Analyse: Derfor har tre års tænkepause kun styrket JSF som favorit

Efter tre års pause er processen omkring indkøb af en afløser for Danmarks F-16-kampfly genstartet.

De fire kandidater F-35 Joint Strike Fighter (USA), Super Hornet (USA), Eurofighter Typhoon (EU) og Gripen (Sverige) kæmper om en milliardkontrakt, der vil løbe over de næste tre årtier og har storpolitisk betydning.

Det er Forsvarsministeriet, der er ansvarlig for arbejdet og skal vurdere de militære, økonomiske og til dels industrielle aspekter af købet, men beslutningen er i sidste ende politisk. Teknisk kan alle fire kandidater levere det, Danmark realistisk får brug for, så sat på spidsen bliver det vigtigste, enkeltstående parameter i flykøbet derfor ikke flyenes militære egenskaber eller økonomi – selv om det naturligvis er vigtigt – men dansk sikkerhedspolitik.

Det taler i stadigt højere grad for det amerikanske F-35, som også har haft mest gavn af de tre års pause. På flere måder er F-35’s favoritrolle kun blevet styrket til trods for de tekniske problemer, der foreløbig har betydet mere end en fordobling af prisen og seks års forsinkelse.

Nærmest en standard

Favoritrollen skyldes primært, at F-35 vil blive det nærmeste, vi kommer en Nato-standard i de kommende årtier, simpelthen fordi der ikke er noget alternativ for USA på den lange bane. Den position er kun styrket siden 2010. Danmark og flere andre partnerlande har godt nok reduceret de forventede ordrer betragteligt, men ingen lande har forladt projektet. Tværtimod er nye lande kommet til, ikke mindst Norge, der allerede har valgt F-35 som afløser for sine F-16. Det vil blive et hovedargument for politikerne, når de skal træffe beslutningen i 2015.

Årsagen til, at beslutningen blev udskudt i 2010, var efter alt at dømme de massive tekniske problemer, der prægede JSF-projeket på det tidspunkt. Projektet har stadig problemer med især en rekordstor mængde software, men ser ifølge den amerikanske rigsrevision ud til at være ovre det værste. Projektet vil stille og roligt blive mere stabilt frem mod et dansk typevalg om to år, og på den måde er tiden med F-35, mens den ikke nødvendigvis er til fordel for de platforme, der har mange flyvetimer på bagen.

F-35 er den kandidat, der gør klart størst brug af radarafvisende egenskaber, populært kaldet stealth. Værdien af stealth diskuteres internationalt, men faktum er, at Kina har udviklet og testet to stealth-fly, siden det danske projekt blev sat på standby. Reel militær værdi eller ej – stealth er kommet for at blive, og det giver F-35 en kæmpe fordel.

S kan slutte ringen

Det skader heller ikke amerikanerflyet, at det nu er Socialdemokraterne, der sidder på magten. De startede dansk deltagelse i JSF-programmet i 1997 og kan slutte ringen i 2015. Partiet er stærk tilhænger af et tæt sikkerhedspolitisk forhold til USA og kan regne med solid opbakning fra V, K og DF.

Et køb af F-35, som i Washington er ‘too big to fail’, er den sikreste vej til alliance med USA og fastholdelse af amerikanske interesser i Europa. Ikke den eneste, men den sikreste.

Når beslutningen træffes i sommeren 2015, bliver det kulminationen på et indkøbsprojekt, der vil have varet i 18 år og have været gennem to forsvarskommissioner, fem forsvarsministre og seks regeringsændringer. Én ting ligger allerede nu fast: F-35-programmet skal nærmest kollapse, før de øvrige tre andre kandidater kan få ordren. Flykøbet er derfor mest et spørgsmål om, hvor mange F-35’ere der bliver råd til i en dansk økonomi, hvor det definitivt er slut med at eje hele verden.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Lidt ligesom når konen spørger om hendes bukser får hende til at se tyk ud? Neej skat, det er ikke bukserne der får dig til at se fed ud. Det er fedtet der gør det!!!

Og på samme måde vil jeg mene at F-35 er favorit. Ikke fordi den er amerikansk, og ikke fordi det er den eneste femtegenerations fly. Men ene og alene fordi det er det eneste fly der stadig er relevant om 40-50 år.

  • 3
  • 2

F-35 er givet teknologisk forældet, inden vi får det første danske fly af typen af se over dansk luftrum. Forældet fordi den teknologiske udvikling indenfor droner og antiluftskyts vil gøre det direkte farligt at flyve i. Så tro at det er jageren vi har brug for om 40 år er naivt! Droner vil givet om 20 år givet F35 baghjul og kan klare langt større G-kræfter end en nok så ung og stærk pilot.

  • 2
  • 4

Projektet er ved at være færdigt, vi mangler bare liiige det sidste software....

:-)

  • 0
  • 2

Dansk fjäskeri for amerikanst fiasko! Allerede i design var F-35 "for tung". Hvis politikerne ikke forstår det? JAS39E / F er overlegen i forhold til F-35 til alle, men Danmark har tilsyneladende altid haft en fjendtlig holdning til svensk højteknologi og fortaler amerikanske uanset teknologi overlegenhed. Det er fatalt, og trist for det nordiske perspektiv.

  • 0
  • 2

LRIP svarer til block 5 F16 som vi i Danmark fik nogle stykker af de blev siden opgraderet til block 10 og et enkelt af dem flyver stadig væk hver uge. Så LRIP fly er "rigtige fly" som bruges til at udvikle og afprøve produktions metoder.Det ser ud til at LRIP 8 er den sidste Bach og de derefter går til full produktion. Med ca 100 producerede fly efter LRIP 8, er de ved at have leveret flere fly allerede end Rafale (115 stk)

  • 1
  • 0

LRIP svarer til block 5 F16 som vi i Danmark fik nogle stykker af de blev siden opgraderet til block 10 og et enkelt af dem flyver stadig væk hver uge.

Tommy,

Nogle af vores ældste fly har sågar startet livet som block 1. ET-204 er faktisk et af slagsen. ET-207 og ET-208 samt E-188, er alle oprindeligt block 5 fly, og de flyver jo alle endnu.

Her er et link fra et andet forum hvor fordele og ulemper ved LRIP bliver diskuteret. En del af dem der deltager i denne debat har rent faktisk arbejdet med F-16 projektet under dets "udklækning".

http://www.f-16.net/f-16_forum_viewtopic-t...

  • 1
  • 0

OK jeg var ikke klar over at vi stadig benyttet de gamle 2 sædede.Jeg så bare E188 i realtime forleden dag, derfor vidste jeg at den stadig fløj 8))

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten