ANALYSE: Derfor køber Intel Mobileye for 105 milliarder kroner
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

ANALYSE: Derfor køber Intel Mobileye for 105 milliarder kroner

Det er dyrt at købe sig til fremtidens selvkørende datastrøm, viser det seneste opkøb i branchen. Illustration: Tesla

Skal vi kunne det selv – eller købe det i byen? Sådan bliver der tænkt rundt om bestyrelsesbordene hos verdens største bilproducenter. Altså, skal de selv mestre den selvkørende teknologi, eller skal den købes hos en uafhængig leverandør eller ligefrem hos en konkurrent?

Det er på ingen måde et ny situation for bilproducenterne. Ekstremt meget af den teknologi, de i dag anvender i vores biler, købes hos underleverandører som for eksempel Bosch og Delphi. Og tænk bare på airbags, som ingen bilproducenter i dag selv producerer.

Læs også: Førerløse biler ændrer vores prioritering af vejprojekter

Men når det gælder den teknologi, som skal gøre fremtidens biler selvkørende, er udfordringen en anden. For med teknologien følger adgangen til enorme mængder data, som ikke bare siger noget om bilens tilstand, og hvordan den har reageret på omgivelserne. Det handler ikke mindst om data, der kan bruges til at sige noget om brugerens adfærd, og den slags er, i stil med de data vi alle gladeligt afleverer til Google og Facebook, mange penge værd.

Mandag accelererede udviklingen en tand, da verdens største chipproducent, Intel, lagde, hvad der svarer til den nette sum af 105 mia. kroner, på bordet for den israelske teknologivirksomhed Mobileye. Det er vel at mærke cirka 30 gange mere, end virksomheden forventer at omsætte i år!

Mobileye blev etableret i 1999 og har specialiseret sig i kameraløsninger og software til selvkørende biler. Kunderne har siden de første produkter kom på markedet i begyndelsen af 00’erne været store bilproducenter som BMW, GM, Volvo og ikke mindst Tesla.

Læs også: Nissan viser selvkørende biler frem i Londons gader

Men Tesla stoppede samarbejdet med Mobileye i 2015, og her kommer kernen i Intels overtagelse: Tesla ville nemlig selv kunne håndtere alle aspekter af teknologien og være i stand til at holde udviklingen indendøre, om man så må sige.

Det er de ikke ene om; også Google holder alle døre lukket til deres teknologi til selvkørende biler, hvilket senest blev tydeligt, da en tidligere Google-ansat blev anklaget for at have tager Lidar-teknologi med til sit nye job hos Uber.

Læs også: Studerende har gjort sin bil selvkørende for 5.000 kroner

Det er her, Intel vil etablere sig som en hardwareleverandør til markedet for selvkørende biler, som uden tvivl kommer til at vokse temmelig meget hurtigere, end chip-producentens gamle marked for computerchips har gjort i lang tid.

Intel er den gamle dreng i klassen, der sandsynligvis ser sig selv som adskillige vægtklasser over Google. Men de har også indset, at der er et marked, som er ved at løbe fra dem, og det gælder om at komme med på vognen nu. Udmeldingerne om satsningen på selvkørende biler kom allerede i efteråret, og det er Intels plan sammen med BMW at sende en fuldt selvkørende bil på markedet i 2021.

Læs også: Ford dropper semi-selvkørende biler: Ingeniørerne faldt i søvn

Nu kan al teknologien holdes bag egne døre, eller som administrerende direktør Brian Krzanich skrev i en mail til medarbejderne mandag: 'Denne overtagelse smelter det intelligente øje i den selvkørende bil sammen med den intelligente hjerne, som kører bilen', og her mente han ikke den menneskelige fører af kød og blod, men en computer med Intel-teknologi – og at gøre det koster altså 105 mia. kroner.

Kilder:
Electrek
New York Times

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten