Analyse: Københavns letbane handler om vækst, ikke tog
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

Analyse: Københavns letbane handler om vækst, ikke tog

PLUS.
Illustration: Hovedstadens letbane

En letbane langs Københavns Ring 3 gør store dele af forstadskommunerne til stationsnære. Dermed får de mulighed for at bebygge nye områder og tiltrække flere virksomheder og skatteborgere.

Hvad er egentlig økonomien for samfundet i at bygge en letbane, som løber igennem ti kommuner i forstæderne på en ringvej, som i forvejen er mere end fyldt op af biltrafik? Svaret på det spørgsmål kan virke ganske enkelt, når der allerede for fem år siden blev udarbejdet en udredning, som udgjorde politikernes

Ønsker du at læse hele artiklen?

Det kan du med et PLUS-abonnement. Det giver dig digital adgang til alle PLUS-artikler og Ingeniørens digitale avis.

Som IDA-medlem kan du få adgang til alt PLUS-indhold. Klik her for at læse hvordan.

beslutningsgrundlag. I den bliver det med syvtommersøm slået fast, at Hovedstadens Letbane er en underskudsforretning for den store, offentlige fællesøkonomi. Læs også: Staten køber sig en enkeltbillet ud af Københavns første letbane Forrentningen af de 6,2 mia. kr., som letbanen koster, er negativ, og banen har en negativ nutidsværdi på 8,4 milliarder kroner. Samfundet bliver al...