Analyse: Super-raketterne er tørstige - og metan ligner en vinder

Plus17. januar 2021 kl. 11:558
Analyse: Super-raketterne er tørstige - og metan ligner en vinder
Sådan er det planen det 122 meter høje Starship System skal ende med at se ud. Illustration: SpaceX.
Vi er nu vidne til en vifte af interessante teknologivalg i kapløbet om at udvikle fremtidens raket-motorer. Og metan som brændstof ligner en vinder.
Artiklen er ældre end 30 dage

Ved indgangen til år 2021 indtog stifteren af rumfartsfirmaet SpaceX, Elon Musk, pladsen som verdens rigeste mand. Med en formue på 1140 milliarder kroner overtog han pladsen for Jeff Bezos, der er stifter af rumfirmaet Blue Origin.

Gratis adgang i 30 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
8 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
8
19. januar 2021 kl. 01:31

Jeg har altid haft det lidt svært med denne angivelse af effektiviteten af motor og brændstof i sekunder.

En af definitionerne er: Kraft fra motoren = g x ISP x brændstofmasse/sekund. Det giver en kraft (Newton), men hvorfor blande jordens tyngdekraft ind i det? Det er en mærkelig skaleringsfaktor, særligt hvis man var på Mars.

6
18. januar 2021 kl. 15:05

Jeg tror heller ikke at det høje kammertryk er en effekt af at vælge full flow staged combustion, det er mere et spørgsmål om at lykkes med et design der kan holde til det tryk (men hvis der er nogen der ved noget andet vil jeg gerne høre det). Det der gør full flow staged combustion cycle motoren effektiv er at den a) leder alt brændstof der bliver brugt i forbrændingskamrene (preburners) til turbopumperne videre til hovedkammeret og b) kører alt brændstof igennem en delvis forbrænding i preburners så det allerede er fordampet og kan mikses mere effektivt i hovedkammeret. Her er et diagram over raptor motoren hvor der er skrevet tryk på de forskellige dele: https://en.wikipedia.org/wiki/SpaceX_Raptor#/media/File:Raptor_Engine_Unofficial_Combustion_Scheme.svg. Det laveste tryk er i fødeledningerne direkte fra tankene. Der er kun 3 bar. I pumpesystemet og preburners er der 4-5-600 bar, og i hovedkammeret er der så "kun" 300 bar.

3
18. januar 2021 kl. 09:31

Saturn V var nu også en petroleumsraket, på RP-1/LOX

Mens V-2 brugte 75% etanol - 25% vand /LOX, vandet primært for at køle motoren.

2
17. januar 2021 kl. 13:43

"en såkaldt full flow combustion cycle, hvor udstødningsgassen fra turbopumpens gasgenerator bliver genanvendt i forbrændingskammeret. Det afspejler sig i et ekstremt højt kammertryk i omegnen af 300 bar." Kammertrykket er et designvalg, og har ikke noget at gøre med "genbrug" af tubopumpernes udstødning. Det må gøre det svært at drive pumperne, når drivgasserne skal afleveres ved 300 bar istedet for næsten 0. Eller hvad?

1
17. januar 2021 kl. 12:22

Det er altså vigtigt om det er 1 mN=0.001 N eller 1 MN=1000000 N når du beskriver trykkraft.

Ellers udemærkede artikler.