ANALYSE: Derfor dropper Audi Le Mans for at køre Formula E
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

ANALYSE: Derfor dropper Audi Le Mans for at køre Formula E

Umiddelbart giver Audi selv svaret på denne analyses overskrift: Vores produktionsbiler bliver mere og mere elektriske, og derfor skal vores motorsportsbiler også køre i den retning.

Så simpelt kan det siges, og Audi lover i den forbindelse at sende den første 100 procent elektriske bil på markedet i 2018.

Men beslutningen om at stoppe i WEC-serien og flytte aktiviteterne over i den elektriske Formula E-serie skyldes også mere konkrete, eller rettere kontante, årsager.

Foruden en lang række private teams består WEC-serien (det officielle navn er: FIA World Endurance Championship) i dag af tre fabriksteams: Toyota, Porsche og Audi. Og selv om Audi med deres 18 års løbserfaring har vundet 13 Le Mans-titler og et utal af andre løb, så er det Porsche, der de seneste to år er løbet af med sejren.

Her skal man ikke glemme, at Porsche og Audi tilhører den samme VW-familie, og selvom de ikke går efter de samme kunder til deres produktionsbiler, så er familiebåndet tæt. Det kan altså være en sund strategisk beslutning ikke at lade to søskende konkurrere. Især ikke hvis de økonomiske bånd strammes.

En kilde i VW-koncernen afslører nemlig, at omkostningerne ved at forlade WEC og lægge kræfterne i Formula E kan reduceres med 750 mio. kroner om året. Penge, der falder på et tørt sted, når retssagerne i kølvandet på dieselskandalen begynder at sende regningerne ud.

Første gang, Audi vandt Le Mans med en dieselbil, var i 2006 med denne R10. Illustration: Audi

Diesel er blevet et fy-ord

Og netop diesel kan også være en god grund til, at Audi forlader WEC. Audi var den første bil, der har vundet Le Mans med en dieselbil tilbage i 2006. Tilskuerne klagede over manglende larm fra V12-dieselmotoren på 5,5 liter. Men holdbarheden, brændstofforbruget og den rå hastighed kunne ingen tage fra Audi.

Men diesel er ikke længere en kronjuvel, som Audi har lyst til at pudse offentligt. VW’s fusk med emissioner spredte sig i efteråret 2015 nemlig også til Audi. Det har helt sikkert gjort ondt. I dag vil det være svært at sætte et banner op over garagerne på Le Mans med overskriften TDI Power.

Derfor vender Audi en del af budgettet mod Formula E. Serien blev skabt i 2012, og i 2014 blev det første løb kørt i Beijing. Serien adskiller sig væsentligt fra andre racerserier ved, at det næsten udelukkende køres på bybaner. Læs meget mere om Formula E her og her.

I den første sæson fik alle ti teams udleveret ens biler. Men fra anden sæson blev det tilladt at udvikle egne drive-trains. Det er derfor, Audi nu har fået en interesse i at deltage.

Og det er de ikke ene om. Blandt de 10 teams kan man allerede finde en lang række af motorsportens største navne, når det gælder udvikling af biler: McLaren, Renault, Williams, Michelin, Citroen og Jaguar. Audi er da heller ikke helt jomfruelig i serien, da de allerede har en andel af teamet ABT Schaeffler Audi Sport.

Serien har også formået at tiltrække nye sponsorer, som man normalt ikke ville se i traditionel motorsport, for eksempel flyselskabet Virgin og det nye elbilmærke Faraday Future.

Audi’s bestyrelsesformand, Rupert Stadler, siger direkte i en pressemeddelelse fra Audi, at Formula E anses som den motorsportsserie, der har det største potentiale for fremtiden. Altså ikke noget med Formel 1 eller standardvognsmesterskaber (hvor Audi stadig deltager) - Formula E er fremtiden!

Audi er allerede en del af Formula E-teamet ABT Schaeffler Audi Sport Illustration: ABT Schaeffler Audi Sport

Le Mans har toppet

Hvor efterlader det så WEC og Le Mans, og hvem bliver den næste bilproducent, som helhjertet kaster sig over elbilrace?

For det første: Le Mans skal nok overleve, men flere kommentatorer er enige om, at løbet allerede har nået sit højdepunkt. Med kun to fabrikshold på gridden i LMP1-klassen er der risiko for, at løbet igen bliver en begivenhed for private teams og rigmænd med benzin i blodet.

Fred være med det. Sådan er der mange løbsserier, der overlever, og Le Mans har da også tidligere kun haft deltagelse af to fabriksteams i LMP1. Hvis én til trækker sig, er det slut. Løbet vil mangle fascinationen ved at være vidne til det allerbedste, bilproducenterne kan præstere med deres prototyper.

Hvad er så fremtiden for Formula E? Selv om løbsserien på ingen måde kan måle sig med Formel 1 i popularitet og evnen til at tiltrække sponsorer, så er der - som Audi har set det - et potentiale. Det handler især om at ramme et nyt publikum, som ikke umiddelbart interesserer sig for benzin og larm, men som gerne vil se racerløb og gerne på en bybane. Det er jo der, elbilerne virkelig kommer til deres ret.

Samtidig kan sponsorer, der gerne vil kobles til en grøn udvikling, med god samvittighed støtte Formula E.

Spørgsmålet er derfor, hvem der bliver den næste store bilproducent, som kaster sin kærlighed på og økonomi ind i elbilrace: BMW, Mercedes, Ford, Nissan?

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Naturligvis er én af drivkræfterne for at deltage den teknologiske udvikling, man får ud af det. Men det er vel i lige så høj grad (mindst) en markedsføringsmæssig investering. Og i det perspektiv er vel også et spørgsmål om, hvad Audi ville få ud af at forblive og vinde flere gange.

Det vækker opsigt at vinde første gang, og anden gang, og tredje gang. Men der indfinder sig måske også efterhånden (markedsføringsmæssigt) en vis "nå" effekt ved at vinde gang nr n+1.

Lidt på samme måde har jeg det med Mercedes i Formel-1 efterhånden. Wow det var en teknologisk bedrift at være så dominerende i det nye regelsæt med ny motor m.m. i 2014. Nørj, de har fået lavet den rigtige platform når de kunne dominere igen i 2015. Og nu ... jeg gider snart ikke tænde for løbene for at se HVILKEN Mercedes, der vinder denne gang.

Så det giver måske god mening på flere fronter at forlade WEC og Le Mans.

Bare træls, at de ikke gik ind i F1 i stedet for, og gav Mercedes en kam til deres hår :-)

/Bo

ps. Min yndlings-geek podcast Omega Tau har en 3 timers detaljeret episode om alt det arbejde, der går ind i at udvikle en bil til WEC-serien (det er godt nok Toyota, men ikke Audi). Absolut anbefalelsesværdig, som Omega Taus episoder altid er.

http://traffic.libsyn.com/omegataupodcast/...

  • 6
  • 0

Spørgsmålet er derfor, hvem der bliver den næste store bilproducent, som kaster sin kærlighed på og økonomi ind i elbilrace: BMW, Mercedes, Ford, Nissan?

Det spørgsmål er det vel forholdsvis nemt at besvare.
BMW er allerede involveret omend ikke med et fabriksteam. De deltger med et rent fabriksteam fra 2018. Mercedes har også option på at deltage med et fabriksteam fra 2018.
Så er der ved at være fyldt op, og det kan give problemer for Volvo, der også har vist interesse for at deltage.
Man har derfor talt om at der skulle være en betaling for at have et hold med. Der snakkes om foreløbigt beskedne beløb på 25-50 mio. kr for en sæson. Igen fra 2018.

Grunden til at det hele tiden er året 2018 der dukker op er, at fra 2018 køres der uden bilskift, og altså med et batteri der holder hele løbet.

Bare træls, at de ikke gik ind i F1 i stedet for, og gav Mercedes en kam til deres hår :-)

Man søger efter det der giver mening. Jaguar har også valgt at kaste deres al racer-satsning ind i formula-E, med den begrundelse, at det er der der er relevant for fremtidens bilindustri.
De siger lige ud, at de ønsker at være der hvor man har brug for at lære teknologien relevant i fremtiden, og hvor bilkunderne i fremtiden vil kigge hen. for at se hvem der performer. Teknologisk er der ingen grund til at kaste penge ind i udvikling af en teknologi, der er i begyndelsen af sin udfasning. Og tilsvarende er det område hvor man markedsføringsmæssigt ønsker at vise sin kunnen fremtidens teknologi, og ikke fortidens teknologi. At man er fremragende til fortidens teknologi er ikke det der imponerer fremtidens kunder.

Meget mere interessant end hvad der sker med Le Mans er, hvor denne udvikling efterlader Formel1. Jaguar siger uden omsvøb, at de finder Formel1 irrelevant i fremtiden. Og ja, et løb med forbrændingsmotorer (også hybrid) er irrelevant for bilproducenterne i en ikke særlig fjern fremtid, hvor det bilproducenterne skal brande sig på er den bedste elbil.
Hvor efterlader det Formel1 og især i relation til FormulaE? Vil Formel1 prøve at gå rent elektrisk, eller er det dømt til at fejle da pladsen allerede er optaget af FormulaE? Forsvinder alle penge fra Formel1 i løbet af de næste 15 år? Og er Bernie smart at begynde at sælge ud af tingene nu fordi han har set skriften på væggen?

  • 5
  • 2

Serien er relativ billig at deltage i, plus udviklingen indtil videre med hoved komponenter forgår hos udvalgte producenter.

Så indtil videre er det rasende billigt, når man sammenligner med F1 og WEC, nu behøves man ikke at have milliard omsætning for at have en bil med i den gode ende.

Plus Formula E samtidig får mere og mere omtale, så at få den omtale med og billig motorsport med begyndende prestige, så er det rent win-win uden at skulle tænke for meget over det.

  • 5
  • 0

Hvor efterlader det Formel1 og især i relation til FormulaE?

De to kan på ingen måde sammenlignes. Både mht til pris og præstationer er Formel E at sammenligne med Formel 4 eller Formel Renault 2,0.
Jeg er sikker på F1 har en elektrisk fremtid når det er inden for teknologisk rækkevidde at lave en elektrisk racer der kan sammenlignes med F1. F1 er, og skal, være grænsen af det mulige og konkurrence på både teknik og kører.
Formel E konceptet er grundlæggende anderledes.

Det hed tidligere at dieselsagen vil betyde at Audi skulle spare LeMans væk. At man går ind i Formel E virker som en bortforklaring nærmere end en anderledes prioritering.

  • 7
  • 1

De to kan på ingen måde sammenlignes. Både mht til pris og præstationer er Formel E at sammenligne med Formel 4 eller Formel Renault 2,0.
Jeg er sikker på F1 har en elektrisk fremtid når det er inden for teknologisk rækkevidde at lave en elektrisk racer der kan sammenlignes med F1. F1 er, og skal, være grænsen af det mulige og konkurrence på både teknik og kører.
Formel E konceptet er grundlæggende anderledes.

Jeg tror ikke helt du har forstået FormeulaE konceptet.
Sammenligningen med Formel 4 eller Formel Renault 2,0 er muligvis korrekt mht. til nuværende præstationer af en FormulaE racer, men sammenligningen er irrelevant.
Formel 4 eller Formel Renault 2,0 er lavet til at være serier der leverer på et lavere niveau inden for ICE-teknologi. FormulaE er derimod lavet til at levere det absolut ypperste inden for ELbils-teknologi.
Man er startet på et lavt niveau økonomisk (ens bil for alle) for at få serien igang, men niveauet løftes konstant og i takt med det frigives flere og flere elementer af bilen til fri udvikling. Der kommer som sagt nyt batteri fra 2018 der tillader et helt løb på batteriet, som altså har dobbelt kapacitet af nuværende. Et godt gæt er at vi fra 2022 vil se næste batterigeneration, og denne gang givet fri til individuel udvikling. Her vil kapacitet sandsynligvis igen være fordoblet og tillade løb med tophastigheder på den høje side af 300 km/t.
Et sted efter 2025 vil man ramme Formel1 niveau (samme tidspunkt hvor elbilsteknologi begynder at være den eneste relevante for bilproducenterne at brande sig på). Spørgsmålet er hvad så? Skulle det så pludseligt være muligt for Formel1 at sige "jamen så vil vi også være elektrisk nu" og skifte over? Der findes jo allerede en løbsserie der kører elektrisk på absolut højeste niveau. så hvad skulle man pludselig bruge to ens serier til?

Men da der nu er et vist ejerfællesskab af de to serier, så er der formodentlig nogle der faktisk ved hvad planen er, men som absolut ikke har tænkt sig at fortælle det offentligt lige nu. Men mon ikke de store bilproducenter der deltager er informeret. Jeg kunne forestille mig at i hvert tilfælde Renault ved hvad planen er.

  • 1
  • 0

Le Mans skal nok overleve, men flere kommentatorer er enige om, at løbet allerede har nået sit højdepunkt. Med kun to fabrikshold på gridden i LMP1-klassen er der risiko for, at løbet igen bliver en begivenhed for private teams og rigmænd med benzin i blodet.

Fred være med det. Sådan er der mange løbsserier, der overlever, og Le Mans har da også tidligere kun haft deltagelse af to fabriksteams i LMP1.

Le Mans er interessant for bilproducenterne, da det giver dem mulighed for at teste deres teknologi helt til grænsen af ydeevne kombineret med holdbarhed.
Løsningen på at gøre Le Mans relevant for bilproducenterne ligger derfor lige for. Få elbiler med. Det er den teknologi bilfabrikanterne skal lave fremover, og det vil bestemt være relevant for dem at både eftervise og fremvise teknologiens holdbarhed i et 24 timers løb. Ikke i år eller næste år, men om 5 år.

Det er iøvrigt noget alle løbsserier må leve med. På et tidspunkt bliver de elektriske ellers bliver de en anakronisme....i stil med hestevæddeløb idag.

  • 0
  • 0

F1 har jo prøvet at gøre sig lidt grøn med genvinding af bremse- og udstødnings-varme.
Det ligner mere greenwashing end et reel grønt ønske. Hvis de ville noget med det, så blev det frit hvordan de ville udnytte mulighederne med en ens begrænsning på fossilmotorerne.
F1 er syltet sådan ind i minutiøse regler, så dem med de bedste jurister og regelryttere vinder.
Jeg har set et enkelt Formula E løb, og igen døde spændingen i rigide regler.
Det er jo en parodi, at de skal have solceller på garagerne.

  • 0
  • 3

Formel 1 biler er særdeles effektive. Tesla parnas - læs med her:

http://www.espn.co.uk/f1/story/_/id/151526...

Prøv selv at tænke list over hvad det egentlig er der står i den artikel,

Der står, at hvis man fremstiller elektricitet fra kul (uden at lave kraftvarme), så er en bil der benytter en sindsygt kompliceret teknologi, optimeret til en grad vi aldrig vil se se i gadebiler, en ubetydelighed mere energiøkonomisk en end ganske almindelig elbil.

Jaahhhhh, wuhuuuu.

Men i og med en gadebil aldrig vil blive optimeret i den ekstreme grad som en formel-1, så er det irrelevant.
Men det vigtigst er dog at vi i fremtiden vil fremstille el med VE, og i mange lade allerede gør det i stor udstrækning. Så effektiviteten af et 40 år gammelt kulkraftværk er inderligt irrelevant.

Den artikel er en stor gang irrelevant omgang på den helt stor violin. Surt at tilhøre en ringere fortid når man ser fremtiden komme buldrende. Men sådan er det bare. Man kan ikke snakke sig fra realiteterne.

  • 0
  • 0

Det som F1 og Le Mans biler viser er jo at der i en årrække vil komme mange hybridbiler, inden elbilerne kommer til at dominere.

Ha. Hybridbilen er død. Der bliver lavet de modeller der allerede er i pipeline og så bliver der ikke udviklet flere.
Det mest bemærkelseværdige ved hybridbiler i Paris motorshowet var det nærmest totale fravær af interesse fra fabrikanterne. Det hul som de skulle udfylde inden elbilerne fik til strækkelige egenskaber er allerede lukket. Ingen fabrikanter satser på hybridbiler som fremtiden. Alle er i gang med at udvikle og markedsføre elbiler.

Der er så grelt at selv FDM's blad Motor i sidst nummer udråber hybridbilens død. Og de er ellers ikke dem der er længst fremme i skoene.
Selv FDM mener nu at hybridbiler er en forfærdelig ide. Hvorfor dog slæbe rundt på hundredevis af kilo kompliceret motor og gearing, når det er komplet overflødigt. Og bilfabrikaterne ser ud til at være enige.

  • 1
  • 1

...vi kommer til at opleve ræs med førerløse biler. Og hvilket setup det får.

Der må være god reklame i at klare sig bedst, når systemet overføres til gadebiler.

  • 0
  • 0

Ha. Hybridbilen er død. Der bliver lavet de modeller der allerede er i pipeline og så bliver der ikke udviklet flere.

Ha. Nu valgte jeg et hurtigt skud fra hoften og skrev "2018 hybrid cars" i google søgefeltet. Jeg synes bare at du bør prøve det samme Jens.

I praksis findes der dårligt nok en ærlig attraktiv elbil i en betalelig prisklasse. Hvem gider en Nissan elbil, som ligner en frø. Renault udvalg er ikke meget bedre. Tesla har bevist at der stadig findes en del yuppier med mange penge, men vil det betyde elbilens gennembrud? Lige ved siden af kan man læse at BMW producerer cirka 100 i3'er om dagen - - til hele verden. Nahhh. . .

Jeg kan godt se fordele ved elbiler, men lancér dog modeller som markedet vil have. Jeg selv køber ikke biler til over 40-50.000 kroner. Hvornår bliver en elbil mulig for mig?

Er jeg så ene om disse synspunkter? Tjah - jeg besidder ikke sandheden om det, men jeg kan da bruge mine øjne. I Oslo er de jo gået helt amok i Teslaen og tillykke med det. Vist noget med en række favoriseringer, og fred med det. I Danmark kører der da også en del rundt, men hvor mange procent udgør de reelt af bilbestanden?
Jeg har lige været et par dage i Sverige i Malmö - Sturup området, og de er ellers kendt for at være hellige på visse af livets punkter. Dog så jeg i løbet af et par dage nul elbiler, mens der til gengæld kører masser af store Volvoer, fine Sydtyske modeller og lignende rundt. Dog så jeg ikke en eneste Up eller Aygo-sisters. Hybrider var der dog nogle stykker af.
Meeen - de springer vel også snart alt dette over og køber elbiler om lidt, - - - eller?

Mvh
Hans Jørgen Nielsen
reporter fra virkeligheden

  • 3
  • 0

Ha. Nu valgte jeg et hurtigt skud fra hoften og skrev "2018 hybrid cars" i google søgefeltet. Jeg synes bare at du bør prøve det samme Jens.

Ja selvfølgelig. Hvad havde du ellers forestillet dig. Nu har bilfabrikanterne brugt de sidste 5 år på at udvikle og produktionsmodne hybrid-biler, så der er masser af hybridbiler i pipelinen klar til at blive sendt på markedet de næste par år. Så selvfølgelig vil der være masser af hybrid-modeller på markedet i 2018.

Det interessante er imidlertid, at man tilsyneladende ikke sætter udvikling af nye hybridmodeller i gang. Hvilket også er grunden til at bilfabrikanterne forlader Le Mans til fordel for Formula-E. Der skal ikke udvikles mere hybridteknologi, da der ikke skal igangsættes nye hybridmodeller. Hvad alle bilfabrikanterne derimod satser stort på at udvikle er den teknologi, der skal i de modeller der fremover skal sælges...og det er elbiler.

I praksis findes der dårligt nok en ærlig attraktiv elbil i en betalelig prisklasse. Hvem gider en Nissan elbil, som ligner en frø.

Vi nævner i flæng VW E-up, Renault Zoe, Opel Ampera og Nissan Leaf (også selvom du finder det nødvendigt at bruge dens design som undskyldning for at den ikke skulle være betalelig og attraktiv).

Tesla har bevist at der stadig findes en del yuppier med mange penge, men vil det betyde elbilens gennembrud? Lige ved siden af kan man læse at BMW producerer cirka 100 i3'er om dagen - - til hele verden. Nahhh. . .

Ja, hvem skulle nu også have troet at stykantallet er lille når en teknologi er i starten af S-kurven. Det må da helt sikkert betyde at man aldrig når det stejle stykke af S-kurven.

Jeg kan godt se fordele ved elbiler, men lancér dog modeller som markedet vil have. Jeg selv køber ikke biler til over 40-50.000 kroner. Hvornår bliver en elbil mulig for mig?

Det spørgsmål kan du vist godt selv besvare. Da du køber 10 år gamle brugtbiler, så skal der jo nok gå 10 år efter at den er solgt som nybil. Så et sted mellem 2025 og 2030.
Det kan vel ikke komme som en kæmpe overraskelse, at der ved introduktionen af en ny vare ikke fra dag et findes et marked med 10 år gamle brugte eksemplarer.

Jeg har lige været et par dage i Sverige i Malmö - Sturup området, og de er ellers kendt for at være hellige på visse af livets punkter. Dog så jeg i løbet af et par dage nul elbiler, mens der til gengæld kører masser af store Volvoer, fine Sydtyske modeller og lignende rundt. Dog så jeg ikke en eneste Up eller Aygo-sisters. Hybrider var der dog nogle stykker af.
Meeen - de springer vel også snart alt dette over og køber elbiler om lidt, - - - eller?

Det kommer an på hvad du mener med om lidt. Et godt gæt vil være at de køber deres første elbil et sted mellem 2025 og 2030.

Mvh
Hans Jørgen Nielsen
reporter fra virkeligheden

Jamen mens du reportere fra virkeligheden, så vil bilfabrikanterne vedblive med at satse 100% på elbilerne, mens mange politikere arbejder på helt at forbyde ICE-biler Håber ikke det forstyrrer din virkelighed for meget.

  • 0
  • 3

Du kan roligt sove videre Hans. Du vil sikkert ikke blive savnet blandt folk som interesserer sig for hvordan robotter klarer sig i indbyrdes konkurrence.

Sådanne mennesker findes, hvilket et simpelt opslag på Google ville kunne have vist dig. ;o)

Om det kan få samme pondus som F1 og Le Mans engang havde, må tiden jo vise.

  • 0
  • 0

Det er da imponerende hvad virkningsgrad man kan få ud af en F1 motor, men jeg synes ikke det er helt klart, om de 45% virkningsgrad er uden genvinding af bremseenergi.
Et andet spørsmål er så, hvad virkningsgraden er i tomgang og lav last?. Mit gæt er at den stadig er meget lav.
En hverdags bil køres typisk i lavlast området.
Det er bla. her elbilen har sin store fordel. Virkningsgradens for en elmotor varierer ikke meget fra lavlast til fuldlast.

  • 1
  • 0

@Jens Olsen

JO: Ja selvfølgelig. Hvad havde du ellers forestillet dig. Nu har bilfabrikanterne brugt de sidste 5 år på at udvikle og produktionsmodne hybrid-biler, så der er masser af hybridbiler i pipelinen klar til at blive sendt på markedet de næste par år. Så selvfølgelig vil der være masser af hybrid-modeller på markedet i 2018.
Det interessante er imidlertid, at man tilsyneladende ikke sætter udvikling af nye hybridmodeller i gang. Hvilket også er grunden til at bilfabrikanterne forlader Le Mans til fordel for Formula-E. Der skal ikke udvikles mere hybridteknologi, da der ikke skal igangsættes nye hybridmodeller. Hvad alle bilfabrikanterne derimod satser stort på at udvikle er den teknologi, der skal i de modeller der fremover skal sælges...og det er elbiler.

HJN: Du skriver at bilfabrikanterne satser 100 procent på elbiler fra nu af. Implicit – det sidste hybridbilprojekt har endegyldigt forladt designafdelingerne. DET vil jeg betvivle, men nu er det altså fremtiden vi taler om, og ud fra dine udtalelser så besidder du vist selveste krystalkugLEN.

Måske er det din måde at beskrive tidshorisonter, som er så meget anderledes end normen.
Hvis der ikke bliver udviklet mere på hybridbiler, så må man vel antage at bilkøberne enten gradvist vil begynde at købe hybridbiler over et årti eller to, dog af modeller som blot bliver kosmetisk opgraderet ifølge den manglende satsning. Alternativt bliver det benzin- og dieselbiler som vi kender, alt sammen indtil elbiler bliver et brugbart alternativ.

JO: Vi nævner i flæng VW E-up, Renault Zoe, Opel Ampera og Nissan Leaf (også selvom du finder det nødvendigt at bruge dens design som undskyldning for at den ikke skulle være betalelig og attraktiv).

HJN: Up'en er en lille bil på størrelse med en Golf 1. Den dækker manges pendlerbehov og lidt til, men mange kan ikke nøjes med det. Amperaen koster fra cirka 300.000 og op – brugt! Uden at falde i svime over designet, er det vel det bedste bud på at lokke pengestærke kunder ind i butikken. Du må prøve at forstå at design på en bil er den primære parameter der vække interessen. Jeg ved ikke hvad Leaf-ejere gør, men jeg forstiller mig at de trods alt kysser den en gang imellem, og håber på et mirakel (fik du den?)

JO: Ja, hvem skulle nu også have troet at stykantallet er lille når en teknologi er i starten af S-kurven. Det må da helt sikkert betyde at man aldrig når det stejle stykke af S-kurven.

HJN: Krystalkuglens kendsgerninger.

JO: Det spørgsmål kan du vist godt selv besvare. Da du køber 10 år gamle brugtbiler, så skal der jo nok gå 10 år efter at den er solgt som nybil. Så et sted mellem 2025 og 2030.
Det kan vel ikke komme som en kæmpe overraskelse, at der ved introduktionen af en ny vare ikke fra dag et findes et marked med 10 år gamle brugte eksemplarer.

HJN: Hov – det var min replik. Men for at jeg kan vælge mellem disse brugte biler skal nogen vel købe dem som nye, ikk'?

JO: Det kommer an på hvad du mener med om lidt. Et godt gæt vil være at de køber deres første elbil et sted mellem 2025 og 2030.

HJN: OK – den er jeg med på, men som nævnt før så er det ellers svært at forstå dine tidshorisonter.

JO: Jamen mens du reportere fra virkeligheden, så vil bilfabrikanterne vedblive med at satse 100% på elbilerne, mens mange politikere arbejder på helt at forbyde ICE-biler Håber ikke det forstyrrer din virkelighed for meget.

HJN: Tak – men nu er jeg så også begrænset af kun at være bilnørd/bilsnob og i øvrigt følge med i hvad der sker på bilmarkedet, så hvad skulle jeg dog vide om fremtiden for biler. Fik du læst alle fire linier, også den usynlige?

  • 1
  • 0

Det er da imponerende hvad virkningsgrad man kan få ud af en F1 motor, men jeg synes ikke det er helt klart, om de 45% virkningsgrad er uden genvinding af bremseenergi.

Det kan selvfølgelig være meget sjovt at diskutere hvor stor virkningsgrad man kan få ud af en for en forbrændingsmotor ved optimere den med alle mulige komplicerede tilføjelser, men det er faktisk 100% ligegyldigt da det er en forbrændingsmotor.
Om så virkningsgraden var 100% så kommer der stadigvæk CO2 og partikelforurening ud i den anden ende. En forbrændingsmotor kan ikke køre på VE. Uanset hvor høj virkningsgrad en forbrændingsmotor presses op på, så vil den forsvinde fra fremtidens biler.

Nå ja, og så er køreoplevelsen i en ICE-bil slet ikke på højde med hvad man får i en elbil.

  • 0
  • 1

Du må prøve at forstå at design på en bil er den primære parameter der vække interessen.


men nu er jeg så også begrænset af kun at være bilnørd/bilsnob

Ja, og det er nok det der er dit problem. Du tror at folk ser på biler som lige som du gør. De allerfleste biler købes som noget der transportere familie og indkøb fra A til B. Det er økonomien der er afgørende.

Hvis vi tager de seneste forventninger (der allerede er blevet revideret en del gange for at være for konservative), så bliver levetidsomkostninger uden afgifter (med afgiftsfordele til elbilen er vi der allerede i nogle lande) mindre for elbiler end for ICE-biler i 2022. Anskaffelsesomkostningen bliver mindre end for ICE-bilen i 2025.
Slagsmålet mellem ICE-biler og elbiler bliver som mellem videooptager og DVD. En meget passende analogi da det begge blev erstattet af on demand tjenester.

  • 0
  • 0

Nå ja, og så er køreoplevelsen i en ICE-bil slet ikke på højde med hvad man får i en elbil.

Hahaha - mine lår er helt røde :-)

Jeg tror at det vil være passende at citere en vis hr. Olsen; "Du tror at folk ser på biler som lige som du gør."

Når man læser anmeldeler af elbiler, så er det altid køreoplevelsen i forhold til en ICE-bil der prises som noget af det første. Men jeg er da godt klar over at der findes undtagelser, der nyder motorlarmen og rykket ved gearskifterne.
Der var også folk der indtil deres dødsdag mente, at et automobil aldrig nåede op på højde med oplevelsen ved at køre et firespand. Smag og behag.

  • 2
  • 1

at efterlade den ucharmerende, ildelugtende, svindel teknologi i horisonten. De sælger bla high end sports vogne og dyre mellemklasse biler. Man kan slet ikke se billedet for sig Audi 2017 TDI LeMans.

R10 er i øvrigt en af de kedeligste udsende LMP1 nogensinde. Så på den måde passer billed-lyd-lugt jo godt sammen.

  • 0
  • 2
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten