Analyse: Københavns letbane handler om vækst, ikke tog
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Analyse: Københavns letbane handler om vækst, ikke tog

PLUS.
Illustration: Hovedstadens letbane

En letbane langs Københavns Ring 3 gør store dele af forstadskommunerne til stationsnære. Dermed får de mulighed for at bebygge nye områder og tiltrække flere virksomheder og skatteborgere.

Hvad er egentlig økonomien for samfundet i at bygge en letbane, som løber igennem ti kommuner i forstæderne på en ringvej, som i forvejen er mere end fyldt op af biltrafik? Svaret på det spørgsmål kan virke ganske enkelt, når der allerede for fem år siden blev udarbejdet en udredning, som udgjorde politikernes

Læs videre med et PLUS-abonnement

Få adgang til al PLUS-indhold og Ingeniørens e-avis med et PLUS-abonnement.

Som IDA-medlem har du gratis adgang til PLUS-indhold. Læs her hvordan.

beslutningsgrundlag. I den bliver det med syvtommersøm slået fast, at Hovedstadens Letbane er en underskudsforretning for den store, offentlige fællesøkonomi. Læs også: Staten køber sig en enkeltbillet ud af Københavns første letbane Forrentningen af de 6,2 mia. kr., som letbanen koster, er negativ, og banen har en negativ nutidsværdi på 8,4 milliarder kroner. Samfundet bliver al...