Analyse: Derfor har amerikanske techgiganter opgivet at udvikle egne biler
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Analyse: Derfor har amerikanske techgiganter opgivet at udvikle egne biler

I 2014 så Googles futuristiske selvkørende bil dagens lys. Der var hverken rat eller pedaler i bilen. Illustration: Google LLC

Med en for længst glemt bank-reklame i hukommelsen har store virksomheder som Alphabet, Uber og Lyft tilsyneladende besluttet sig for at gøre det, de er bedst til: at udvikle software og systemer, som kan gøre biler selvkørende og give storbyernes trængselsramte forbrugere endnu billigere transport.

Bilproduktion er ikke for nybegyndere. Det vil du sikkert være enig i, hvis du har været på en morderne bilfabrik og set, hvordan store producenterne, som Ford, Toyota, VW og General Motors, gennem mere end 100 år har oparbejdet deres ekspertise. Det var derfor noget af en overraskelse, at techvirksomheder fra Californien, blandt andet Google og Apple, for nogle år siden begyndte at sysle med biler. Men nu har de trukket følehornene til sig, når det gælder den konkrete produktion af biler. I stedet kommer kampen til at stå om ejerskab til data. For fremtidens bil bliver selvkørende og personlig og det kræver enorme mængder data. - Bjørn Godske, journalist. Illustration: Nanna Skytte

Senest har Apple meldt ud, at deres kommende test af selvkørende teknologi og software vil blive placeret i den nyeste generation af VW’s Transporter, T6 (det er den moderne version af det, vi i Danmark i svundne tider kaldte for et ‘rugbrød’). Apples beslutning, som blev afsløret af anonyme kilder i New York Times i sidste uge, kommer, efter at det hemmelige projekt ‘Titan’ har været flere år undervejs.

Læs også: Analytiker: Teslas tillægspakke kan umuligt gøre bilerne selvkørende

På et tidspunkt gik rygterne om, at mindst 1.000 mennesker hos Apple arbejdede på projekt Titan og en selvkørende bil. Apples legendariske designchef Jonathan Ive himself skulle designe bilen. Faktisk forlyder det, at projektet nåede så langt, at der blev bygget en prototype på en Apple-bil.

Biler indkøbes hos andre

Men appetitten på selv at bygge biler ser ud til at være ebbet ud, og andre af techgiganterne har for længst indgået aftaler med eksisterende bilproducenter. Det er allerede blevet et stort kludetæppe af opkøb og alliancer, men lad os lige tage nogle af de centrale:

Uber har aftaler med Toyota og Volvo, hvoraf den sidste var involveret i det tragiske dødsfald i Tempe, Arizona i marts måned, hvor en kvinde blev dræbt af en selvkørende Volvo med Uber-teknologi installeret.

Alphabets datterselskab for selvkørende biler, Waymo, har længe været på banen, og de fleste har set billeder af den lille mærkelige runde bil uden rat og pedaler, som første gang kom ud at køre i 2014. Men i dag er det Fiat-Chrysler, som med deres Pacifica Hybrid er platform for Waymos tests. I marts måned kunne Waymo yderligere fortælle, at der var indgået en aftale med Jaguar Land Rover om at købe 20.000 styk af deres nye elbil I-Pace.

Læs også: Tesla når vigtigt produktionsmål og sætter produktionen på pause

Uber-konkurrenten Lyft viste ved årets forbrugerelektromesse i Las Vegas, at de også er med på den selvkørende bølge. Her blev et samarbejde med BMW præsenteret. 30 biler skal udstyres med en hardwarepakke bestående af ni lidarer, 10 radarer, 3D-kamera og muligheden for at kommunikere med infrastruktur som for eksempel lyssignaler.

Tesla vil selv

Eneste af techgiganterne, som har valgt at gøre selve bilproduktionen til en kerneopgave, er Tesla, og det har ikke været sejlads i smult vande. Lige nu kæmper Tesla stadig med at få opskaleret produktionen af deres model 3. Bilen er afgørende for Teslas mulighed for at få overskud. Men den højt automatiserede fabrik i Fremont og batterfabrikken i Nevada er løbet ind i talrige udfordringer. Målet er en produktion på 5.000 styk om ugen ved udgangen af juni måned i år. Siden januar i år har produktionen svinget mellem 1.000 og 3.500 styk om ugen.

Læs også: I Finland kører de uden hænder

Så når andre af de store og særdeles velhavende virksomheder tøver med at kaste sig ud i bilproduktion, er det med god grund. Ingen ønsker at komme ud i samme tekniske og økonomiske stormvejr, som Tesla oplever.

Det burde derfor være en ‘no brainer’ at indgå en aftale med en af verdens store bilproducenter. Men techvirksomhedernes anmodning om X antal tusind biler, som kan bruges til test af selvkørende teknologi, er ikke bare blevet ekspederet i salgsafdelingerne hos BMW, Daimler, GM eller en af de andre store producenter.

Læs også: BMW satser stort med nyt center for selvkørende biler

Det skyldes, at ingen af bilproducenterne ønsker at udspille deres rolle som deltager i den selvkørende revolution. De har deres egne udviklingsprojekter med selvkørende biler. Der er næsten med 100 procents sikkerhed et projekt for selvkørende teknologi et eller andet sted hos alle verdens større bilproducenter. Som for eksempel BMW, der for nylig har åbnet et nyt testcenter i München. Og i Japan har Toyota længe været i gang med tilsvarende udviklingsprojekter. Volvo har også været helt i front med både selvkørende personbiler og lastbiler.

Data er den nye kampplads

Men en ting er radarer, sensorer og andet hardware, som skal til for at gøre bilerne selvkørende – den type komponenter kan grundlæggende købes på det frie marked. Men det kan den software og alle de data, som biler indsamler, ikke. Og lige netop data, som ekstremt potente computere baseret på grafikprocessorer kan tygge sig igennem ved hjælp af machine learning og andre AI-lignende systemer, er helt afgøre for succes. Bilindustrien ønsker grundlæggende ikke at blive en simpel hardware-leverandør, og derfor er adgangen til alle de data, som de selvkørende biler henter ind, blevet den afgørende kampplads.

Læs også: Professor: Hvem har ansvaret for Uber-ulykken?

Det viser lige netop Apples aftale med VW. I artiklen i New York Times fortæller kilderne, at Apple gennem flere år har forsøgt at indgå partnerskaber med både BMW og Daimler, men at Apples krav om 100 procent råderet over data fik de to bilproducenter til at bakke ud. Hvad der så har fået VW til at træde til, og hvilken aftale de har fået med Apple, forbliver bag dørene til forhandlingslokalerne.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

...så blev Tesla stiftet som et elbilfirma og ikke en "techgigant".
Teslas ide er ikke forskellig fra Ford, General Motors eller Volkswagen med den lille twist at bilerne skal være elektriske.

  • 18
  • 4

Toyota and Tesla aren't so friendly these days.
The Japanese auto giant quietly sold off its stake in the U.S. electric-car maker last year, ending a six-year partnership between the two companies, a Toyota spokeswoman said Monday.

The stake sale firmly establishes Toyota (TM) as a rival to Tesla (TSLA), said Masahiro Akita, a Japanese auto analyst at Credit Suisse.

  • 0
  • 0

Det er jeg ikke enig i. Tesla er meget anderledes end Ford, GM og VW. Faktisk minder hele deres tilgang til kunderne meget mere om Apple end De tradionelle bil producenter.

  • 6
  • 1

Nu definerer Tesla vist sig selv som et softwarefirma, som udvikler biler til at afvikle deres software:
Elon Musk: Model S not a car but a 'sophisticated computer on wheels'

  • 0
  • 0

En bil er et stykke mekanik som skal kunne opføre sig rimeligt når det kører. Deri er de gamle bilfabrikker specialister, og software firmaer er ikke specialister i den boldgade.
Du kan jo ikke ændre på en dårlig mekanik med en softwareopdatering, som de ellers er vant til. Det skal fungere fra begyndelsen. Du kan ikke flytte hjul og ophæng eller vægtfordeling med nok så mange opdateringer af software.

  • 8
  • 3
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten