Den amerikanske flåde indstiller al aktivitet efter fjerde Destroyer-uheld i år
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Den amerikanske flåde indstiller al aktivitet efter fjerde Destroyer-uheld i år

I kølvandet på USS John S. McCains kollision med et tankskib øst for Singapore natten til mandag, har den amerikanske flåde nu bedt besætningerne på alle flådens fartøjer indstille al aktivitet de kommende dage for at gennemgå deres procedurer og træningsmetoder. Samtidig igangsættes en større undersøgelse af flådens skibe i Stillehavet.

Det skriver flere amerikanske medier, bl.a. The Washington Post.

Mandagens ulykke er fjerde gang i år, at en amerikansk Destroyer forulykker i Asien.

I januar stødte USS Antietam på grund ved den sydøstlige kyst i Japan. Fire måneder senere, den 9. maj ramte USS Lake Champlain ind i en fiskerbåd et ukendt sted i Stillehavet, og blot to måneder senere kolliderede USS Fitzgerald med et containerskib ved Japans kyst, hvor syv amerikanske besætningsmedlemmer omkom.

Øjensynligt ikke et cyberangreb

Det er endnu sparsomt med oplysninger om, hvad der kan ligge til grund for den øjensynligt pludselige stigning i antallet af ulykker forbundet med de amerikanske Destroyers. Men der sættes en større undersøgelse i gang, for at komme til bunds i sagen.

Undersøgelsen kommer, ifølge Phil Davidson, admiral ved den amerikanske flådekommando (US Fleet Forces Command), til at inkludere processen omkring »hvordan vi uddanner og godkender de styrker, som er indsat i Japan for at sikre os, at vi gør alt, hvad vi kan for at holde dem klar til operationer og krigsførsel.«

Derudover tilføjer han, at der endnu ikke er tegn på, at nogle skulle have foretaget en eller anden form for cyberangreb mod skibene, men at de fortsat undersøger ‘det operationelle tempo og udviklinger i personel, materiel, vedligeholdelse og udstyr,’ fortalte admiralen til de amerikanske medier mandag morgen lokal tid.

Problematisk område

Stedet, hvor USS John S. McCain stødte sammen med tankeren, var i en handelskanal mellem Indonesien og Malaysia kaldet Malaccastrædet.

I 2014 passerede mere end 79.000 skibe gennem strædet, hvilket udgør mellem en fjerde- og en femtedel af verdens samlede skibstrafik.

Derfor er strædet på visse områder også enormt trængt, hvilket kan have medvirket til, at tankeren og krigsskibet kolliderede.

De amerikanske fly kan jo heller ikke ramme, det de sigter efter. Antallet af "utilsigtede hændelser" er tårnhøjt, så de har vist ikke så meget styr på hvad de går og laver.
Kan ikke undre, når man ser på den flok ignoranter, der er sat til at styre landet.

  • 2
  • 9

Måske relevant at nævne at USS Antietam og USS Lake Champlain er af Ticonderoga-klassen 9.800 tons og 173 m lange, hvor USS Fitzgerald og USS John S. McCain er Flight I Arleigh Burke klasse 9.200 tons og 154 m lange, så det er to forskellige skibstyper der er involveret i kollisionerne.

  • 0
  • 0

This is the actual radio conversation of a US naval ship with Canadian authorities off the coast of Newfoundland in October 2016. Released by the chief of naval operations.

Canadians: Please divert your course 15 degrees to the south to avoid collision.

Americans: Recommend you divert your course 15 degrees to the north to avoid collision.

Canadians: Negative. You will have to divert your course 15 degrees to the south to avoid collision.

Americans: This is the captain of a US Navy ship. I say again, divert YOUR course.

Canadians: No, I say again you divert YOUR course.

Americans: This is the Aircraft Carrier USS LINCOLN, the second largest ship in the United States Atlantic Fleet. We are accompanied by three Destroyers, three Cruisers and numerous support vessels. I DEMAND that you change your course 15 degrees north. I say again, that is one-five degrees north or counter-measures will be undertaken to ensure the safety of this ship.

Canadians: This is a lighthouse. Your call.

  • 3
  • 3