Ammoniakmotor skal gøre den sorte skibsfart grøn

PLUS.
I foråret fik Research Centre Copenhagen hos MAN Energy Solutions på Teglholmen leveret forsøgsmotor nummer to. Den skal spille en central rolle i udviklingen. Den blev sejlet fra Sydkorea til København, hvor den fik en spektakulær transporttur gennem centrum ad vandvejen. En ny motor i ammoniak-konfiguration er under udvikling. Den findes der ikke billede af endnu. Illustration: MAN Energy Solutions

Det høje tryk og de høje temperaturer, som store skibsmotorer giver mulighed for, kombineret med relativt lang tid i forbrændingstakten, giver mulighed for forbrænding af et ‘besværligt’ brændstof som ammoniak, der til gengæld ikke udleder CO2.

Danske forskere vil udvikle en totakts-ammoniakmotor til skibe som svar på den store klimabelastning fra skibstrafikken, der udleder ca. 13 procent af Europas årlige drivhusgasemissioner. »Som motordesigner
Få adgang til PLUS-indhold og e-avisen

Læs videre med et digitalt abonnement på Ingeniøren PLUS.
Prøveabonnement kræver ikke kreditkort, og abonnementet udløber automatisk.
Dit medlemsskab giver dig adgang
Som medlem af IDA er Ingeniøren PLUS en del af dit medlemskab. Log ind med Mit IDA for at aktivere adgangen til PLUS-indhold.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk.