Analyse: Hybridbilerne bliver første slagmark for Løkkes grønne løfter
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Analyse: Hybridbilerne bliver første slagmark for Løkkes grønne løfter

I praktiske test har det vist sig vanskeligt at køre til og fra arbejde på strøm alene i Kias Niro. Så er det en grøn plugin-hybrid i statsministerens definition? Illustration: Kia

Et afgørende spørgsmål trænger sig på, efter at statsminister Lars Løkke Rasmussen tirsdag i sin åbningstale til Folketinget satte et nyt mål for grøn transport: »Der vil i 2030 være over én million hybrid-, el- eller tilsvarende grønne biler i Danmark.«

Læs også: Lars Løkke trumfer Klimarådet: 1 million el- og hybridbiler i 2030

Det er, med statsministeren egne ord, »en stor ambition.« Men hvor stor en ambition der er tale om, afhænger helt af, hvordan Lars Løkke Rasmussen og hans ministerhold har tænkt sig at definere, hvad en hybridbil er.

En del rapporter, inklusive Klimarådets fra sidste uge, peger på, at batteribiler kan blive konkurrencedygtige – også prismæssigt – med benzin- og dieselbiler fra 2025. Det er imidlertid for sent, hvis Danmark skal opfylde statsministerens ambition om en million grønne biler om 12 år.

Gennemsnitligt kører en bil over 15 år på de danske veje. Det betyder, at langt hovedparten af den kvarte million biler, som danskerne køber i år, vil køre rundt på vejene i 2030. Salget af de rendyrkede batteribiler er ekstremt lavt. Køberne foretrækker billigere biler med brændstofmotor, hvor de oven i købet ikke behøver at spekulere over rækkevidden.

Hvor elektrisk er en grøn hybridbil?

Hybridbiler bliver der derimod flere og flere af i bilparken. En lang række bilfabrikker indbygger et lille batteri og en elmotor i stadig flere af deres modeller. Batteriet opsamler bremseenergi, og elmotoren bidrager til fremdriften, hovedsageligt ved lavere hastigheder.

Det er en effektiv måde at spare brændstof og dermed reducere belastningen af det klima, som statsministeren i sin åbningstale gjorde en del ud af at beskytte.

Men hvis blot en hybridbil defineres som en Toyota Yaris med hjælpe-elmotor, så opnår statsministeren næppe sit formål, nemlig at markere sig med grønne synspunkter. For det vil være helt utilstrækkeligt til at overbevise miljøbevægelsen og oppositionen om, at der er tale om en fremtidssikret, grøn bil.

Læs også: Klimarådet: Derfor er det OK, at danskerne får flere biler

I så tilfælde skal der som minimum være tale om et køretøj, der i daglig brug udelukkende eller overvejende kører på den strøm, som i stadig større omfang bliver produceret uden at udlede CO2. Batteriet skal altså kunne oplades i stikkontakten.

Samtidig bliver regeringen nødt til at stille krav til batteriets størrelse og/eller bilens rækkevidde på strøm alene. Et bud kunne være at tage udgangspunkt i, at en gennemsnitlig, daglig bilpendlertur i virkelighedens verden skal kunne tilbagelægges udelukkende på eldrift, selv i dansk vintervejr, hvis opladningen finder sted i garagen derhjemme hver nat.

Det krav er eksempelvis vanskeligt at opfylde i en af tidens mest populære plugin-hybridbiler, Kias Niro. I det hele taget viser praktiske erfaringer, at en fare ved at gøre det attraktivt at købe relativt dyre plugin-hybridbiler er, at ejerne siger tak for fordelene og udelukkende benytter dem som benzin- eller dieselbiler. Den risiko kommer regeringen også til at forholde sig til.

Spørgsmålene om hybridbilerne trænger sig ikke kun på, fordi regeringen er nødt til at handle nu for at nå målet om en million grønne biler i 2030. Statsministeren har også lovet et forbud mod salg af nye benzin- og dieselbiler fra samme år, men hans tale åbner for, at hybridbiler får lov til at blive solgt helt frem til 2035. Der bliver også behov for en mere nøjagtig definition.

Læs også: Leder: Tilskud til elbiler? Lad os først sætte fossilbilen i bakgear

Grønne biler skal gøre attraktive

I dag er også plugin-hybridbilerne for dyre til, at danskerne køber dem i stort antal. Derfor vil regeringens såkaldte luft- og klimaudspil i næste uge næsten med sikkerhed indeholde incitamenter, som skal få bilejerne til at overveje den type biler frem for benzin og diesel.

Et af parametrene, som Lars Løkke Rasmussen kan skrues på, er at differentiere registreringsafgiften endnu mere end i dag, altså gøre prisforskellen på de grønne og de sorte biler større. Foreløbig har regeringens sænkning af registreringsafgiften i to omgange været medvirkende til, at danskernes nye biler bruger stadig mere brændstof – ikke mindre – og at CO2-udslippet på de danske veje er steget tre år i træk.

Samtidig tilsiger den gældende, politiske aftale om elbiler, at registreringsafgiften stiger år for år. Det vil naturligvis forværre salget, og Klimarådet har foreslået et erstatte nedslaget i registreringsafgiften med et tilskud.

Fri parkering og flere ladestandere

På forhånd har klimaminister Lars Chr. Lilleholt erklæret sig skeptisk over for, om det er en god idé at give milliarder af kroner i tilskud. Derfor kommer regeringen til at overveje andre virkemidler. Mellem dem er gratis parkering, flere ladestandere på offentlige parkeringspladser medfinansieret af staten og kørsel i busbaner i en overgangsperiode. Hvad der ender med at komme med i udspillet, får vi dog først at vide i næste uge.

Læs også: Skeptisk minister: Giver milliard-tilskud til elbiler mening?

Endelig er det værd at huske på, at statsministerens taleskrivere var omhyggelige med at tale om nuludslipsbiler i stedet blot elbiler. Det er en åbning for brintbranchen og for at fremstille syntetiske brændstoffer, men i første omgang endnu mere for biler på biogas.

Staten giver milliardstore tilskud til at producere biogas af landmændenes gylle – ikke uden kritik fra oppositionen – og et bud på en vindersag for statsministeren kan være at markedsføre gassen som en af løsningerne på fremtidens grønne transport.

Læs også: Det sagde de ikke i skåltalerne: Biogas løber med en tredjedel af støtten til vedvarende energi

Under alle omstændigheder virker opbakningen til statsministerens ambitioner givet. Ingen partier på Christiansborg, heller ikke Dansk Folkeparti, har talt direkte imod.

Naturligvis kan Danmark ikke umiddelbart forbyde diesel- og benzinbiler alene, men der er tilsvarende drøftelser i så mange andre lande, at problematikken er sikker på at blive drøftet i EU.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er et kæmpe smuthul hvis almindelige hybrider kan fortsætte til 2035 og det samme for plugin-hybrider hvis de ikke bliver ladet med strøm, men blot kører på brændstof.

Plugin-hybrider er en fornuftig overgangsløsning på kort sigt (måske 10 år), men så burde de ikke være nødvendige mere og det skal sikres at ejerne er motiverede til at lade dem, f.eks. ved at driftsøkonomien på strøm er væsentlig lavere end ved kørsel på benzin. Mange firmabilbrugere kan sikkert slet ikke få betalt strøm, mens de får betalt det fossile brændstof.

Det bør også være nemmere at få adgang til konkurrencedygtige priser på strøm til hjemmeladning end det er i dag hvor man enten skal lave en virksomhedsordning eller bindes til relativt dyre abonnementer/ladere hos f.eks. E.on eller Clever. Et 400 V stik i carporten, evt. med sin egen måler, mere indviklet skal det ikke være for hr og fru DK.

  • 28
  • 4

Er der blandt læserne gode bud på, hvad de realistiske krav til en hybridbil skal være, hvis den type biler skal betragtes som grønne og have økonomiske fordele og/eller bedre fremkommelighed og parkeringsmuligheder? Batteristørrelse, rækkevidde i standardiseret test? Eller er det muligt i praksis at kræve, at de kører en bestemt andel på el? Skal kravene strammes løbende hen over årene? Andet, som jeg har overset?

  • 9
  • 2

@Peter Thorsen
God pointe med firmabilbrugere - her synes der jo ikke umiddelbart meget incitament til at lade op med el - når nu bilen kommer med et benzin/diesel-kort.
Kan man så give disse firmabilbrugere en elladestander hjemme med frit forbrug. Tja - måske. Men så må strømmen jo kun gå til bilen - og ikke til generelt husstandsforbrug (og så ligner det at vi er ovre i noget der minder om farvet diesel til landsbrugsmaskiner på landet)....

Håber at der er nogle dygtige DJØF'er der får skruet nogle fornuftige regler sammen - efter godt input fra nogle "teknikkere".

  • 5
  • 1

Er der blandt læserne gode bud på, hvad de realistiske krav til en hybridbil skal være, hvis den type biler skal betragtes som grønne og have økonomiske fordele og/eller bedre fremkommelighed og parkeringsmuligheder?

Der bør stille krav om minimum 20 kWh batteri og 3, 6, 50kW ladning samt 70kW motor, således at der er incitament til at benytte den som elbil i det daglige, og kun ved længere ture, eventuelt, bruge ICE delen som rækkeviddeforøger eller ekstra trækkraft ved påhængskøretøj tilkoblet.

  • 12
  • 4

Jeg forstår ikke kritik af Niro, mit daglige kørselbehov ligger på 40-50 km. Jeg har tanket 4 gange ca. 36-37 liter og har en halv tank benzin tilbage. Bilen har kørt 10600 km. Mere økonomisk bliver det vel ikke!

Ved familiebesøg 152 km ligger gennemsnit på 37 km/l. Hemmeligheden er at jeg altid lader min bil op og accellerer moderat, dertil sætter jeg ved motorvejskørsel fartpiloten 100 kmt og følger trafikken, og ja, de det 152 km tager 3-5 minuter længere! Behagelig tur med få ovehalinger!

  • 16
  • 1

Den gode hybridbil er vel en bil med ren elmotor og hurtigtopladende batteri, og så en mindre generator (på fossilt / syntestisk brændstof, eller brint brændselscelle!), der i nødsituationer kan lade strøm til batteriet eller bare generere el til motoren, så den kan køre ekstra x km (til næste hurtiglader). x = 50-100 km.

I de nuværende/gængse hybridbiler er der jo de samme kæmpestore bilmotorer og mekaniske gear/kobling anordninger (som i normale biler), så man sparer heller på mekanikerregningen i forhold til den mere enkle opbygning, som jeg forstår en elmotor har.

  • 7
  • 3

jeg altid lader min bil op og accellerer moderat, dertil sætter jeg ved motorvejskørsel fartpiloten 100 kmt og følger trafikken


Med den kørsel er du et grønt trafik-dydsmønster, som kan få det bedste ud af enhver bil.

Der er intet galt med Niro'en, som er et fint eksempel på en relativt klimavenlig bil, som er både praktisk brugbar og økonomisk til at komme i nærheden af.

Men spørgsmålet er, hvorvidt det er godt nok til at give den de særlige fordele, som nødvendigvis må følge med, hvis Løkkes ambitioner skal indfris. Bør den tælle med som en af hans million grønne biler?

  • 2
  • 1

Som ovenfor nævnt kan syntetisk brændstof vel være en mulighed? Der er jo nogle år endnu til det her skal være fuldt indfaset. Og i mellemtiden er der måske kommet mere gang i produktionen af syntetisk brændstof produceret på overskudsstrøm og co2 fra biogasanlæg.
Så er det "bare" hvordan det bliver gjort tilgængeligt for hybridbillisterne, og det sikres at man ikke kan snyde ved at komme "sort" benzin i tanken.

  • 5
  • 4

Den bruger brint i brændselscelle, der laver strøm til elmotor. Ingen CO2.
https://fdm.dk/motor/forpremiere/2018-07-h...
Der er også Toyotas Mirai.
Den løsning tiltaler mig mest. Rækkevidden er god (500 km). Der er p.t. kun 8 optankningssteder i DK. Hvis man mener det alvorligt, må der være flere.
Den (Hyundai) testes intensivt i Norge for tiden. Så får vi vist temperatur-følsomheden testet hen over vinteren.
Brintbilen er virkelig grøn.
Men det er spørgsmålet, hvor grøn brintproduktionen er. Dog kan jeg godt lide, at der kan optankes, så det ikke belaster el-nettet ude ved boligen.

  • 4
  • 13

Det er ret meget over f.eks. Niro'ens specifikationer og med en langt kraftigere motor, end mange mikro- og minibiler kører rundt med i dag. Hvorfor er det nødvendigt med sådan en kraftkarl, tænker du?

Godt dobbelt batterikapacitet i forhold til Niro.(8,9 kWh)
20kWh er ikke nok til blot 100 km, hvor en god del er motorvejskørsel bare ved 110km/t i en mellemklassebil
Så hvis batteriet er for lille, vil motoren jo bruges hver dag man ikke lige kan nå hjem

Mange glemmer, at 20kWh svarer kun til ca 2 liter benzins energiindhold.
Batteriet har ikke godt af at bruges mellem 0 og 100% hele tiden
Batterier der lider en for tidlig død vil medføre mange ulemper
.

60Hk motor er alt for lidt til Niro, ifølge FDM
70kW motor, en kraftkarl???

"Men elmotoren er med 61 hk ikke specielt kraftig, især ikke fordi bilen med sin avancerede teknik vejer næsten 1.600 kg."

"Golf GTE, der vejer det samme, har 100 hk at gøre godt med, hvilket gør at man ikke savner kræfter ved almindelig kørsel."
.

Hvis man mener at vi skal favorisere mini og mikro elbiler, må man acceptere at de bliver fortrinsvis bybiler og familiens 2.bil, med relativt få kilometer

Folk der pendler 50.000 om året, og således vil kunne forslå noget i det samlede regnestykke, vil gerne have mindst en "Golfstørrelse"/ el. mellemklasse, bil
.

"Men er drømmen at køre elbil på korte ture, og benzinbil på de længere, så er Niro Plug-in Hybrid ikke det rette valg. Især ikke om vinteren, hvor motoren ofte starter."

https://fdm.dk/motor/biltest/kia-niro-plug...

  • 3
  • 3

Umiddelbart vil jeg mene at kravene for en hybridbil fint kunne være batteri på min 30kWh, og en forbrændingsmotor som opfylder Euro 6d.

Man kunne overveje at sætte grænse på ICE motorernes størrelse, så det ikke er "luksus"aflads-hybrider, men biler der opfylder et regulært behov.

Fx max ICE ydelse på 100kW eller lignende.

  • 4
  • 2

Danskerne har respekt for afgifter. Så en afgift forøgelse på benzin og diesel, koblet med en nedsættelse af elafgiften. Skal nok for efterspørgelse på hybrid og elbiler til at stige.
Det er godt at sætte nogle standarter for batteriernes kapacitet og holdbarhed.
- men pisk virker. Det kommer man ikke uden om fra politisk hold.

  • 7
  • 4

Syntetisk brændstof laver lige så meget NOx, som fossilt brændstof.
Syntetisk brændstof opsuger CO2 i produktionen - så det er da fint at bruge i den gamle bilflåde. Men på sigt skal vi af med al afbrænding - derfor er synfuels et ovegangsfænomen.

Vi har i DK 10 brinttankstationer - og flere er på vej.
Vi kunne give firmaer afgiftfrihed til el- og brintbiler i lighed med de gule plader - også til personbiler - men på gule plader.

  • 1
  • 7

Som så meget andet så er elbilen jo næsten færdig udviklet. 4 elmotorer, 1 batteri og noget datakraft - det kan kun koste 1/10 at producere sammenlignet med en benzin/diesel.
Men så kommer politikerne og vil have deres fjætte fingre i æ kass - og så går der ged i det hele.

  • 4
  • 6

Danskerne har respekt for afgifter. Så en afgift forøgelse på benzin og diesel, koblet med en nedsættelse af elafgiften. Skal nok for efterspørgelse på hybrid og elbiler til at stige.
Det er godt at sætte nogle standarter for batteriernes kapacitet og holdbarhed.
- men pisk virker. Det kommer man ikke uden om fra politisk hold.

Problemet er så alle dem - og det er mange - der ikke har råd til en ny bil, men er afhængig af at købe brugt, de vil blive RIGTIGT hårdt straffet.

Hvis man skulle noget, skulle man sørge for at elbiler ikke skulle betale grøn afgift og heller ikke skulle betale særlig meget i registreringsafgift sammenlignet med ICE biler - HOV, det ER jo allerede gennemført ;-)

Hvad vi mangler er elbiler som opfylder danskernes behov, UDEN at de skal omlægge deres liv og til en pris der er til at betale og der er vist et stykke vej endnu.

  • 9
  • 3

Der er så meget man skal passe på. Alle de ømme tæer, man kan komme til at støde.
Engang mente man at det var på sin plads at være sengeliggende, når man havde gennemført en operation eksempelvis for diskusprolaps - i dag bliver man jaget ud af sengen efter du er vågnet. Forskning viser det giver det bedste resultat. Det er selv om det gør mega ondt - her tages der ikke hensyn til om fru Danmark har lyst eller noget - sådan er behandlingen og hvis du ikke følger den vil der kunne opstå komplikationer der kan forværre eller invalidere dig

Med så komplekse spørgsmål som transport og klima - vil der være nogle mennesker der kan få ekstra ømme tæer - sådan er det - skal de mange lide pga. de få ?
Der står mere på spil end fru Danmarks ulyst til at tilpasse sig.

  • 5
  • 5
  • Du fremstiller selv dilemmaet til sidst - det vil tage lang tid hvis at vente på den dybe tallerken opfindes.
    Til den tid kan det ske det kan være ligegyldigt - for så har klimaet fundet sin egen løsning.
    Hvis du vil forandre noget må du hjælpe det på vej - skal det gå relativt hurtigt skal du skubbe bag på - det kan så være nogle syntes det er ubehageligt.
  • Men jeg undre mig over at danskerne lider så meget af behagsyge og ømme tæer, at de ikke er mere indstillet på at omstille sig ?
  • 5
  • 4

Jan - hvor længe regner du med at det relativt lille batteri i din hybrid holder til at blive cyklet på den måde? Det nærmer sig vel en fuld 100% - tæt på 0% cyklus hver dag. Hvilken batterigaranti følger der med bilen fra Kia?

  • 2
  • 3

Mht. Firmabiler og firmabetalt strøm til elbil der hjemme.

Clever og E.On har begge abbonementsordninger til opladning af elbiler. Den ladeboks der følger med har indbygget elmåler, mobildata, relæ og rfid nøgle. Ledningen ud af bolsen ender i et stik der passer i elbilen (type 2).

Man får allerede nu kompensation for den strøm, der er løbet ud til elbilen på den private elregning. Man skal gører sig ret umage for at bruge strømmen til andet, og regningen indeholder en log over ladetid og kWh, så det er nok ikke værd at prøve at snyde.

Der er et billede af en boks her ved siden af bilen.
https://www.eon.dk/privat/strom-til-din-el...

(Da ladeboksen indeholder mobildata forbindelse og relæ kan opladning styrres, så elnettet udnyttes bedst muligt allerede. Det har været muligt siden “Betterplace”)

  • 4
  • 1

Som så meget andet så er elbilen jo næsten færdig udviklet. 4 elmotorer, 1 batteri og noget datakraft - det kan kun koste 1/10 at producere sammenlignet med en benzin/diesel.
Men så kommer politikerne og vil have deres fjætte fingre i æ kass - og så går der ged i det hele.


Når fossilbiler en dag er tæt på at være faset ud skal der stadigvæk vedligeholdes veje. De penge skal komme et sted fra, så selvfølgelig skal staten på et tidspunkt "have dens fjætte fingre i æ kass". Det skal bare ikke være lige nu, hvis elbiler skal stå en jordisk chance for at sælge i det omfang vi har brug for, at de gør..

  • 3
  • 1

Hvad vi mangler er elbiler som opfylder danskernes behov, UDEN at de skal omlægge deres liv og til en pris der er til at betale og der er vist et stykke vej endnu.

Tror at vi langsomt nærmer os det punkt hvor mange danskere kan leve godt med en elbil.

Hvis man ser på den nye Hyundai Kona EV og dens søster bil fra Kia, så har de begge en rækkevidde på omkring 500km, nogenlunde det samme som Tesla Model 3,men med et lidt mindre batteri. Kan man oplade hjemme og eller på arbejdspladsen, så vil det til normalt dagligt forbrug være mere end nok.

I Schleswig-Holsten er kredsen Nordfriesland, som ligger syd for Tønder, helt vilde med Renault Zoe, selvom den har væsentlig kortere rækkevidde, men de kan fint klare sig med den i dagligdagen. Konen kan køre derfra og til Kiel og retur uden at lade, hvilket ligesom er et krav fra dem. En skole har givet mulighed for at 7 elbiler kan oplade, mens de er på arbejde. Ikke noget med hurtig ladning, men i løbet af af en hel arbejdsdag kan de lade omkring 100kms forbrug, og det er gratis for de ansatte. Nu er der nok ikke mange der har over 100 km til arbejde, så de kan køre næsten gratis, medmindre de selvfølgelig skal på lange ture, hvilket nok ikke rigtig er noget for en Renault Zoe.

Renault Zoe har i øvrigt været den bil i Tyskland der har fået godkendt tilskud til el og hybrid biler i august måned. Det må være lidt nedværdigende for den tyske bilindustri at en fransk bil er den mest solgte.

Næste år skulle VW så komme med deres nye ID model, som skulle have en startpris på lidt under 25000€, men spørgsmålet er er selvfølgelig om VW ikke også laver en Tesla og venter med at producere de billigste modeller indtil markedet er nogenlunde mætte med de dyrere modeller.

  • 9
  • 1

Der bør stille krav om minimum 20 kWh batteri og 3, 6, 50kW ladning samt 70kW motor, således at der er incitament til at benytte den som elbil i det daglige, og kun ved længere ture, eventuelt, bruge ICE delen som rækkeviddeforøger eller ekstra trækkraft ved påhængskøretøj tilkoblet.

Nogen gange er det bedste, det gode`s værste fjende.

Hvorfor skal en hybridbil f.eks absolut have 50KW DC lader?

Den nye generation plugin hybrider der er på vej har omkring 13kwh batteri
F.eks har Peogeut og Skoda, biler på vej med batterier i den størrelse.
Det giver en rækkevidde på 60- 100km , som vil række langt for de fleste.

20kWh er ikke i urealistisk, men er der nogen grund til at køre rundt med et så stort batteri, hvis man kun dagligt køre 20km dagligt?

Hvis man gradvist satte afgiften op på de fossile brændstoffer, så der kunne blive plads til udvikling af synfuel til attraktive priser, og så kunne man stadig køre rund i sin gamle bil uden at blive flået, og stadig køre CO2 let.

Hvorfor tvinge folk til at forsætte i fossilbilerne.
Selv om man mener at elbilen er den optimale løsning, så hjælper det ikke hvis 95% af befolkningen er af en anden mening.

Det værste for udbredelsen af elbiler, har været den zigzag kurs, som folketinget har udsat elbilen for.
Grundelementerne i elbilsbeskatningen er dog langt om længe faldet fornuftigt på plads, så det der nu mangler er en langsigtet løsning for elafgiften til opladning af elbiler, og en langsom, men lang indfasning af øgede afgifter på fossil brændstof.

Først skal elafgiften bortfalde, eller finde et leje svarende for varmepumper. Og det gældende de næste 10-15 år
Derefter skal eftergivelse af elafgift afkobles “ operatører”, så det er elbilsejerne der får gavn af afgiftlettelsen, og ikke som idag operatøren.

Med det prisfald som der er sket bare de sidste 4 år på elbilsområdet, så burde elbilssalget nærmest eksplodere i løbet af de næste par år, og plugin hybrid salget vil følge med op, fordi den elektriske drivlinie er så billig og skattebegunstiget, at den vil have betalt sig i løbet af ganske få års drift.

I forhold til en anden debattør, vil jeg ikke have nogle betænkeligheder, ved at købe en brugt plugin hybrid.
Det er bare at sætte sig ind i en fuld opladet bil, og så se hvorlangt man kan komme på ren eldrift. Det vil give en indikation om batteriets tilstand, som er den eneste komponent i den elektriske drivlinie man behøver at bekrymre sig om.

  • 6
  • 0

Hvad med krav til batteriet monteret i disse opladningshybrider?

Krav om at batteriet faktisk skal bruges dagligt for at bilen har den (pt. overdrevne) lave udledning den er godkendt til.

Krav om at der ved periodisk syn skal være en vis % del at batteriets restkapacitet tilbage. Hvis batteriets kapacitet er markant forringet eller er defekt mm, kommer disse biler jo bare til at køre rundt som traditionelle fossilbiler, men stadig med den lave sats for grøn afgift og en udledning af CO2 NOX mm som i gamle dage.

Det kan vel sides stilles med at man ikke bare kan fjerne katalysatoren i en bil der i sin tid blev godkendt med katalysator, selv om denne er kedelig at bekoste udskiftning af hvis det bliver defekt?

Jeg er generelt skeptisk over for disse opladnings hybrider og kunne ikke selv forestille mig indkøb af en sådan. Alt for elektrisk og mekanisk komplekse. Dog anderkender jeg at de nok har en berettigelse i en overgangsperiode. Som andre også skriver, så skal batterikapaciteten og elmotor effekten op og størrelsen på ICE motoren ned. Lidt i retning af BMW I3 REX tanken.
Måske kan man forestille sig at biler som den her omtalte Kia Niro kan få eftermonteret en større batteripakke på et tidspunkt?

  • 3
  • 1

Jeg er generelt skeptisk over for disse opladnings hybrider og kunne ikke selv forestille mig indkøb af en sådan. Alt for elektrisk og mekanisk komplekse.

Og det er du ikke alene om, men der er også mange som ikke har fidus til den rene elbil.
Skal de bare fortsætte i deres fossil brænder?

Hvordan man end ser en plugin hybrid, så har den nogle klare fordele i forhold til ICE.

Den kan optage bremseeffekt, og har derigennem en stor effektivtetseffektgevindst i forhold til ICE.

Man vil kunne køre mange km på billig el, og spare benzin dråberne, til det er allermest nødvendigt.

Man vil kunne køre i “ICE fri” zoner i storbyerne når disse i fremtiden bliv indført.

Man vil kunne spare slid på ICE drivlinien, og køre med kraftigt forlænget service eftersyn.

Man vil typisk få en accelerationsevne og en kørekomfort, der er ICE overlegen

Snakker man biler i 300.000kr klassen, bil plugin hybriden være i samme prisklasse som tilsvarende ICE

Jeg forstår ikke at man mener at en plugin hybrid er “ elektrisk kompleks”
Ser man på hvad der er af elektronik i en bil idag, så er den elektriske drivlinie nok det mindste man skal bekymre sig om.

Nå ja vil nogen nok sige, men alle disse punkter der er opridset gør en elbil bare endnu bedre,og det kan godt være.
Alligevel er over 99% af solgte biler idag ICE, og så vi kan godt sidde herinde på ING.dk og diverse elbilsforaer og forelske os i elbilen.
Det hjælper bare ikke den grønne omstilling.

Noget andet er, at hvis vi skal have EU med på vognen, og skal til at producere elbilsbatterier på 80kWh til 15 millioner elbiler/årlig i 2030, så skal der nogle helt andre investeringer til i batterifabrikke end de småpenge som der bliver brugt idag.
Da vil det være alt andet lettere at finde batterier til 20kWh pluginbatterier.

Det er så let med skåltaler om hvad man vil om 10-15 år.

Såvidt jeg husker snakkede man i 2010 om 5 mil elbiler i 2020 i EU.
Man skal bære heldig hvis man når 1 mil.

  • 7
  • 1

Jeg er overvejende enig i dine betragtninger. Jeg skal lige sige at jeg allerede kører elbil idag. Hvis plug inn hybrider er det der skal til for at flytte Hr. og Fru. Jensen over på overvejende eldrift så er det fint med mig. Samfundet skal bare være klar med lovgivning der gør at der også bruges el til disse biler, for mon fruerne i Hellerup gider at slutte et kabel til stikkontakten til deres Hellerup Berlingoer (Range Rover mm) flere gange om dagen for at spare 20-30 kr i benzin?

  • 5
  • 0

En mulighed kunne også være at arbejde med en incitamentstruktur for hybridbiler, hvor man belønnes for kilometer kørt på el og tilsvarende overtakseres for de fossile km.

Hvis man f.eks. for hybridbiler kræver at de skal kunne registrere antal kørte km på hhv. ren el og fossilt brændstof, så kan f.eks. årsafgiften udregnes på baggrund at brugsmønster eller blandingsforhold. For billisten vil der så sandsynligvis også gå lidt sport i at anvende sin bil på den mest miljørigtige måde.

  • 1
  • 1

En mulighed kunne også være at arbejde med en incitamentstruktur for hybridbiler, hvor man belønnes for kilometer kørt på el og tilsvarende overtakseres for de fossile km.

Ja det ville faktisk være smart(selvom mange nok ville blive skræmt over at blive overvåget)
Hvis bare man lavede en log som aflæste hvor mange km bilen havde købt på benzin og så betalte man grøn afgift efter det, det kunne laves med en f.eks 5 års indfasning så folk kunne vænne sig til det.

Det kunne være. under 1000 km på benzin. laveste grønne afgift, som vist er omkring 600 kr i dag, også stige et trin for hvert 1000 eller 2000 km. til den ender på højeste afgift ved 10000 km, på vel 8000-10000 kr. så er der incitamentet til at kører på el. samtidig skulle elafgiften så ned, så er både pisk og guleroden på plads.

  • 4
  • 1

Hvorfor skal en hybridbil f.eks absolut have 50KW DC lader?

50kW: bilen bør selvfølgelig have mulighed for som minimum, at lade med op til denne kapacitet, ligesom regenererings effekten da også skal være betragtelig, hvis hybridbiler skal give mening.

Hvis det tager 6-10 timer at oplade batteriet, er vi jo helt sikre på at der slet ikke vil blive ladet på længere ture. (Eller kun minimalt ved frokoststop)

20kWh er ikke i urealistisk, men er der nogen grund til at køre rundt med et så stort batteri, hvis man kun dagligt køre 20km dagligt?

1.Som før forklaret, det bedste for batteriets holdbarhed, er kun at bruge dette imellem 20% og 80% i det daglige.

2.Et kapacitetstab vil uanset hvad, forekomme over år, og senere ejere vil måske gerne kunne køre lidt længere end 20km.

20kWh er ikke et stort batteri energimæssigt, det svarer kun til ca 2ltr. benzin
Er der noget der kan skade elbilssagen, så er det misinformation om rækkevidde, og/eller dårlige, for små, batterier, der ikke holder bilens levetid.
.

Hybridbiler skal være elbiler med ekstra IC-motor, ikke ICEV med en ekstra elmotor, der er for lille til at kunne drive bilen alene.

.

Hele øvelsen vi kommer til at se, vil vise om Løkke & Co vil have hybridbiler for syns skyld i statistikkerne, eller for at disse virkelig skal kunne bidrage reelt til udledningsreduktion.

  • 2
  • 4

Jeg er vild med Volvo XC60 Twin Engine.
65kW elmotor, - 10,4kWh batteri.
239kW benzinmotor. – Det halve kunne have gjort det.

Vi ville kunne køre al bykørsel, samt til og fra arbejde på el alene..
Vi ville kunne komme ud i alle Danmarks skove, i forbindelse med vores fritidsinteresse. – Og som bonus have firehjulstræk.
Vi ville kunne køre på campingferie.
Vi ville ikke skulle bekymre os om specielle forhold vil forhindre os i at nå hele vejen.

Whats not to like? – Prisen. Måske kunne en mindre benzinmotor hjælpe lidt på vej.

Jeg vil finde det fint acceptabel, at sætte et ”taxameter” på benzinmotoren, eller også blot hæve brændstofafgifterne markant over de kommende år.

  • 4
  • 0

Jeg er vild med Volvo XC60 Twin Engine.
65kW elmotor, - 10,4kWh batteri.
239kW benzinmotor.
Whats not to like? – Prisen. Måske kunne en mindre benzinmotor hjælpe lidt på vej.

Det siger jo alt.

Bilen vejer jo omkring 2.000kg, elmotoren+ batteri er mest til pynt, og hjælp ved start.
Benzinmotoren starter automatisk lige så snart elmotoren mister pusten

Ikke meget bedre end en hybridbil, og kun hvis man gider at sætte stikket i for de sølle 10kWh

  • 1
  • 6

20kWh er ikke et stort batteri energimæssigt, det svarer kun til ca 2ltr. benzin
Er der noget der kan skade elbilssagen, så er det misinformation om rækkevidde, og/eller dårlige, for små, batterier, der ikke holder bilens levetid.

Og, - et 100kWh batteri er så også et lille batteri, det vil så tilsvarende svare til 10liter benzin.

Er der noget der skader elbilsagen, er det elbilsfarisære, der prædiker den “rette lære”
og kalder andre vantro, blot fordi de har en anden virkelighedsopfattelse.

99% af alt bilsalg har idag en ICE motor, og det ser ikke ud til at rykke sig nævneværdigt de næste 5år, af den simple grund, at der ikke produceres elbiler nok, og at det tager tid at opbygge batterikapacitet nok.
At køre rundt i en elbil med 90kWh batteri for kun at lade hver 14 dag for 400km, er da sikkert fint, både for ejer og batteri, men vi får ikke mange elektriske km på den måde.

Man får mange flere el km, ved 6 plugin hybrider med 15kwh batteri der cykler dagligt, og på samme 14dage tilsammen køre 4000 elektriske km.
4000 elektriske km der har erstattet 4000 fossil km.
Omregnet svare det til at plugin hybriden køre 17500 km/ årligt på el på sit 15 kWh batteri.
Jeg har rundet 4 år og 100.000km i min elbil med mit 22kWh batteri og med ca 5% kapacitetstab, så batteriholdbarheden burde ikke være et problem.

Så er der udviklingen indenfor biobrændstoffer, jf en anden aktuel tråd, og syntetiske brændstoffer lavet ud fra brint, som kan hjælpe med til at nedbringe co2 fra biltrafikken.

Plugin hybriden ville kunne køre på el i byerne, så både støj og emissioner er her sammenlignelig med elbilerne.

Elbilerne kommer til at stå rigtigt stærkt i konkurrencen mod plugin hybriden, men der vil i min optik stadig være masser af plads til plugin hybriden om 10år.

PS. det er lidt søgt, at du nedgør Volvo XC 60 plugin hybrid, for dens vægt på 2000kg.

De 10 kwh batterier vejer vel max 100kg, og elmotor med elektronik vel under 50kg.

Så vidt jeg ved, så glimre F.eks Tesla X sig ikke ved at være en let bil.

  • 5
  • 0

For ikke så længe siden håbede du at hybridbilerne ville komme med større batterier.
Nu mener du at 10 kWh er rigeligt til en 2T tung bil
(og 65kW motor åbenbart. Hvor er det miljøvenlige i en 326Hk benzinmotor i samspil med den)

Det er efterhånden meget tydeligt at du aldrig vil forstå mig.
Jeg har på forspørgsel, formidlet de holdninger jeg altid har haft.

Jeg nedgør ikke Volvo for vægten, men for den alt for lille elmotor, der kun øger præstationerne med benzinmotoren, og sjældent vil blive brugt alene.

Der er adskillige andre store kraftige biler der får lavere afgift, faktisk kun bruger elmotor som ekstra accelerations og effektbooster, men stort set aldrig bliver sat i en stikkontakt.

Det MÅ ikke være muligt at få "Løkkelige" afgiftsfordele for disse biler

Hvis Volvo havde lavet en 80-100kW elmotor, et 20kWh batteri og en 100-140kWh benzinmotor, istedet, så havde den været 100% anvendelig som ren elbil i det daglige.
.

"Er der noget der skader elbilsagen, er det elbilsfarisære, der prædiker den “rette lære”
og kalder andre vantro, blot fordi de har en anden virkelighedsopfattelse."

Hvem er det nu der prædiker dennes eneste rette lære, og endda en der ændres efter forgodtbefindende?

  • 1
  • 3

Inden man fritstiller sine endeløse fantasier, om mulige kommende afgiftslettede muskelbiler, skulle man måske lige læse, og forstå, hvad artiklen/øvelsen her handler om:

"Med statsministerens løfte om en million grønne biler på vejene bliver det altafgørende, hvordan regeringen har tænkt sig at definere, om en hybridbil er grøn."

"I så tilfælde skal der som minimum være tale om et køretøj, der i daglig brug udelukkende eller overvejende kører på den strøm, som i stadig større omfang bliver produceret uden at udlede CO2. Batteriet skal altså kunne oplades i stikkontakten."

"Samtidig bliver regeringen nødt til at stille krav til batteriets størrelse og/eller bilens rækkevidde på strøm alene. Et bud kunne være at tage udgangspunkt i, at en gennemsnitlig, daglig bilpendlertur i virkelighedens verden skal kunne tilbagelægges udelukkende på eldrift, selv i dansk vintervejr, hvis opladningen finder sted i garagen derhjemme hver nat."

  • 2
  • 1

For ikke så længe siden håbede du at hybridbilerne ville komme med større batterier.
Nu mener du at 10 kWh er rigeligt til en 2T tung bil
(og 65kW motor åbenbart. Hvor er det miljøvenlige i en 326Hk benzinmotor i samspil med den)


Nu var det dig der kommenterede negativt på Peters Nielsens glæde ved plugin Volvoen.

Men ja, jeg tror på større plugin hybrid batterier, og som jeg også tidligere omtalte, så kommer i peugeot og Skoda i 2019 med plugin hybrider med ca 13kWh batterier, hvad ca er det dobbelte af hvad vi så for 4 år siden.
65kW gør måske ikke Volvoen til en sprinter, men den skal nok kunne følge med den almindelige trafik i byen og på landevejen, bare på eldrift.
Da Nissan Leaf kom frem i 2012 med 80kW til ca 1600 kg, blev den omtalt som kvik, på grund af fuld moment ved 0 omdrejninger.
Hvor hurtig Volvoen er fra 0 km/t på ren el, kommer jo lidt an den valgte gearing, men mon ikke det går an.

Det siges at Tesla i 2020 kan lave batterier, der på pakke niveau koster 100$/ kWh som i dagens kurs vil sige omkring 650Kr/kWh.

Ser vi på det danske afgiftsystem er der en afgiftrabat på batteri på den rå bilpris på 1700kr/kWh.

derudover er der en nedskrivning af registreringsafgiften med 4000kr på km/l ækvivalent for hver km bilen går over 20km/l.

Nu ved jeg ikke lige hvormeget en given 15kWh plugin hybrid vil gå længere på “ literen” end en tilsvarende 10kWh plugin hybrid, men hvis vi siger en forskel på 4, så bliver den store hybrid omkring 20.000kr billigere for forbrugeren end den lille, inkl batteri rabat.

Mon ikke den danske bilkøber går efter de hybrider med store batterier.

  • 4
  • 0

Man får mange flere el km, ved 6 plugin hybrider med 15kwh batteri der cykler dagligt, og på samme 14dage tilsammen køre 4000 elektriske km.
4000 elektriske km der har erstattet 4000 fossil km.
Omregnet svare det til at plugin hybriden køre 17500 km/ årligt på el på sit 15 kWh batteri.

😳
.

"Nu var det dig der kommenterede negativt på Peters Nielsens glæde ved plugin Volvoen."

Snarere realistisk, objektivt:

PS. det er lidt søgt, at du nedgør Volvo XC 60 plugin hybrid, for dens vægt på 2000kg.

De 10 kwh batterier vejer vel max 100kg, og elmotor med elektronik vel under 50kg.

Volvo XC60 Twin Engine, kan, hvis man kører meget økonomisk, og forsigtigt passer på at ICE ikke starter, slæbe sig mellem 20 til 40 km på 10,4kWh (ifølge Volvo) fra 100% til tomt batteri, og under 30-60kmt.

Virkelig noget der batter, lad os få en hel masse af dem til alle dine pendlere der ikke gider tage elcyklen i regnvejr👍🏻

"Then there’s the speed: with 0-62mph taking just 5.3 seconds, the Volvo is a rapid car, and one of the fastest PHEVs around."👍🏻

Så vidt jeg ved, så glimre F.eks Tesla X sig ikke ved at være en let bil.

Utrolig rammende og seriøs sammenligning, godt set👍🏻

https://www.volvocars.com/az/support/artic...

Vi har været igennem dette så mange gange Dan.
Dine formodninger om batteri-, og hybrid/elbilsmarkedet er stadig en fantasi jeg ikke kan forholde mig til.
Jeg takker af her.

  • 1
  • 1

Dine formodninger om batteri-, og hybrid/elbilsmarkedet er stadig en fantasi jeg ikke kan forholde mig til.

Jeg formoder eller fantasere såmænd ikke mere end dig.
Jeg er bare ikke en elbilsfarisær, selv om vi kører i 2 elbiler i husstanden.
Jeg kan sagtens se potentialet i plugin-hybrider, og vil måske vælge en sådan engang i fremtiden.

Sidst vi snakkede plugin hybrider var batteri kapaciteten typisk omkring 7kWh.
Nu nærmer markedet sig 13kWh.

https://www.motor1.com/news/267060/peugeot...

https://www.autoexpress.co.uk/skoda/superb...

https://auto.ndtv.com/news/skoda-vision-rs...

Det er da en logisk udvikling,
Batteriprisen er blevet halveret på 4 år, og de 13 kWh hverken fylder mere, eller vejer mere end 7kWh gjorde 4 år tidligere

Selvfølge kommer landevindingerne indenfor batteri teknologi også plugin hybriderne til gode.

Jeg pendler 100km til hverdag, og det klare de 19kWh jeg har til rådighed i min i3 uden problemer.
Min kone pendler 60km hverdag og det klare hendes i3 selvfølgelig også.

Men jeg mangler et træk til 1300kg, og udlandsturer i bil er pt No Go.

Hvori ligger det forfærdelige i at jeg om 2 år sender den ene i3 videre til et af mine børn, og køber en plugin hybrid med 13-15kWh batteri, som min kone kan køre sine daglige 60 km i, og som. har det træk jeg skal bruge, og som gør at jeg kan slippe for at betale Clever 5,5kr/ kWh når jeg skal på en længere tur.
Hun bruger idag ca 9kWh på de 60 km, så 13 kWh skulle mere end række.

Tesla Model 3 skulle kommer med træk, men hov, det skete så ikke.
Der skal nok komme træk på elbiler, men jeg tror det for den typiske elbil vil starte med max 750kg.

Hvis syntetiske brændstoffer får et prisniveau der er på niveau med fossilpriserne idag, er der meget få argumenter imod plugin hybriden.

  • 4
  • 0

50kW: bilen bør selvfølgelig have mulighed for som minimum, at lade med op til denne kapacitet, ligesom regenererings effekten da også skal være betragtelig, hvis hybridbiler skal give mening.

Hvis det tager 6-10 timer at oplade batteriet, er vi jo helt sikre på at der slet ikke vil blive ladet på længere ture. (Eller kun minimalt ved frokoststop)

Nej, hvorfor bruge penge på at kunne lade 50kW DC.
Så skulle man da hellere bruge penge på ekstre batteri kapacitet.
50Kw DC ladning vil slide unødigt på det forholdvis lille batteri, og der er nu stor forskel på om batteriet skal udsættes for 50kW i 10minutter i forhold til 50kW i 10 sekunder ved regenerering.

Jeg ser ikke mig selv DC lade til 5,5kr/kwh , når jeg nu bare kan køre videre på benzin.
De 10-20% af km hvor jeg eventuel skulle være kørt tør for el, må jeg køre på benzin.
Det er jo der plugin hybriden har sin styrke.

Plugin hybriden skal oplades på matriklen, eller arbejdet og det tager vel 2-4 timer.

Og hvorfor skulle folk ikke oplade deres plugin hybrid?

Vi elbilsfolk argumentere da for hvor let det er at sætte sin elbil til opladning når man kommer hjem fra arbejde, men nu hvor det er en plugin hybrid så er det åbenbart et så stort problem, at det vil folk ikke.

Hvis man har købt en plugin hybrid med f.eks 13 kwh batteri, som , hvis folketinget vil, kan lades afgiftsfrit uden om en operatør, så gør man selvfølgelig det.
Det tager 10 sekunder at sætte stikket i, og man får hverken snavs, eller dårlig lugt på fingrene. Samtidig sparer man 50kr på brændstof , og betaler kun 10kr for el for de 60 km man har kørt.
Tillige spare man service på sin ICE drivlinie, og sidst men ikke mindst så spare man kloden for co2 og sine naboer for støj og udstødningsemisioner.

Og som den sidste bonus, så skal man kun omkring tankstation hver 3 mdr.

det er bare win win win.

Man kunne selvfølgelig også bare købe en elbil. Det vil være en endnu større vinder for rigtig mange danskere, de ved det bare ikke

  • 3
  • 0

Og hvorfor skulle folk ikke oplade deres plugin hybrid?

Jeg kører Golf GTE plug-in hybrid. Naturligvis lader jeg den og kører så meget på strøm som muligt. Dog gider jeg ikke lade ude i byen . Jeg lader udelukkende derhjemme og nogle gange på arbejdet.

Plug-in hybrid som firmabil er et problem. Chefen giver dig et benzinkort men han betaler ikke din strøm. Måske får du et kort til Clever, men det gider ingen bruge. Stort set hele kørslen bliver på benzin.

En måde at fremme elbiler er at ændre skattereglerne for firmabil, så elbiler får en fordel. Her vil det være vigtigt at ekskludere plug-in hybrid.

  • 5
  • 0

......som megt få er opmærksomme på. Vi er medlem af EU. Hvor ofte har vi ikke hørt statsministeren sige at det kan vi ikke for EU. Da vi ikke laver biler her i landet og de elbiler som findes på markedet er lavet i udlandet er at betragte som økonomisk uopnåelige og ubrugelige for almindelige mennesker.

Så vil der ikke komme elbiler på de danske veje før end Elbilerne på alle punkter er ICE biler overlegne og er mulige at anskaffe for en overkommelig pris.

Da vi som nævnt er medlem af EU og biler laves i udlandet, kan fabrikanterne uden hindringer sælge deres biler her i landet, på grund af det frie marked. Det har de da også gjort, men man kan ikke lave konkurrence forskelle uden at få vrøvl med EU, borgerne eller Statskassen.

Alle biler der sælges her i landet er belagt med afgifter, der tager hensyn til pris og benzinøkonomi.
I det lys kunne man lade elbiler være afgiftsfri. Men den går ikke. For hvis man husker efter, var Teslaerne afgiftsfrie, indtil man opdagede, at de ikke skæppede i statskassen med andet end moms.

For lader man elbiler være afgiftsfrie, til at begynde med, må man efterhånden pålægge dem afgifter.......og så sker der det at ICE biler bliver billigere og politikere der opfører sig helt håbløst vil ikke blive valgt.

  • 2
  • 2

Og hvorfor skulle folk ikke oplade deres plugin hybrid?

Jeg kører Golf GTE plug-in hybrid. Naturligvis lader jeg den og kører så meget på strøm som muligt. Dog gider jeg ikke lade ude i byen . Jeg lader udelukkende derhjemme og nogle gange på arbejdet.

Det er åbenbart trygt for nogle at køre rundt i alle de samme ting igen og igen, men dårlig hukommelse og fornægtelse ændrer ikke på realiteterne.

Jo mindre batteri, desto færre føler det er besværet værd at lade op.

Dette gælder især plugin hybridbiler med kraftige ICE motorer, (som Volvo XC60 Twin Engine) der har fået en betragtelig afgiftsnedsættelse.

Der er lavet omfattende undersøgelser der viser dette, og plugin hybridbiler har i virkelighedens verden over dobbelt så stort forbrug som opgivet.

Kun 3 måneder siden vi sidst væltede os rundt i usaglige formodninger, og egne overbevisninger om hybridbiler, nu starter vi så forfra/kører videre i ring.
Dette selvom en af undersøgelsernes konklusioner allerede dengang lød:

"Undersøgelsen viste også, at udnyttelsen af batteriet steg med batteriets størrelse, og forskerne pegede derfor på, at det optimale rækkevidde på ren el ligger på mellem 200 og 300 kilometer."

https://ing.dk/artikel/plugin-hybridbiler-...

.

Det saglige, faglige niveau her i debatten er trist, men det forklarer måske at, også vores politikere, så let bliver forledt til rystende beslutninger, der ikke er logisk grundlag for

  • 3
  • 4

Kun 3 måneder siden vi sidst væltede os rundt i usaglige formodninger, og egne overbevisninger om hybridbiler, nu starter vi så forfra/kører videre i ring.
Dette selvom en af undersøgelsernes konklusioner allerede dengang lød

Er der en ting, som ING.dk har lært mig, så er det at man ikke skal tro på hvad én undersøgelse kommer frem til.
Hvad med de Svenske forskere der kom frem til at man skulle køre 7-8år i en elbil før den havde indhentet co2 udledningen i forhold til en ICE.

Kom nu ind i kampen.

Lige nu ser der ud til at politikerne står i kø for at får flere elektriske km i den danske personbil transport.
Der snakkes enddog om at give et direkte tilskud på 50.000kr pr elbil, selv om en folkelig elbil idag næsten ikke betaler registreringsafgift.

Et fornuftigt og samfundsmæssigt billigt trick, er at fritage el til elbiler/ plugin-hybrider for elafgift, og det kan gøres simpelt og effektivt over skattebilletten.

Hvorfor skulle en skoda ejer, der har købt en plugin hybrid med 13kWh batteri ikke sætte den til at lade derhjemme, når han/ hun, ud over alle de andre fordele der er ved eldrift, opnår en anselig økonomisk gevindst for 10 sekunders arbejde.

Og ja, plugin hybrider er i reglen nogle kraftfulde biler, fordi du kan køre begge drivliner sammentidig, men vi er jo enige om at den elektriske drivlinie ikke skal være underdimensioneret, så 100kW er ikke for meget, og ICE drivlinien skal når den arbejder alene stadig have potentiale f.eks på motorvejen, eller til at trække en campingvogn om nødvendigt
En basis ICE bil idag i 250.000kr klassen har i reglen en motor over 140Hk, som er hyldevare.
Derfor kommer plugin hybriden samlet op i en svimlende effekt tæt på 280HK, men hvorfor er det et problem?

Uha, vi kan ikke have at en bil med 280HK kun koster 300.000kr, og det er selvom den er effektiv og miljøvenlig.

Det lugter lidt af samme jantelov, som dræbte elbilssalget i DK i 2015, fordi man havde ondt et vist sted over at Tesla solgte så godt.

  • 6
  • 1

Nej, hvorfor bruge penge på at kunne lade 50kW DC.
Så skulle man da hellere bruge penge på ekstre batteri kapacitet.

50kw lader sidder i ladestanderen, så det koster ikke meget at gøre bilerne klar til dette, og slet ikke noget der kunne betale for ekstra batteri

50Kw DC ladning vil slide unødigt på det forholdvis lille batteri, og der er nu stor forskel på om batteriet skal udsættes for 50kW i 10minutter i forhold til 50kW i 10 sekunder ved regenerering.


Netop 5 minutters 50kW ladning vil give, en hurtig ekstra rækkevidde, når en af ungerne skal til udenbys fodboldkamp, eller fruen lige har købt et testel i en nærliggende by osv.
Sjatladning er ok for batteriet.
I øjeblikket ser vi 350kW ladere komme til de større BEV batterier

Jeg ser ikke mig selv DC lade til 5,5kr/kwh , når jeg nu bare kan køre videre på benzin.


Lige netop derfor
.

Mange har fri strøm eller elabonnement, så er det betalt allerede.
Ingen ved hvad priserne bliver på el/benzin i fremtiden.

De 10-20% af km hvor jeg eventuel skulle være kørt tør for el, må jeg køre på benzin.
Det er jo der plugin hybriden har sin styrke.

Hvorfor dog begrænse den?
ICE delen bør kun bruges til ferieturen, kørsel med ekstra påhængsvægt mv.

Det gælder om at få reduceret udledningen så meget som muligt, ikke sandt?

  • 0
  • 2

Er der en ting, som ING.dk har lært mig, så er det at man ikke skal tro på hvad én undersøgelse kommer frem til.


Det er jo netop flere undersøgelser der kommer frem til dette Dan, og du formoder noget andet, noget der ikke er belæg for.

Hvad med de Svenske forskere der kom frem til at man skulle køre 7-8år i en elbil før den havde indhentet co2 udledningen i forhold til en ICE.


Den rapport har, fra alle sider, også her på ing.dk, fået massiv kritik, for at være helt skæv, bl.. ved at kun regne med fossil energi til fremstilling af batterierne, og andre ikke medregne længere levetid end bilen, for batterierne

Kom nu ind i kampen.


Hvis du vil blive ved med starte dine kampe, så prøv at vægte ammunitionen.
Undersøgelser på baggrund af tusindvis af indhentede faktiske data, op imod beregninger der baseres på et teoretisk næsten worst-case scenario, elmiks.

  • 1
  • 3

Hvorfor skulle en skoda ejer, der har købt en plugin hybrid med 13kWh batteri ikke sætte den til at lade derhjemme, når han/ hun, ud over alle de andre fordele der er ved eldrift, opnår en anselig økonomisk gevindst for 10 sekunders arbejde.

Data har vist at plugin hybrider bruger over det dobbelte energi, end hvad de er opgivet til.

For små batterier bliver ikke udnyttet godt nok, mange bliver slet ikke "plugged-in"

2-300 km rækkevidde er det optimale for pluginhybrider

Det giver også god mening at skele til det sidste, nemlig rækkevidden, og hvis vi som artiklen lægger op til, skal stille nogle krav til hvilke biler vi skal have på de danske veje, for at få størst mulig udledningsreduktion for pengene, er det et godt udgangspunkt at starte fra de solide tal vi har.

Det er vigtigt at vi (alle EU lande) begynder at stille nogen krav til bilproducenterne, og ikke bare ser på hvad de har lyst til at sælge os.
Som mange andre, og Magnus Bredsdorff senest i "Deadline" i går sagde; bilproducenter er rigtig gode til at omstille sig, hvis der er en efterspørgsel skal de nok levere.

Politikerne skal bare stille krav.

Se hvor travlt de alle har fået med fabrikker i Kina, efter kineserne har melt klart ud.

Og ja, plugin hybrider er i reglen nogle kraftfulde biler, fordi du kan køre begge drivliner sammentidig, men vi er jo enige om at den elektriske drivlinie ikke skal være underdimensioneret, så 100kW er ikke for meget, og ICE drivlinien skal når den arbejder alene stadig have potentiale f.eks på motorvejen, eller til at trække en campingvogn om nødvendigt
En basis ICE bil idag i 250.000kr klassen har i reglen en motor over 140Hk, som er hyldevare.
Derfor kommer plugin hybriden samlet op i en svimlende effekt tæt på 280HK, men hvorfor er det et problem?

Du forherliger en Volvo XC60 med en lille elmotor, og over 400Hk.
En bil der kun har en rækkevidde: 20 -40 km på batteri, ved op til kun 60 km/t med for lille elmotor
En bil der er lavet til præstationer, og absolut ikke de miljømæssige.

Nu kommer du så med tal der ligner dem jeg skrev at volvo i stedet skulle have leveret for en anvendelig, mere miljørigtig bil.

Hvor er problemet nu?

Uha, vi kan ikke have at en bil med 280HK kun koster 300.000kr, og det er selvom den er effektiv og miljøvenlig.

Det lugter lidt af samme jantelov, som dræbte elbilssalget i DK i 2015, fordi man havde ondt et vist sted over at Tesla solgte så godt.


At vi skal fravælge +400 Hk ICE hybrid miljøsvinere, ved ikke at give dem tilskud/afgiftsfritagelse?
Det er jo netop det stik modsatte.

  • 2
  • 3

Data har vist at plugin hybrider bruger over det dobbelte energi, end hvad de er opgivet til.

For små batterier bliver ikke udnyttet godt nok, mange bliver slet ikke "plugged-in"

2-300 km rækkevidde er det optimale for pluginhybrider

Du efterlyser faglighed og så kommer du med tre udsagn du på ingen måde har dokumentation for.

Med hensyn til hybridbilernes energiforbrug (du mener CO2 udledning) så linker du til en artikel hvor du blot behøver læse det aller første debatindlæg for at få forklaringen. Dybt useriøst blot at køre videre på argumenter der er så grundigt skudt ned.

Mig bekendt findes ingen undersøgelse af hvor meget privatejet plug-in hybridbiler bliver sat til ladning. Der er en undersøgelse af firmabiler og her er forklaringen åbenlys. Ingen størrelse batteri løser det problem.

Jeg kører privatejet plug-in hybrid og kender andre der også gør. Fælles for os er at vi bruger batteriet maksimalt. På dage hvor jeg kun pendler, der er det 100% elbil. Hvis jeg også kører rundt og fører tilsyn med vores graveprojekter, så bliver det kun til 50% elbil. Det siger selv at andelen er stærkt individuelt. For mit vedkommende kunne jeg ønske et batteri der var dobbelt så stort som det min Golf GTE plug-in hybrid har.

200 km batteri i en plug-in hybrid giver nul mening. Lynladning er ligeledes ligegyldigt. Jeg ville aldrig bruge det. I de to år jeg har haft bilen, har jeg ikke ladet ude i byen en eneste gang. Det er derfor man har en benzinmotor.

Der er en kategori der opfundet af BMW i3, hvor motoren er en nødgenerator. Det er ikke en sådan plug-in hybrid jeg har. En elbil med nødgenerator kunne godt have de ting du taler om.

  • 5
  • 0

Med hensyn til hybridbilernes energiforbrug (du mener CO2 udledning) så linker du til en artikel hvor du blot behøver læse det aller første debatindlæg for at få forklaringen. Dybt useriøst blot at køre videre på argumenter der er så grundigt skudt ned.

Nej, jeg mener som jeg skriver, forbrug.
Og netop undersøgelsens 148.000 inberetninger, og det første debatindlæg (samt de efterfølgende) forklarer med al tydelighed problemet, og understreger jo netop hvad jeg skriver.

Bilers afgifter bliver sat efter forbrug pr km, så når fabrikkernes opgivelser, og måle normerne skyder helt ved siden af hvad folk kan opnå, så er afgifterne jo baseret på forkert grundlag i virkelighedens verden.

Der er tonsvis af anden dokumentation og data fra den virkelige verden der understøtter dette

200 km batteri i en plug-in hybrid giver nul mening. Lynladning er ligeledes ligegyldigt. Jeg ville aldrig bruge det. I de to år jeg har haft bilen, har jeg ikke ladet ude i byen en eneste gang. Det er derfor man har en benzinmotor.

Det siger jo alt, når folk har den holdning, at det egentlig er ret ligegyldigt hvilket drivmiddel man kører på.

Men nej, det er ikke derfor man skal have en benzinmotor, meningen er at den skal være et supplement til der hvor elbilen må give op.

Vi er på vej mod en udfasning af fossilbilerne. Husk og hold fast i det, og hvorfor.
.

Hybridbilerne må absolut ikke ses/bygges som/til en nødløsning til bilindustrien, og dem der bare vil køre fossilt, og få et ekstra kick ved acceleration

Et rimelig størrelse batteri der kan dække det daglige almindelige behov, er en væsentlig forudsætning for at vi får flest mulige kilometer over på el

Mulighed for lynladning vil jo netop give mulighed for at man også har en mulig miljømæssig+ økonomisk fordel i det daglige, hvis man ikke lige kan nå helt hjem, eller skal en ekstra tur inden natladningen
.

Spørgsmålet her er hvilke krav vi skal stille til hybridbiler, for hvor mange afgifts(fordele) de deraf skal opnå.

En differentiering baseret på de virkelige miljømæssige gevinster, for de forskellige hybridbiler, tak!

  • 0
  • 4

Med de konstante prisfald på solceller og batterier, har jeg svært at se at gennemsnitsprisen i stikkontakterne kan komme over 1 krone/kwh (plus Statens lange fingre)

Ja, og forhåbentlig højere priser på fossile brændsler. Netop derfor mere incitament/flere grunde:

"Mulighed for lynladning vil jo netop give mulighed for at man også har en mulig miljømæssig+ økonomisk fordel i det daglige, hvis man ikke lige kan nå helt hjem, eller skal en ekstra tur inden natladningen"

  • 1
  • 2

"Mulighed for lynladning vil jo netop give mulighed for at man også har en mulig miljømæssig+ økonomisk fordel i det daglige, hvis man ikke lige kan nå helt hjem, eller skal en ekstra tur inden natladningen"


230V oplade mulighed på arbejdspladserne vil løse op for rigtigt mange af de udfordringer fossilafhængige remser op omkring nuværende generation af elbiler.

En lov om dette, og det er kun Camping/hestetrailer folket der står med en udfordring med nuværende elbil generation.

  • 0
  • 4

minimum 20 kWh batteri og 3, 6, 50kW ladning samt 70kW motor
Det er ret meget over f.eks. Niro'ens specifikationer og med en langt kraftigere motor, end mange mikro- og minibiler kører rundt med i dag. Hvorfor er det nødvendigt med sådan en kraftkarl, tænker du?

70 kW (ca 95 hk) er ikke en "kraftkarl" i en bil som typisk veier 1600 kg! En elmotor er også lett skalerbar mht ytelse (i en hybrid klemt mellom motor og girkasse). 5 cm tykkere og pluss 50 kW! Dessuten så øker ikke forbruket (kWh/100 km) med økende effekt for en elmotor.

20 kWh for batteriet gir ca 100 km. Statistikk for Chevrolet Volt (ikke Bolt) viser at 66% kjøres med el alene for denne bilen og den har rekkevidde på 60-80 km. Med en rekkevidde på 100 km kan forventes at ca 90% av tiden kjøres på elektrisitet. For meg er 70 kW og 20 kWh eksakt hva man som minstekrav må forlange fra en ladbar hybrid!

Både Nissan Leaf og BMW i3 har fordoblet tettheten i sine batterier siden disse bilene ble introdusert (samme form og volum og bare få kilo tyngre). Dagens hybrid med 10 kWh vil i morgen få et batteri på 20 kWh på samme plass! Problemet løst!

Ladbare hybrider er en bra overgangsløsning for dem med spesielle behov og/eller dårlige lademuligheter. På grunn av at ting tar tid (overgang til rene elbiler) kan slike biler gjerne leve tretti år til (på verdensbasis) og være et godt alternativ med hensyn til klima og miljø.

  • 2
  • 1

Det siger jo alt, når folk har den holdning, at det egentlig er ret ligegyldigt hvilket drivmiddel man kører på.

Men nej, det er ikke derfor man skal have en benzinmotor, meningen er at den skal være et supplement til der hvor elbilen må give op.

Du er lidt hellig ikke? Jeg køber en ren elbil næste gang, forudsat at der findes en jeg både har råd til og som opfylder mine behov. Det var der ikke denne gang. Og det er der fortsat ikke.

Meningen med min Golf GTE er at det var hvad der kunne blive råd til. Hverken mere eller mindre. Og jeg får faktisk en hel del km på el ud af det.

Jeg bruger konsekvent hele batteriets kapacitet dagligt. Alligevel tanker jeg ikke hver måned. På den måde ser de ud til at have ramt ok i balance mellem nytte og pris for mere batteri. Jeg vil dog gerne betale for et lidt større batteri. Det har den nye udgave så også fået.

Når man har sagt hybrid har man også nikket til at ikke alle km bliver på strøm. Det er ikke en elbil med nødgenerator. Man kunne opstille en tabel med merpris hvis 50% af kørte km skal være på strøm. 60%, 70% etc. Du debatterer som om man ingen faglighed har medmindre at man tilslutter sig synspunktet at det skal hedde 99% for enhver pris.

For mig giver plug-in hybrid kun mening hvis det giver et rimeligt andel km på el OG er væsentligt billigere end den rene elbil. Det er en overgangsordning. Derfor giver lynladning og 200+ km rækkevidde ingen mening. Det ville være en elbil med ekstra bagage.

  • 5
  • 0

Vi er på vej mod en udfasning af fossilbilerne. Husk og hold fast i det, og hvorfor.

jah huhej, hvor går det godt med det.

Skal det ske, kommer du ikke uden om plugin hybriderne, så hvorfor kæmper du sådan i mod dem.

Man kan da håbe på , at de fossilebrændstoffer er udfaset i 2030, men det er ikke ensbetydende med at ICE også helt er væk.

Det glædede mig meget, at læse at Brintfolkene i Hobro har bredt deres perspektiv ud og ser nu mere efter syntetiske brændstoffer, og ikke kun brint biler.

https://energinet.dk/Om-os/Historier-fra-S...

Det er en kæmpe opgave, at få udfaset de fossile brændstoffer mest muligt de næste 10år, og skal vi i mål, må flere løsninger i spil.
Det er efter min mening tosset at køre et korstog mod alle andre løsninger, fordi de ikke er helt så effektive som elbilen.
Kikker jeg i min krystal kugle, kan jeg ikke se at elbilen kan klare det alene.

  • 3
  • 2

Når man har sagt hybrid har man også nikket til at ikke alle km bliver på strøm.

Læs Ketills indlæg, og artiklen.

Fra Magnus Bredsdorffs artikel:
"I så tilfælde skal der som minimum være tale om et køretøj, der i daglig brug udelukkende eller overvejende kører på den strøm, som i stadig større omfang bliver produceret uden at udlede CO2. Batteriet skal altså kunne oplades i stikkontakten."

"Samtidig bliver regeringen nødt til at stille krav til batteriets størrelse og/eller bilens rækkevidde på strøm alene. Et bud kunne være at tage udgangspunkt i, at en gennemsnitlig, daglig bilpendlertur i virkelighedens verden skal kunne tilbagelægges udelukkende på eldrift, selv i dansk vintervejr, hvis opladningen finder sted i garagen derhjemme hver nat."

Du debatterer som om man ingen faglighed har medmindre at man tilslutter sig synspunktet at det skal hedde 99% for enhver pris.

Det er et spørgsmål om hvilke hybridbiler der fremover skal støttes, hvorfor, og hvor meget.

  • 1
  • 3

230V oplade mulighed på arbejdspladserne vil løse op for rigtigt mange af de udfordringer fossilafhængige remser op omkring nuværende generation af elbiler.

Det vigtigste er at politikerne lovgiver/giver tilskud til ladestandere ved alle kommende og nuværende boligkomplekser.
Folk opholder sig trods alt mest hjemme, de fleste om natten, hvor vi har mindst belastning på elnettet.
Alle dem der bor i lejligheder bør få mulighed for opladning hurtigst muligt, og det kommer ikke af sig selv foreløbig

  • 3
  • 3

Det er en underdrivelse som ikke klæder debatten

En plugin hybrid der køre 80% af km på el og de resterende 20% på en form for synfuel.
Hvorfor er det sådan en forfærdelig tanke?

Jeg sige ikke noget om at alle skal køre plugin hybrid.
Elbil er mit personlige første valg til mit behov.

Il, har i tidlige indlæg slået på at en elbil skal have mindst 40kWh for at være brugbar.
Mange mener at 500 km pr opladning er et must, og så snakker vi 80kWh.

Kan nogen fremvise et roadmap, der viser at EU i 2030 kan producerer, og importere ca 15 millioner elbiler med 40kwh / år.
Det er om 11 år.
Det kan sikket godt teoretisk lade sig gøre, men er det realistisk?
Det er teoretisk også muligt at afskaffe al krig og sult i verden, men mennesker handler ikke rationelt, så hvor sandsynligt er det lige.

Det ser ud til at 2018 ender med et elbilssalg på under 250.000.
Hvis ikke plugin hybriden kommer på banen, så når vi ikke langt mod det fælles mål,
at få så mange elektriske km som muligt på kortes muligst tid.

  • 5
  • 1

Samtidig bliver regeringen nødt til at stille krav til batteriets størrelse og/eller bilens rækkevidde på strøm alene. Et bud kunne være at tage udgangspunkt i, at en gennemsnitlig, daglig bilpendlertur i virkelighedens verden skal kunne tilbagelægges udelukkende på eldrift, selv i dansk vintervejr, hvis opladningen finder sted i garagen derhjemme hver nat

Ja det krav opfylder en Golf GTE... Den gennemsnitlige billist pendler mindre end 40 km tur retur. Jeg så som sagt godt at batteriet var dobbelt så stort. Men så er den også hjemme, selv i dårligt vintervejr. Der er ikke noget behov for lynladning når du lader derhjemme hver nat.

Golf GTE kunne også godt bruge opvarmning af batteriet. Så ville den være mindre følsom for vinteren. Det viser bare hvor svært det er at definere klare krav.

  • 4
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten