Det amerikanske forsvar investerer i fly med tiltrotorer

Efterfølgeren til V-22 hedder V-280 og er stadig under udvikling. Illustration: Bell

Det amerikanske forsvar køber 78 nye V-22 Ospreys med tiltrotor. De nye fly til i alt 4,2 milliarder dollars skal fordeles på flere af forsvarets værn og omfatter flere forskellige varianter af flyet. Herunder en særligt langtrækkende version til flyvevåbnet og en hangarskibversion til søværnet, som hidtil ikke har fløjet med Opsreys. Her skal det erstatte turbopropflyet C-2A Greyhound som transportfly.

Det amerikanske marinekorps har benyttet tiltrotorflyet siden 2007, da det erstattede de konventionelle helikoptere CH-46E og CH-53D.

Meldingen om det nye indkøb kommer, få uger efter at det amerikanske marinekorps har offentliggjort sine planer om at opgradere sensorpakker og våbensystemer i korpsets eksisterende Ospreys, så de kan levetidsforlænges helt frem til 2060.

Nye fly under udvikling

Tiltrotorfly er også i øjeblikket i spil som afløsere for det amerikanske forsvars kendte helikoptere som Black Hawk og H-1. Det drejer sig om Bell-Lockheed Martin-samarbejdet V-280 Valor, som er en videreudvikling af V-22. Tiltrotorflyene flyver længere og præsterer højere topfart end konventionelle helikoptere, og den nye V-280 skal, når den er færdigudviklet, nå en topfart på 280 knob, svarende til lige under 520 km/t.

Læs også: Grafik: Tiltrotor-fly kan erstatte det amerikanske forsvars ikoniske Black Hawks

Det er Bell, der står for designet af helikopteren, mens Lockheed Martin indbygger de sensorer og våbensystemer, som også indgår i de nye danske Seahawk-helikoptere.

Første store kampdrone

Samtidig bygger Bell en ny kampdrone med tiltrotor med henblik på at levere det amerikanske marinekorps’ første store kampdrone. V-247 Vigilant blev præsenteret i 2016. Den bliver den første tiltrotordrone i det amerikanske forsvars største dronekategori, som omfatter overvågningsdronerne RQ-4 Global Hawk og MQ-4C Triton såvel som kampdronen MQ-9 Reaper.

Læs også: Bell bygger første store kampdrone med tiltrotor

Internationalt set indgår V-247 Vigilant som det nyeste i en lang række projekter inden for militære tiltrotordroner.

Israelske IAI præsenterede allerede i 2010 rekognosceringsdronen Panther, russiske VR-Technologies lancerede i 2016 RHV-35, og sydkoreanske Korea Aerospace Research Institute lancerede samme år TR60.

Bell har før årtusindeskiftet forsøgt sig med den mindre Eagle Eye 918, som dog ikke mødte den forventede efterspørgsel.

V-247 skal efter planen være klar til masseproduktion fra 2023.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg har sund foragt for alt militær og Osprey imponerer som sådan ikke men specielt med elektrisk fremdrift ser jeg stort potentiale indenfor tilt wing. Næsten scifi-agtig ydelse er mulig men nuværende teknologi. Se eksempelvis youtu.be/37GtkTZBWNw?t=303 Hastighed og acceleration skalerer til bemandet størrelse.

  • 0
  • 5

Jeg har sund foragt for alt militær og Osprey imponerer som sådan ikke men specielt med elektrisk fremdrift ser jeg stort potentiale indenfor tilt wing.

Syntes nu det er et vældigt imponerende apparat med nogle fabelagtige præstationer. Tror ikke du skal forvente Tesla lancerer en version.....

Næsten scifi-agtig ydelse er mulig men nuværende teknologi.

Scifi betydning jf. ordbogen:

"urealistisk forestilling om fremtiden"..............

Se eksempelvis youtu.be/37GtkTZBWNw?t=303 Hastighed og acceleration skalerer til bemandet størrelse.

Tror lige der er nogle fysiske love der gør man ikke kan skalere ting op. Eksempelvis er hele tanken bag tiltrotor skabt ud fra ideen om at omgå den begrænsning en helikopters rotor har når den flyver hurtigt fremad. Bladet der bevæger sig frem nærmer sig lydens hastighed, mens bladet der bevæger sig bagud kommer tæt på stall hastigheden. Og lydens hastighed er som bekendt ligeglad med apparatets skala......

  • 4
  • 0

"urealistisk forestilling om fremtiden"

Hvilken ordbog er det?

Nu var der ikke tale om at bryde lydens hastighed. Og med skalere mener jeg ikke at hastighed og acceleration skaleres op sammen med fartøjets skala men at konceptet skalerer, dvs holder acceleration og hastighed selvom fartøjet bliver større til praktisk bemandet størrelse.

  • 1
  • 2

....mere komplicerede end nødvendigt.

Hvis V-22 Osprey havde to modroterende løfte propeller til løft og to propeller til fremdrift, var det ikke nødvendigt at dreje hovedrotorerne.

Hvis man så kunne nøjes med tobladede rotorer, kunne disse stoppes, så de lå på langs af flyveretningen, når man havde nået den flyvefart, hvor vingerne kunne bære.

Man ville have fået en simplere mekanik, der ikke havde de komplicerede manøvre overgange, fra fra helikopter til fly og tilbage igen

  • 1
  • 3

At se ideer fra 1949 over ca 1954, artikel i Grønlands Posten engang i 1995 og nu idag 2018! På et eller andet tidspunkt trækker man vel stikket for dette Fly, Tilt Rotor Typen .

Nu kommer jeg alvorligt i tvivl om Ingeniørerne vedr. dette fly og undertegnede overhovedet har et fælles sprog. Hvilket for øvrigt også er gpældende for Lockheed flyet Joint Strike Fighter JSF-35 Lightning II. Ved at tænke tilbage på ordet Manageable og så passagerflyet Lockheed L-1011, økonomisk og succes-mæssigt tænkt med videre. Og hvad har man egentlig tænkt sig ved blande Statsadvokaten ind i dette H E R !

Mit problem med de her to nævnte fly er helt enkelt, de der er tilhængere af nævnte fly ____ De tror ikke selv på det de skriver/beskriver, rent fly teknisk hængder det bestemt ikke sammen.

  • 2
  • 2
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten