre, f.eks den danske joke: Fisker.

Først nu vil de bygge batt. fabrikker, men Østen har gjort det i årtier - de må seriøst føle at de har et teknologi problem.

Fakta er, den tyske autoindustri har brugt de sidste mange års forskning på...Diesel, som de kan smide i havnen - Asiaterne (med undtagelse af få andre) har/vil overhale resten af markedet, ...præcis som det er foregået i forbrugerelektronik, hvor ingen andre når dem til fingerspidserne, bortset fra Tesla.

Det sidste tyske forbruger elektronik "luksus" mærke Loewe er lige gestorben. Det gir en indikator for, at de hænger i en usædvanlig tynd tråd. Elektronik har man aldrig mønstret i Europa, og en BEV er et stykke avanceret forbruger elektronik på hjul, der udvikler sig i en fart.

Når det kommer til software, jamen så er Tyskerne komplet - am Ende, und alles ist vorbei - alles ist vorbei.....

  • 6
  • 8

Jeg savner stadig et troværdigt svar på, hvordan alle vi der bor i lejligheder uden carport kan få fuldt udbytte af en el-bil, hvor gerne vi ellers ville. :(

Jeg tænkte det samme, men det er faktisk ret nemt. De fleste dage skal blien slet ikke lades op da batteriet jo holder længere end rygtet vil sige, så der parkere man den bare.
Nå den så skal lades, så kan man enten gå en tur de par minutter det tager hen til nærmeste ladestander eller lade den op imens man køber ind.

Ofte er afstaden til nærmeste ladestander i øvrigt ikke længere end hvad den ellers ville have været været til nærmeste frie parkeringsplads.

  • 3
  • 0

Hej.

Der er noget utrolig spændende samarbejde og nogle interessante aftaler mellem bilmærker. Dette gælder ikke kun indefor benzin/diesel-biler men også indefor elbiler.

F.eks er der skriverier om, at BYD og Toyota vil samarbejde indefor elbiler.

Som bekendt består VW-familien ikke kun af VW Folkevogn men også af andre bilmærker. VW Folkevogn har lavet en elbil-platform, der ikke kun skal bruges til VWs egne biler men også til et eller flere af VW familiens andre bilmærker. Det spændende er, at VW Folkevogn ikke kun vil stille sin elbil-platform til rådighed for bilmærker i VW-familien. Ford får også lov til at "låne" elbil-platformen.

Der er flere eksempler på disse ting indefor elbiler. Jeg synes, at disse aftaler og dette samarbejde er utrolig positivt.

M.h.t. de tyske bilmærker kan jeg godt forestille mig, at de fleste - eller alle - vil overleve. F.eks har BMW viden og erfaring indenfor elbiler, da de jo har haft en relativ lille elbil på markedet i flere år og da de vil producere flere elbiler i fremtiden. Og Mercedes og Audi er ved at få viden og erfaring med deres nye elbiler. Og VW Folkevogn er ved at fremstille den utrolig spændende VW ID 3 og vil lave andre elbiler i de kommende år. Så hvis Mercedes, AUDI, BMW og VW Folkevogn kan få nok batterier i fremtiden tror jeg, at alle 4 tyske bilmærker vil overleve.

Her er linket til VW Folkevogns og Fords aftale og samarbejde.

https://fdm.dk/nyheder/nyt-om-biler/2019-0...

Venlig hilsen
Jan Hervig Nielsen

  • 0
  • 2

Nu er det ikke alle bilproducenter der fremlægger data men dem har og som har sammenlignet det med data fra de amerikanske brandmyndigheder viser at der er 10 gang højere sandsynlighed for brand i en ICE bil end i en elbil.

  • 0
  • 0

Ifølge VW vil deres nye ID3 komme til at koste det samme som en Golf TDI med samme udstyrsniveau.
Dette er købsprisen vi taler om.
Når vi så ser på Total-cost så bliver det sjovt.

  • 1
  • 1