Amerikanske techgiganter i kapløb om fremtidens persondroner
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Amerikanske techgiganter i kapløb om fremtidens persondroner

Uber skal sammen med Nasa udvikle systemer, sådan at luftrummet kan håndtere, at hundredvis af persondroner flyver rundt over en storby. Illustration: Uber

Inden for de seneste par måneder er Uber overvejende blevet nævnt i forbindelse med det tragiske dødsfald, hvor en kvinde blev ramt af en selvkørende bil i USA.

Men Uber har ikke tænkt sig at blive på landjorden. Siden 2016 har virksomheden arbejdet på et transportsystem, hvor elektriske hybridfly kan transportere folk mellem punkter i storbyer. I første omgang bliver det nok med en pilot ved pinden, men inden for få år vil det helt sikkert blive autonome droner.

Læs også: Dronerne har fået vokseværk – snart kan de bære mennesker

Udviklingsarbejdet er foregået i samarbejde med Nasa, og det samarbejde er netop blevet konkretiseret. Det vil sige, at der skal udvikles systemer, som kan tage højde for, at luftrummet over byer som Los Angeles bliver fyldt med droner. Det er nemlig helt sikkert, at sådanne droner ikke kommer til at indgå i et traditionelt system af flyveledere, som vi kender det fra kontroltårne i lufthavne.

Så hvordan styres lufttrafikken, hvordan undgås det, at hundredvis af droner flyver ind i hinanden, og hvordan forvaltes luftrummet i det hele taget? Helt konkret skal Uber levere data til Nasa, så der kan opbygges en model for luftrummet over Dallas-Fort Worth, som er kendt for at være ualmindelig trafikeret.

Google skal transportere personer

I flere år har vi hørt om forsøg fra Google med selvkørende biler. Derfor er det oplagt at bruge noget af den teknologi, som er udviklet i datterselskabet Waymo til at sende selvflyvende droner i luften.

Googles bud på en persondrone går gennem virksomheden Kitty Hawk (som også er navnet på det sted, hvor Wright-brødrene første gang fløj). Illustration: Kitty Hawk

Læs også: VIDEO: Russisk postdrone smadrer mod mur på jomfrurejsen

Projektet ligger i virksomheden Kitty Hawk, som medstifteren af Google, Larry Page har investeret i.

Tidligere i år blev de første testflyvninger vist af et fly, som de kalder Cora, og her kunne man se et hybridfly, som var i stand til at lette lodret og derefter flyve med op til 150 km/t. Rækkevidden skulle i prototypen være 100 km.

Læs også: Kraftfulde droner kan være starten på et nyt norsk industrieventyr

De første rigtige testflyvninger skulle være i gang i New Zealand, hvor der er færre restriktioner for den type test end i USA. Kitty Hawk håber, at Cora er klar til at gå i service som lufttaxa i 2021.

Boeing har nu købt Aurora Flight Sceinces, der siden 1989 har udviklet autonome fly og køretøjer. Tidligere har de udviklet denne autonome taxa til Uber. Illustration: Aurora Flight Sciences

’Det vil ske hurtigere end nogen af os kan forstå’

Sidste år fortalte verdens største flyproducent, Boeing, at de havde købt det lille startup Aurora Flight Sciences. Virksomheden har i årtier arbejdet med autonome køretøjer og har, i stil med både Uber og Volocopter, udviklet et system for punkt til punkt-transport af mennesker via luftrummet.

Læs også: Korps af droner skal samarbejde om at flyve sårede soldater i sikkerhed

Til Bloomberg sagde administrerende direktør for Boeing Dennis Muilenburg i den forbindelse:

»Jeg tror, at det vil ske hurtigere end nogen af os kan forstå. Reelle prototyper bliver bygget lige nu, så teknologien er meget gennemførlig,« sagde han, men peger også på, at en væsentlig barriere vil være, hvor hurtigt det er muligt at få tilpasset lovgivningen til den nye teknologiske verden.