Amerikanske planer om magnettog ved at løbe ud i sandet

Planerne om et magnettog mellem det sydlige Californien og Las Vegas kører ikke ligefrem på skinner. Nevadas senator har trukket sin støtte til projektet, der stammer helt tilbage fra 1980'erne, tilbage. Han mener, at planlægningen er kørt af sporet.

Ifølge The Los Angeles Times vil senatoren, Harry Ried, i stedet satse på et konventionelt højhastighedstog, som det kendes fra Europa. Da kan bygges allerede fra næste år og stå færdigt om fire år, mens maglev-toget af miljømæssige årsager først kan bygges fra 2011, skriver The Las Vegas Sun.

Maglev-teknologi udnytter magnetisk kraft til at løfte toget og drive det fremad i svævende tilstand. Tophastigheden er op til 500 kilometer i timen.

Magnettoget er planlagt til at strække sig over 435 km fra Anaheim, Californien, til Las Vegas. Prisen er anslået til 64 milliarder kroner.

Alternativet er at bygge et konventionelt højhastighedstog, som kører på diesel eller med elmoterer. De planer omfatter kun en strækning på 322 km fra Victorville, Californien, til Las Vegas. Til gengæld er prisen kun en tredjedel af magnettogets.

Truer med fjernelse af offentlige midler

Den nye højhastighedsbane skal bygges langs med Interstate 15 mellem staterne Californien, Nevada, Arizona, Utah, Idaho og Montana. Motorvejen er kendt for lange køer og uheld, som gerne skal mindskes af en af de konkurrerende togbaner.

Maglev-projektet har fået knap en kvart milliard kroner i offentlige tilskud, men de penge vil senatoren nu forsøge at give til det konventionelle tog i stedet.

Ifølge The Los Angeles Times sagde senator Harry Ried til et arrangement, der skulle promovere det konventionelle tog, at han var træt af at vente og planlægge - nu skal der til at ske noget.

Maglev-togets fortalere mener dog, at det vil være svært for Harry Reid at overtale kongressen til at trække pengene ud af projektet, blandt andet fordi det konventionelle tog ikke kommer helt ind til Los Angeles. Desuden vil det køre langsommere.

Senatoren forkastelse af projektet kommer på et tidspunkt, hvor udviklerne af Maglev håbede på at sikre sig en del af de otte milliarder dollars, som Obama vil stille til rådighed til planlægningen af højhastighedsjernbaner.

Dokumentation

Artikel fra The Los Angeles Times
Artikel fra The Las Vegas Sun

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

En senator er bare et medlem af senatet, så jeg har svært ved at se den store nyhed i at en af dem har skiftet holdning?

Vh Troels

  • 0
  • 0

I det mindste så har senatoren da gjort det rigtige. Franske TGV kan jo også køre med over 500 km/t og koster peanuts iforhold til maglev. Hvorvidt TGV kan køre udelukkede på el og er lige så grøn som maglev, tør jeg ikke sige.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten