

Ved indgangen til år 2021 indtog stifteren af rumfartsfirmaet SpaceX, Elon Musk, pladsen som verdens rigeste mand. Med en formue på 1140 milliarder kroner overtog han pladsen for Jeff Bezos, der er stifter af rumfirmaet Blue Origin.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Jeg har altid haft det lidt svært med denne angivelse af effektiviteten af motor og brændstof i sekunder.
En af definitionerne er: Kraft fra motoren = g x ISP x brændstofmasse/sekund. Det giver en kraft (Newton), men hvorfor blande jordens tyngdekraft ind i det? Det er en mærkelig skaleringsfaktor, særligt hvis man var på Mars.
Jonas som desværre er en meget svær mand at få fat i forklarede det ret fint til den her artikel som jeg også har linket til i artiklen: https://ing.dk/artikel/med-raptor-motoren-skal-spacex-loefte-enorm-teknisk-udfordring-191937
Jeg tror heller ikke at det høje kammertryk er en effekt af at vælge full flow staged combustion, det er mere et spørgsmål om at lykkes med et design der kan holde til det tryk (men hvis der er nogen der ved noget andet vil jeg gerne høre det). Det der gør full flow staged combustion cycle motoren effektiv er at den a) leder alt brændstof der bliver brugt i forbrændingskamrene (preburners) til turbopumperne videre til hovedkammeret og b) kører alt brændstof igennem en delvis forbrænding i preburners så det allerede er fordampet og kan mikses mere effektivt i hovedkammeret. Her er et diagram over raptor motoren hvor der er skrevet tryk på de forskellige dele: https://en.wikipedia.org/wiki/SpaceX_Raptor#/media/File:Raptor_Engine_Unofficial_Combustion_Scheme.svg. Det laveste tryk er i fødeledningerne direkte fra tankene. Der er kun 3 bar. I pumpesystemet og preburners er der 4-5-600 bar, og i hovedkammeret er der så "kun" 300 bar.
Raketdesign er fantastisk inspirerende! Et af mine yndlingstal er effekten som brændstofpumperne på den gamle Saturn V yder (ikke selve motorerne vel at mærke): 5x55.000 hestekræfter?
Der en gennemgang af full flow ppå youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=LbH1ZDImaI8&t=402s&ab_channel=EverydayAstronaut
Saturn V var nu også en petroleumsraket, på RP-1/LOX
Mens V-2 brugte 75% etanol - 25% vand /LOX, vandet primært for at køle motoren.
"en såkaldt full flow combustion cycle, hvor udstødningsgassen fra turbopumpens gasgenerator bliver genanvendt i forbrændingskammeret. Det afspejler sig i et ekstremt højt kammertryk i omegnen af 300 bar." Kammertrykket er et designvalg, og har ikke noget at gøre med "genbrug" af tubopumpernes udstødning. Det må gøre det svært at drive pumperne, når drivgasserne skal afleveres ved 300 bar istedet for næsten 0. Eller hvad?
Det er altså vigtigt om det er 1 mN=0.001 N eller 1 MN=1000000 N når du beskriver trykkraft.
Ellers udemærkede artikler.