Analyse: Skandalesalg af vaccine-fabrik udstiller regeringens krig med kritiske revisorer
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Analyse: Skandalesalg af vaccine-fabrik udstiller regeringens krig med kritiske revisorer

Illustration: Tuala Hjarnø

Måske er det sådan, hendes medarbejdere altid kender hende, sundhedsminister Ellen Trane Nørby (V). Men for tilhørere, som ikke ser hende hver dag, var det ene udtryk, der stod mejslet i hendes ansigt under hele det halvanden time lange samråd om salget af statens vaccinefabrik i sidste uge, slående: sammenbidt, koncentreret, på vagt og i angreb på samme tid. Tjek selv optagelsen af samrådet i bunden af denne artikel.

Der er intet usædvanligt i, at ministre, som bliver kaldt i samråd af venstrefløjen, forsvarer sig med næb og klør. Men denne gang havde de røde ordførere sjældent tungt skyts: en rapport fra Rigsrevisionen og udtalelser fra de politisk udpegede statsrevisorer. De kaldte med rapporten i hånden salget af Statens Serum Instituts vaccineproduktion på Amager for en lærebog i, hvordan man ikke skal sælge et statsligt aktiv.

Læs også: Endnu værre end frygtet: Salg af vaccineproduktion kostede statskassen ca. 1,5 milliarder

Sølle 15 millioner kroner lød salgsprisen på, mens udgifterne til at slippe af med den underskudsgivende fabrik på Islands Brygge ifølge Rigsrevisionen løb op i mellem 1,3 og 1,8 milliarder kroner.

Det pæne brev udeblev

Med landets normalt mest respekterede revisorer på nakken plejer ministrene at bøje sig og sige pænt undskyld. Efter nogle uger sender den berørte minister, der på grund af de konstante ministerjob-rotationer ofte ikke selv har været ansvarlig for skandalen, et pænt brev med redegørelser for alle de forbedrende tiltag, som ministeriet har gjort for at komme kritikken i møde.

Så kigger Rigsrevisionen på sagen igen i løbet af nogle måneder og stiller sig som regel efterhånden mere eller mindre tilfreds. Freden er genoprettet, og ministre og embedsmænd forhåbentlig klædt lidt bedre på til at forvalte borgernes penge

Med salget af vaccinefabrikken er det gået stik modsat. Ellen Trane Nørby havde holdt sig i skindet og været tavs om salget, som både dette og andre medier for længst har døbt en skandale. Nu har den bidske minister på regeringens vegne blæst til modangreb. I stedet for at erkende fejl går Ellen Trane Nørby direkte efter struben på Rigsrevisionen.

Læs også: Minister om vaccinesalg: Rigsrevisionens konsulent vidste ikke et klap om sagen

Kun et enkelt af de otte punkter, som hun sammen med finansminister Kristian Jensen opsummerer kritikken til, er der hold i, mener hun – og det var også svært at løbe fra: Det tog alt for lang tid og kostede et stort tocifret millionbeløb i konsulentregninger at skille Statens Serum Instituts it-systemer ad.

Men på de øvrige syv kritikpunkter tager Rigsrevisionen helt fejl, fremgår det af brevet fra de to ministre, der har stort set samme ordlyd som Ellen Trane Nørbys indledende udfald mod de ellers så respekterede revisorer på samrådet i sidste uge.

Vi gjorde, hvad vi kunne, for at holde på medarbejderne

Det virker ellers oplagt, at det langtfra var en fed idé, at daværende sundhedsminister Nick Hækkerup (S) i 2014 bekendtgjorde planerne om at sælge vaccinefabrikken ved over for Politiken at tilføje, at hvis der ikke findes en køber, så ville staten lukke fabrikken. Det havde i hvert fald ingen gavnlig effekt på de 600 højt specialiserede medarbejdere. Mange forduftede ud i den boomende medicinalindustri, og i 2015 brød produktionen ned med bod og dyre hasteindkøb af børnevacciner til danske småbørn til følge.

Læs også: Salg af offentlig virksomhed: Medarbejderne så deres fyresedler på lysavisen

Men, fastholder ministeren, ministeriet gjorde alt, hvad der var muligt, for at holde på medarbejderne, som fik tre måneders ekstra opsigelsesvarsel. Nogle fik endda i al hemmelighed en bonus, som først bliver omtalt nu, fordi de øvrige skulle forblive uvidende om, at de ikke var nøglemedarbejdere.

Og nej, der er ingen grund til at frygte for forsyningssikkerheden, altså om Danmark kan skaffe tilstrækkeligt med vacciner tilstrækkeligt hurtigt. Rigsrevisionen konkluderede ellers i 2004, at forsyningssikkerheden bliver ringere, når staten ikke længere selv kontrollerer produktionen, og det samme viste et notat i 2011. Men seruminstituttet har stadig ansvaret for at indkøbe vacciner og sagde god for salget, argumenterer ministeren.

Læs også: Eksdirektør modsiger minister: Selvfølgelig anbefalede vi ikke ubetinget at sælge vaccinefabrik

Sådan blev hun ved, men vi springer af efter et sidste punkt, hvor hun har hele regeringen med sig i kritikken af Rigsrevisionen: Spørgsmålet om, hvorvidt Sundhedsministeriet løbende burde have undersøgt, hvad det ville koste at beholde vaccinefabrikken eller lukke den i stedet for at sælge.

Regeringen mener, at det må være rigeligt med de grove overslag, som Sundhedsministeriet udarbejdede. For, argumenterer de to ministre, politikerne var ikke interesserede i at skyde flere penge i vaccinefabrikken med den tvivlsomme økonomi. På den anden side ville de redde 600 arbejdspladser ved at finde en køber, hvis det overhovedet var muligt. Så skal ingen revisor fortælle ministrene, hvilke beregninger embedsmændene skal udføre.

Statsrevisor-formanden er påfaldende tavs

Kritikken af Rigsrevisionen var opsigtsvækkende. Tidligere er der nogle få eksempler på, at de politisk udpegede statsrevisorer har været uenige, blandt andet da de gav en næse til Lars Løkke Rasmussen i 2009. Men denne gang stod de last og brast om kritikken af Sundhedsministeriet, også blå bloks repræsentanter.

At angribe de neutrale medarbejdere i Rigsrevisionen er derimod helt uden fortilfælde, ja, det er uhørt. Det var udtrykket, som fløj ud af munden på statsrevisorernes formand, Peder Larsen (SF), da ministeriet udsendte sin første pressemeddelelse om rapporten i januar.

Læs også: Leder: Politisk makværk gør anerkendt seruminstitut til dårlig forretning

Dengang sagde han, at ministeriets kritik ikke kunne få lov til at stå uimodsagt. For hvad har vi en Rigsrevision med 200 medarbejdere til, hvis ministerierne blot blæser på deres kritik? Men Peder Larsen ville dog lige afvente det officielle svar og se, om dog ikke ministeriet faldt ned.

Det var altså ikke tilfældet, og i dag er Peder Larsen påfaldende tavs. Han svarer med korte, afmålte sætninger, at Ellen Trane Nørbys og Kristians Jensens svar ikke er overraskende, men utilfredsstillende, og at statsrevisorerne »arbejder alvorligt på at få lavet om på det«. På spørgsmålet om, hvordan det mon kan ske, svarer han kryptisk: »På flere planer«.

Spørgsmål om overlevelse for et velansat kontrolorgan

Det er intet under, at statsrevisor-formanden har taget listeskoene på. Først og fremmest skal han være sikker på at have opbakning fra de andre fem statsrevisorer. Det er ikke givet, når deres partifæller tæller ministre eller folk med ministerambitioner, ja, den socialdemokratiske statsrevisor Henrik Sass Larsen er endda selv storfavorit til en ministerpost, hvis rød blok kommer til magten.

Læs også: ANALYSE: Bevidste omskrivninger af sandheden og total inkompetence i salg af vaccinefabrik

For det andet skal han sørge for, at konflikten med ministrene og deres departementschefer ikke kommer helt ud af kontrol. Så kan forslagene om at udflytte Rigsrevisionen til en jysk provins så langt fra parlamentet som muligt hurtigt komme op igen.

For det tredje er det formodentlig begrænset, hvilke formelle magtmidler statsrevisorerne kan gribe til, og der er alt mulig grund til at forberede taktikken grundigt inden næste slag.

Derimod er det givet, at demokratiet bliver en kontrolinstans fattigere, hvis Rigsrevisionens rolle på grund af salget af vaccinefabrikken fremover bliver mindre. Rigsrevisionen kan ikke blot tage over, hvor medierne må give op. Den kan også få adgang til dokumenter, som selv ikke de folkevalgte får lov at se, sådan som det bl.a. er tilfældet i sagen om salget af vaccinefabrikken.

Blandt journalister er det en selvstændig sejr, hvis vores dækning af en sag får Rigsrevisionen til at gå ind i den. Så respekteret har dens arbejde været indtil nu, og rækken af skandaler, som den har fået ministre og embedsmænd til at tage alvorligt er lang. Her kan vi blot navn Skats EFI-system, rejsekortet, MRSA, signalprogrammet og kampflyindkøbet. De sager havde offentligheden helt sikkert kendt, men næppe i samme detaljer og med samme læringsproces efterfølgende, hvis ikke Rigsrevisionen havde turdet gå til makronerne.

I de næste uger vil statsrevisorerne forsøge at sørge for, at den rolle ikke svækkes fremover, heller ikke selv om en bidsk sundhedsminister har gjort forsøgt at skambide institutionen.

Salget af Statens Serum Instituts vaccineproduktion var et svindelnummer, som er lavet af en oprørsbevægelse i et uland.

Det er de samme som står svindlen i Skat, DONG-salget ; OW-bunker og meget mere.

Jeg kunne ikke forestille mig at dansk politikkere var så nemme at bestikke.

  • 0
  • 3

kan ikke håndtere epidemier. Der rapporteres jævnligt om lange leveringstider på forskellige vacciner fordi der kun er det på lager, som normalt aftages. Når en usædvanlig situation opstår er lagrene tømt på ingen tid.

Markedet regulerer sig selv til mindst muligt spild - men det betyder også at det ikke er forberedt på netop de kritiske situationer, som VIL opstå.

Derfor skal der være en ekstra sikkerhed for borgerne i form af enten en statslig produktion af vacciner - eller opbyggede lagre af ALLE de kendte og ikke mindst ukendte sygdomme, som pludseligt udvikler sig. De lagre vil med stor sandsynlighed ikke kunne opbygges uden et stort løbende spild og vil ikke sikre danskerne mod uventet sygdomme - som f.eks. SARS var.

For mig er der kun liden tvivl om at denne beslutning en dag vil komme til at koste danske liv eller forvolde skader på folk, som kunne have været undgået.

  • 8
  • 0