Allerførst overskriften: Selv små børn kan være ingeniører. Nej, små børn kan ikke være ingeniører. Artiklen er Singularity University stof af værste skuffe. Det at bygge et sandslot har intet med ingeniørarbejde at gøre og når Astra mv støtter sådanne tanker viser det, hvor foruroligende lidt folk i disse fonde ved om ingeniørens arbejde. At forstå hvordan man jordskælvssikrer et højhus er vanvittigt spændende når man kender til konstruktionsproblematikken. Det specielle og spændende ved ingeniørens arbejde er at man ikke kan se det!
For at nærme sig en forståelse af denne uddannelse, må man nødvendigvis starte med matematik. Med begrund i denne disciplin tilegnes efterfølgende viden om materialer osv osv.
Det ville derfor være en fantastisk god ting, hvis regning og matematik igen blev hævet til niveauet for 9 klasse som det var i årene 1900-1975. Det er en kæmpe oplevelse for børn, at se de opgaver, der kan løses når man, på folkeskoleniveau, har fået en god og grundig matematik undervisning. Det er stadig langt fra ingeniørarbejde, men metoden er ens.